Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Weer een held gesneuveld...  (gelezen 7373 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #15 Gepost op: 10-01-2006, 18:03 »
Ik beh het wel met Corne eens, de rijders weten waar ze aan beginnen!
Tuurlijk, het blijft altijd K*t als zoiets gebeurt maar dat zijn de risico's die bij zo'n rally horen. En natuurlijk is het dat niet waard, dat je je leven moet geven in een rally, maar de rijders weten allemaal donders goed dat er zoiets kan gebeuren.
Het blijft nu eenmaal een sport met een verhoogd risico.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #16 Gepost op: 10-01-2006, 18:15 »
hoe erg het ook is, en ik leef ook zeker mee... maar

Is het niet zo dat die profs juist doen waar wij altijd van dromen: voor veel geld , het mooiste werk, dagenlang door de woestijn raggen ?
Tja, daar hangt een risico prijsje aan. dat geldt ook voor F1, wereldzeilers, klimmers en noem maar op.

Het is ook aan die rijders (die pro's) om zelf de risico limiten aan te geven aan hun teams, zoals bij ieder werk.
Als ik zo mocht rijden in zo'n team, en bewust zijnde van de risico's, zou ik nog steeds mee doen!

grts

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #17 Gepost op: 10-01-2006, 20:07 »
hoe erg het ook is, en ik leef ook zeker mee... maar

Is het niet zo dat die profs juist doen waar wij altijd van dromen: voor veel geld , het mooiste werk, dagenlang door de woestijn raggen ?
Tja, daar hangt een risico prijsje aan. dat geldt ook voor F1, wereldzeilers, klimmers en noem maar op.

Het is ook aan die rijders (die pro's) om zelf de risico limiten aan te geven aan hun teams, zoals bij ieder werk.
Als ik zo mocht rijden in zo'n team, en bewust zijnde van de risico's, zou ik nog steeds mee doen!

grts

I rest my case!!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #18 Gepost op: 10-01-2006, 21:29 »
Het gaat me niet om rally rijden en andere thrill seeking sports op zich. (Mont Blanc voorbeeld is een quote de big chief van le Dakar die zelf aplinist is). Daar maak ik mezelf op amateuristische wijze zelf ook schuldig aan. Na mij 87 km/h crash op een rotsig Alto Turia pad dacht ik ook dat ik noot meer zou rally rijden..... maar ja, kies er ook zelf voor om er mee door te gaan.

Maar de "pace" van le Dakar gemengd met trucks en auto's is gewoon over the top. De amateurs haken en masse gesloopd en/of geblesseerd af, maar vooral uit overlevingsdrang. De Pro's knallen door maar blijkbaar is het de laatse jaren voor hen ook teveel gezien de toename van doden juist onder hen. Maar het is de job, dus ze moeten, niks geen gelul met WIA, WAO etc. Contract=contract: rijden. Ik denk (ooit Felipe Massa aan het ontbijt in een hotel in Monza gesproken) dat de romantiek van het vak van onze helden nogal eens overschat wordt.

De onvoorbereide rijders met roadbook/GPS dyslectie zijn m.i. een onnodige risicofactor voor zichzelf maar vooral anderen. Tuurlijk vallen ze uit. D'r was toch een NL-er door een andere rijder van z'n fiets gekegeld omdat die met z'n roadbook aan het klootviolen was ???
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #19 Gepost op: 10-01-2006, 21:37 »
Van de KTM site:

The terrible accidents in the past 2 years caused us to start with mixed feelings and question our rally engagement. The presenters of the Dakar have tried to make the rally safer together with several manufacturers. A tempo limit has been adopted, a GPS system which enables each rider to be located and to allow him to communicate with the presenter. Riders can have more rests now due to shorter tank stops. A pretty sportive rally until yesterday’s day of rest eclipsed the pain of the past - today we were brutally pulled out of our dream to make this rally safe.


Het zijn pro's maar toch ook twijfel....
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #20 Gepost op: 10-01-2006, 21:50 »
Wat mij vooral opvalt is het grote tijdsverschil tussen de deelnemers. Een amateur heeft bijn 18 ur nodiig voor een stuk waar een prof 5 uur over doet. Voor de prof een groot risico omdat het tempo gigantisch hoog ligt, voor de amateur een risico omdat hij het niet één dag doet, volgens het dagboek van Pete zeer slecht eet omdat er geen tijd is, zijn motor nog moet onderhouden, een het gewoon niet gewend is. Wat je dus tegen komt is dat de etappes voor de profs te kort zijn, of te eenvoudig(te snel), maar voor de amateur gewoon te moeilijk of te lang (zeker met die liassons van 300 km.... smorgen om 2 uur door de vrieskou).

