Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Frame spuiten ktm  (gelezen 2817 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 1
Frame spuiten ktm
« Gepost op: 11-07-2017, 22:41 »
hello,


Ik heb een ktm duke 690 waar ik het "frame" van wil laten poedercoaten/spuiten. Ik ben zelf echter totaal niet technisch en niet handig. Weet iemand wat de kosten zijn/ tijdsinvestering om het frame te laten demonteren. Ik kan genoeg plekken vinden die een frame kunnen poedercoaten maar deze gaan er van uit dat je een los frame aanlevert.




Alvast dank!


Stef

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Frame spuiten ktm
« Reactie #1 Gepost op: 11-07-2017, 22:49 »
Leuk winterprojectje!


(en als hij het weer doet ben je ineens een flink stuk handiger ;) [size=78%])[/size]

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Frame spuiten ktm
« Reactie #2 Gepost op: 11-07-2017, 23:57 »
Als je geen haast hebt......kan ik het wel regelen.
Je mag ook meehelpen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Frame spuiten ktm
« Reactie #3 Gepost op: 12-07-2017, 10:01 »


(en als hij het weer doet ben je ineens een flink stuk handiger ;) [size=78%])[/size]


 ;D
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Frame spuiten ktm
« Reactie #4 Gepost op: 12-07-2017, 21:00 »
Ik heb het met mijn EXC gedaan. Uurtje of 3-4 om alles eraf te halen en er ging sneller ;-)
Het lijkt lastig maar het is niets meer dan alles eraf halen en netjes/geordend wegleggen. Maak foto's van de dingen die je bang bent te vergeten (kabelloop bv). Leerzame klus hoor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Frame spuiten ktm
« Reactie #5 Gepost op: 12-07-2017, 23:34 »
Stalen proppen maken enz enz om te zorgen dat die poedercoating niet in allerlei boringen komt, schroefdraden beschermen tegen dat straal-grit....
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 108
Re: Frame spuiten ktm
« Reactie #6 Gepost op: 13-07-2017, 08:58 »
Stalen proppen maken enz enz om te zorgen dat die poedercoating niet in allerlei boringen komt, schroefdraden beschermen tegen dat straal-grit....
In alle schroedraden bouten draaien, die haal je er na het stralen en poedercoaten weer uit. Geheel vetvrij (ook lagers er uit) aanleveren, bij het afbakken in de oven wordt het vet dun en loopt er uit. Ingeslagen framenummer kan de spuiter wel afplakken anders wordt het nummer weggestraald of verdwijnt onder de poedercoating....


groet, Norbert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Frame spuiten ktm
« Reactie #7 Gepost op: 13-07-2017, 09:33 »
Dacht dat stukje draadeind met alu plaatje afdoende was.
Zit wel overal grit tussen.
Maar kwestie van goed uitblazen.
Tenminste zo deed ik het 22 jr geleden bij mijn r100gs bmw.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 108
Re: Frame spuiten ktm
« Reactie #8 Gepost op: 13-07-2017, 11:01 »
Dacht dat stukje draadeind met alu plaatje afdoende was.
Zit wel overal grit tussen.
Maar kwestie van goed uitblazen.
Tenminste zo deed ik het 22 jr geleden bij mijn r100gs bmw.
Bij het balhoofd heb ik idd alleen een draadstang, plaatjes en carrosserieringen gebruikt. Bij de achterbrug moest ik de lagers verwijderen en ook weer met een draadeind en carrosserieringen de gaten dichtmaken.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: Frame spuiten ktm
« Reactie #9 Gepost op: 13-07-2017, 13:05 »
In alle schroedraden bouten draaien, die haal je er na het stralen en poedercoaten weer uit. Geheel vetvrij (ook lagers er uit) aanleveren, bij het afbakken in de oven wordt het vet dun en loopt er uit. Ingeslagen framenummer kan de spuiter wel afplakken anders wordt het nummer weggestraald of verdwijnt onder de poedercoating....


groet, Norbert


Als je na het coaten de bouten uit de schroefdraden draait dan breekt de coating op die plaatsen. Immers de bouten zijn mee gecoated met het frame oppervlak. Vaak is de coating op die plaatsen zelfs dikker dan op het frame.


Die afgebroken coating plekken geven geen fraai uiterlijk en zijn het begin van roestvorming. (het oppervlak is niet geheel geseald)


Een beetje coater heeft een enorm scala aan dopjes, pluggen en ander afdekmateriaal om alle soorten gaten af te dichten. (ter bescherming tegen het stralen en het coaten)
Mij is hiervoor nog nooit een meerprijs berekend.
Wel is het handig om in samenspraak met de coater duidelijk aan te geven wat en hoe je het afgedicht wilt hebben.
De bussen van de 2 balhoofdlagers worden doorgaans afgeplakt met hitte bestendig plakband.


Oók het frame nummer kan met deze hittebestendige tape worden afgeplakt.
Na het coaten spuit je het afgeplakte deel van het framenummer met een spuitbus in een passende kleur. (of gewoon blanke lak)
Het frame nummer blijft hiermee duidelijk leesbaar.


Algemeen:
Coating wordt "knetterhard". Vergeet je om de lagerbus van het balhoofd af te laten plakken dan kun je echt je lol bij het verwijderen van de coating.
Oók dicht gecoate schroefdraden cleanen en opnieuw tappen is geen leuk klusje.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Frame spuiten ktm
« Reactie #10 Gepost op: 13-07-2017, 17:23 »
Ik snap ff het voordeel van coaten niet.


2K lakken door de autospuiter geeft geen gezeur met dopjes.


origineel heeft ie toch ook geen poedercoating
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Frame spuiten ktm
« Reactie #11 Gepost op: 13-07-2017, 17:52 »
Kosten. Spuiten is meer werk en duurder dan een beetje poedercoat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Frame spuiten ktm
« Reactie #12 Gepost op: 13-07-2017, 19:34 »

origineel heeft ie toch ook geen poedercoating

Bij mij wel.....

Post Merge: 13-07-2017, 19:40
De schroefdraden waar je tappen of snijplaten van hebt, gewoon schoon-snijden.

Anders een bout erin draaien, met witte afdichtings tape om de draad.

Balhoofd lagers; dikke stalen proppen draaien, met een draadeind M 10  of  M 12 vast klemmen, net als andere boringen.

Vraag gewoon of ze een beetje rekening houden met het frame-nummer (niet te dik)

Als je toch aan het coaten bent, gelijk een dikke laag blanke lak erover coaten.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: Frame spuiten ktm
« Reactie #13 Gepost op: 15-07-2017, 16:03 »


Balhoofd lagers; dikke stalen proppen draaien, met een draadeind M 10  of  M 12 vast klemmen, net als andere boringen.




 ???



In geval je een freesbank hebt zou je óók het logo van je motorfiets of van je zelf in de proppen kunnen frezen. (omdat het leuk is)
En voor de draadeinden zou ik RVS gebruiken. (gewoon omdat het kan)


Hitte bestendige tape (wat door veel coaters wordt toegepast) zou ik niet doen. https://www.coating4all.com/c-1933698/tape/
Dat spul is bijna niet verkrijgbaar, het aanbrengen is veel te veel werk en daarbij is het ook nog eens veel te duur.  :D