Haai,
Ik heb op internet wat instellingen gevonden voor de standaard vering van een DRZ-e. Tuurlijk kan ik het ook laten doen, maar dat gaat meer dan € 200,- kosten en zelf meer dan € 400 met andere veren erin: eerst maar eens zelf proberen, als ik dat verpruts kan ik altijd nog naar een prof gaan.
De duitsers hebben het over 'Zug' en 'Druckstufen'. Volgens mij is dat respectievelijk uitgaande (zug) en ingaande (druck) demping. Nu zitten er zowel op de voor- als achtervering diverse schroeven waar je wat kunt instellen. Op de voorvering zitten die schroeven boven en onder. Voor de onderste schroef gaat het WPHB uit van 7 clicks uit en de bovenste schroef op de middelste stand (= preload adjustment).
Vragen:
1. Klopt het dat de onderste schroef voor de ingaande demping is?
2. Hoe kun je dan ook de uitgaande demping instellen aan de voorvork?
Ik heb wat instellingen gevonden voor de DRZ op een duitse site. Die praten over clicks voor zowel de ingaande (druck) als uitgaande (zug) demping.
Instellingen zijn (in het duits):
Gabel: Öl K4B 01-5; Luftkammer 130 mm; Feder 4,7
Klicks........Druck........Zug
Enduro........9.............15
MC..............6.............12
Dämpfer stat. Durchhang 20mm; dynam. Durchhang 90 mm; Feder 57-260;
Klicks.........Druck......Zug
Enduro..........15.........12
MC................15..........9
Alles gilt für 15-25°C
wenn kälter, dann 2-3Klicks pro 10°C weiter öffnen;
wenn wärmer, dann 2.3 Klicks pro 10°C weiter schließen;
Zij gaan voor de voorvork uit van een luchtkamer van 130 mm, terwijl het WPHB uitgaat van 165 mm.
Vraag:
3. Wat betekent een kleinere luchtkamer? (ik denk minder lucht = minder compressiemogelijkheid = hardere vering)
Voor de achtervering gaat het WPHB uit van 11 clicks als standaard bij een veerlengte van 260 mm. Als je de schroef aan de zijkant rechtsom draait (met de klok mee) draai je de compressie (= ingaande demping) harder. Volgens het WPHB moet je dan linksom het aantal klicks tellen.
Uit de tabel met instellingen hierboven lees ik dat de 'druck' dus 4 klicks 'zachter' moeten staan dan de standaard instellingen.
Vragen:
4. Hoe tel je de clicks in het bovenstaande tabelletje: eerst de schroef helemaal indraaien, en dan weer uitdraaien en de clicks tellen?
5. Hoe kun je de uitgaande demping van de achterveer instellen (zug) met clicks? Ik zie alleen mogelijkheid om de veerlengte te veranderen...
Nou, een lang verhaal. Ik hoor graag jullie gedachten over mijn 5 vragen.
Doei!