Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Motor wordt te heet  (gelezen 13961 keer)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #30 Gepost op: 17-03-2011, 00:04 »
In de inlaattule van de carburateur zit soms een klein klere-filtertje wat verstopt gaat zitten. Heb ik een dag naar gezocht...  ::)

Ik heb wel ns gehad dat de vlotter bleef lopen. Rommel tussen de naald en zitting. Bleek afkomstig uit het sluitrubbertje in de kraan wat poreus was geworden en afbrokkelde....

Zo'n beetje iedereen hier wijst naar het mengsel. Dat kan beinvloed worden door het luchtfilter, brandstoftoevoer, iets in de carb zelf, valse lucht na de carb of verkeerde klepspeling. Je zult ze allemaal moeten nalopen. V.w.b. de carb, ik zeg:ene lenen, dan weet je gelijk of je goed kijkt!

Uiteraard zul je ook alle electrische componenten moeten testen op juiste werking.
Avonturier!

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #31 Gepost op: 17-03-2011, 12:46 »
Ben de hele morgen bezig geweest met mn monteur. Het blijkt dat de sproeier die erin zit, al een stuk groter is dan origineel. Verkeerd vlotterniveau vind mn monteur niet aannemelijk, gezien de motor inprincipe goed loopt en trekt, ook volgas. Hij zou dan moeten inhouden en stotteren.

We hebben verschillende sproeiers uitgeprobeerd en hij heeft nu een stuk grotere, maar de bougie slaat nog steeds wit uit na een paar minuten jakkeren. Hij blijft nu niet meer in de toeren hangen zoals eerst dus ik laat hem voorlopig zo en we hopen er maar het beste van.
Nu alles is gecontroleerd (carburatie, kleppen en timing, luchtfilterhuis en uitlaat etc) verwacht mn monteur dat er misschien toch wat met de elektronische vervroeger aan de hand is.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #32 Gepost op: 17-03-2011, 14:17 »
En waarom controleert jouw monteur niet gewoon even het vlotterniveau in plaats van aannemen dat het wel goed zou zijn? Is een klusje van 20 seconden met als benodigd gereedschap een stukje doorzichtige slang en schroevedraaier/inbus om de aftapschroef van de vlotterbak te openen.

Zelfde voor de ontstekingstiming: da's ook zo gecontroleerd met een stroboscoop of desnoods een klein TL-balkje of neonlampje in een net al te lichte ruimte.

Oplossen van problemen doe je door systematisch oorzaken uit te sluiten. Meten is weten, gissen is missen, assumption is the mother of all fuckups, enzovoorts.

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #33 Gepost op: 17-03-2011, 15:03 »
Geen idee, ga ik vragen dan. Daarmee is ook te controleren of de vervroeger zn werk doet bij hoge toeren?
Ik kan me voorstellen dat een telaag vlotterniveau gewoon uitgesloten is uit het feit dat hij mooi soepel loopt en altijd reactie geeft op gas. Van die ontsteking weet ik te weinig af. Ik probeer me in te lezen maar kom teveel dingen tegen die ik niet begrijp.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #34 Gepost op: 17-03-2011, 16:08 »
Ik sluit toch liever dingen uit door ze na te meten, te controleren en goed te keuren in plaats van aannemen dat het wel goed zal zijn.

Ik zeg trouwens ook niet dat het vlotterniveau het probleem is, maar als je het controleert kun je het uitsluiten. Of niet.
Nu ben je enkel met losse flodders aan het schieten totdat je per ongeluk een keer raak schiet.

Zelfde met je ontsteking: ergens op je vliegwiel staan merktekens: check WPHB voor welk tekentje bij welk toerental.
Vervolgens voorzie je een neonlampje of 6-8W TL-balkje  (beiden wel bij de Handyman of elektronicazaak te krijgen) van 2 draden. Eentje zet je op een massapunt (frame is goed zat), de andere draad draai je een stuk of 10-20x om de bougiekabel. De neonlamp flitst elke vonk heel zwakjes (dus vandaar uitvoeren in het vrijwel donker), en daarmee is de timing te controleren. Zie WPHB voor de exacte procedure. Stroboscoop is overigens een stuk handiger dan een neonlampje, maar die heeft niet iedereen op de plank liggen.

Kun je de ontsteking ook goed- of afkeuren ipv met losse flodders schieten.

Als-ie bij hogere toeren ook nog goed doortrekt dan lijkt me met de vervroeging en ontsteking niks mis, maar meten=weten.

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #35 Gepost op: 17-03-2011, 16:32 »
Ok thnx! Learning so much today.
Maar nu nog een paar blonde vrouwen vragen: je moet het merkteken in beeld hebben met een lopende motor, wanneer de lamp flitst? Gaat dat bij 5000rpm niet veel te hard? Of draai je hem handmatig rond en is de vervroeging niet te controleren op deze manier?
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #36 Gepost op: 17-03-2011, 16:54 »
pffff, had er al iemand iets over een dynobank gezegd?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #37 Gepost op: 17-03-2011, 17:50 »
Ok thnx! Learning so much today.
Maar nu nog een paar blonde vrouwen vragen: je moet het merkteken in beeld hebben met een lopende motor, wanneer de lamp flitst?

