Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke stuurdemper?  (gelezen 11682 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Welke stuurdemper?
« Gepost op: 08-10-2011, 18:24 »
Op mijn EXC450 '09 wil ik een stuurdemper gaan monteren.
De vraag is echter WELKE?

Iemand goede ervaringen met één of ander model type?

De nieuwe Öhlins lijkt wel erg mooi en compact, maar ik heb geen idee hoe dat ding daadwerkelijk op de motor zit. Als iemand een foto heeft mag ie 'm plaatsen :-)

En verder zijn alle tips natuurlijk welkom.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Welke stuurdemper?
« Reactie #1 Gepost op: 08-10-2011, 19:11 »
Kijk eens naar dit merk

http://rttmotorsports.com/dirt_bikes.htm

Vervangt gelijk je top kroonplaat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Welke stuurdemper?
« Reactie #2 Gepost op: 09-10-2011, 08:42 »
Op mijn 525 zit het oude type ohlins.
vraag het anders aan ohlins zelf.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Welke stuurdemper?
« Reactie #3 Gepost op: 09-10-2011, 11:18 »
Er zijn dempers die twee kanten op dempen (vaak uit de SM wereld). Bij kruip-sluip wordt je daar sneller moe van. Twee kanten opdempen is echter niet erg, als je vanaf het stuur de demping met afstandsbediening tijdelijk uit kunt zetten (zoals bij de RTT).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: Welke stuurdemper?
« Reactie #4 Gepost op: 11-10-2011, 20:31 »
Wat ik begrepen heb is dat alleen die van Scott (patent) een high en low speed setting heeft. Dus soepel bij normale stuurbewegingen, strak bij steen of boomstronk.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • fka van
  • *****
  • Berichten: 468
Re: Welke stuurdemper?
« Reactie #5 Gepost op: 06-03-2012, 15:18 »
Wat ik begrepen heb is dat alleen die van Scott (patent) een high en low speed setting heeft. Dus soepel bij normale stuurbewegingen, strak bij steen of boomstronk.
is dat zo? andere merken hebben dit niet?
knallen, met die ballen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: Welke stuurdemper?
« Reactie #6 Gepost op: 07-03-2012, 10:20 »
scott demper is echt top ! overigens is die van ohlins. maar dan met scott erop.
die is echt top .
RBC verkoopt deze zover ik weet.
we gebruikkten deze ook bij de rally motoren. volledig instelbaar. en goed ingesteld merk je er niks van.
eenvoudig in bediening overigens
voor plaatsje google op scott steering stabilizer. of ohlins
succes
Bryan
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Welke stuurdemper?
« Reactie #7 Gepost op: 07-03-2012, 10:26 »
is dat zo? andere merken hebben dit niet?


High vs Low;


http://www.gprstabilizer.com/faqs#anchor33
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Welke stuurdemper?
« Reactie #8 Gepost op: 07-03-2012, 10:33 »
Wat gpr daar zegt: onze demper is dom, met maar een cirqui en dat is goed genoeg, now spend your mony here...
 
Nee. Ik heb ze allebij, een scotts en een gpr. ik stem 100 maal scotts over de gpr. waar ik de scots zo kan instellen dat ik hem bijna niet voel en toch het wiel echt blokkeer bij een trap tegen het wiel is die gpr zwaaaar op het stuur of dempt vrijwel niet. die blijf je dus bijstellen naar  omstandigheden.
 
De scots begraaf ik achter een tanktasje en onder de gps, vervolgens denk ik er niet eens meer aan dat het ding er zit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Welke stuurdemper?
« Reactie #9 Gepost op: 07-03-2012, 10:42 »
Ik hoorde van de Scotts/Ohlins dat ze wel vaker aan de beurt zijn voor revisie / oliewissel. Oliewissel bij cross elke 10 uur, dus elke 50 uur bij normaal rallygebruik?

Heeft hier al eens iemand zelf servicewerk gedaan aan zijn eigen demper? Wat voor soort olie? ATF of vorkolie?

Ik rij zelf overigens met een GPR en moet toegeven dat ik wel telkens voor de rit een keuze maak over waarop ik 'm instel. Afhankelijk van de omstandigheden eenmalig tandje erbij of er af. Daarna niet meer aan denken.

Bedenk wel dat met al die mooie afstandsbedieningen dat je eerder lekkage hebt!

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Welke stuurdemper?
« Reactie #10 Gepost op: 07-03-2012, 10:45 »
Ik hoorde van de Scotts/Ohlins dat ze wel vaker aan de beurt zijn voor revisie / oliewissel. Oliewissel bij cross elke 10 uur, dus elke 50 uur bij normaal rallygebruik?




Zelfde als een RMZ450 die ook elke 11 uur een nieuw zuigertje nodig heeft volgens de boekjes?  ;D :D
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Welke stuurdemper?
« Reactie #11 Gepost op: 07-03-2012, 10:50 »
Nee, dat valt mee, was 12 uur ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: Welke stuurdemper?
« Reactie #12 Gepost op: 07-03-2012, 11:16 »
Ik hoorde van de Scotts/Ohlins dat ze wel vaker aan de beurt zijn voor revisie / oliewissel. Oliewissel bij cross elke 10 uur, dus elke 50 uur bij normaal rallygebruik?


Hmmm, heb hem al 4 jaar in gebruik en heb hoogstens een keer de modder er van afgespoeld.  :-X

Heb zelf ook de Scotts demper. Je merkt niet dat ie überhaupt iets doet....
...tot dat je hem weer demonteert.

Ik heb bijna geen last van armpump meer. Heb 100% vertrouwen in de demper voor het opvangen van de grotere klappen zodat ik het stuur niet meer krampachtig vasthoud.
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Welke stuurdemper?
« Reactie #13 Gepost op: 07-03-2012, 11:35 »
Hier de volgende ervaring. Altijd een Scott stuurdemper gehad op de 690. Merkte ik weinig van.
Nu de Husa 570 zonder stuurdemper gereden. Wel een paar keer flinke stuurzwiepers gehad.
Wel nog te controleren, maar toch van die momentjes bij 100 km/u over een weiland….
 
Een enduro is natuurlijk sowieso wat nerveuzer… ik kijk het nog even aan. ‘t is allemaal gewicht wat je er weer bij plaatst.
Maar over die SCOTT gesproken, het preventief vervangen van de olie is en zal geen moment in me opkomen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Welke stuurdemper?
« Reactie #14 Gepost op: 07-03-2012, 11:41 »
wel verstandig om te wisselen hoor. met een injectie spuitje is het zo gebeurd, ik gooi er 5w vork olie in. atf is niet slim, dat word dikker als het warm word.