Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Foto's van reparaties onderweg opsturen  (gelezen 9594 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #15 Gepost op: 11-09-2005, 19:57 »
Hi Gerben,

Goeie presentatie, toch weer een paar dingetjes geleerd  ;)



Voor versie 2

Eentje om epoxy onderweg (in Portugal) uit te proberen;



En die foto van Ferd tijdens Campella stampers komt vast nog wel.....


Kweet het veel te laat! En eigenlijk heb ik er nog wel meer.....  :-X



Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #16 Gepost op: 11-09-2005, 20:28 »
Deze bedoel je??



Geen pretje trouwens om dat met gekneusde ribben (gevolg van de val) te doen. Dan is zo'n twin toch wel errug zwaar :-\

Hier een fotootje van de noodzaak om hem even op het achterwiel te zetten:


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #17 Gepost op: 11-09-2005, 21:32 »
mja.. beetje mosterd na de maaltijd jonges,

maar euhm, 't was me een genoegen hoor :-)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #18 Gepost op: 11-09-2005, 21:47 »
Yep,

Strak verhaal!! Jammer van de piccies jungs, die hadden niet misstaan...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #19 Gepost op: 11-09-2005, 21:54 »
He Gerben, bedankt voor de nuttige info. Altijd handig om te weten met wat voor redelijk simpele dingen je toch het een en ander repareren kan!

Groeten, Margrieta

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #20 Gepost op: 11-09-2005, 23:35 »
Gerben,
Leuke en leerzame presentatie!
Ik heb echter nog 's ff zitten denken over je tip over die Bisonkit of Superfix.

Zelf heb ik ook met warm weer in Kroatie de plakkers gewoon van m'n band gereden.
Uiteindelijk heb ik een band laten plakkken bij een banden-reparatie bedrijfje (die hebben ze daar nog:-)
Opvallend was dat er op de plakkers van dat bedrijf geen rode randen zaten.....
en ze ware met de hand op maat geknipt.
Ik moest de band ook beslist niet meteen gebruiken werd me gezegd.

In je presentatie vertelde je dat je gebruik maakte van een oude binnenband en die Bisonkit achtige lijm.

Nu ik jou verhaal en mijn verhaal kombineer denk ik dat de cloe niet in de lijm zit maar in de gebruikte rubber.... :-)

De verklaring zou alsvolgt kunnen zijn:
De gebruikte lijm (Solutie) plakt zelf niet maar lost de rubber een beetje op en zorgt er zodoende voor dat de plakker en de band een geheel vormen. Ze smeten gewoon in elkaar. Dit kost echter tijd en dat hebben we niet....

Daarom zijn de meeste plakkers van een laagje voorzien die sneller met de lijm reageert dan gewone rubber.
Dit laagje is echter niet zo sterk en al helemaal niet als ze warm worden.

Of de theorie klopt weet ik nog niet, maar ik plakte vroeger m'n banden altijd met oude binnenbanden en dat ging nooit fout.....

Moraal van het verhaal.
Gebruik in warme landen vooral oude binnenbanden om je banden te plakken i.p.v. standaard plakkers.

Meerdere mensen met deze ervaring??

Groeten,

Fr@venture


Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #21 Gepost op: 12-09-2005, 10:37 »
Dat is waar ook! " Vroegah" heeft mijn vader mij bandenplakken geleerd met velletje rubber waar je het plakkertje uitknipte (zat op zo'n klein rolletje). Je smeerde dan zowel de band, als ook de binnenkant van de plakker dun (!!) in met solutie. Minimaal 5 minuten laten drogen, aanbrengen en goed aandrukken.  Pas veel laten ben ik van die sterretjes gaan gebruiken. De enige plakkers die weleens los kwamen waren die sterretjes. Dan was dat rode spul snot geworden.


Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #22 Gepost op: 12-09-2005, 11:27 »
Moraal van het verhaal.
Gebruik in warme landen vooral oude binnenbanden om je banden te plakken i.p.v. standaard plakkers.

Meerdere mensen met deze ervaring??

Groeten,

Fr@venture

Yep! op de grens van Ethiopie naar Sudan. ongeveer 40 graden en op 30 km 3x een lekke band. Pas bij de 2e keer de band eruit halen (en da's egnie leuk nie als het 40 graden is) kwam ik erachter dat ook ouwe plakkers losgelaten hebben. Daar hebben ze toen met een strijkbout stukken binnenband erop 'gebrand', nou die laten egnie meer los nie!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #23 Gepost op: 12-09-2005, 18:43 »
Fr@dventure,

Zoals ik in mijn verhaal en de discussie ernaa al aangaf, en Corne ook nog eens bevestigd: Ook OUDE plakkers, die er al weken op zaten, komen er af. Dus een kwestie van tijd is het niet.

Effe algemeen: Ik hoor dat veel mensen die plakkertjes insmeren, maar das eigenlijk al niet de bedoeling. Bij die plakkers met een folietje erop, dien je de band in te smeren, te laten drogen tot het niet meer glimt! en dan de plakker erop en stevig aankloppen/drukken/trekken.
Zo plak ik altijd banden, fiets en motor en normaalgesproken gaat het werkelijk nooit fout. Maar daar dus wel.

