Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: RDW keuring  (gelezen 17570 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
RDW keuring
« Gepost op: 21-03-2013, 17:22 »
Ik heb ooit een straat motor geïmporteerd en bij RDW laten keuring voor NL kenteken. Dit was een fluitje van een cent. Maar hoe zit het met een ENDURO motor zonder knipperbollen en spiegels? Iemand ervaring hiermee? Hoe moet ik de motor bij het RDW aanbieden?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: RDW keuring
« Reactie #1 Gepost op: 21-03-2013, 18:03 »
Als je een CVO hebt is het een fluitje van een cent (certificaat van overeenstemming) uiteraard altijd met een oud kentekenbewijs van het land van export. Nederland is verplicht het de toelating van elk Europees land over te nemen, dus als er een Europees kenteken op de motor heeft gezeten moet Nederland dat ook verstrekken.

Met CVO (weet ik zeker) dat je motorfiets niet eens aan de wettelijke eisen hoeft te voldoen. Dan worden alleen chassisnummer en motornummer gecontroleerd (schouwen).  Als je alleen het oude kentekenbewijs hebt volgens mij ook, maar dat weet ik niet 100% zeker. Ik heb een jaar of wat terug een motor ingevoerd, maar toen waren de regels nog iets anders. Daarvan had ik alleen het Italiaanse kentekenbewijs en toen werd de wielbasis gemeten, lampjes gecontroleerd, claxon gecontroleerd, chassisnummer gecontroleerd en de km-stand opgeschreven. Was omstreeks 2008. Ik heb vorig jaar een enduro geimporteerd, maar daar keken ze alleen naar de chassis en motornummers. Ongelogen nog geen 5 minuten binnen geweest.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: RDW keuring
« Reactie #2 Gepost op: 21-03-2013, 18:48 »
Ik heb ooit een straat motor geïmporteerd en bij RDW laten keuring voor NL kenteken. Dit was een fluitje van een cent. Maar hoe zit het met een ENDURO motor zonder knipperbollen en spiegels? Iemand ervaring hiermee? Hoe moet ik de motor bij het RDW aanbieden?


No worry.


In mijn geval. Kale motor zelfs zonder verlichting.


Kenteken.
CVO.
Check van chassisnummer.


Klaar.


Nog effe betalen.


Onder insiders.
Hoeft zelfs niet eens te lopen.


RDW voert in, het voertuigidentificatienummer=chassisnummer, ze hebben dan alles in beeld. Dat is hun dubbelcheck.
Dat dient dus overeen te komen met wat jij op papier aanlevert.



Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
Re: RDW keuring
« Reactie #3 Gepost op: 21-03-2013, 20:19 »
niet om het topic te stelen of zo maar de motor moet toch ook een bepaald aantal km's (dacht 6000km) gelopen hebben. Anders wordt hij toch als nieuw aangemerkt en bepaal je ook btw bij import of nie?


gr Ditmar

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: RDW keuring
« Reactie #4 Gepost op: 21-03-2013, 20:32 »
In januari 2009 begon de keurmeester bij mij gelijk te schreeuwen dat de uitlaten niet origineel waren (omdat hij aan de verkeerde kant van de uitlaat naar een E nummer zocht, natuurlijk zaten m'n Acra's er nog niet op)


Geen idee of hij een motor daarop af mocht keuren maar zo kwam hij wel over. Ik kon hem de nummers gewoon aanwijzen en klaar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: RDW keuring
« Reactie #5 Gepost op: 21-03-2013, 20:59 »
niet om het topic te stelen of zo maar de motor moet toch ook een bepaald aantal km's (dacht 6000km) gelopen hebben. Anders wordt hij toch als nieuw aangemerkt en bepaal je ook btw bij import of nie?


gr Ditmar

Correct:

Citaat
Een motor moet ouder dan 6 maanden zijn en meer dan 6000 km hebben gereden anders wordt ie als nieuw aangezien,
 en draag je ook BTW af bij import.

Bron: http://fastguzzi.nl/index1.html , incl. BPM berekening.
Ik was met de xChallenge ook in 5 min klaar. Nummer ok, Km stand even zien, klaar!
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: RDW keuring
« Reactie #6 Gepost op: 21-03-2013, 21:01 »
In januari 2009 begon de keurmeester bij mij gelijk te schreeuwen dat de uitlaten niet origineel waren (omdat hij aan de verkeerde kant van de uitlaat naar een E nummer zocht, natuurlijk zaten m'n Acra's er nog niet op)


Geen idee of hij een motor daarop af mocht keuren maar zo kwam hij wel over. Ik kon hem de nummers gewoon aanwijzen en klaar.


Heeft ie geen geluidsmeting gedaan in jouw geval?
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: RDW keuring
« Reactie #7 Gepost op: 21-03-2013, 21:55 »
Weet ik eigenlijk niet meer...



Heeft ie geen geluidsmeting gedaan in jouw geval?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: RDW keuring
« Reactie #8 Gepost op: 21-03-2013, 23:13 »
Bij mij wat t schouwen; nummers noteren, km-stand, gewicht [weet t niet meer zeker maar mischien ook wielbasis] contactsleutel is niet aan geraakt, dus niet gekeken naar verlichting, geluid of e-keur uitlaat..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: RDW keuring
« Reactie #9 Gepost op: 22-03-2013, 08:41 »
Als je een CVO hebt is het een fluitje van een cent (certificaat van overeenstemming) uiteraard altijd met een oud kentekenbewijs van het land van export.


