Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Instelling vering (DRZ-e)  (gelezen 1113 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Instelling vering (DRZ-e)
« Gepost op: 22-09-2006, 12:46 »
Haai,

Ik heb op internet wat instellingen gevonden voor de standaard vering van een DRZ-e. Tuurlijk kan ik het ook laten doen, maar dat gaat meer dan € 200,- kosten en zelf meer dan € 400 met andere veren erin: eerst maar eens zelf proberen, als ik dat verpruts kan ik altijd nog naar een prof gaan.

De duitsers hebben het over 'Zug' en 'Druckstufen'. Volgens mij is dat respectievelijk uitgaande (zug) en ingaande (druck) demping. Nu zitten er zowel op de voor- als achtervering diverse schroeven waar je wat kunt instellen. Op de voorvering zitten die schroeven boven en onder. Voor de onderste schroef gaat het WPHB uit van 7 clicks uit en de bovenste schroef op de middelste stand (= preload adjustment).

Vragen:
1. Klopt het dat de onderste schroef voor de ingaande demping is?
2. Hoe kun je dan ook de uitgaande demping instellen aan de voorvork?

Ik heb wat instellingen gevonden voor de DRZ op een duitse site. Die praten over clicks voor zowel de ingaande (druck) als uitgaande (zug) demping.

Instellingen zijn (in het duits):

Gabel: Öl K4B 01-5; Luftkammer 130 mm; Feder 4,7
Klicks........Druck........Zug
Enduro........9.............15
MC..............6.............12

Dämpfer stat. Durchhang 20mm; dynam. Durchhang 90 mm; Feder 57-260;
Klicks.........Druck......Zug
Enduro..........15.........12
MC................15..........9

Alles gilt für 15-25°C
wenn kälter, dann 2-3Klicks pro 10°C weiter öffnen;
wenn wärmer, dann 2.3 Klicks pro 10°C weiter schließen;


Zij gaan voor de voorvork uit van een luchtkamer van 130 mm, terwijl het WPHB uitgaat van 165 mm.

Vraag:
3. Wat betekent een kleinere luchtkamer? (ik denk minder lucht = minder compressiemogelijkheid = hardere vering)

Voor de achtervering gaat het WPHB uit van 11 clicks als standaard bij een veerlengte van 260 mm. Als je de schroef aan de zijkant rechtsom draait (met de klok mee) draai je de compressie (= ingaande demping) harder. Volgens het WPHB moet je dan linksom het aantal klicks tellen.

Uit de tabel met instellingen hierboven lees ik dat de 'druck' dus 4 klicks 'zachter' moeten staan dan de standaard instellingen.

Vragen:
4. Hoe tel je de clicks in het bovenstaande tabelletje: eerst de schroef helemaal indraaien, en dan weer uitdraaien en de clicks tellen?
5. Hoe kun je de uitgaande demping van de achterveer instellen (zug) met clicks? Ik zie alleen mogelijkheid om de veerlengte te veranderen...

Nou, een lang verhaal. Ik hoor graag jullie gedachten over mijn 5 vragen.

Doei!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Instelling vering (DRZ-e)
« Reactie #1 Gepost op: 22-09-2006, 13:05 »
Ik hep dan wel geen DRZ maar bij mij zit de instelling van de ingaande demping op de voorvork onderin, zeg maar bij de as, en die van de uitgaande met een draaiknop bovenop de veerpoten. Maar die zal je wel niet over het hoofd hebben gezien :-X

Om te experimenteren is het handig een schiftje o.i.d. te gebruiken waarbij je per instelmogelijkheid vastlegt wat je uitgangspositie is, wat je veranderd hebt en wat het resultaat was. Kan je tenminste altijd nog terug naar de orginele instelling en kan je je zoektocht wat gestructureerd aanpakken.
1 aanpassing per keer is ook wel handig om overzicht te houden.

En hier http://www.hksuspension.nl/uitgebreid_techniek.php?pid=4  vind je de nodige info van HK-suspension over in- en afstelling van vering. Geeft natuurlijk geen specifieke antwoorden voor de DRZ, maar wel de hoofdlijnen van wat te doen.


Succes,


GJ :D

Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Instelling vering (DRZ-e)
« Reactie #2 Gepost op: 22-09-2006, 13:22 »
Kleinere luchtkamer = meer progressief veergedrag van de vork. De veercurve van de vork wordt aan het eind van de slag steiler naarmate de luchtkamer kleiner wordt.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 84
Re: Instelling vering (DRZ-e)
« Reactie #3 Gepost op: 24-08-2008, 09:30 »
Wat zijn je ervaringen na deze instellingen?
Bevalt het goed? Ik heb zelf wat zitten draaien, lekker stevige veren. (Ben met kleding 110kg)
Al stuk beter als eerst.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Instelling vering (DRZ-e)
« Reactie #4 Gepost op: 25-08-2008, 10:50 »
Nee, draaien was niet de oplossing: de vering bleef zompig.

Uiteindelijk heb ik de vering naar Reiger gebracht. Die hebben er progressieve veren ingezet en het verder helemaal op mijn gewicht en rijstijl afgestemd. Een rib uit mijn lijf, maar ooohh wat een verschil: nix niet zompig niet! Kan eindelijk op knippen ook gewoon eens gas geven...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)