Maar dan praat je dus over de twee uiterste groepen. Voor de grootste groep rijders zijn de etappes wel okee, en de gestelde tijdslimieten wel te halen.  

Moet je dan gaan schiften bij de inschrijving? Te weinig "oefen" rallys gereden? Krijg je geen startbewijs. Meerdere rallys in de top 5 gefinishd?? Ook geen startbewijs. Zo kan je je dus niet inkopen, en de snelle profteams hebben er ook niets te zoeken. Dit is natuurlijk niet haalbaar, maar volgens mij waren vroeger de verschillen tussen de deelnemers niet zo groot als momenteel.
Wat dat betreft is het bij andere rallys dus wel goed georganiseerd. Kijk naar de El-Chott. Wordt niet op tijd gereden (toch??) de Tuaregrally heeft twee klassementen, waarvan de "toeristenklasse"voor ieder van ons waarschijnlijk zeer goed te doen is.

Wat mij trouwens vooral opvalt in alle artikelen die ik lees is dat de motorrijders nogsteeds veel last hebben van de auto's en de vrachtwagens. Groot snelheidsverschil (amateur motorrijder en prof auto bv.), maar vooral de hoeveelheid stof die ervoor zorgt dat je niets meer ziet. Doorrijden is eigenlijk geen optie, want overal liggen stenen en zijn er gaten, maar blijven staan kan ook niet want je wilt wel voor het ontbijt van de volgende ochten weer binnen zijn,.
Vorig jaar schreef ik het ook al, er kunnen vele valpartijen worden vermeden door verschillende routes op te zetten voor de tweewielers en de vierwielers. Ik ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat er zoiets wordt opgezet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 392
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #21 Gepost op: 10-01-2006, 22:23 »
Het snelheids verschil kent denk ik een aantal redenen. Niet alleen rijtechniek en talent, maar ook heelhouden. Een amateur zal veel meer moeten opletten dat ie z'n motor heelhoud, de prof kan veel harder door doorgaan... na aankomst levert hij de motor in bij het team en de volgende dag is de motor weer piekfijn in orde. De prof ligt te pitten terwijl een team van monteurs de nacht door sleutelt.

Maar je suggestie dat je eerst een paar erkende evenementen moet rijden om aan Dakar mee te doen, is niet zo gek. Aan de andere kant vind ik het ook niet slim van een rijder als hij zonder recente ervaring aan zo'n evenement mee doet. Ik neem toch aan dat als je als privé rijder zoiets doet (geld en tijd investeren) dat je je voorbereiding goed doet (of is dat mijn instelling?)
Nog steeds een allroad liefhebber... I'll be back...

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #22 Gepost op: 10-01-2006, 22:43 »
Ik denk dat er zat idioten op de wereld zijn waarvan Pa zat geld heeft en het ze "leuk" lijkt om even naar Dakar te rijden........

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #23 Gepost op: 11-01-2006, 13:22 »
Die kerel die een beetje op TV zat te huilen dat het zo zeer deed en dat het zoooo zwaar was, vertelde toch eerst trots dat ie compleet onvoorbereid aan Le Dakar was begonnen ? ? ? ? (excuses als ik nu 2 mensen door elkaar haal)
Voor die mensen kan ik echt geen greintje respect hebben en al helemaal geen medelijden........
En ik vind het ook ronduit een belediging voor al die mensen die jaren aan het voorbereiden en sparen zijn om hun droom uit te laten komen...........en mensen die nog steeds bezig zijn met sparen en voorbereiden, maar waarschijnlijk door het gebrek aan geld die droom nooit uit zien komen.

Het idee dat de 2 en 4 wielers aparte routes zouden moeten krijgen was vorig jaar ook al geopperd, maar ik geloof dat dat weer niet handig was voor ondersteuning en hulp. Maar het lijkt mij nog steeds een sterk punt, de routes hoeven niet erg ver uit elkaar te liggen, als ze maar niet in de enorme hoeveelheid stof van auto's en vrachtwagens hoeven te rijden.
Wij weten zelfs hoe vervelend en gevaarlijk het kan zijn om in elkaars stof te rijden............................