De onderkant van die plakkers heeft idd een speciale laag (waarschijnlijk zelfs meerdere (5 ofzo!) lagen), die samen met de lijm een soort koudvulkanisering vorm (een rubber dus..) Probleem is duidelijk dat EEN of meerdere van die lagen kapot gaat. Welke laag is maar de vraag: de lijm, de hecting, de zachte onderlaag... ik weet het niet, en het boeit voor mij ook niet zo veel (misschien voor meneer Rema-Tip-top wel?)

Er zijn idd ook plakkers die die rode laag niet hebben, die hebben er echter ook last van kan ik je vertellen. 
Bij bisonkit heb je dit alles niet, dat is gewoon een contactlijm. (tweezijdig insmeren).

Ik was overigens verbaasd hoeveel mensen deze ervaring konden bevestigen, terwijl ik er nog nooit iemand over had gehoord! En ik ben er zeker van dat het puur met temperatuur te maken heeft.

grts

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #24 Gepost op: 12-09-2005, 19:19 »
Als de plakkers er spontaan vanaf vallen kun je ook heel vaak in het volgende dorp (afrika) het gat laten vulkaniseren. Vaak hebben ze dan een reepje van dun rubbervulkaniseer materiaal (jaja)  dat kort verwarmt word. Je neemt je binnenband, legt die onder een cilinderkop, aanpersen, verwarmen (dus vul de cilinder en met benzine!)  en voila! werkt echt heel goed en kost maar 1€ of zo. Zo heb ik onderweg in Nigeria Graeme wel eens geholpen bij het gebrek aan (goede) binnenbanden. Eerst waypointje zetten, knallen naar het volgende dorp, beetje relaxed over komen anders gaat de prijs weer omhoog, cola'tje drinken, en als een speer weer terug.... 

Voor remblokken net zo, dat remmateriaal hebben ze ook per A4. Versleten inleveren, knippen en plakken en gaan maar weer... Scheelt weer in de bagage, kwaliteit is trouwens maar afwachten  ;)

Hij is blij  :)

Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #25 Gepost op: 12-09-2005, 21:19 »
heel fraai plaatje!!!

Jij, dat vulkaniseren deden wij ook: In de eerstvolgende stad de binnenband er uit en inleveren: de schuren de oude plakkers eraf en lappen de zaak mooi op met vulkaniseer... op een gegeven moment is de band gewoon 2x zo dik! Volgens mij heeft Michelin zo ook die 4mm binnenband uitgevonden die ik er nu in heb  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #26 Gepost op: 13-09-2005, 00:00 »

De onderkant van die plakkers heeft idd een speciale laag (waarschijnlijk zelfs meerdere (5 ofzo!) lagen), die samen met de lijm een soort koudvulkanisering vorm (een rubber dus..) Probleem is duidelijk dat EEN of meerdere van die lagen kapot gaat. Welke laag is maar de vraag: de lijm, de hecting, de zachte onderlaag... ik weet het niet, en het boeit voor mij ook niet zo veel (misschien voor meneer Rema-Tip-top wel?)

Er zijn idd ook plakkers die die rode laag niet hebben, die hebben er echter ook last van kan ik je vertellen. 
Bij bisonkit heb je dit alles niet, dat is gewoon een contactlijm. (tweezijdig insmeren).



Gerben,
Ik blijf toch nog ff doorzeuren omdat ik echt gefascineerd ben door het verschijnsel dat je vertelde.
Bovendien kan het me in de toekomst een hoop ellende besparen :-)))

Heb je zelf ook standaard plakkers (die met die rode randen enzo) met succes met bisonkit geplakt?

Want als deze wel blijven zitten dan worden die zelfvulcaniserende lagen (van standaard plakkers) dus
gewoon verzwakt door de "Solutie".

Ben benieuwd.

Groeten,

Fr@venture
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #27 Gepost op: 13-09-2005, 17:40 »
Gebruik je eigenlijk voor je motor dezelfde plakkers als voor op de fiets?? Of heb je voor de motor dikkere..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #28 Gepost op: 13-09-2005, 18:17 »
- Nee, ik heb geen vulkaniseerplakkers met bisonkit geplakt. Dat heeft ook geen nut.
- De Solutie vormt een chemische verbinding met de laag aan de plakkerzijde. Je kan dus niet zeggen dat 'de solutie' het probleem is, maar het geheel is het probleem.

- Ik gebruik normaliter van die motorplakkertjes die wat dikker zijn, die kan je daar (Egypt, Sudan, Chad, Niger etc) ook op iedere straathoek kopen: Ik heb er nog een boel uit die tijd. Ze gebruiken ze ook voor vrachtauto's... dus ze hebben ook hele grote!
- Ik heb ook wel eens fietsplakker gebruikt, omdat ik gewoon veel kleine spijkergaatjes had: 1 grote lap erop. Dat werkte ook prima (recent, in de LC8 achter). Band is inmiddels dus wel vervangen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Foto's van reparaties onderweg opsturen
« Reactie #29 Gepost op: 13-09-2005, 22:57 »
Zie het bandenplakken enkel als noodmiddel.

Bij thuiskomst gewoon een nieuwe binneband erin.
Voor het koudvulcaniseren voorla bij hoge belastingen heb je aan solutie niet veel. Daar hebben ze bij TipTop (niet de rema lijn dus) speciale industrie lijm voor. Maar ja dan duurt het droog proces ook langer ik dacht ongeveer een uur.
Met solutie is die tijd korter met alle compromissen als gevolg.

my 2 cents