Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 R loopt koud?  (gelezen 6055 keer)

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #30 Gepost op: 03-04-2013, 11:46 »
Mijn dealer geeft aan dat je het hele systeem moet aanpakken.
Dus inlaat, mapping, uitlaat.
De uitlaat wordt dan een Akra (niet alleen demper, maar ook bochten) a 800
de mapping moet er op en je inlaat. Alles bij elkaar zit je rond de 1000 a 1200
en dan heb je 10 pk extra. Die heb je niet nodig, want het ding is sterk zat.
Misschien onderin wat meer, maar dat schijnt met alleen mapping ook te kunnen.


Terug naar de originele vraag in dit topic: ik denk dat er geklooid is, want je
verbruik strookt niet met de meesten. Ga de geschiedenis inderdaad maar na
en probeer er achter te komen wat er gebeurd is zodat je misschien zonder
veel kosten het spul weer kan terugbrengen "zuiniger staat"
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1570
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #31 Gepost op: 03-04-2013, 12:04 »
Mijne liep met Schuimfilter, Wings demper (300 euro) en Akra mapping zuinig en snel. Met een beetje Dr Bean mapping wordt 'ie dan onderin ook nog soepel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #32 Gepost op: 03-04-2013, 13:20 »
als je het goedkoop wil/zelf wil doen: +/- 15 euro voor een kabeltje, software (gratis) downloaden op de laptop/oude schuur-computer en een paar middagjes leren hoe alles werkt, en dan kun je alles zelf checken en instellen.


Dat wil ik zeker! Welke kabel werkt er goed samen met de 690 en heeft iemand nog een oude laptop liggen waar ik tunecu draaiende op kan krijgen?


Groeten,


Bert

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #33 Gepost op: 03-04-2013, 14:23 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #34 Gepost op: 03-04-2013, 17:07 »
...
Wat erg jammer is dat dat geklooi bij héél véél mensen navolging vindt. Afgelopen weekend heb ik het weer opnieuw gezien, je ziet dan toch weer 10tallen niet voorbij de geluidskeuring komen omdat je hebben liggen boren en zagen aan hun blerpijp.
En er gaan er ook 10tallen wel door die net onder de limiet zitten.
Terwijl het merendeel gewoon 10db onder de limiet zit.
Ik heb de keurlijst staan te bekijken en daar kun je het mooi op zien.


Zegt iemand die "deci.belhamel" als onderschrift heeft  ???


Ik ben het overigens wel met je eens hoor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #35 Gepost op: 04-04-2013, 11:29 »
Kabel is besteld en onderweg...nog een laptop gezocht die enkel zou moeten dienen om tuneecu te kunnen draaien (NET framework 2.0 is nodig dacht ik).
Ik wil weten welke mapping erop staat.



Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #36 Gepost op: 28-04-2013, 21:33 »
Ik heb nog een oude dell met windows xp liggen voor je.
De oplader is kaduuk, maar volgens mij kun je wel een anders
inpluggen (even opletten op spanning).


PB of mail interesse en budget maar.


Vandaag heb ik mijn motor een kwartier stationnair laten draaien.
Ik krijg overal die tip, het motormanagement zou dan alles doormeten
en opnieuw de waarden instellen. Hij werd echter loeiheet (nog 1
streepje over) en weet niet of dat normaal is.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #37 Gepost op: 30-04-2013, 14:04 »
Volgens mij kan je hem een hele week stationair op de standaard zetten zonder dat ie te heet wordt.


Als ie overkookt is ie pas te heet.


Moet wel je rad-dop OK zijn, als ie te vroeg afblaast met een slechte dop.


Idem als er of een alarm of andere veiligheid in werking treed.


Er is een hele waslijst apparaten op wielen waar helemaal geen temperatuurmeter op zit.



Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #38 Gepost op: 04-05-2013, 16:00 »
Ok...even met de laptop van vrouwlief de vuile schuur in om die 690 eens uit te lezen.
Wat blijkt. De EVO1 tuning map steekt erop, terwijl de motor wel beschikt over dat open luchtfilterdeksel (EVO1), maar niet over de hele titanium uitlaatlijn. Integendeel, het is de volledig standaard uitlaatlijn die erop zit.


Hoe vertalen kenners dit naar verstaanbaar iets voor een leek, liefst met termen als 'arm' en 'rijk'?


De motor loopt super, slaat nooit af en heeft tonnen trekkracht onderin. Wel zuipt hij als een tierelier vind ik.


Ik benieuwd naar jullie meningen.

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #39 Gepost op: 05-05-2013, 07:13 »
Google maar eens op "ktm 690 enduro running hot"

Je krijgt dan een aantal bruikbare links over remapping na het vervangen van de demper.
Wat mij ook is opgevallen, is dat bij '08 modellen wat problemen schijnen voor te komen (US versie) met de luchtinlaatsensors. Wellicht is dat bij jou ook aan de orde.

Er schijnt een "code orange" basismapping van Akra te zijn die je kunt gebruiken om zelf verder aan te passen.

Instellingen kan ik je niets over vertellen.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #40 Gepost op: 05-05-2013, 07:59 »
Google maar eens op "ktm 690 enduro running hot"

Je krijgt dan een aantal bruikbare links over remapping na het vervangen van de demper.
Wat mij ook is opgevallen, is dat bij '08 modellen wat problemen schijnen voor te komen (US versie) met de luchtinlaatsensors. Wellicht is dat bij jou ook aan de orde.

Er schijnt een "code orange" basismapping van Akra te zijn die je kunt gebruiken om zelf verder aan te passen.

Instellingen kan ik je niets over vertellen.


Merci maar ik heb niks vervangen van demper en de mijne loopt eerder koud dan heet. 't is ook een 2010 model dat ik heb. Zelf aanpassen van mapping zie ik (nog) niet zitten. Het enige wat ik momenteel zou willen verbeteren is het verbruik.


Toch bedankt.

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4368
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #41 Gepost op: 05-05-2013, 11:07 »
Dan klopt het toch. Je heb een rijke mapping (Evo 1: open luchtfilter deksel en dikke uitlaat), maar je hebt juist een standard uitlaat. Dus loopt ie te rijk, veel brandstof om te koelen dus lage verbrandingstemperatuur. Het tegengestelde berijk je met een arm afgestelde motor, weinig verkoelende brandstof dus een hoge motortemperatuur. Dus of je zet er een Akra op (pijp heeft allen invloed in de hoge toeren, demper ook voor onderin) of je past de mapping aan naar standard demper.


Ter info: In Griekenland liep de mijne vaak 1:20, soepele doch snelle rijstijl.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #42 Gepost op: 05-05-2013, 13:33 »
Ok, aangezien de standaard demper me goed bevalt qua sound ga ik eens proberen om de mapping aan te passennaar de originele. Probleem hierbij is dat die originele nogal arm staat en dat in combinatie met het open EVO1 luchtfilterdeksel het mengsel nog armer gaat worden en dat gaat problemen geven denk ik.
Of ik moet ergens tweedehands een stil dempertje kunnen vinden...


Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4368
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #43 Gepost op: 05-05-2013, 14:06 »
Standard luchtfilter deksel met standard mapping geen optie?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: KTM 690 R loopt koud?
« Reactie #44 Gepost op: 05-05-2013, 14:11 »
Standard luchtfilter deksel met standard mapping geen optie?


Wil ik wel eens proberen, maar als ik de ervaringen zo lees ga ik veel power onderin verliezen en dat wil ik niet. 't is in elk geval een goedkopere weg dan een demper bijkopen.
Als ik blijf rijden zoals het nu is, blijft het dan bij een hoger verbruik of kan ik problemen krijgen als hij te rijk loopt?

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be