Ik heb een husqvarna wr250 2t, een KTM 380 2t (2001) en daarna een husaberg 450 4T (2010) gehad.
(ja, en 2x een xr600 + xr650r, maar dat is weer heeeel wat anders)
Met die eerste had ik alleen maar gezeik en dat heeft dus niet lang geduurd.
De ktm 380 was wel tof.. alleen dat eindigde na 3 jaar met en gebarsten carter doordat mijn ontsteking stuk ging en ik wat backfires kreeg met kickstarten. Wel alles mee gedaan (vakanties, crossbaan, enduro, offroad ritten, roadbook ritjes en erzberg).
Het afstelprobleem was er wel degelijk. Je merkt dit wanneer je switcht tussen gewoon offroaden/roadbook en een zware klapzand offroad rit of crossbaan.
Voor gewoon zandwegen en bospaadjes moet hij net wat armer staan afgesteld t.o.v bijv. de oirschotse heide... anders krijg je tijdens het rondtokkelen het bekende 4t gepruttel onderin, of staat hij op de oirschotse heide te arm.
Dus ik zette dan altijd de naald een clip positie rijker en de hoofdsproeier + 5 maten wanneer ik het klapzand of een enduro in ging.
Ik heb er 1x een flinke vastloper mee gehad door mijn eigen schuld (compressie teveel verhoogd) en drie keer een warmloper doordat ik lang achter elkaar helemaal voluit over een tankbaan reed en mijn kvs teveel gekoeld werd (geen thermostaat).
Verbruik was met rondtokkelen over zandwegen 1:10 en tijdens offroad ritten of crossbaan 1:6-1:8...
Nadat hij stuk was gelopen heb ik een paar keer test gereden op een 2010 300 2T... dat was wel een fijne brommer. Stuk vriendelijker, iets zuiniger en lekker licht trail fietsje... maar als het moet 150 a 160km/u haalbaar.
Toch gekozen voor een fe450 husaberg en dat is de juiste keuze geweest. Stuk fijner voor lange dagen in het zadel en avonturieren in het buitenland, minder trillingen, minder agressief, toch even snel als de 300 2t en bij rustig buitenland offroad gebruik zomaar 1:18.. ook geen geklooi en gestink met mengsmering... alhoewel dat ook wel weer wat heeft.
En echt 0 problemen afgezien van normaal onderhoud (remmen, wielen, remschijven, ketting, tandwiel, banden).
Ik heb er nu voor het eerst een probleem mee in 4 jaar tijd/200 uur, en dat is het sealtje van de remcylinder van de achter rem.
Het enige wat ik fijner vond met een 2t was het trailen en "hard enduro" werk. Daar merk je het gewichtsverschil gewoon... maar goed dat gaat met de 450 ook wel wanneer je het recreatief doet.