Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tubliss-system  (gelezen 1632 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Tubliss-system
« Gepost op: 14-07-2017, 10:11 »
Beste mensen.
Bij een tweedaagse roadbook rit onlangs heb ik, jazeker, een lekke achterband gereden. Van andere buitenlandse rijders in ons groepje kreeg ik het lichtelijke verwijt waarom ik geen tubliss-system in m'n banden had.
In het verleden is op het forum dit systeem wel eens genoemd, maar ik kan er weinig over vinden.
Wel heeft de fabrikant een uitgebreide beschrijving onder tubiless system op internet staan.
Mijn vraag: wie gebruiken dit systeem, en wat zijn de ervaringen.
Ter info: ik rijd een Husaberg 450FE en zit vaak in de Belgische en Franse Ardennen.
Jan Kurstjens.
Mooie riem, zei 0 tot 8.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7962
Re: Tubliss-system
« Reactie #1 Gepost op: 14-07-2017, 10:32 »
Heb er geen ervaring mee.
Wel met mousse en biba.s
Groepje van 6 in 1week 9 x lek.
Ook in Frankrijk.
Denk de nadelen van in de bewoonde wereld rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Tubliss-system
« Reactie #2 Gepost op: 14-07-2017, 12:14 »
Ik heb een paar jaar de tubliss gebruikt
en zo ook mousse.
Op een 450 ben je mijns inziens beter af met een mousse achter en een biba voor al of niet in 4mm.
De achter mousse vergt slechts 2 keer per jaar aandacht.
De tubliss vergt wekelijks aandacht, trouwens ook wat de fabrikant zegt, dat was ik op een gegeven moment helemaal beu.
Daarmee is mijn smaak is duidelijk en wellicht ook de boodschap.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 108
Re: Tubliss-system
« Reactie #3 Gepost op: 14-07-2017, 17:16 »
ervaring mee. 1x albania raid 2016 en 1x illyria raid 2017 en verder in nederland. Of eigenlijk geen ervaring, want niet lek gereden. ;D . Wel een keer een lek ventiel (die normale, niet de 'binnenband') gehad en eigenlijk merk je dan al het voordeel. De buitenband blijft op de velg zitten en door de stijfheid vd buitenband voelt het meer als een band met een lage druk, pas in de bochten voel je dat die waggelt. In alle rust naar een bandenboer in gereden en een nieuw ventiel gehaald.

Het omleggen vergt wat aandacht en veel zeepsop dat zorgt voor de seal tussen buitenband en 'binnenband'. Het grote voordeel (voor mij) is dat het omleggen prima zelf te doen is en met mousses lukt me dat niet. Ja, je maakt elke ochtend even een rondje met het hogedrukpompje om de 'binnenband' op 7,5 bar te zetten, vaak is dat een paar slagen. Ik reed samen met een maat met tubliss en vaak deed je even alle 4 de banden. Je neemt onderweg wel een pompje en pluggen mee om een lek te kunnen dichten.
Ik zie het als een tussenoplossing tussen binnenbanden en mousses. Voor een rally/raid is een mousse ideaal, geen omkijken naar. Maar wel zwaar en afhankelijk van je snelheid, hitte ed slijt zo'n mousse wel snel. Met een tubliss heb je van al dat geen probleem. Net zoals met een binnenband zou je de druk lager kunnen zetten, waarschijnlijk nog wel lager dan met een binnenband. In de praktijk ben je te druk bezig met technische secties om daar aan te denken.  ;) . Verder is de investering eenmalig tov mousses elk jaar.

We rijden met de 2e generatie, ik geloof dat de 1e generatie nog wel wat kinderziektes had.

Aanrader en ik zou alle fietsen doen.

groet, Norbert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 229
Re: Tubliss-system
« Reactie #4 Gepost op: 14-07-2017, 20:26 »
Niet voor alle gebruikelijke enduro velgbreedtes achter leverbaar.

SRTTRXXXBETA

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Tubliss-system
« Reactie #5 Gepost op: 14-07-2017, 21:01 »
Die 7,5 bar die blijft er gewoon 4 weken in daar hoef je je weinig zorgen over te maken.
Dus das 12 keer per jaar checken.

Wat anders is dat mijn Metzler Unicross 1jr oud die ik na 1000km ging wisselen er aan de binnenkant uit zag of er een nest ratten aan had zitten vreten, de binnenkant was dus nogal heftig aan het desintegreren.
Ik heb daar eens over nagedacht een hobbyist rijdt de band voor 70% op dus mogelijk zit ie er veel langer op dan eigenlijk bedoeld.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 108
Re: Tubliss-system
« Reactie #6 Gepost op: 14-07-2017, 21:02 »
Niet voor alle gebruikelijke enduro velgbreedtes achter leverbaar.

18” Tubliss for 18” x (1.85”-2.15”) rims
19” Tubliss for 19” x (1.85”-2.15”) rims
21” Tubliss for 21” x 1.60 rims


Helaas geen 17"


Doet het prima op een 2013 WR450F yammie en een 2014 KTM 250 EXCF

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Re: Tubliss-system
« Reactie #7 Gepost op: 15-07-2017, 16:01 »
Bedankt voor de reakties.
Conclusie: als mijn banden aan vervanging toe zijn moest ik het maar proberen.
Mijn velgen hebben al gaten op de juiste plaats, ik denk dat er al op gezeten hebben.
Jan Kurstjens.



Mooie riem, zei 0 tot 8.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: Tubliss-system
« Reactie #8 Gepost op: 17-07-2017, 19:41 »
Ik heb de eerste generatie geprobeerd op een 690. In NL vond ik het goed maar tijdens een rally in Marokko ging het fout. Voorband was geen lucht meer in te houden en een paar dagen later achter ook. Meer rijders hadden dit probleem toen. Misschien maken de stenen op hoge snelheid de buitenband wel poreus.

Verstuurd vanaf mijn WAVE 5.0 met Tapatalk
None of us is as strong as all of us.