Een O- of X ring ketting loopt nou eenmaal zwaarder als een zonder ringen. Voor MotoGP wegrace gebruiken ze ze dan ook niet, nemen simpel elk weekend een nieuwe.
Na ELKE rit effe of oude motorolie of met de spuitbus kettingspray.
Vóórdat je je motor schoonspuit altijd éérst ketting inolieén.
Als je de ketting nooit zou smeren zou dat in theorie niet van invloed moeten zijn op de pin en bushing. Wel zullen de rollers die je dus van buitenaf ziet zitten sneller als normaal meer speling vertonen.
De rollers slijten echter toch omdat ze niet afgedicht zijn en er zand in kan. De roller kan ook met opzet roteren om de bushing. Dat is ook zo bedoeld anders zou je asymetrische slijtage krijgen.
Alleen de pin en bushing zijn afgedicht middels O of X ring. Als je dat bij een oude versleten ketting open maakt zul je nog steeds vet aantreffen.
Als je ketting versleten is is de speling tussen pin en bushing zoveel geworden en dat maal 100 schakels, dat ie hoger op de tanden van de kettingwielen komt te lopen, effect daarvan is desastreus als je toch door blijft rijden, de tanden gaan meer op haken lijken.
Ik heb er een plaatje bij en probe
er dat te uploaden. Proberen dus. Gelukt