Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Subaru Forester.  (gelezen 30811 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Subaru Forester.
« Gepost op: 25-08-2011, 16:15 »
De jeuk blijft....om een weer een 4x4 te rijden. (mede dat voorlopig samen met mijn meissie op de motor er niet in zit en wij toch naar afgelegen oorden willen)
Nu zit ik al een geruime tijd te loeren naar een aantal geschikte 4x4 auto's. Alleen word ik niet vrolijk van de wegenbelasting voor bv een Patrol of Landcruiser... ::)

Hardcore Off-Road met een wagen...haast niet. Dus een wat kleinere kan ook.

Ik zit nu toch wel erg te loeren op een Subaru Forester. Laag, licht, mooi 4x4 systeem, en genoeg power. En een HOOP aftermarket spul om er mooie kar van te maken! (veel in Australië te krijgen)
Wil zo'n ding gaan aanschaffen over een jaar of wat en dan een jaar schorsen en prepareren tot reis wagen. :D

Ik weet dat ze toch best ondergewaardeerd zijn....maar je komt best ver met zo'n ding!
Iemand hier ervaring met de Forester?

Nice!:



Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Subaru Forester.
« Reactie #1 Gepost op: 25-08-2011, 16:26 »
Geen ervaring mee, maar volgens mij zo'n beetje het meest betrouwbare voertuig wat er te koop is.
 
Dit Nederlandse team heeft een Subaru Forester opgebouwd en getest in een alternatieve Dakar tocht waarbij ze als 3e zijn geeindigd:
http://www.haarsteeg-dakar.nl/autos.html

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Subaru Forester.
« Reactie #2 Gepost op: 25-08-2011, 16:37 »
Marcel

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Subaru Forester.
« Reactie #3 Gepost op: 25-08-2011, 17:57 »
ik weet alleen dat je de 6 cilinder wilt hebben als je vooruit wil komen
de 4 cilinder heeft niet genoeg poelie
de 4 cilinder turbo is eigelijk hetzelfde als de impreza, goeie motor als die genoeg onderhoud krijgt, dus niet als 2de hands kopen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Subaru Forester.
« Reactie #4 Gepost op: 25-08-2011, 18:07 »
6 cilinder?

Ik zoek een SF (1997-2002) model met de ongespoten bumpers en zijskirts.
Zelf zat ik aan de non turbo te denken. Duurzamer en zuiniger lijkt mij.
Word een turbo niet te heet in kruipwerk? Wel kicken als ie dik 200 pk heeft natuurlijk in het zand(gechipt)!
En volgens mij zijn ze er wel, turbo versies die knap zijn. Maar verbruik is ook wel een issue.
Het moet een automaat zijn (fijner in het terrein) en met LSD achter (eventueel).

Maar het word geen rallybak, puur regulier 4x4 werk. Zwaar Allroad zeg maar.

Ze zijn zeker betrouwbaar! Lees absoluut geen gekke dingen over de Forester.
Stoer ding trouwens die van de HL! ::)


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Subaru Forester.
« Reactie #5 Gepost op: 25-08-2011, 18:13 »
ik ben natuurlijk ook een scirocco gewent (140pk @ 900kg) ;D

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Subaru Forester.
« Reactie #6 Gepost op: 25-08-2011, 18:52 »
Automaat fijner in terrein?? Ja voor de luie rijders.... Verder kan je beter een handbak hebben, gewoon goed rijden en het is prettiger en zeker zuiniger dan een automaat. Of ben je de 65 als vooorbij? Dan mag het namelijk.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Subaru Forester.
« Reactie #7 Gepost op: 25-08-2011, 22:01 »
Ik rijd al jaren in een Subaru Forester. Ik had er eerst één uit 1998 en heb er nu één uit 2000.
Hij rijd erg lekker en doet het prima in het terrein. Alleen de grondspeling is wat beperkt, maar hier heeft Subaxtreme dure maar mooie oplossingen voor. Ik zou persoonlijk als de auto ook in het terrein gebruikt gaat worden niet voor een turbo kiezen. Deze heeft geen low gear wat soms erg prettig kan zijn. Ook de helling rem is erg prettig. In Schotland heb ik veel in low gear gereden om makkelijk langzaam remmend op de motor naar beneden te komen. Ik wil eigenlijk mijn forester een wat stoerder uiterlijk gaan geven door een mooie dakdrager te monteren waarop ik het reserve wiel wil leggen. Ik kan dan ook de kofferbak nog wat dieper maken om meer bagage ruimte te creeren.

