Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Volgende motor: KTM of Honda  (gelezen 1129 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 4
Volgende motor: KTM of Honda
« Gepost op: 03-04-2023, 15:34 »
Goedendag iedereen,

Na lang rondgereden te hebben op vanalles en nogwat (XT500, GS450, XS650, TE510SMR) heb ik in 2019 mijn Kawasaki KLR650 gekocht
en daar een hele goeie tijd mee gehad. Altijd starten, simpel onderhoud. Niet enorm spannend om te rijden maar wel een motor die je zelfvertrouwen geeft. Iets wat ik van mijn TE510 absoluut niet had, dat was toen der tijd veel te veel motor voor mij.

Nu ik toch al weer een jaar of 7 mijn rijbewijs heb en wat geld te besteden heb, en ik graag mijn droom van langere tochten en lichte offroad wil realiseren is het tijd om een nieuwe motor te zoeken. Mijn eerste gedachte ging naar de Honda Africa twin (XRV750, heb zelfs een gezochtberichtje in de rommelhoek gezet). Maar na een beetje zoeken lijken de prijzen daarvan eigenlijk hoger dan logisch te staan. 4500 voor een exemplaar met een ton op de teller vind ik nogal extreem. Voor niet veel meer kan ik een KTM adventure 950/990 halen. Gave motoren zonder twijfel, maar ik vrees voor de onderhoudsgevoeligheid en betrouwbaarheid. Tegelijkertijd zijn deze motoren wel nog een aantal jaartjes jonger meestal.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2078
Re: Volgende motor: KTM of Honda
« Reactie #1 Gepost op: 03-04-2023, 16:24 »
Die motoren doen tussen de 5000 en 7000 euro...?


Er zijn toch aardig wat alternatieven te kiezen voor dat geld, soms zelfs met net zo veel karakter (BMW GS, MotoGuzzi Stelvio, Yamaha Super Tenere)...


In alle gevallen zijn het natuurlijk motoren met ervaring. Voordeel is dat wel bekend is wat de sterke en zwakke punten zijn. Dus dat is wellicht al door de vorige eigenaar opgelost.


KTM (Europees) of Honda (Japans)? Als je voor betrouwbaarheid (tussen de oren) gaat, dan Japans. Als je voor karakter gaat (tussen de benen): dan Europees.


Is dus heel persoonlijk. Proefritjes geven het antwoord.



Ik zou persoonlijk niet bang zijn om een KTM te kopen (heb lang een 2009 690 gereden), maar heb i.d.d. meer vertrouwen in een Yamaha (rijd nu een 2005 TT600RE).
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Volgende motor: KTM of Honda
« Reactie #2 Gepost op: 03-04-2023, 17:25 »
Een 950 moet nog wel lukken voor dat bedrag (ik heb de mijne er voor weggedaan ). Betrouwbaarheid vind ik geen probleem met een 950. De kosten zitten ‘m met name in benzine (niet heel zuinig) en in de verkeerboetes (je rijdt altijd met een grote grijs en dat leidt wel eens tot hooligan-gedrag ).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: Volgende motor: KTM of Honda
« Reactie #3 Gepost op: 04-04-2023, 07:32 »
Als je een motor zoek die je niet intimideert dan zou mijn gedachte niet meteen bij een 950 zijn. Tuurlijk kan je er rustig op rijden, maar de motor zelf vraagt om meer en harder. Ik vind het een super gaaf ding, onderhoud kan je zelf doen als je wat kan sleutelen, maar kost aardig wat tijd vanwege het V-blok. De 950's die nu rijden zijn allemaal wel op de pijnpunten aangepakt.
De vraag is wat je wilt, onbezorgd een maand op vakantie of lol hebben iedere km die je maakt. Vergist je inderdaad niet in het brandstof gebruik (1:13) die tegenwoordig een flinke kostenpost inhoud.
Zo maar een random plaatje  ::) :P

None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Volgende motor: KTM of Honda
« Reactie #4 Gepost op: 04-04-2023, 22:10 »
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-motorraeder-roller/anzeige:angebote/xrv-750/k0c305

via ebay kleinanzeige heb ik mijn Africa Twin gevonden. Bedragen zijn niet heel anders dan in Nederland, maar de motoren zijn netter met minder Kms...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Volgende motor: KTM of Honda
« Reactie #5 Gepost op: 05-04-2023, 08:28 »
Hi Odin,


Tja, het zijn verschillende motoren.
Ik heb jarenlang Honda's gereden, heb twee Transalps gehad waarvan ik er nog steeds eentje heb en rijd sinds anderhalf jaar een 990 Adventure van bouwjaar 2010.
Honda's zijn gematigder in alles.
Alles is gladjes en soepel naar ook niet spannend.
Je zou zelfs kunnen zeggen: 'saai'.
De KTM is veel speelser, luidruchtiger, vraagt erom om de sporen te krijgen. Heel erg leuk. Verslavend leuk, risicovol voor je portemonnee.
Qua betrouwbaarheid zou ik me geen zorgen maken.
Alle motoren hebben hun 'dingetjes' en die kun je aanpakken.
Onderhoud ? Ik doe alles, maar dan ook alles zelf dus ik ken de motoren vrij goed. Bij Honda zijn sommige dingen wat kleiner en heb je meer last van in verhouding grote Europese handen. Maar bij de KTM kom je dan weer andere dingen tegen zoals bijv. bij een oliewissel.
Bij de Honda draai je de aftapplug onderin het carter los, draai je het oliefilter eraf en vervang je het en dan vul je alles weer. Easy te doen in een half uur en dan kun je nog koffie zetten en drinken tussendoor ook.
Bij de KTM moet de linkertank eraf, maak je het blok op 4 punten open en vervang je 3 filters / zeven.
Dat red je niet in een half uur.


Ik zou ze allebei eens proberen want het belangrijkste naar mijn mening is dat het motoren zijn met andere karakters. De Honda zal je nooit verrassen, de KTM vraagt een iets zorgvuldigere hantering van het gas. Maar ook die kan je rustig rijden. De handling van de 990 is subliem.


Proberen en kijken wat het beste bij je past.
En als je voor een 950/990 gaat, zou ik of voor een late 950 met carburateurs gaan of voor een 990 vanaf 2010. De eerste injectiemodellen staan erom bekend dat ze wat stoterig reageren op het gas. Zowel bij de 950 als bij de 990 zijn bij de latere modeljaren wat 'dingetjes' aangepakt.
Als je het budget ervoor hebt: een 990 vanaf 2010, daar is 'alles' qua 'dingetjes' aangepakt en die dingen rijden echt heel prima.
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 67
Re: Volgende motor: KTM of Honda
« Reactie #6 Gepost op: 05-04-2023, 09:07 »
heb diverse motoren gereden voordat ik aan kwam bij de 950, het eerder beschreven hooliganisme kan ik onderschrijven. Betrouwbaarheid is geen issue (heb er inmiddels 100k+ op staan). Onderhoud... tja is voor mij part of the hobby. Let er qua fun-factor ook vooral op wat t beestje weegt, dit is voor mij bepalend geweest in de keuze voor een 950; Licht genoeg om in je eentje op te rapen, vermogen genoeg om ook reis-km's te kunnen maken met wat asfalt-vrienden.