Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?  (gelezen 11313 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #45 Gepost op: 26-10-2017, 23:18 »
Ik heb een husqvarna wr250 2t, een KTM 380 2t (2001) en daarna een husaberg 450 4T (2010) gehad.
(ja, en 2x een xr600 + xr650r, maar dat is weer heeeel wat anders)

Met die eerste had ik alleen maar gezeik en dat heeft dus niet lang geduurd.
De ktm 380 was wel tof.. alleen dat eindigde na 3 jaar met en gebarsten carter doordat mijn ontsteking stuk ging en ik wat backfires kreeg met kickstarten. Wel alles mee gedaan (vakanties, crossbaan, enduro, offroad ritten, roadbook ritjes en erzberg).

Het afstelprobleem was er wel degelijk. Je merkt dit wanneer je switcht tussen gewoon offroaden/roadbook en een zware klapzand offroad rit of crossbaan.
Voor gewoon zandwegen en bospaadjes moet hij net wat armer staan afgesteld t.o.v bijv. de oirschotse heide... anders krijg je tijdens het rondtokkelen het bekende 4t gepruttel onderin, of staat hij op de oirschotse heide te arm.
Dus ik zette dan altijd de naald een clip positie rijker en de hoofdsproeier + 5 maten wanneer ik het klapzand of een enduro in ging.

Ik heb er 1x een flinke vastloper mee gehad door mijn eigen schuld (compressie teveel verhoogd) en drie keer een warmloper doordat ik lang achter elkaar helemaal voluit over een tankbaan reed en mijn kvs teveel gekoeld werd (geen thermostaat).
Verbruik was met rondtokkelen over zandwegen 1:10 en tijdens offroad ritten of crossbaan 1:6-1:8...

Nadat hij stuk was gelopen heb ik een paar keer test gereden op een 2010 300 2T... dat was wel een fijne brommer. Stuk vriendelijker, iets zuiniger en lekker licht trail fietsje... maar als het moet 150 a 160km/u haalbaar.

Toch gekozen voor een fe450 husaberg en dat is de juiste keuze geweest. Stuk fijner voor lange dagen in het zadel en avonturieren in het buitenland, minder trillingen, minder agressief, toch even snel als de 300 2t en bij rustig buitenland offroad gebruik zomaar 1:18.. ook geen geklooi en gestink met mengsmering... alhoewel dat ook wel weer wat heeft.  ;D
En echt 0 problemen afgezien van normaal onderhoud (remmen, wielen, remschijven, ketting, tandwiel, banden).

Ik heb er nu voor het eerst een probleem mee in 4 jaar tijd/200 uur, en dat is het sealtje van de remcylinder van de achter rem.  ;)

Het enige wat ik fijner vond met een 2t was het trailen en "hard enduro" werk. Daar merk je het gewichtsverschil gewoon... maar goed dat gaat met de 450 ook wel wanneer je het recreatief doet.  :D
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #46 Gepost op: 27-10-2017, 09:28 »

Ik heb er nu voor het eerst een probleem mee in 4 jaar tijd/200 uur, en dat is het sealtje van de remcylinder van de achter rem.  ;)

Het enige wat ik fijner vond met een 2t was het trailen en "hard enduro" werk. Daar merk je het gewichtsverschil gewoon... maar goed dat gaat met de 450 ook wel wanneer je het recreatief doet.  :D

 :stupid: Geinig, ik had dat ook dat sealtje. Dat was het moment dat ik dacht, ik ben toe aan iets anders, iets exclusievers, iets rooiers :D

Verder was die 390 een probleemloze fiets!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #47 Gepost op: 27-10-2017, 11:21 »
ff een vraag tussendoor, zijn de exc modellen van KTM standaard wel uitgevoerd met knipperlichten ect.?


alle motoren die ik tegen kom op marktplaats of een ktm dealer in de buurt hebben geen zichtbare knipperlichten enzo. 




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #48 Gepost op: 27-10-2017, 11:43 »
ff een vraag tussendoor, zijn de exc modellen van KTM standaard wel uitgevoerd met knipperlichten ect.?
Jep, die verdwijnen bij de afleverbeurt waarschijnlijk in dezelfde doos als de restrictie-kit (een EXC is af-fabriek geknepen tot 11 kW of zo) van de brommert. Of ze worden zelfs ongemonteerd meegeleverd door de fabrikant, maar standaard hoort het er echt bij.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #49 Gepost op: 27-10-2017, 11:53 »
en hoe zit dat dan met ome agent, kun je zeker weer leuk bonnetje verwachten?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #50 Gepost op: 27-10-2017, 12:12 »
Kleine led plaatsen van Alie express.
Werkt goed

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #51 Gepost op: 27-10-2017, 12:30 »
was ik al ff aan het google naar led knipperlichten, is er wel op te knutselen  ;)


maar wat zit er nog wel standaard op de motorfiets normaal gesproken?


dimlicht, goot licht en remlicht?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #52 Gepost op: 27-10-2017, 12:37 »
en hoe zit dat dan met ome agent, kun je zeker weer leuk bonnetje verwachten?
Zoals zo vaak zal dat vaak van je gedrag afhangen: rij je gewoon normaal, dan val je niet zo op en doet oom agent ook niet moeilijk.
Laat je asociaal rijgedrag zien, dan pikken ze die spiegels, knippers, enz. natuurlijk meteen mee, dat begrijp ik ook wel.

dimlicht, goot licht en remlicht?
Jep.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #53 Gepost op: 27-10-2017, 13:47 »
Als je motor met eerlijk kenteken hebt zit de verlichting meestal wel snor.
Knipperlichten vaak niet en spiegel omdat dat nogal eens sneuvelt in de hitte van de strijd :-*

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #54 Gepost op: 29-10-2017, 10:14 »
Achter ben je waarschijnlijk zelf de vandalist met je laarzen; kan je gestroomlijnd oplossen met kuipknippers van Motozoom. Die heb ik al een keer overgezet naar mijn nieuwe motor en zitten nog steeds muurvast, geen waterlekkage zoals bij mijn Husa.