Het probleem is dat motoren uit Belgie je het oud kentekenbewijs niet meekrijgt. Bij verkoop houdt de vorige eigenaar alle kenteken delen. Kan dit een probleem zijn of is de CVO afdoende?

Post Merge: 22-03-2013, 08:42
Als je een CVO hebt is het een fluitje van een cent (certificaat van overeenstemming) uiteraard altijd met een oud kentekenbewijs van het land van export. .


Het probleem is dat in de motor uit Belgie komt en daar de eigenaar bij verkoop alle kentekendelen moet terugsturen. Kan dit een probleem zijn dat ik geen oud kentekenbewijs heb? Is volgens mij bij iedere motor uit Belgie zo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: RDW keuring
« Reactie #10 Gepost op: 22-03-2013, 08:53 »
Bij mij wat t schouwen; nummers noteren, km-stand, gewicht [weet t niet meer zeker maar mischien ook wielbasis] contactsleutel is niet aan geraakt, dus niet gekeken naar verlichting, geluid of e-keur uitlaat..


Een keuring staat helemaal los van de invoer sinds enkele jaren. Dit binnen Europa.
Elk voertuig heeft namelijk een EU typegoedkeuring dat is bindend.


Als je een auto invoert krijg je eerst schouwen voor kenteken. Je kunt hem als je wilt aldaar naar binnen duwen niets hoeft te werken. En de APK keuring laat je je eigen garage doen.



Post Merge: 22-03-2013, 08:59

Het probleem is dat motoren uit Belgie je het oud kentekenbewijs niet meekrijgt. Bij verkoop houdt de vorige eigenaar alle kenteken delen. Kan dit een probleem zijn of is de CVO afdoende?

Post Merge: 22-03-2013, 08:42


Het probleem is dat in de motor uit Belgie komt en daar de eigenaar bij verkoop alle kentekendelen moet terugsturen. Kan dit een probleem zijn dat ik geen oud kentekenbewijs heb? Is volgens mij bij iedere motor uit Belgie zo.


RDW voert in, het voertuigidentificatienummer=chassisnummer, ze hebben dan alles in beeld. Dat is hun dubbelcheck.Dat dient dus overeen te komen met wat jij op papier aanlevert.

Ze voeren dus geen kenteken in maar het chassisnummer in hun database.

Afijn het hele verhaal staat op de site van de RDW je kunt er ook gewoon een afspraak maken om je voor te laten lichten.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Re: RDW keuring
« Reactie #11 Gepost op: 23-03-2013, 13:03 »
Ook in belgie krijg je bij verkoop een cvo/coc  conformiteitsverklaring bij een motor , daarbij heeft de verkoper ook een inschrijvingsbewijs ( vroeger rose nu geel van kleur ) de koper moet beide meekrijgen , alleen de nr plaat moet hij terugsturen , als je geen papieren bij de motor krijgt klopt er meestal iets niet !
een nieuw cvo/coc aanvragen gaat bij de importeur , kost wel altijd geld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: RDW keuring
« Reactie #12 Gepost op: 23-03-2013, 13:31 »

Het probleem is dat motoren uit Belgie je het oud kentekenbewijs niet meekrijgt. Bij verkoop houdt de vorige eigenaar alle kenteken delen. Kan dit een probleem zijn of is de CVO afdoende?

Post Merge: 22-03-2013, 08:42


Het probleem is dat in de motor uit Belgie komt en daar de eigenaar bij verkoop alle kentekendelen moet terugsturen. Kan dit een probleem zijn dat ik geen oud kentekenbewijs heb? Is volgens mij bij iedere motor uit Belgie zo.

Ik heb hier ook een Belg ingevoerd en daar had ik het oude kentekenbewijs bij. En een CVO, dat is in principe gelijkwaardig (want dat zegt dat de motor voldoet aan de Europese norm en dus een NL kenteken mag krijgen = hetzelfde als een oud kentekenbewijs, wandt dat bewijs ook dat ie in Europa een kenteken en wegtoelating heeft gehad) Als jij het kentekenbewijs niet krijgt zou volgens mij het CVO afdoende moeten zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 269
Re: RDW keuring
« Reactie #13 Gepost op: 24-03-2013, 11:09 »
ergens staat dat een motor meer dan 1/2 jaar oud moet zijn en meer dan 6000 km moet hebben gelopen anders betaal je de volle bpm en btw.
Nu zijn er heel veel jonge enduromotoren van 1-2 jaar oud die geen 6000 km gelopen hebben.
wat dan?
groet loek

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: RDW keuring
« Reactie #14 Gepost op: 24-03-2013, 11:41 »
ergens staat dat een motor meer dan 1/2 jaar oud moet zijn en meer dan 6000 km moet hebben gelopen anders betaal je de volle bpm en btw.
Nu zijn er heel veel jonge enduromotoren van 1-2 jaar oud die geen 6000 km gelopen hebben.
wat dan?
groet loek

volgens mij is dat niet (meer) van toepassing,
ik heb ergens een site gevonden waar stond hoe BPM berekend wordt.
ik dacht dat je na 3 maanden pas BPM gaat verminderen op de nieuwwaarde..

even googlen.. denk ik..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....