Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Heavy weight allroad dilemma  (gelezen 2963 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #15 Gepost op: 13-06-2020, 12:32 »
Als je nog even kan wachten: husqvarna norden 901. Betere looks dan 790.
Nette tweedehands 1090r of 1190 R of zelfs nog een late 990 r lijken prima aan je wensen te voldoen (vooral als je soms toch met duo over de weg wil meekomen)
Keer goed onderhoud en vering laten doen is al gauw velenmalen voordeliger dan nieuw kopen.
En met inruil minder verlies. Kan je altijd na twee jaar nog kiezen of je meer power wil en duo, of juist meer richting off-road solo.
T7 met aangepaste vering lijkt me al snel goed voor alles, behalve duo met vrienden op buikschuivers.
Africatwin nog niet genoemd? Kom ze tijdens rally wel tegen en die klappen ook overal door en overheen.
Misschien komt Yamaha nog met t9, blok hebben ze al...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #16 Gepost op: 13-06-2020, 13:30 »
990 is misschien wel een goed idee: gewicht van de Yamaha, vermogen van de KTM, alle technische onhebbelijkheden zijn bekend en opgelost.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #17 Gepost op: 14-06-2020, 01:34 »
Wat wil je off road met 120pk of wat zit erin een 1190.
En nee koppelingspomp vind je daar niet snel.
Met veel mzl in Zagora anders wordt het al snel casablanca.
Maar ja daar heb je niks te zoeken je wil off road.
Heb pas weer 1 mnd in marokko gereisd met een 690 met bepakking niet gewogen maar ik schat 170.
Ding weer vaak neergelegd ben immers geen graham jarvis.


Ik hou van m.n 690 maar zit nu al half jr te twijfelen om hem in te ruilen voor een 500 450 of 350 exc.
Want ik wil nog meer genieten off road.
Omdat het onvergetelijke ervaringen zijn.
Niet het stuk asfalt wat je met 180 hebt afgeblazen.
Wel duinen rijden.
Niet met 4 man graven en het zwart voor je ogen zien om je 1290 uit het
 Losse zand te trekken.


Denk je joh ik ga helemaal niet off road koop lkr een zware ktm dan geniet je veel meer.
Maar dat kan dan ook met de auto als je maar op de harde paden blijft maar dat is dan weer geen off road.


Ik hoef offroad geen 120pk, vandaag de T7 gaan testen en de 75pk zijn offroad perfect voor het gewicht. Wat me opviel is dat ik bij hogere snelheden het voorwiel moeilijker van de grond kreeg. Tijdens enduro al een paar keer onverwachte hindernis moeten pakken tegen hogere snelheid (boomstam, serieuse put of geul,...) die ik enkel veilig kon overwinnen door het voorwiel er over te zetten, 1 pinch of the clutch, done. De vraag of het aan het gewicht of de PK's lagen, testte ik op de baan: daar lukte het evenmin. Vanaf 80 km/u blijft het gewoon aan de grond.
Of dit wel lukt met de 125pk van de 1090R, zal ik morgen weten.


Ik wil een allroad, maw een compromis tussen offroad en onroad. De zin om hillclimbs te doen waar je met moeite op blijft op kan staan, doe ik wel met mijn WR. De allroad zal in mijn geval enerzijds voor 50/50 off/onroad trips gebruikt worden, maar met een ander set banden met de "baanbende" kilometers doen in de alpen en elders. In jouw geval kies je voor hoofdzakelijk offroad richting, en begrijp dat je dan naar een lichter model gaat, en je hebt gelijk! Mijn richting is dus iets anders.


Met 4 man graven voor een 240kg zware offroad, en de T7 trek je er alleen uit met zijn 207kg? (dan nog niet de crashbars en beter skidplate bijgeteld, want da's ook nog eens +10kg)





Post Merge: 14-06-2020, 01:38
waarom zou je een koppelingspomp nodig hebben. zelfs bij flink schade rijd je nog 15.000km door met iets dikkere olie en een enkele keer vullen. Die schade is overigens 90% toe te kennen aan slecht onderhoud.


