Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tunen DRBIG / 1 cilinder  (gelezen 5603 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Gepost op: 30-07-2008, 19:00 »
Hoi,

Als hij weer loopt wil eens kijken of ik wat meer Nm/ PK uit het oude DR750 beestje kan krijgen door relatief eenvoudige / goedkope aanpassingen.

Iemand wat verhelderende ideeen / linkjes over het tunen van 1 cilinders ?

LEO

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Reactie #1 Gepost op: 30-07-2008, 19:24 »
Meer lucht, of beter gezegt, makkelijker uit ademen 

Dus open demper, liefst met dikkere uitlaatbocht vanaf de cilinder.. [ook cab's setting aanpassen] en luchtfilter openwerken.
Daarna snelle zuiger en nokkkenas+ vlakschuif carb 
Bij m'n open demper merk ik dat ie vlotter op toeren komt, vooal in de 5 op de snelweg trekt hij gewoon door tot in't rood.
De legale Laser doet het dan wat rustiger..

Maar een legale Laser scheelt ook al, ook in gewicht[en nog bovenop ook]

Maar waarom wil je meer vermogen?
Heeft voor off-road genoeg, gewicht is meer de beperking 
En op de weg slijten me a-banden ook al vlot genoeg 


My 50 cent's
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Reactie #2 Gepost op: 30-07-2008, 19:32 »
Maar waarom wil je meer vermogen?

Ik wil in eerste instantie meer Nm zien te vinden.
Waarom: geen geld om 990 adventure S te kopen

LEO

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Reactie #3 Gepost op: 30-07-2008, 19:56 »
Grotere voorbuis moet vooral zorgen voor meer nm. Kost ook relatief niet zo veel. 120 euro en een je carbs wellicht afstellen. Luchtfilter openwerken / vervangen met k&n filter is ook optie wat niet teveel geld kost.

Maar ik ben het wel eens met zappa, ik heb nooit echt behoefte gehad aan meer power. Offroad geeft het vooral meer wielspin. Op 100km+ snelheden kan je het wellicht gebruiken...

Maar eerst maar gewoon aan de praat krijgen  ???  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Reactie #4 Gepost op: 30-07-2008, 20:04 »
ik neem eigenlijk aan dat je al wel bekend ben met Stephan Hessler:
http://www.hessler-motorsport.de/site/

zie tuning dr-big

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Reactie #5 Gepost op: 30-07-2008, 20:25 »
Big bore kitje?? ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Reactie #6 Gepost op: 30-07-2008, 20:26 »
ik neem eigenlijk aan dat je al wel bekend ben met Stephan Hessler:
http://www.hessler-motorsport.de/site/
zie tuning dr-big

@ DrBean:  om Stefan kunnen we niet heen  ;)
@ Shifty: idd eerst rijdend maken en dan van de winter lekker freubelen is de bedoeling.

LEO

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Reactie #7 Gepost op: 30-07-2008, 20:26 »
Big bore kitje?? ::)

Is al een rijder die hem op 900 cc heeft maar ik zocht het in de iets goedkopere oplossingen.

LEO

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Reactie #8 Gepost op: 30-07-2008, 20:35 »
Wél leuk hoor Leo, fijn om er weer een enthiosaste big liefhebber terug van weggeweest te zien.
Hopelijk kunnen we allemaal wat leren van de ervaringen die je opdoet bij het tunen.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Reactie #9 Gepost op: 30-07-2008, 22:01 »
Hoi,

Als hij weer loopt wil eens kijken of ik wat meer Nm/ PK uit het oude DR750 beestje kan krijgen door relatief eenvoudige / goedkope aanpassingen.

Iemand wat verhelderende ideeen / linkjes over het tunen van 1 cilinders ?

LEO

Ik ben los: een XR650 wegdoen met een (veel) betere pk/gewicht verhouding, moderner rijwielgedeelte, lichter, voor een Big die dan weer getuned moet worden  ??? Leg 'ns ff uit  ;)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Reactie #10 Gepost op: 30-07-2008, 22:02 »
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Reactie #11 Gepost op: 30-07-2008, 22:17 »
Big bore kitje?? ::)
;D ;D ;D


Ik ben los: een XR650 wegdoen met een (veel) betere pk/gewicht verhouding, moderner rijwielgedeelte, lichter, voor een Big die dan weer getuned moet worden  ??? Leg 'ns ff uit  ;)

1. verbouwen kost altijd meer dan je denkt ;)

2. BIG is verslavend ::)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Reactie #12 Gepost op: 30-07-2008, 22:22 »
Ik ben los: een XR650 wegdoen met een (veel) betere pk/gewicht verhouding, moderner rijwielgedeelte, lichter, voor een Big die dan weer getuned moet worden  ??? Leg 'ns ff uit  ;)

XR moest ik helaas verkopen om de verbouwing af te krijgen.
Kwa Nm ben ik idd behoorlijk verwend bij de XR en ik probeer op een lowbudget manier zo dicht mogelijk met mijn very low budget DRBIG bij de XR uit te komen.
Motorisch wat kietelen en op het rijwielgedeelte wat gewicht zien te verliezen en een hoop lol tijdens projectje is het plan en daarna weer ritjes gaan rijden.

LEO

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Reactie #13 Gepost op: 31-07-2008, 07:42 »
Zeg nou gewoon dat je een smoes zoekt om de hele winter in de nieuwe schuur van je door te brengen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Tunen DRBIG / 1 cilinder
« Reactie #14 Gepost op: 31-07-2008, 08:34 »
Heel ruw gezegd is het normaal te bereiken koppel in Nm van een atmosferisch aangezogen benzinemotor zo'n beetje 100x de cylinderinhoud in liters. Als je voor je Big dus ergens rond de 70-75Nm uit kunt komen haalt het ding normaal adem en is er in het koppelgedeelte niet zo heel veel meer te winnen. Wil je dan nog meer vermogen, dan moet je het gaan zoeken in de hogere toerentallen, iets wat op een baggerbrikje eigenlijk weinig zin heeft.

Ik zou de ademhaling in orde maken dus. Goed luchtfilter, goed uitlaatsysteem met niet al te dikke pijpen voor koppel onderin. Voor het wheelien een tandje minder op het voortandwiel of een paar meer op het achtertandwiel. Verder zou ik het op gewicht en vering gooien; daar haal je meer winst uit.