Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: X ringketting uitkoken mag dit????  (gelezen 13714 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
X ringketting uitkoken mag dit????
« Gepost op: 21-10-2012, 23:56 »
Heb een DID X ring( meen de VX2) ketting +Jt tandwielen.
is nu 2800 km oud.
waarvan 2000 niet gesmeerd.(Marokko)
er beginnen nu wel wat kinken in de ketting te komen.
Ondanks dat ik hem na een off roadrit netjes inspuit (omdat de ketting dan nog iets warm is)
nu wil ik hem uitkoken in motorolie of eigenlijk eerst in een bak met ontvetter lekker droog en vetvrij maken en pas daarna in de wrme olie.
Hopeloos of een kans van slagen??
Puntjes waar ik over prakizeer:
 
Olie te heet smelten de X ringetjes niet??
Is in de ontvetter niet te rigoreus en komt er nooit geen olie meer tussen de X ringen na ontvet te hebben??
Osco heb ik liggen maar die komt op de 800GS is trouwens niks op een Enduro gaat toch kapot onderweg.
Gewoon dooraggen zoals iedereen of doen jullie het anders? :)
Kan wel tips gebruiken.
aju propje
 
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: X ringketting uitkoken mag dit????
« Reactie #1 Gepost op: 22-10-2012, 08:27 »
 
Ik ben geen kenner, maar ik zou bang zijn dat ik het vet binnen de O ringetjes wegkook.
Dat vet moet daar in principe de gehele levensduur van de ketting blijven zitten, het smeren van de ketting gaat om de raakvlakken buiten de O-ringetjes en tegen de roest, invetten IN de Oringetjes gaat volgens mij niet.....
 
Schoonmaken met ontvetter/chaincleaner, met een beetje hulp van een borsteltje en drogen met een doek en dan weer inspuiten zou het wel moeten doen denk ik...
Ik ga meestal niet eens zo ver, mee schoon spuiten als ik de motor was, laten drogen en terug invetten...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: X ringketting uitkoken mag dit????
« Reactie #2 Gepost op: 22-10-2012, 08:47 »
Een O- of X ring ketting loopt nou eenmaal zwaarder als een zonder ringen. Voor MotoGP wegrace gebruiken ze ze dan ook niet, nemen simpel  elk weekend een nieuwe.
Na ELKE rit effe of oude motorolie of met de spuitbus kettingspray.
Vóórdat je je motor schoonspuit altijd éérst ketting inolieén.
Als je de ketting nooit zou smeren zou dat in theorie niet van invloed moeten zijn op de pin en bushing. Wel zullen de rollers die je dus van buitenaf ziet zitten sneller als normaal meer speling vertonen.
De rollers slijten echter toch omdat ze niet afgedicht zijn en er zand in kan. De roller kan ook met opzet roteren om de bushing. Dat is ook zo bedoeld anders zou je asymetrische slijtage krijgen.
Alleen de pin en bushing zijn afgedicht middels O of X ring. Als je dat bij een oude versleten ketting open maakt zul je nog steeds vet aantreffen.
Als je ketting versleten is is de speling tussen pin en bushing zoveel geworden en dat maal 100 schakels, dat ie hoger op de tanden van de kettingwielen komt te lopen, effect daarvan is desastreus als je toch door blijft rijden, de tanden gaan meer op haken lijken.
Ik heb er een plaatje bij en probeer dat te uploaden. Proberen dus. Gelukt :stupid:
 
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

removed

  • Gast
Re: X ringketting uitkoken mag dit????
« Reactie #3 Gepost op: 22-10-2012, 12:10 »
Is het nodig de ketting te reinigen dan gebruik ik dieselolie en een kwastje ook voor de race fietsen en mountain bike. Waarom?
In dieselolie zit het minste water . Daarna maak ik hem droog met een oude doek en spuit hem weer in met kettingspray. de fietsen met Morgan Blue, errug goed.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: X ringketting uitkoken mag dit????
« Reactie #4 Gepost op: 22-10-2012, 16:26 »
Zou het niet doen. Ketting optisch altijd beetje schoonmaken en invetten. Verder niet te veel aan doen (behalve stellen).