Kleed de T7 aan tot nivo 790 (het echte vergelijk) of 1090 en hij kost minstens hetzelfde. maar doet nog steeds ---30pk. En gewicht? volgens mij aardig gelijk. Betrouwbaar? de 1190 doet snel richting 200.000km zonder issues. de t7 misschien wel 300.000. alles om het blok heen slijt toch wel gelijk aan elkaar. Bij stevig offroad misschien zelfs in het voordeel van de KTM, grotere asses en lager, gebouwd voor stevig werk.
Ik persoonlijk vind een blok revisie iedere 150.000 helemaal niet erg.


Maar ik heb een oranje bril (tenzij ik om mijn echte tenere, 1VJ 1987, rijd).


Als je de t7 crashbars geeft en betere skidplate zit je in dezelfde richting, smijt je daar vergelijkbare vering onder, zit je meer richting 1090R. Ook mbt tot gewicht denk ik dat het een 20kg zou schelen dan, nat. Het onbetrouwbare van de KTM valt me wel op als ik fora doorsnuister, maar evengoed mensen die claimen nooit problemen gehad te hebben met 50k. Who will tell.

Post Merge: 14-06-2020, 01:39
T7 kun je standaard echt heel goed offroad mee rijden


Klopt! Was aangenaam verrast!

Post Merge: 14-06-2020, 01:46
:stupid:


btw. hoe gingen de proefritten?


Niet gedaan? Dan niet langer leuteren maar eerst rijden, voelen en ervaren. Kan je daarna kiezen... met je verstand of met je gevoel.


Laat ons weten wat t geworden is. Succes! :D


T7 draait soepel, zit comfortabel, goeie remmen, vering onroad niet te zacht, ABS werkt prima, zachte koppeling (lichter dan men WR precies), standaard voetsteunen beetje klein, goed dashboard maar trilt wel veel soms.
Offroad viel reuze mee, meer dan pk genoeg. Enkel het onverwacht moeten wippen over obstakels lukte me precies niet op hogere snelheden. PK prb of gewicht? Op de baan kreeg ik hem vanaf 3e met moeite van de grond.
Op de baan was ik aangenaam verrast, had minder verwacht, maar je moet wel het schuif open houden. Wind wordt goed weggeleid door het scherm, zeer stabiel op hoge snelheden. Vriendin effe meegenomen, viel niet tegen, dagtripje zonder koffers lijkt me wel te doen.


Morgen 1090 test!
Op de baan

Post Merge: 14-06-2020, 01:52
Tja, als dat de insteek is kan je beter thuisblijven .. :-) Alles kan kapot, alles wat je niet bij je hebt gaat ook daadwerkelijk kapot .. en dan begint reizen pas avontuurlijk te worden, mag je improviseren. Hangt echt niet van het motormerk af hoor


Sommige blokken zijn gekend voor hun betrouwbaarheid, sommige gekend voor hun problemen. Wil je rond de kerktoren rijden, dan is dit laatste best ok, maar trek je naar afgelegen gebieden waar de eerste verdeler op 5k km dan heb ik liefst de eerste.
Daar moet je niet voor thuisblijven, maar toch effe bij stilstaan. Als je leest hoe gasten die de wereld rondreizen met hun ouder/verspreid blokje wel in azie geholpen kunnen worden, maar de husq 701 enkele weken kan wachten tot stukken met het vliegtuig achter komen. Ik moet niet afkomen bij m'n baas dat ik 3 weken later dan gepland terug zal komen na verlof  ;D

Post Merge: 14-06-2020, 01:57
Als je nog even kan wachten: husqvarna norden 901. Betere looks dan 790.
Nette tweedehands 1090r of 1190 R of zelfs nog een late 990 r lijken prima aan je wensen te voldoen (vooral als je soms toch met duo over de weg wil meekomen)
Keer goed onderhoud en vering laten doen is al gauw velenmalen voordeliger dan nieuw kopen.
En met inruil minder verlies. Kan je altijd na twee jaar nog kiezen of je meer power wil en duo, of juist meer richting off-road solo.
T7 met aangepaste vering lijkt me al snel goed voor alles, behalve duo met vrienden op buikschuivers.
Africatwin nog niet genoemd? Kom ze tijdens rally wel tegen en die klappen ook overal door en overheen.
Misschien komt Yamaha nog met t9, blok hebben ze al...