Voor kan je meestal de af-fabriek knippers laten zitten, tenzij je met 100 de bosjes in rijdt, dan gaat alles stuk (vraag maar niet hoe ik dat weet)!

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #55 Gepost op: 30-10-2017, 08:00 »
Als je motor met eerlijk kenteken hebt zit de verlichting meestal wel snor.
Knipperlichten vaak niet en spiegel omdat dat nogal eens sneuvelt in de hitte van de strijd :-*


klopt, echter in het gebied waar wij regelmatig rijden (normaal met fatsoen) zijn er een aantal wildcrossers die vol gas op het achterwiel bij mens en dier langs vliegen. Dus de politie is niet erg begripvol in dat gebied..  echt een voorbeeld van paar rotte appels verpesten het voor iedereen  >:(




Achter ben je waarschijnlijk zelf de vandalist met je laarzen; kan je gestroomlijnd oplossen met kuipknippers van Motozoom. Die heb ik al een keer overgezet naar mijn nieuwe motor en zitten nog steeds muurvast, geen waterlekkage zoals bij mijn Husa.

Voor kan je meestal de af-fabriek knippers laten zitten, tenzij je met 100 de bosjes in rijdt, dan gaat alles stuk (vraag maar niet hoe ik dat weet)!

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk




Ach ja onderweg kan alles kapot gaan, maar ik was al wel van plan om gestroomlijnde knippers te plaatsen zodat deze minder kans maken om te sneuvelen.


zelfde voor de spiegels, denk er over om iets te verwerken in de hand beschermers.



alleen mag dit ook? of zal dit afgekeurd worden door dienst doende ambtenaar

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #56 Gepost op: 30-10-2017, 08:29 »

klopt, echter in het gebied waar wij regelmatig rijden (normaal met fatsoen) zijn er een aantal wildcrossers die vol gas op het achterwiel bij mens en dier langs vliegen. Dus de politie is niet erg begripvol in dat gebied..  echt een voorbeeld van paar rotte appels verpesten het voor iedereen  >:(





Ach ja onderweg kan alles kapot gaan, maar ik was al wel van plan om gestroomlijnde knippers te plaatsen zodat deze minder kans maken om te sneuvelen.


zelfde voor de spiegels, denk er over om iets te verwerken in de hand beschermers.



alleen mag dit ook? of zal dit afgekeurd worden door dienst doende ambtenaar
Mag vast wel, maar beter is een deugelijke klapspiegel op een RAM mount. Kijk maar ff in de allroadshop; daar staan ze, maar weet het merk niet meer.

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #57 Gepost op: 30-10-2017, 10:21 »
het gaat er dan om dat de spiegels door middel van een bol gemonteerd worden?
zodat ze flexibel zijn tijdens een val? en beter kunt stellen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #58 Gepost op: 30-10-2017, 10:41 »
http://www.allroadshop.nl/product/spiegel-double-take-mirror-enduro/

Wat van belang is is dat ze niet trillen, dan kan je er ook wat in zien.

Als ze constant trillen, dan is er ook geen incentive om ze uit te klappen; loop je tóch weer het risico op een bekeuring.

Ik merk dat ik die van mij graag gebruik, en dat het super handig is om snel een beetje in te klappen zodra ik een krappe single track op ga. Dat bijstellen doe je vaak ook nog terwijl je ín de single track zelf zit!

Post Merge: 30-10-2017, 13:04
het gaat er dan om dat de spiegels door middel van een bol gemonteerd worden?
zodat ze flexibel zijn tijdens een val? en beter kunt stellen

Ja, dat zijn de eigenschappen van een RAM-mount; dat werkt met bolletjes en gewrichten van diverse lengtes.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #59 Gepost op: 27-11-2017, 12:16 »
Hoi Ronald,


Je zit tegen het cross en enduro aan kwa interesse, dus ik zou geen "dual sport" zoals een DRZ400 nemen.. Dat is echt veel logger en trager en minder "CR125" - achtig.

Als ik jou was zou ik een KTM 450 exc kopen met het RFS blok... Dat zijn de blokken rond 2006-2007.. (net zoals een KTM 525 exc heeft).

Daar kun je werkelijk alles mee, en ze gaan zomaar 300 uur mee zonder revisie bij "offroad" gebruik. Ze hebben twee olie filters en oliepompen en voldoende olie volume.

Een 450 heeft onderin wat minder koppel waardoor je optimaal tractie hebt, en bovenin lopen ze wat langer door zodat je na een bocht wat langer op het gas kunt blijven.

De modellen boven de 450cc zijn vaak hetzelfde alleen lange slag, dus de vermogens afgifte is meer op koppel onderin gericht en minder bovenin en dus een "sleur ding". Leuk, maar minder praktisch.

Een 450 exc is perfect voor roadbook ritjes, buitenland, offroad ritten, dagje crossbaan en technisch rijden. Je kunt er zowel rustig mee rijden als volle bak.

Ze zullen tweedehands ongeveer 2500 euro kosten schat ik...


een maat van mij zoekt een nieuwe 4T, en heeft gekeken naar een 450 exc (naar aanleiding van deze topic), maar vind dit toch iets te veel.
zijn er ook motoren die iets minder vermogen hebben (250/350cc) die net zo lang zonder onderhoud kunnen?