Zoiets ja. Zie werkplaatshandboek voor de exacte procedure.

Citaat
Gaat dat bij 5000rpm niet veel te hard?

5000rpm zijn 167 flitsjes per seconde op de meeste eenpitters. Ruimschoots binnen bereik van een neonlampje, en een TL haalt dat ook nog wel.

pffff, had er al iemand iets over een dynobank gezegd?

Als 't ding goed gelopen heeft en inmiddels een kanon van een sproeier nodig heeft en in toeren blijft hangen dan klopt er ergens iets niet.

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #38 Gepost op: 17-03-2011, 18:03 »
Volgens mij snap ik nog steeds niet hoe zo'n lampje werkt. Ik kan de timing toch niet met het oog zien wanneer hij 170x per seconde flitst?

Ik zal een keer een wphb regelen, maar heb niets voorhanden. In het wphb van mn Honda cb450 staat iig niets over het controleren van het ontstekingstijdstip en de werking van de vervroeger

Hij heeft niet zozeer 'altijd' op deze sproeier gelopen, want na ongeveer 500km na aankoop zijn er een aantal dingen aan de motor veranderd, (o.a. een smerige luchtfilter verwijderd) waarna de ellende begon.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #39 Gepost op: 17-03-2011, 18:09 »
Als 't ding goed gelopen heeft en inmiddels een kanon van een sproeier nodig heeft en in toeren blijft hangen dan klopt er ergens iets niet.
idd, daarom  ::)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #40 Gepost op: 17-03-2011, 18:49 »
Volgens mij snap ik nog steeds niet hoe zo'n lampje werkt. Ik kan de timing toch niet met het oog zien wanneer hij 170x per seconde flitst?

Ik zal een keer een wphb regelen, maar heb niets voorhanden. In het wphb van mn Honda cb450 staat iig niets over het controleren van het ontstekingstijdstip en de werking van de vervroeger

Hij heeft niet zozeer 'altijd' op deze sproeier gelopen, want na ongeveer 500km na aankoop zijn er een aantal dingen aan de motor veranderd, (o.a. een smerige luchtfilter verwijderd) waarna de ellende begon.

how do timing lights work....
Dus op het moment dat je ontsteking zijn werk gaat doen (vonkje) gaat het licht aan, en uiteraard weer uit. Bij 5000 toeren dus 167 keer per seconde, en dan lijkt het net of de lamp blijft branden. Doordat hij altijd precies op het moment van ontsteken aan gaat krijg je het stroboscoopeffect waarbij het lijkt of je streepje (wat dus ook 5000 keer per minuut rond gaat) stil staat. En dat moet dus op het juiste moment zijn, meestal aangegeven in graden voorontsteking wat op het huis naast je vliegwiel staat ingestanst.

Misschien een beetje duidelijker, zo niet kan iemand anders het verhaal weer versimpliceren ::)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #41 Gepost op: 17-03-2011, 18:59 »
Aaah, nu is het principe me duidelijk! Dank voor jullie geduld :)
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #42 Gepost op: 17-03-2011, 19:56 »
Is zo'n lamp als in de discotheek. Een dergelijk ding sluit je aan op de motor. En die flitst iedere keer dat de bougie vonkt. Op het dynamo-vliegwiel staan voor de ontsteking en diens vervroeging speciale merktekens. Als je de flitslamp op deze merktekens richt, ontvangt je oog bij iedere flits een plaatje (want het is donker in je carterdeksel). Al die beeldjes (een HD-filmpje is bijv. 60 frames/sec) geeft een soort filmpje van het merkteken wat je in de gaten houdt. Als iemand aan je gas zou draaien, zie je dat het merkteken beweegt naar gelang het toerental.

In een goed WPH staat gespecificeerd wat je dan moet zien in dat 'filmpje'.
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #43 Gepost op: 17-03-2011, 20:04 »
idd, daarom  ::)

Ro, ik schat jou als motormonteur een factor 10.000 hoger in dan mezelf, dus je zult wel gelijk hebben.

Ik zou zeggen dat je naar de dynobank gaat voor de fijnafstelling, dus als alles enigzins fris is en in ieder geval normaal functioneert. Waarom zou jij dat doen als er iets niet fris is?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: Motor wordt te heet
« Reactie #44 Gepost op: 17-03-2011, 20:34 »
nog weer een waarschijnlijk domme opmerking:
wat voor een uitlaat zit erop, origineel?
zit er een een restrictie in? db killer oid.
of misschien verstopping?
mijn gedachte hier is dat der motor niet genoeg spoelt en koelt waardoor ie steeds te heet wordt.
aangezien je vertelde dat de kleppen al gesteld waren zou er ergens anders dus iets de doorstroming kunnen (teveel) belemmeren.
hoe is de compressie nu?
If nothing goes right......

go left!