Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren  (gelezen 16508 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Gepost op: 08-02-2006, 12:39 »
Ik wil een stukje extra glas/polyester aan de glas/polyester kuip van m'n XR lamineren zodat deze aansluit op de tank.

Ik heb daarvoor wel eens PU schuimplaten met "asfalt" laagje (voor dakbedekking) gebruikt. Die kun je goed in vorm schuren (asfalt eraf) en kunnen tegen polyester hars. Om het weer los te kunnen krijgen, dat schuim moet niet blijven zitten, heb ik al eens inpaktape gebruikt. Een pak van die platen kost 55 euro bij de Gamma (vele vierkante meters, maar dat hoef ik niet)

Ik zou ook naar een surfplankenbouwer kunnen en vragen of die nog wat schuim heeft, daar is ook gelijk polyester en glasweefsel te krijgen.

Iemand nog andere ideeën hoe dit te doen? Of misschien ervaringen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #1 Gepost op: 09-02-2006, 23:01 »
tja.. op de bouw rondneuzen voor een stuk overgebleven PU schuim. PUR bus (bouwschuim) leegspuiten :-). Pur over kippegaas spuiten...
verder kan je gips, klei en bij zacht alu ook goed nemen om allerlei vormen te maken. MDF met de powervijl  gaat ook nog redelijk.

Als je epoxy neemt kan je ook piepschuim als ondergrond nemen.

polyester, glas, epoxy, schuimplaten(!) etc kan je kopen bij
http://www.polyservice.nl/
voor jou niet zo ver. (anders bellen en bestellen gaat ook... alleen moet je er niet aankomen voor 1 klein blikje, dat vinden ze niet leuk)

grts

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #2 Gepost op: 10-02-2006, 11:42 »
D'r blijkt hier in Nieuw Vennep eentje te zitten die oa racekuipen maakt in polyester. Daar wil ik vanmiddag effe langs rijden voor materiaal.
Bedankt voor de tips voor malletjes! Die bus pur schuim over kippegaas klinkt wel heel leuk, maar wordt dat niet veel te luchtig? (met grote luchtbellen om vlak te schuren)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #3 Gepost op: 10-02-2006, 12:36 »
Bij schuim zijn 2 dingen van belang

1) gesloten cellen, anders zuigt het schuim het hars, op zich niet erg ware het niet dat je dan die klont schuim/hars van je werkstuk moet zien te halen

2) dat het niet oplost in de hars. Epoxyhars kan overal op gebruikt worden maar polyester lost piepschuim achtigen op.
Gebruik je expoxy dan is roofmate (dat groen of blauwe schuim) heel mooi. Dat is homogeen piepschuim. Het heeft een zeer fijne structuur en is goedkoop.

Voor kleine dingetjes (carbon roadbook houders bijv. :) ) gebruik ik tegenwoordig dat schuim dat ze gebruiken om bloemen in te prikken. De grijze variant. Kan je in handzame blokken kopen en laat zich heel makkelijk bewerken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #4 Gepost op: 18-02-2006, 14:58 »
Lekker aan het knutselen.....





Het valt trouwens niet mee links en rechts een beetje hetzelfde te maken. Ook al omdat - nu ik er naar zit te zoeken - de kuip en zelfs de tank niet helemaal symmetrisch zijn.

Meer plaatjes in het fotoboek.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #5 Gepost op: 18-02-2006, 16:59 »
Mmmm, lang niet zo strak als ik zou willen. De stukken waar plamuur onder zit komen helemaal naar buiten. Ofwel de plamuur zet op, of het schuim zakt in. ('t is wel PU)
Kijken of ik straks aan de buitenkant dit nog strak kan afwerken ....


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #6 Gepost op: 18-02-2006, 17:28 »
tja.. weer plamuren,
strak schuren
een nieuwe mal maken
en nog weer een keer
en dan is ie strak!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #7 Gepost op: 19-02-2006, 01:40 »
mmmm, 't was dus toch polystyreen. Gewoon opgelost onder de polyester. Ik neem ook is iets van iemand aan voor waar..... (meestal ben ik eigenwijs)

Ben alleen bang dat het niet meer gaat lukken opnieuw te beginnen :( gezien de timing.

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #8 Gepost op: 19-02-2006, 22:13 »
Jammer!!! :-[ want je kunt echt hele mooie dingen maken van polyester!

Ik weet uit ervaring wel dat "effe" iets van polyester maken er niet bij is, het maken van de mal kost echt veel tijd (zeker als je het in een keer goed wilt doen!

