Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: luidruchtige Ktm exc  (gelezen 14039 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #30 Gepost op: 01-03-2014, 09:14 »
meten is weten
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #31 Gepost op: 01-03-2014, 10:15 »
omdat er in dit topic zo de nadruk op het big-end wordt gelegd bij een
zuigerwissel heb ik gister ook maar eens preventief geinformerd voor
mijn motor.
Dat is geen KTM maar het gaat om de technische aspect van het onderhoud
dus is het relevant in dit draadje.
Wat blijkt, dat er voor mijn type dus geen los big end te leveren valt, dit is
alleen in een geheel te leveren met de nokkenas (300€ ex en 360€ incl btw)

hmmm  daar kijk ik toch vreemd van op.
Op mijn vraag wanneer dat dan moet gebeuren, 1e zuigerwissel de 2e de 3e?
kreeg ik als antwoord, pas als het nodig is. (bigend/nokkenas uiteraard niet de zuiger)
lekker, daar kan ik veel mee ::)
maar, de chef monteur (die dezelfde motor heeft als mij) vertelde er wel bij dat
hij zijn vorige motor had verkocht bij 14000km en dat er bij hem toen nog steeds geen wissel
nodig was geweest.
Gebruik was idd wel belangrijk, bij continu volgas lange paden rijden (OTR eindhoven KTM DAG ETC)
kom je wel aan de beurt.

Kortom ik weet nu nog steeds wat echt nodig is bij zuigerwissel.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #32 Gepost op: 01-03-2014, 10:22 »
Mijn KXF wil iedere 20 uur een nieuwe zuiger. Bij wedstrijd gebruik. Ik heb er ongeveer 40 uur mee gedaan, ik ben niet goed genoeg voor wedstrijden. Mooi dat er op het hemd lichte sporen zaten. En BEN JE DUS TE LAAT. Volg wat de zuiger betreft, je onderhoudsinterval! Omdat je op die momenten dus ook de rest kunt inspecteren/opmeten en ben je altijd grotere problemen tijdig vóór. Een zuiger met pakkingen en vloeistoffen kostte me 180 euro. Na regelmatig olie wisselen, de goedkoopste manier om lang te blijven genieten


Ook, mijn 620 rookte de laatste tijd als een gek.

Bleek een gebroken olieschraapveer. De opening van de compressieveren zat nog binnen de tolerantie. Big-end, en daarmee een hoop bijkomende kosten, heb ik het voordeel van de twijfel gegeven. Op het hemd van de zuiger zaten wat lichte sporen. De cylinder heb ik vluchtig de hoon doorheen gehaald en met name onderin zag ik wel wat slijtage.

Is een oud beestje, maar voor die leeftijd in uitzonderlijk goeie staat. Ik heb volstaan met enkel een nieuwe zuiger, klepseals en de klepzittingen opgefrist. Inclusief pakkingen en nieuwe vloeistoffen, ongeveer 200 euro en een bak eigen arbeid.

Een re-bore, met alle gevolgen van dien, laat ik voor een volgende keer. Als ik hem dan nog wil houden..
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #33 Gepost op: 01-03-2014, 11:19 »
1 zuiger krijgt een thermische belasting voor zijn kiezen
2 zuiger blijft niet in oorspronkelijk model, als je met een duizendsten klok gaat meten schrik je je kapot als je ernaast een nieuwe meet
3 er treden vermoeidheids verschijnselen op, om te voorkomen dat vliegtuigen spontaan uit de lucht vallen, wisselen ze daar ook allerlei onderdelen preventief of ze inspecteren ze preventief naar gelang opgebouwde ervaring


het ene metaal is het andere niet
even niet onderbouwd wetenschappelijk voorbeeld, echter zo zit het wel in elkaar, is genoeg literatuur over,
ijzer kan best 10^14 miljoen lastwisselingen hebben zonder dat vermoeiing een rol gaat spelen
aluminium is van een andere order van grootte stel maar even 10^9 miljoen, dat is relatief snel bij dynamische constructies


de belasting cq overdimensionering speelt ook een sterke rol
een XR / TT600 weegt nou eenmaal en 20 kilos meer en er komen 20 minder pks uit en is dus meer overgedimensioneerd en lager belast, daar rij je vlot 20jaar mee als je hem niet droog laat lopen en zorgt dat er geen zand in kom
het venijn zit hem dus voor een deel in de kritische onderdelen


dus dat je en dat is wel zeker vroeg of laat vermoeiing cq haarscheuren in de zuigert van je EXC of TE krijgt of spontane desintegratie=drijfsstang door je carter omdat je zuiger in elkaar stort is wel aannemelijk komt niet vaak voor maar de verhalen die zo de ronde doen is dan ook wel de hoofdprijs


