Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Andere voorvork  (gelezen 12290 keer)

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Andere voorvork
« Reactie #30 Gepost op: 07-08-2011, 21:04 »
Suc6!
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Andere voorvork
« Reactie #31 Gepost op: 07-08-2011, 23:25 »
Op een Huskie zit ook een Shiver vork (in ieder geval 2004 en 2006)

Ik weet niet of dat zo ver gelijk is dat het voorwiel ook past maar wellicht een optie en vast makkelijker te vinden dan een RXV wiel.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Andere voorvork
« Reactie #32 Gepost op: 08-08-2011, 00:57 »
Op een Huskie zit ook een Shiver vork (in ieder geval 2004 en 2006)

Ik weet niet of dat zo ver gelijk is dat het voorwiel ook past maar wellicht een optie en vast makkelijker te vinden dan een RXV wiel.

Was ook mijn raad  ;)
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Andere voorvork
« Reactie #33 Gepost op: 08-08-2011, 17:20 »
zou zeker niet te exotisch materiaal zoeken..
ik zou, (achteraf bekeken) een KTM (WP) vork genomen hebben..

meer onderdelen voor en breder gebruikt..

maar het gaat goedkomen al duurt het wel erg lang,.,
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Andere voorvork
« Reactie #34 Gepost op: 08-08-2011, 17:51 »
We hebben het over 'maar' een voorwieltje he?

Pak een willekeurig 21" voorwiel met de goeie asdiameter en waar een geschikte grote remschijf voor te vinden is (300+mm zou ik toch wel graag willen op een Tenere; een 240mm crosserschijfje is na 1 goeie remactie al blauw), kijk of je bestaande uitvulbusjes kunt modificeren of dat je een setje nieuwe moet laten draaien, en zie de remklauw goed op de schijf te krijgen door of slim een passende remklauw van brommer Y te kopen of met een adapterplaat te werken.

Je hebt het niet met een uurtje klaar, maar rocketscience is het toch ook niet.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Andere voorvork
« Reactie #35 Gepost op: 08-08-2011, 18:33 »
We hebben het over 'maar' een voorwieltje he?

Pak een willekeurig 21" voorwiel met de goeie asdiameter en waar een geschikte grote remschijf voor te vinden is (300+mm zou ik toch wel graag willen op een Tenere; een 240mm crosserschijfje is na 1 goeie remactie al blauw), kijk of je bestaande uitvulbusjes kunt modificeren of dat je een setje nieuwe moet laten draaien, en zie de remklauw goed op de schijf te krijgen door of slim een passende remklauw van brommer Y te kopen of met een adapterplaat te werken.

Je hebt het niet met een uurtje klaar, maar rocketscience is het toch ook niet.


Meten is inderdaad weten en zeker geen rocketscience  ;)
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: Andere voorvork
« Reactie #36 Gepost op: 08-08-2011, 20:09 »
Ja kijk, dat is ook mijn idee, het is maar een voorwiel.

Ik denk gewoon dat het een kwestie is van beginnen bij het begin, en stap voor stap verder gaan. Ik heb nu een mooie vork, die zoals het ernaar uit ziet, snel aan te passen is aan het balhoofd, dus de grootste horde heb ik al gehad :D
Het wiel is stap 2, stap 3 de remklauw, en als laatste de afstelling van de vering/demping.

Ja, het kost wat tijd, en er zijn meer gangbare opties, maar ik kijk wel hoe ver ik kom. Daarin zie ik ook een beetje de uitdaging. En ik ben vast niet de enige.

Wat dat betreft klopt mijn onderschrift aardig 8) .

Tweeënhalf jaar geleden dacht ik nog niet aan motorrijden, en nu heb ik me voor de eerste rally ingeschreven:-) Het kan gek lopen... ::)

Maar zoals gezegd, ik hou de vorderingen hier wel bij, heb het de komende weken erg druk maar ik heb gelukkig geen haast.

K


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Andere voorvork
« Reactie #37 Gepost op: 08-08-2011, 21:22 »
Meten is weten en sommige wieltjes zullen handiger uitpakken dan anderen. Maar ach, een paar uurtjes googelen is deel van de pret.  :D
 
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: Andere voorvork
« Reactie #38 Gepost op: 08-08-2011, 23:26 »
Vanavond mijn oude vork weer terug geplaatst (balhoofdlagers vervangen), en gelijk even wat maten opgenomen:

Gaten in de as: rechts 28mm, links 25mm. Ruimte tussen de poten (bij de asgaten): 142 mm.

De ruimte in mijn eigen vork is 144 mm, dus dat is alvast geen probleem, dat is op te vullen, misschien als alles goed vastzit, kroonplaten etc, kom ik wel op dezelfde afstand:-)
De diameter van het dikste gedeelte(rechts) van mijn oude as is 23mm, dus met bussen links en rechts kan ik zo mijn huidige as gebruiken.

Nou, ik heb nú 2 remschijven van 300 mm, eentje eraf, adapter maken voor de remklauw en klaar is kees :D :D :D .

Oh ja, nu nog doen... eh...is er iemand die bussen voor mij kan draaien? Ik heb zelf geen ervaring én geen draaibank, toch wel essentieel:-)

tzt. koop ik dan wel een 'echt' voorwiel...

K



Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Andere voorvork
« Reactie #39 Gepost op: 09-08-2011, 11:32 »
Goed op weg!
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: Andere voorvork
« Reactie #40 Gepost op: 21-09-2011, 20:56 »
 :D As. Donderdag bij de Tuaregpresentatie krijg ik de vork terug met mijn eigen voorwiel erin én remklauw adapter :D Kan niet wachten... nog even de lagers kopen en dan maar hopen dat het allemaal past;-)

Ik had trouwens 2 mogelijkheden voor de stuurpen:
1: eigen stuurpen overzetten op de nieuwe kroonplaten, of
2: lagers aanpassen op de nieuwe(aangezien de lengte nagenoeg hetzelfde is).

Ik heb gekozen voor de 2e optie, dat betekende alleen maar de afmetingen van de lagers zo kiezen dat de grotere diameter van de stuurpen plek heeft.
Ter verduidelijking (binnendiameterxbuitendiameter) in mm:

                         Yamaha      Aprilia       nieuwe lager
bovenste lager    25x47          30x55         30x47
onderste lager    30x55          30x55         30x55

Nu bleek alleen dat de combinatie 30x47 als rollentaats(kegel)lager niet bestaat, dus heb ik voor een kogeltaatslager moeten kiezen, ik ga er dan van uit dat het bovenste lager toch wat minder te verduren heeft en sowieso relatief eenvoudig te vervangen is...

Alle spullen (behalve de stuurpenmoer) voor de kroonplaten zijn ook binnen via OEMmotorparts, dus vrijdag gaat er wat afgesleuteld worden in Rotterdam ::) . Ook mooi verhaal, krijg ik ipv. een moer een stalen remleiding voor een dubbele remschijf... scheelt nogal in prijs zou je denken...zo'n remleiding voor 12 euro is anders wel een koopje :D

vrijdag foto's:-) ervan uitgaand dat de lagers op tijd binnen zijn natuurlijk...

wordt vervolgd!

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Andere voorvork
« Reactie #41 Gepost op: 21-09-2011, 21:21 »
goed bezig!
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Andere voorvork
« Reactie #42 Gepost op: 21-09-2011, 23:16 »
Ik ben benieuwd hoe de bovenste lager het gaat houden.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: Andere voorvork
« Reactie #43 Gepost op: 21-09-2011, 23:43 »
Yep, ik ook. Als dat niet lang genoeg goed gaat, zal ik toch op de originele stuurpen moeten overstappen. Maar dat zien we dan wel weer!
Er was een tijd dat ze allemaal kogellagers hadden...en ja, inderdaad, er zijn niet voor niets rollenlagers gekomen...  8) Maar het is de gok waard, denk ik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Andere voorvork
« Reactie #44 Gepost op: 22-09-2011, 10:03 »
hoe dik is de pen aan de bovenkant? Kan je hem niet afdraaien tot een maat waar je wel een ton lager voor kan krijgen?