Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wil je van je trial meuk af  (gelezen 5421 keer)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #45 Gepost op: 31-12-2020, 12:15 »
Begrijp ik, bedoelde motoraanhangding achterop..


Maar inde heimat bestaat t wel, Zal dan ook een EU goedkeuring hebben en zo ook in NL toegestaan..


https://www.ahk-preisbrecher.de/TOWCAR-Racing-Motorradtraeger-fuer-d-Anhaengerkupplung-AHK-Hecktraeger-fuer-Roller-Kleinkraftrad::153257.html
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #46 Gepost op: 31-12-2020, 13:00 »
Er is toch een Nederlands bedrijf die dat doet

http://www.arli.nl/motordrager.html
Foto is een volwassen Volvo met motor

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) plus met Tapatalk


Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #47 Gepost op: 31-12-2020, 13:07 »
kijk das interessant..
zoiets bedoelde ik,
onder je oto vastmaken..
zou mooi zijn als eea nog enigszins demontabel is..
maar dit;

bedoelde ik..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #48 Gepost op: 31-12-2020, 15:17 »
Mooie degelijke produkten.
Zie geen prijzen het betreft natuurlijk meestal maatwerk.
Dan kan je de poeplap trekken.
Gaan best uurtjes inzitten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #49 Gepost op: 31-12-2020, 18:42 »
Er is toch een Nederlands bedrijf die dat doet

http://www.arli.nl/motordrager.html


Lees tekst onder plaatje :-)



Post Merge: 31-12-2020, 18:49

Begrijp ik, bedoelde motoraanhangding achterop..

Maar inde heimat bestaat t wel, Zal dan ook een EU goedkeuring hebben en zo ook in NL toegestaan..

https://www.ahk-preisbrecher.de/TOWCAR-Racing-Motorradtraeger-fuer-d-Anhaengerkupplung-AHK-Hecktraeger-fuer-Roller-Kleinkraftrad::153257.html

Heb je naar je eigen link gekeken en op wat voor auto dat gemonteerd is?

Aannames van het zal dan wel ook EU goed gekeurd zijn etc zijn wel erg vaag. Ondanks dat je ze ook in Nederland kan kopen heb ik het nog nooit op onze wegen gezien.

Kortom, het klinkt alsof niemand van ons weet hoe het met de wetgeving zit. Hebben we een jurist in de gelederen?
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #50 Gepost op: 31-12-2020, 18:53 »
We kunnen Coos van der Spee vragen.
Die man die altijd een zuurtje in z.n mond heeft ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #51 Gepost op: 31-12-2020, 19:56 »
 ;D ;D
Mijn DS had een zeer stevig frame voor de trekhaak. Daar heb ik toen de drager aan afgehangen. Met 4 bouten (M10). 5, max 10 min werk open af.
Makkelijke van de DS was natuurlijk dat ik hem kon laten zakken, dus op- en afrijden was geen probleem.  :)
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #52 Gepost op: 01-01-2021, 01:20 »
Het is natuurlijk een belachelijk concept om een drager - voor wat dan ook - op 1 bol van 5cm doorsnede midden achter de auto vast te maken. Als je - zoals Marco al aangeeft - de drager direct vastmaakt in beide kokerbalken van de auto, dan heb je geen bijzonder zware constructie nodig.

Maar om 150 kg op anderhalve meter achter de achteras van je auto te hangen, dat doet wel wat met de gewichtsverdeling: Grofweg 100kg minder last op de vooras, totaal ca. 250kg extra op de achteras. Voor een achteras die normaal 500kg draagt is dat aanzienlijk. Aangepaste veren, dmv. lucht/olievering, hulpveren of Koni Load-adjusters (bestaan ze nog?) lijken me wel vereist om niet de hele weg op de bump-stops te rijden. Ook al omdat dit tot hogere pieken in de belasting van de constructie leidt, bij oneffenheden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #53 Gepost op: 01-01-2021, 08:51 »
En.....
Een trekhaak is voor een ongeremd karretje tot max. 750 Kg
Daarboven moet de aanhanger geremd zijn.
DWZ trek-kracht is afhankelijk van het vermogen van de auto.
druk-kracht; niet meer dan de kracht die nodig is om de oplooprem van de aanhanger te bedienen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #54 Gepost op: 01-01-2021, 10:55 »
Als je met een ongeremde aanhanger vol op de rem gaat, dan duwt hij behoorlijk door!
Een moderne personenwagen haalt ongeveer 1G met remmen. Met ongeremde aanhanger zal dat een beetje minder worden, maar 5000N (500kg) duwkracht voor een 750kg aanhanger lijkt me geen vreemde waarde.