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #24 Gepost op: 11-01-2006, 13:30 »
Weet je,

zolang iedereen gewoon elk jaar weer inschrijft voor zo'n evenement, blijft het gewoon bestaan. Ook de Egypte-rallye en de Optic zijn doden gevallen, maar die komen niet op tv. Dit wel. Dat trekt inderdaad avonturiers die eigenlijk van niets weten. Er zijn overigens al verschillende klassementen in de Dakar hoor, SP=superproductie, M=marathon. Misschien moeten ze die ook andere routes laten rijden.

Overigens had het ongeluk niet te maken met het feit dat er auto's en vrachtwagens door elkaar heen rijden: je moet gewoon snel genoeg zijn dan heb je daar geen last van, en als je dat niet bent dan kies je daar dus zelf voor. 
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #25 Gepost op: 11-01-2006, 13:39 »
Er werd gister op RTL gezegd door een deelnemer, weet niet meer welke, dat hij daar helemaal hoorde te zijn. Dat hij buiten de route reed. Op de foto's van raid-live zie je ook heel weinig sporen staan bij het ongeluk.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 101
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #26 Gepost op: 11-01-2006, 14:09 »
Dat was de 'held van de dag'... Weet alleen ook f niet meer hoe hij heet..
Oosting, kan dat?

Vreemd dat je daar niet meer over hoort. Als zou het alleen al via de organisatie zijn om deze tragedie af te schuiven op onverantwoordelijk gedrag van een persoon ipv benadrukken van het feit dat het een risicovol evenement is...

Ik vind het onvoorbereid deelnemen aan de dakar in dezelfde catagorie vallen als het deelnemen aan de dakar met bijv een eend:
Avontuurlijk, hilarisch en iets wat zeker moet kunnen blijven bestaan. Een gevaar voor overige deelnemers is het niet, het hoort toch ook bij het karakter van de challenge.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3419
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #27 Gepost op: 11-01-2006, 14:17 »
Die kerel die een beetje op TV zat te huilen dat het zo zeer deed en dat het zoooo zwaar was, vertelde toch eerst trots dat ie compleet onvoorbereid aan Le Dakar was begonnen ? ? ? ? (excuses als ik nu 2 mensen door elkaar haal)
Voor die mensen kan ik echt geen greintje respect hebben en al helemaal geen medelijden........
En ik vind het ook ronduit een belediging voor al die mensen die jaren aan het voorbereiden en sparen zijn om hun droom uit te laten komen...........en mensen die nog steeds bezig zijn met sparen en voorbereiden, maar waarschijnlijk door het gebrek aan geld die droom nooit uit zien komen.

Als ik t goed heb was dat Dirk-Jan Franken. Volgens de website (www.team-dakar.com) heeft hij wel ervaring met het rijden van rallies in binnen-en buitenland, dus ik neem aan dat hij met niet voorbereid eerder "niet voldoende voorbereid" bedoeld.

Er werd gister op RTL gezegd door een deelnemer, weet niet meer welke, dat hij daar helemaal hoorde te zijn. Dat hij buiten de route reed. Op de foto's van raid-live zie je ook heel weinig sporen staan bij het ongeluk.
Dat was toch Henk Knuiman die dat vertelde??

In de Telegraaf van Vandaag staat het volgende citaat van hem : " Ik zie het zo, ik rij 120 kpu in de dichte mist over de A2, en wordt met 150 kpu ingehaald via de berm. Zien die mensen meer dan ik??"

Topsporters zijn profs die altijd willen winnen, en ze zijn bereid de risico's te nemen. De amateurs willen alleen maar uitrijden, maar nemen dezelfde risico's.

Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #28 Gepost op: 11-01-2006, 15:30 »
Dat was de 'held van de dag'... Weet alleen ook f niet meer hoe hij heet..
Oosting, kan dat?

Nope, was knuiman (maar dat is al gezegd zie ik).

Voorlopig houden ze ons flink aan het discussieren...

Kies je voor de Dakar, dan moet je niet zeiken dat het zeer doet of dat je dood gaat, al is dat soms wel hard...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Weer een held gesneuveld...
« Reactie #29 Gepost op: 11-01-2006, 15:45 »
Maar het zijn de deelnemers niet die je hoort zeiken, het is de media en het gepeupel die niet inzien dat je een sport aanhet doen bent die iets meer risico met zich mee brengt dan 's avonds lopend over de stoep naar de plaatselijke schaakclub........