Volgende keer beter! ;)

tipje voor onderdelen zoals jij ze maken wilde, maak het van MDF of modeleer met gips, beide zijn goed te bewerken en "storten niet in" bij het lamineren en zijn goed met lossingsswas in te smeren.



 
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2006, 00:03 »
Met Desertrat

Bij laminaat werk is er niet echt een kort door de bocht op lossing.

Polyservise (Amster dam verkoopt klein verpakking van goed matriaal +geven uitleg)


Maar, aldoende leert men.
Zie mijn snavel en plaatwerk vsn Desertrat zijn Quad. :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #10 Gepost op: 20-02-2006, 18:52 »
Net gips gehaald, en ik heb nog piepschuim om vast een basisvorm te maken. Toch nog een poging.

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #11 Gepost op: 20-02-2006, 22:03 »
Net gips gehaald, en ik heb nog piepschuim om vast een basisvorm te maken. Toch nog een poging.

THAT'S THE SPIRIT!!!!! ;)

succes!!

Ik moet ook zeggen dat de service van Polyservice in Amsterdam inderdaad heel erg goed is! een aanrader!
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #12 Gepost op: 20-02-2006, 22:21 »
Het is geen piepschuim geworden, maar de mislukte stukjes als ondergrond. Hardstikke makkelijk, al redelijk in de goede vorm en al.



en met gips



morgen schuren en polyester erover.

met gips spelen is trouwens ook even wennen zeg. Natuurlijk veel te veel gemaakt in het begin. Eerst blijft het maar water en dan ineens kun je er niks meer mee ..... Hele kilo opgemaakt, waarvan dus een groot deel buiten in het riool ligt.

Nu zijn tips nog welkom!!!!!

Ik durf de malletjes niet los te maken van de tank en kuip, bang dat het hier en daar dunnen laagje gips zal breken en ga dus direct op de motor lamineren. Ik weet dat die tape op de tank dat houdt en dat de polyester daarvan weer los te krijgen is. (Mocht het niet zo zijn en de polyester ook nog aan de tank vast blijft zitten heb ik gelijk het onmogelijke voor elkaar gekregen, iets vast maken aan een acerbis tank. Ook goed)

Maar de vraag: om de kuip weer van het frame te krijgen moeten die mallen er liefst wel weer af. Behalve lossingswax (pas vrijdag naar de winkel) is er een huis, keuken en garagemiddel waarmee dat kan? Turtle wax, snowboardwax, siliconenspray, vaseline, lagervet?
Die laatste 2 lijken me niet zo goed, omdat achter blijft in de polyester.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #13 Gepost op: 20-02-2006, 22:28 »
Zie mijn snavel en plaatwerk vsn Desertrat zijn Quad. :)

In de avatars zien ze d'r goed uit, heb je ze gecopieerd door een mal te trekken van iets bestaands of ook met een zelfbouw "positieve" mal iets gedaan, of met een zelfbouw "negatieve" mal?
(positief, zoals ik bezig ben. Negatief als je juist aan de binnenkant ertegenaan lamineert, toch?)

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #14 Gepost op: 20-02-2006, 23:34 »
Ja, hmmm, huis tuin en keuken gereedschap....., ik zou het zo een twee drie niet durven zeggen, ik weet niet waar je woont maar ik heb hier ook nog lossingswas of polyvinylalcohol( nee, kun je niet drinken!) staan.....

Voor wat betreft het maken van mijn spatborden het volgende:
Eerst heb ik uren op het net rond gezworven om een beeld te krijgen van wat ik wel en niet wilde, persoonlijk vond ik het toch wel leuk als het een eigen identiteit zou krijgen, maar het moest natuurlijk ook bij de bestaande delen moeten passen.

Ik heb eerst een positief gemaakt van MDF en plamuur, daarna strakgemaakt en er een mal van gegoten/gelamineerd. De mallen heb ik verstevigd met PUR/glasvezelmat ( hier bij een lokaal berdijfje gescoord na een goeie tip!)
Na uitharding het positief uit de mal gehaald (ook ik heb fouten gemaakt :(  dus dat was echt een gevecht! ik heb het positief moeten slopen om hem uit de mal te krijgen..... maar dan toch gelukt)

Het eind produkt is een kwestie van lamineren en goed aanrollen ( geen lucht in je werk)
Na uitharding heb ik de mal van het voordeel ( bestaat uit een stuk) ingezaagd om zo de missende ruimte te creeeren die ik bij het lossen van de mal niet had :)

Bij de achterspatborden die ik later gemaakt heb was ik een heeeeeeeeeeeeeeeeel stuk wijzer en dat ging gewoon van een leien dakje! 8)

Wat sfeer beelden:

 

Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!