En dan heb ik het nog niet over overbeladen aanhangers, oploopremmen die niet of nauwelijks werken of dynamische belastingen bij hobbels.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #55 Gepost op: 01-01-2021, 12:37 »
Alles kan kapot natuurlijk.
Ik (had) een klant, die altijd een VW transporter reed, flink gekieteld, zo'n 200 PK 4-motion
Had meerdere aanhangers die flink misbruikt werden, en het onderhoud was ook maar zo zo.


Daar moest regelmatig de trekhaak van vervangen worden omdat tie gewoon krom was.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 236
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #56 Gepost op: 02-01-2021, 08:01 »
Daar is die drager echt niet voor gemaakt. Deze dragers komen van NonStop motoren vandaan. Zijn geweldige dingen voor trialmotoren omdat je je motor in een handomdraai geladen hebt.

Ik heb een maandagmorgen modelletje van die drager gehad. Vertrok van de Apeldoorn club waar ik op het punt stond de snelweg op te draaien. Motor viel merkwaardig tegen de achteruit van mijn station aan. Toch maar naar de Shell vlak voor de oprit... Bleek lasnaad waar het voorwiel in hangt op een haar na helemaal gescheurd. Ik kreeg het Spaans benauwd bij de gedachte dat ik toch de snelweg was opgedraaid :-(

Was nog niet eerder gebeurd aldus Andre van Nonstop die het ook een hartstilstand had toen hij het hoorde.

Dat was vast schrikken!

Als ik naar mijn rek kijk, kan ik me niet voorstellen dat dit met mijn exemplaar kan gebeuren. Blijkbaar hadden de eerste versies een andere constructie of materialen?

Het rek is erg degelijk. Ik doe het niet maar zou de 701 er zo op durven vervoeren.

Weet jij wat de oorzaak was bij jouw pech?
BMW: HPN #1142 - R1150GSA - HP2 Enduro - R100GS - R80 - R NineT - K1 (2x)
Overige: Husqvarna 701 - XT500 (2x) - Harley-Davidson (‘34) - KTM 300 EXC ('24) - 1199 Superleggera - 916 - 999R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #57 Gepost op: 02-01-2021, 08:57 »
Dat was vast schrikken!

Als ik naar mijn rek kijk, kan ik me niet voorstellen dat dit met mijn exemplaar kan gebeuren. Blijkbaar hadden de eerste versies een andere constructie of materialen?

Het rek is erg degelijk. Ik doe het niet maar zou de 701 er zo op durven vervoeren.

Weet jij wat de oorzaak was bij jouw pech?

Ja dat was echt serieus schrikken.

Ik had de versie van het rek die jij hebt. Ik heb de mijne pas in 2017 nieuw gekocht. Ik heb een een vervangend onderdeel gekregen (waar je voorwiel ingaat). Op de nieuwere modellen is nog een stuk extra versteviging gelast.

Hoewel ik er ondanks dit incident wel het volste vertrouwen in heb zou ik zou de 701 er niet op durven te zetten :-)

Oorzaak is denk ik gewoon een maandagmorgen model met een slechte las. Er zijn honderden van die dragers verkocht en dat probleem was nog niet eerder voorgekomen.



Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #58 Gepost op: 02-01-2021, 11:11 »
Bovenstaande plaatje is gewoon een heel erg slechte las die niet is doorgevloeid in het ronde deel.

Sent from my SM-G980F using Tapatalk


Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Wil je van je trial meuk af
« Reactie #59 Gepost op: 02-01-2021, 11:14 »
en mogelijk is de gegalvaniseerde buis niet kaal gemaakt..
dan blijft er niet veel aan plakken..
beeeetje slordig..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....