Norden 901! What a pretty bike! Maar de kinderziekten laat ik liever voor een ander, al wat negatief gelezen over de 701 (terwijl mijn maat super tevereden is) Ik wil ook graag dit jaar nog bollen, dus geen optie, maar zeg nooit nooit!


Tenere 900 zou verkopen als zoetje broodjes, zonder veel meer gewicht toe te voegen. En als ik hoor dat er in Belgie al 100 backorders op de T7 lopen, denk ik dat ze bij Yamaha deze piste ook wel zullen afwegen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #18 Gepost op: 14-06-2020, 08:30 »
 ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #19 Gepost op: 14-06-2020, 09:09 »

mooi verslagje,
maarals je het voorwiel wil liften voor een onvoorziene hindernis aan die snelheid dan kan je beter je snelheid aanpassen, want wat ligt er nog achter die hindernis?
Zelf al ondervonden en bij anderen gezien, die eerste geul is niets aan een bepaalde snelheid maar die tweede en derde, vering kan niet meer volgen en je probeert rodeo te rijden op je motor, hopen dat je er niet afgaat, dat is gewoon het gevolg van allroad rijden met een zwaardere motor  met eventueel bagage,dat kan je wel verbeteren met betere vering,  doe je dat met een 690 ga je daar gemakkelijk over en met je wr heb je ze zelfs niet gevoeld,
Elke motor heeft zijn eigen rijstijl nodig.


ook ik mag van de betrouwbaarheid van de 701 niet klagen, reeds Marokko, Mauritanie Senegal gedaan solo, 4 keer Marokko waarvan 20% solo en hier al heel wat endurowandelingen, ik hat ook schrik om ktm te kopen door alle horrorverhalen maar nog geen spijt gehad.
Niet teveel door het internet laten beinvloeden en je eigen keuze maken, veel plezier met je T7, ik vind het een prachtige motor

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #20 Gepost op: 14-06-2020, 13:29 »
Kom net van de 1090. Omg wat een beest. Het gewicht verschil merk je als je er op stapt, maar minimaal op de baan, offroad niet zo veel. Tank wel ten einde spijtig genoeg. Ook meer wind dan T7, daar hoor je nog steeds weinig ook bij hoge snelheden. Verschillende modi wel aangenaam om met dat vermogen beter in verschillende situaties te rijden. Traxi af en het voorwiel liften is kinderspel. Ik trek graag wheelies, met de t7 zullen het er niet veel zijn, met de 1090 zullen het veel achterbandjes zijn...
Vering is veel beter,  filtert er veel uit. Wel een verschil.
Op de baan is de t7 veel stabieler, tot top snelheid heb je  vertrouwen. Met de 1090 vanaf 170 het gevoel dat hij wil dansen, en dierf niet veel sneller gaan met andermans motor. Banden op spanning nochtans, en all road banden, misschien vering, maar nochtans niet veel over gelezen.


Ik laat het even bezinken

1090r  van '18, 10.000 km, betere skidplate, hoger spatbord,  bredere foodpegs, betere handguards, lampgril, kofferset Tusk met rek, akrapovic demper, toolbox koffer met spareparts, GPS, floodlights, dongle, verbrede voetsteun vr 9500€ (vroeg 10500€) alle originele stukken nog aanwezig, gaat eerst nog onderhoud krijgen bij KTM voor aflevering