Ik heb met beide foresters nooit problemen gehad. Behalve dan dat de steekas hoes rechts voor best wel snel kappot gaat. Maar dit is geen dure reparatie.

Gr.

Jeroen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Subaru Forester.
« Reactie #8 Gepost op: 25-08-2011, 22:55 »

Ik lui??...soms... ;D

Wat ik lees over de automaten Foresters, en uit eigen ervaring met mijn dienstwagen (Vitara) bij de boswachterij toendertijd, is dat een automaat best fijn rijden is in het terrein. Met kruipwerk alleen op de koppeling gaan de koppelingsplaten hard...en een automaat kan heel mooi de kracht verdelen.
Nadeel...hoger verbruik. mwa hoog...automaat +turbo 1:11,5...Non Turbo 1:13. Er zijn 4x4 wagens die dit velemalen hoger verbruiken....maar dan heb je ook wat. :)

Tsja, jammer dat de Turbo versie geen lage gearing heeft....misschien dat deze genoeg kracht heeft?

@ JvV: Mooi dat je nooit gekke dingen hebt gehad! Wat is jou verbruik zo'n beetje?
De grondspeling is vrij makkelijk op te hogen. Zie hier een liftkit van 35mm (veren) : http://www.ironman4x4.com/html/subaru/71.html
En dan BFG AT 215/75-15 banden en hij komt wederom wat hoger (als dat past met een verenliftkit...)
Kan je 'm ook nog bodyliften, gaat ie wederom 35mm meer omhoog. En die zijn prijzig iid...

Heb nog even.....dus mooi tijd om alles rustig uit te zoeken. Wel een turbo of toch 1 zonder? Automaat of manual. LSD of open diff achter. Diffs upgraden of zo laten?

Subaxterme heeft wel een mooie sumpguard! Had je die al gezien?

Best veel voor te krijgen! Vooral in aussie land! Zelfs lierbumpers. ::)

Word een leuk projekt. 8) Maar eerst het huis afmaken.... :(


Gr. Johan
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Subaru Forester.
« Reactie #9 Gepost op: 25-08-2011, 23:00 »
Lage gearing is idd handig, verbruik van de mijne wat minder ( geen  Forester ) 1:10 gemiddeld.
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Subaru Forester.
« Reactie #10 Gepost op: 25-08-2011, 23:01 »
1:13 ga je nooit halen. Ik heb een Impreza 1.6 gehad. Blij wanneer ik 1:10 haalde.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Subaru Forester.
« Reactie #11 Gepost op: 25-08-2011, 23:36 »
Wij halen tussen de 1:10 en 1:11 afhankelijk van stad of lange afstand gebruik.
Ze zijn ook veel op gas te vinden. Dat is al snel goedkoper rijden.

Gr.

Jeroen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Subaru Forester.
« Reactie #12 Gepost op: 26-08-2011, 07:26 »
Ik heb 4 jaar naar volle tevredenheid een Forester S-Turbo gehad, automaat. Heb ook in het terrein van Lelystad proefgereden met de Subaru Impreza station met lage gearing. Beiden zijn zeer terreinwaardig, waarbij de automaat een kalmerende werking heeft in het terrein. Onvoorstelbaar wat die Forester nog kon doen in het terrein.

Op Lelystad stuurde de instructeur me met de turbo door een prachtige grote kuil, vol met water. Zo diep dat het water het turbogat ingulpte. Ik stopte direct om hem even de tijd te geven op adem te komen. Volgens instructeur moest ik doorrijden, 'want daar kondie tegen'. Iets zegt me dat dat niet klopt :D

Ik zou gaan voor een Impreza station met lage gearing, handgeschakeld eventueel op gas. Helaas wel kleiner en minder stoer, maar 3 x functioneler.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Subaru Forester.
« Reactie #13 Gepost op: 26-08-2011, 07:37 »
met een impreza station door het terrein?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Subaru Forester.
« Reactie #14 Gepost op: 26-08-2011, 09:05 »
Dat dacht ik al...1:13 vond ik al wat mager.....lekker accuraat die Autoweek lijstjes. ;D

Er is ook nog een Outback. ook grappig. Maar die is al kleiner.
Stoer ding:


Maar de Forester is lekker ruim en dat zoeken wij toch wel. En je koopt ze voor een knappe prijs!


Gr. Johan.
 
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!