Als de o ringen stuk gaan, kan het vet eruit, en dit kun je niet terug erin spuiten oid.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: X ringketting uitkoken mag dit????
« Reactie #5 Gepost op: 22-10-2012, 17:39 »
uitkoken van olie uit een ketting, enige wat je uitkookt zijn frictiematerialen eventueel.

Ketting netjes smeren en gaat hij zwaar dan zal dat een reden hebben en dan helpt uitkoken imo ook niet meer.
Op een offroad fiestje heb je speciale smeermiddelen gebruik die, en zeker geen WD40 gebruiken..... die doet meer fout dan goed doet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: X ringketting uitkoken mag dit????
« Reactie #6 Gepost op: 22-10-2012, 18:53 »
Vroegah hadden wie hier SuskeTeflon, waar is die eigenlijk gebleven? Die kon altijd wel een spannend verhaal ophangen waar Teflon allemaal goed voor was :D

http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=8841.msg121505#msg121505

http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=4906.msg85135#msg85135

http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=3676.msg53646#msg53646

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: X ringketting uitkoken mag dit????
« Reactie #7 Gepost op: 22-10-2012, 19:09 »
Heb in Marokko 1 x de ketting gesmeerd met Teflon maar dat spul is veel te schraal.
en invetten werkt averechts met dat droge stofzand.
Ga hem schoon borstelen met Petroleum want diesel stinkt me te erg en laat wel hoeren hoe en wat.
maar nu ik jullie ideen lees kan ik me er wel iets bij voorstellen dat ontvetten het vet tussen de rollen uittrekt en dat krijg je niet terug.
Bedankt voor de tips
aju propje

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: X ringketting uitkoken mag dit????
« Reactie #8 Gepost op: 22-10-2012, 19:13 »
... hoeren...

Het moest ergens fout gaan in dit draadje over glij.. uh smeemiddel, ik wist ut ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: X ringketting uitkoken mag dit????
« Reactie #9 Gepost op: 22-10-2012, 19:17 »
Hij is goed. 8) 8)
ik laat em maar staan.
Al weer terug from India?
aju propje
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: X ringketting uitkoken mag dit????
« Reactie #10 Gepost op: 22-10-2012, 20:41 »
de bedoeling van dat teflon is ook dathet 'droog' is, en niet plakt (teflon zelf plakt niet!). Het lijktdan idd alsof er niet veel op de ketting zit, maar het smeer wel hoor.
Het is hetzelfde als met een slot: Als je het met olie smeert dan plakke alle pennetjes en gaat het niet meer open... als jet het met droge grafiet of droog teflon smeert, dan blijft ie soepel, maar het plakt niet.


Anderzijds heeft zo'n ketting dat niet echt nodig: Van binen zit zoals gezegd opgesloten vet. alleen de rollen op het tandwiel en de buitenkant van de X-ringen kunnen kunnen wat smering gebruiken (als dat niet nadelig is omdat er te veel stof aan plakt...) dus mooi schoonpoetsen en inolien met een beetje dunne olie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: X ringketting uitkoken mag dit????
« Reactie #11 Gepost op: 23-10-2012, 03:57 »
Hij is goed. 8) 8)
ik laat em maar staan.
Al weer terug from India?
aju propje

Nee, vrijdag as pas.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: X ringketting uitkoken mag dit????
« Reactie #12 Gepost op: 23-10-2012, 13:24 »

Op een offroad fiestje heb je speciale smeermiddelen gebruik die, en zeker geen WD40 gebruiken..... die doet meer fout dan goed doet.

Da's een achterhaalde volksmythe. Het smeert misschien niet als de beste, maar voorkomt wel dat je ketting de volgende morgen nog plakkerig is. Het vreet iig géén O-ringen. Na elke rit ruim in de WD-40 en een nachtje laten staan kan geen kwaad.

btdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: X ringketting uitkoken mag dit????
« Reactie #13 Gepost op: 23-10-2012, 16:57 »
Jas d'r tegenwoordig ook nogal eens motorolie of tandwielbakolie over na een ritje. Werkt ook net zo slecht als kettingspray  :D
Beetje uitkwasten en verder niks.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: X ringketting uitkoken mag dit????
« Reactie #14 Gepost op: 23-10-2012, 17:59 »
@maxjes, ik heb het helemaal niet over o-ringen gehad.... :-*

mythe van het juist lezen