https://ibb.co/bg1MVDmhttps://ibb.co/bg1MVDm

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #21 Gepost op: 14-06-2020, 14:40 »
member welke landen ga jij rijden?
Volgens mij heb je teveel reclame filmpjes van bepaalde motormerken gezien.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #22 Gepost op: 14-06-2020, 16:56 »
Idd een dilemma  ::) ??? ;D
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #23 Gepost op: 14-06-2020, 17:45 »
voor dat geld snel een nieuwe T7 halen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #24 Gepost op: 14-06-2020, 18:53 »
Kom net van de 1090. Omg wat een beest. Het gewicht verschil merk je als je er op stapt, maar minimaal op de baan, offroad niet zo veel. Tank wel ten einde spijtig genoeg. Ook meer wind dan T7, daar hoor je nog steeds weinig ook bij hoge snelheden. Verschillende modi wel aangenaam om met dat vermogen beter in verschillende situaties te rijden. Traxi af en het voorwiel liften is kinderspel. Ik trek graag wheelies, met de t7 zullen het er niet veel zijn, met de 1090 zullen het veel achterbandjes zijn...
Vering is veel beter,  filtert er veel uit. Wel een verschil.
Op de baan is de t7 veel stabieler, tot top snelheid heb je  vertrouwen. Met de 1090 vanaf 170 het gevoel dat hij wil dansen, en dierf niet veel sneller gaan met andermans motor. Banden op spanning nochtans, en all road banden, misschien vering, maar nochtans niet veel over gelezen.


Ik laat het even bezinken

1090r  van '18, 10.000 km, skidplate, spatbord, foodpegs, lampgril, kofferset, akra, toolbox, dongle vr 10500€

https://ibb.co/bg1MVDmhttps://ibb.co/bg1MVDm

Dat hoge spatbord staat eigenlijk heel goed bij die motor! (Geen koop-argument, maar evengoed wel mooi)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #25 Gepost op: 15-06-2020, 00:14 »
member welke landen ga jij rijden?
Volgens mij heb je teveel reclame filmpjes van bepaalde motormerken gezien.


Dit jaar zal het europa blijven, voor mijn part hoeft het niet te ver te zijn. Volgend jaar deftige trip plannen, Marokko zou ik wel graag eens aan doen. Maar verder hoeft het voor mij niet


Ik heb meer filmpjes gezien van de T7 om eerlijk te zijn, maar wat dit er toe doet...?

Post Merge: 15-06-2020, 00:21
@ Jurjen @ Singleminded:


Was vraagprijs, voor 9500€ wil hij hem laten gaan. Als je weet dat de motor nieuw 14k kost en er voor 2k spullen op zitten (gps nog vergeten melden aan de lijst). Is van 2018, garantie nog tot eind februari, 10.000km op de teller, nooit gevallen, niks aan... Is iets meer dan de helft van de nieuw waarde toch?


T7 kost naakt 10.000€, en dan kan je nog beginnen met gril, rack, gps, footpegs, skidplate, crashbars, handprotectors, hanprotectors, kofferset, toolbag met tools... zit je op 12000€.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #26 Gepost op: 15-06-2020, 11:41 »
Tip: volg je gevoel ;)
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #27 Gepost op: 15-06-2020, 12:05 »
Tip: volg je gevoel ;)


Yep, eens, want ik gok dat dat nogal verschilt tussen die twee  :)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #28 Gepost op: 15-06-2020, 12:11 »
Het verbaast me dat je nog twijfelt na de proefritten. Het zijn toch twee tamelijk verschillende motorfietsen, vooral qua ready to race gevoel.

Als je er echt niet uitkomt moet je een muntje opgooien. Als het muntje in de lucht is merk je vanzelf op welke kant je hoopt dat het muntje valt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #29 Gepost op: 15-06-2020, 19:53 »
Marokko off-road heb je zo’n lichte motor 701-690-500 ccm nodig.
Deze wegen droog 150-135 kg wel handig als je ze elke keer moet oprapen en op zijn 2 wielen moet zetten of je moet een soort Popeye zijn om 1190r recht overeind te zetten.


Beter de 790 nemen meer dan genoeg voor je “wheelies” .
Af en toe niet geteerd weggetje/pad te nemen wel door de weeks en in de winter anders worden er teveel van dit soort weggetjes afgesloten dankzij te luide uitlaatpijpen/wheelie trekkers.
Groet Hans