Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tour door Zuid-Afrika > advies en tips zijn méér dan welkom  (gelezen 1589 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 1
Hallo!

Zal even beginnen met onszelf voor te stellen. Mijn naam is Linda en zijn naam is Robert. Eind 2010 willen we een x-aantal weken door Zuid-Afrika gaan rijden met overnachting op campsites & hostels. We hebben enorm veel ZA-ervaring maar dan vooral op het gebied van auto-reizen i.c.m. B&B's. (Ca 13 reizen werk/vakantie/familiebezoek) Vandaar dat we het nu dus even helemaal anders willen doen.

Op dit moment zijn we ons aan het oriënteren op het gebied van motorhuur en uitrusting. Vooral de huur van de motoren zal een grote kostenpost worden. We rijden beiden het liefst op een lichte BMW GS en gelukkig heeft dit bedrijf een stevige voet aan de grond in ZA (erg slimme marketing!) dus op zich zou dat geen probleem moeten zijn. Maar vooralsnog zijn alle huurtarieven schrikbarend hoog. Alternatieven zijn onze eigen BMW's naar ZA verschepen (eng + ook kostbare zaak) of daar motoren kopen met een terugkoop-afspraak.

Hebben jullie ervaringen of tips die jullie met ons willen delen? Of misschien wel dat ene briljante adresje waardoor we gewoon 2 weken langer kunnen blijven? ;-)

Verder is ook nog de grote discussie of we onze uitrusting (campgear en doorwaai-kleding) hier of daar aanschaffen. Ik ben zelf voor aankoop in ZA omdat het een echt outdoor-camping land is en de collecties groter zijn. Nadeel is echter dat je je kostbare vakantie tijd moet verdoen met shoppen. En dan vind ik dan ook weer zo zonde...

Kortom; ik hoop dat we voor September / Oktober 2010 eea geregeld en op een rijtje hebben. Gisteren bedacht ik dat ik eigenlijk wel 6 weken wil touren en dan ook Namib etc meepakken. Na al die reizen per auto lijkt het me geweldig om ZA nu eens helemaal nieuw en fris door het helmvizier te gaan bekijken. Can't wait! Deze reis gaat iig extra bijzonder worden omdat, áls alles lukt en bevalt, we direct een basis kunnen leggen voor onze zeer waarschijnlijke toekomst in Zuid Afrika. Ook niet geheel onbelangrijk... ;)

Hoe dan ook; alle tips en meedenkbewegingen zijn meer dan welkom. Ik hoop dat dit draadje uiteindelijk een bron van informatie gaat worden voor alle toekomstige ZA-gangers!


Hoop van jullie te horen!

Vriendelijke groeten

Linda

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Tour door Zuid-Afrika > advies en tips zijn méér dan welkom
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2010, 11:56 »
He Linda,
 
Welkom hier!
 
Zelf een paar maanden door ZA gereden (als onderdeel van een jaartje afrika). Als je gaat verschepen, moet je even kijken of je dat naar Walvisbaai kan doen: die haven is veel kleiner, en dan heb je minder 'handling kosten'. Als je 6 weken wilt gaat, is dat zeker het overwegen waard.
Wij hebben in 2003 van Gambia naar Durban verscheept en dat was goed te doen, alleen is de haven Durban erg duur (kostte toen $ 550,- extra, alleen voor het lossen van de container).
 
Kijk ook even wat het kost om met het vliegtuig je motor mee te nemen: dat valt vaak goedkoper uit dan verschepen.
 
Campgear daar kopen: voordeel is dat je BTW terug kan krijgen als je weer op het vliegtuig stapt naar huis. De Rand is ook relatief goedkoop nu. Nadeel is dat het van je reistijd afgaat: je kunt dat ook gewoon hier doen als onderdeel van de voorbereiding. Ander nadeel is dat ZA vooral gericht is op kamperen met 'bakkies' en niet met motoren!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Tour door Zuid-Afrika > advies en tips zijn méér dan welkom
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2010, 21:57 »
Namibie zeker niet overslaan! Onwaarschijnlijk mooi land, van zuid naar noord wordt het alleen maar mooier!
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 269
Re: Tour door Zuid-Afrika > advies en tips zijn méér dan welkom
« Reactie #3 Gepost op: 23-04-2010, 19:16 »
Hoi, wij zijn in 2005 van zuid afrika naar namibië gereden met gehuurde BMWR650GS-en.
 
Op de bmwgssite kun je het reisverslag lezen (3 delen).
 
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=22591&highlight
 
Prachtige trip met geweldige kampeermogeljkheden.
 
We hebben toen ook gekeken naar verschepen en vervoeren per vliegtuig, maar dat bleek toch niet helemaal te passen.
 
groetjes Loek.

Post Merge: 23-04-2010, 19:21
sorry, het was dus in 2007 ipv 2005.
 
deel 2
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=22593&highlight
 
deel 3
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=22598&highlight
 
 
groetjes Lorie