@rene, het bigend is het stuk pin wat tussen de krukwangen zit van je krukas, als je het eruit perst heb je 2 krukas helften





Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #34 Gepost op: 01-03-2014, 14:35 »
..en het gaat om de speling op dát lager, tussen de drijfstang en de krukas. Het andere kleinere eind, waar de pistonpen doorheen gaat, wordt in de volksmond ook wel 'small-end' genoemd. Daar mag óók geen speling op komen.

Beide worden veroorzaakt door.... te lang doorrijden met een zuiger!

Rekenvoorbeeld:

3 x een zuiger op de KXF is minder dan 600 euro voor 60 uur rijden = 10 euro p/u.
1x een big-end + krukaslagers + zuiger + nieuwe nikasil = 800 euro voor volgende 20 uur rijden = 40 euro p/u.

Een veel gegeven 'advies' op de vraag hoelang je kan 'rekken', is doorrijden tot je olieverbruik opmerkt (de schraapveer is doorgaans de eerste die gaat). Niet doen, je bent dan al te laat.

Als je dit segment van motoren in stapt, gelden naast de lusten, keihard de lasten.
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #35 Gepost op: 02-03-2014, 15:00 »
ALLE 20 uur :o
Ik ben net eens gaan kijken bij mijn tractor en lees 332h en 15708km
ik merk niks...hoor niks...geen abnormaal olie verbruik :confused:
ik denk dat hij mits goed onderhoud en met mijn slakkengang nog eens 332h mee kan :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #36 Gepost op: 02-03-2014, 18:41 »
Voor een crosser, 2 takt of hard core rijden in de toerenbegrenzer lijkt mij die 20 hr al uitzonderlijk snel, maar bij maximaal 3/4 gas gebruik (recreatief) is 200 uur volgens mij reëler voor een zuiger.
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #37 Gepost op: 02-03-2014, 19:07 »
Aah gaan we over 2takt beginnen   :D


Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #38 Gepost op: 02-03-2014, 20:20 »
Ja, ma jah wat jouw een reeler gebruiksduur LIJKT...? Zou je daarom dus nu problemen hebben misschien..?


Ik wil niet veel zeggen, maar daarom is er ook zoveel 2e hands rommel te koop..
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #39 Gepost op: 03-03-2014, 08:49 »
Aah gaan we over 2takt beginnen   :D




ik vin t heerlijk ruuken



ik vin t heerlijk ruuken

Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #40 Gepost op: 23-03-2014, 21:03 »
Nou, hij zit weer in elkaar met de nodige nieuwe materialen......
Sindsdien 1½ uur op maximaal 40-50% gereden en daarna voorzichtig eens gas gegeven  ::)

Zou ik nog langer de zuiger moeten inrijden, of kan ik nu wel los??
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #41 Gepost op: 23-03-2014, 21:12 »
Harm, die KX was toch een 250 cc 4-takt crosser?

Dat is toch wel andere koek als 450 CC enduro's hoor.

Bij Adriaan in Portugal schijnt een Husaberg 390 te staan met 70.000 km op de teller. Nu geloof ik wel preventief de zuiger vervangen dus op naar de 140.000 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #42 Gepost op: 23-03-2014, 23:19 »
Wat bedoel je met los ?
Vol gas in de toerenbegrenzer een heuvel op of gewoon gas geven met optrekken ?
Zou t zelf de eerste 15 uur rustig proberen te doen, tot het moment dat dat niet uitkomt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #43 Gepost op: 24-03-2014, 00:55 »
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #44 Gepost op: 24-03-2014, 13:08 »
Toerenbegrenzer heb ik nog nooit aangesproken.... :-X

Dus ik ga maar gewoon op de oude voet verder > Surinaams tempo
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR