Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Eigen kaarten maken  (gelezen 11636 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Eigen kaarten maken
« Gepost op: 05-07-2008, 21:51 »
Van de twee soorten kaarten die er zijn:
Rasterkaarten, ozi nederland
Garmin topokaarten.

Zijn de onverharde wegen moeilijk te vinden bij een kleurversie,
onverharde wegen zijn meestal zwart gestippeldelijn of dubbele lijn met wit.

Moeilijk herkenbaar als je in een gebied op zoek bent naar nieuwe offroad paden.

Nu was ik wat aan het knutselen.
Rasterkaart, in .jpg, omgezet met corelpaint naart zwart wit.
Dan coreldraw op layer een lijn ingetekend, deze in corelbestand opgeslagen voor verdere bewerking en tevens als .jpg opgeslagen voor gebruik in ozi.
Het .jpg bestand weer teruggezet naar de juiste pixel verhouding zoals het origineel, met microsoft office picture manager, zodat de .jpg weer klopt met het ozi .map rasterbestand.



Maar nu garmin topo nl.
Zou ook hier graag de kaart zwartwit zien en de onverharde paden gekleurd willen hebben.
Met GPS mapedit kan je de garmin .img files openen en bewerken, maar de tekenfunctie is alleen zo dat je een gestippelde offroad lijn in zwart kan toevoegen of weghalen. En ook andere lijnen. Waarbij vooraf vast ligt soort en welke kleur en dikte.

Met dit programma kan je ook exporteren naar ozi, en dus de garmin topokaarten gebruiken in oziexplorer.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Doel is: betere zichtbare offroad paden op je gps.
Waarbij je bij hogere meters, een betere gebiedsoverzicht kan creeren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Eigen kaarten maken
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2008, 14:43 »
Hmm, klinkt interessant, dat GPSMapEdit. Eens mee spelen.

Kwa offroad-paden zoeken: ik heb wel ooit een zwart-wit variant aangemaakt van de Kabouterbond/kadaster 1:25000 topo kaarten om tracklijnen beter te kunnen zien op de PDA.

Met paden intekenen op de kaarten ben ik allang gestopt. Veel werk, en eigenlijk niet eens zo nuttig.

Offroadpaden zoeken doe ik voordat ik ga rijden dmv Google Earth/topo kaarten (spaart tijd). Naderhand importeer ik de tracklog, en markeer ik de paden met een waypoint. Je kunt ook een pad in een track-segment zetten. Beide manieren hebben als voordeel dat je kaartonafhankelijk bent.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: Eigen kaarten maken
« Reactie #2 Gepost op: 08-07-2008, 19:53 »
Ik heb destijds de topo kaarten van ijsland eens gedownload. Die waren als hobby project door iemand zelf gemaakt. Hier kun je ze gratis dowloaden:

http://www.ourfootprints.de/gps/mapsource-island_e.html

Ook kun je daar lezen welke software hij gebruikt heeft. Mailen zal ook wel lukken.
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Eigen kaarten maken
« Reactie #3 Gepost op: 09-07-2008, 14:42 »
http://www.freewebs.com/kraksontracks/zelfkaartenmaken.htm
http://home.cinci.rr.com/creek/garmin.htm

De grootste wetenschap is:

Als je maar weet waar het staat.

Had ik dat maar eerder geweten, en nu loop ik er zo tegenaan.

 Een bestaande topomap bewerken door er wegen,  gebouwen en symbolen uit te verwijderen of toe te voegen .
Wat je vooraf dient te weten voor alle duidelijkheid:

- Een Garmin kaart bestaat uit een aantal deelbestanden  opgeslagen als een IMG-bestand. Zo’n IMG bestand wordt geïdentificeerd met 8 digits (bv. 11900143) . al deze bestanden zitten samen in een Family Map.

- In het programma GpsMapEdit kan je zo’n IMG bestand bewerken. Het programma kan evenwel geen IMG bestanden opslaan. Daarom werk je in dit programma met het Polish Formaat.

- Garmin (Mapsource) kan dan echter weer geen Polish formaat lezen. Daarom dien je, na bewerking, het Polish Formaat terug te converteren en om te schrijven met een DOS prompt programma, genaamd Cgpsmapper.

- Alhoewel het technisch mogelijk is bewerkingen uit te voeren in het .IMG-bestand is dit zeker niet aan te raden. Dit bewerkstelligt de foutenlast. Dus als regel geldt: bewerkingen en opslag van een bestand gebeurt in het Polish-format. Allen als bron en uiteindelijk als doel voor overdracht naar Mapsource/GPSr gebruikt men een IMG-bestand.

- In de ‘Werkwijze’ wordt dit wel duidelijk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Eigen kaarten maken
« Reactie #4 Gepost op: 09-07-2008, 15:13 »
Ik zou voor  mijn eigen spul dan gewoon een transparante kaart aanmaken en deze over een bestaande kaart heenleggen. Dan hoef je geen bestaande kaarten te wijzigen, en gaan die wijzigingen ook niet verloren als er een nieuwere versie van de bestaande kaart uitkomt.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Eigen kaarten maken
« Reactie #5 Gepost op: 09-07-2008, 22:53 »
Dat dacht ik ook.
Maar hoe:
Vroeg me af of je in coreldraw ook alleen een layer, nieuwe laag apart kon opslaan.
Dus getekend over een bestaande kaart, in een layer, en deze layer steeds meenemen naar elk kaart formaat dan ook.
of
dus net zoiets als een transparant topo garmin over een navigator kaart



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Eigen kaarten maken
« Reactie #6 Gepost op: 09-07-2008, 23:10 »
Ik ken CorelDraw niet, maar bij de meeste fotobewerkingspakketten kun je prima een transparant plaatje opslaan in een formaat dat dat ondersteunt. PSD, TIFF, PNG, etc.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
Re: Eigen kaarten maken
« Reactie #7 Gepost op: 26-07-2008, 12:32 »
Zelf alle kleuren aanpassen. Het werkt supereenvoudig.

* Download MapsetToolkit (http://cypherman1.googlepages.com)
* Start MapsetToolkit.
* Selecteer de kaartset (bv FAMILY_802 voor topo NL)
* Druk op edit
* Kies een TYP-file (die je zelf gemaakt of gedownload hebt, zie onder)
* Druk op apply
* (Her)start Mapsource

De TYP-file is te maken/bewerken met de TYP-editor:
http://ati.land.cz/gps/typdecomp/editor.cgi
In de TYP-file zet je alleen de objecten waarvan je de standaard kleur wilt wijzigen. Je kunt dus een TYP-file maken waarin alleen de onverharde wegen een andere kleur/dikte/patroon krijgen. En met een lege TYP-file krijg je de originele kleuren terug.
De TYP-file blijft gekoppeld aan de kaartset. D.w.z. nadat je een TYP-file hebt bewerkt en opgeslagen hoef je alleen Mapsource te herstarten om de nieuwe kleuren te krijgen.


Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Eigen kaarten maken
« Reactie #8 Gepost op: 27-07-2008, 21:56 »
wow, word van de winter knutselen

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
Re: Eigen kaarten maken
« Reactie #9 Gepost op: 29-07-2008, 15:31 »
De kaarten geupload in de Quest, maar daarop blijft de kaart er hetzelfde uitzien. Je moet dus wel een nieuwere Garmin hebben. Op de Zumo werkt het wel (maar die heb ik niet).
Maar de kaarten zien er in elk geval in Mapsource veel leesbaarder uit. Hier een linkje naar een pagina met een aantal voorbeeld TYP-files. Met screenshots om je een idee te geven: http://www.schlabumfl.de/zumo/zumo.htm
Snel voorbeeld:

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Eigen kaarten maken
« Reactie #10 Gepost op: 30-07-2008, 00:48 »
misschien werkt het wel met een garmin mobile xt.

hoop ik, heb dat op de pda staan.

deze

http://www8.garmin.com/support/collection.jsp?product=010-11034-00

nu topo NL nog in een offroad look maken

de stippellijnen lekker vet kleuren

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Eigen kaarten maken
« Reactie #11 Gepost op: 07-08-2008, 14:07 »
Nu wil je de gewone mapsource TOPO NL behouden. Family802.

Kan je dan ook een nieuwe Family aanmaken, met Topo NL Offroad en zijn TYP file?

En deze family Offroad installeren in Mapsource.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Eigen kaarten maken
« Reactie #12 Gepost op: 10-08-2008, 01:53 »
Alleen een typ gemaakt voor unpaved roads lijn groen 3 pix zwart 1pix.



Green hoofdwegen in NL.

Nu nog op de PDA.

Je kan twee typ files maken met of zonder NT opmaak.
Misschien heb jij wel een NT opmaak gebruikt, die wel in mapsource werkt maar niet op je Quest.

nu met de nieuwste mapsource. 6.14.1
die al een ander kaartopbouw geeft, maar ook gelijk langzamer geworden is met zoomen en verschuiven.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Eigen kaarten maken
« Reactie #13 Gepost op: 10-08-2008, 17:36 »
Vandaag de PDA met Garmin Mobile XT.

Dat werkt goed.

Ter vergelijking zelfde gebied

Screenshot mapsource PC op 300 m met TYP aanpassing TOPO Nederland


Screenfoto Garmin Mobile XT PDA op 300 m met TYP aanpassing Topo Nederland



of op 1,5 km Mapsource PC afdrukken kleur, om een roadbook te plakken.



Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Eigen kaarten maken
« Reactie #14 Gepost op: 15-08-2008, 19:43 »
Kwam nog een NL linkje tegen.

http://www.dse.nl/~gpstracks/Links/ColoradoTopo.htm


Nu nog een volgend probleem.

Wanneer je een track van mapsource naar garmin mobele XT laadt, zie je deze track als een heel dun stippellijntje. Als je hen na wilt rijden is dit op 50-100 cm niet te zien.

Is er een mogelijkheid om een dikkers stippelijn te krijgen, zo dat je de track wel goed kan zien?