AllRoad-Forum > All-Road Equipment

Knie Brace

<< < (2/30) > >>

Roos:
Mijn tips.... Doen!!
Een kruisband afscheuren is echt niet tof!!!! en de revalidatie na de operatie (die ik nog steeds moet doen)is laaaaaang.....
 
Qua braces, koop niks online wat je niet gepast hebt, de juiste pasmaat maakt of de brace onnodig veel in de weg zit en zelfs pijn kan veroorzaken omdat je knie in een onnatuurlijke vorm wordt geduwd.
 
CTI heb ik dus van de dokter gekregen, op maat gemaakt in de US, daarvoor moet je eerst een half uur met je been in een meettoestel liggen, dus gaat denk ik best nauwkeurig. Die brace zit dus echt perfect, en volgt bij elke beweging ook goed mijn benen. Maar goed prive zijn die dingen niet te betalen.
 
Voor de andree knie heb ik dus een Alpinestar B2 carbon gekocht(zoals bthebird eentje te koop heeft) is niet zo comfortabel als de op maat gemaakte CTI, maar doet het goed, zeker voor die prijs.
Nadelen, als je je been doorbuigt, kan je een hand tussen je bovenbeen en de brace stoppen, je broek moet daar maar net op voorzien zijn, hou daar rekening mee. Verder, de lockstand is niet instelbaar en standaard in een best stevige hoek (des te beter om de knie niet de verkeerde kant op te kunnen slaan), bij lange dagen rechtstaan op de stepjes staat er een diepe deuk in mijn scheenbeen. Verder vind ik de snelsluitingen niet top, liever gewoon banden die je door zo'n 'sleufje' haalt zoals CTI, want dat sluit beter aan bij je been en zakt daardoor minder af...
 
Andere braces niet gepast, dus geen mening...
 
Wel wat andere ervaringen...
 
Vergeet die dure halve kousen die je bij die braces kan bestellen, ik vind het maar ellendig, fietsbroekje aan tot halverwege dijbeen, sokken aan tot net onder de knie, dan nog van die kousen die het overgebleven stuk moeten bedekken, resulteerde bij mijn eerste meerdaagse uitstapje naar Andorra vorig jaar al in veel irritatie, omdat die kousen durfde af te zakken en bijvoorbeeld die snelsluitingen op de blote huid net genoeg speling hadden om mijn huid 'vast te pakken'.... blauwe plekken tot gevolg...
 
Ik droeg altijd al graag een fietsbroek onder mijn motorbroek, dus heb voor 15 euro per stuk 2 lange dunne fietsbroeken bij de decathlon gekocht, hoef ik ook geen omvangrijke lange kousen mee mee te sleuren, gewone enkelsokken doen het prima..
Ben je geen fan van zo'n zeem in je broek, dan zou ik een lange hardloopbroek kopen.
Beiden heb je in alle diktes en maten...
 
Verder... Die braces zijn omvangrijk, dus hou er rekening mee dat je broek er overheen past (mijn BMW rally broek die ik altijd graag op vakantie droeg heb ik aan de kant moeten leggen), ook als je je knieen ver doorbuigt, dat er geen grote spanning (zoals sommige braces de bovenkant omhoog komt bij doorbuigen) op de naden komt te staan, broeken met elastiek boven de knieen doen het goed, ik had nu 2 weken lang een KLIM Dakar pant aan, die viel mooi ruim over de braces en had elastiek boven de knieen waardoor vooral de alpinstar barce alle ruimte leek te hebben om omhoog te komen bij zitten, toch is na 2 weken de naad ter hoogte waar de brace omhoog komt losgekomen (kan ook gedeeltelijk door het schuren komen) maar een fijnere broek kan ik nu niet bedenken dus ik denk dat ik daar gewoon een versteviging op naai voor de volgende trip...
Daarnaast, hebben veel braces scharnieren aan de binnenkant van de knieen, als je veel met je knieen tegen de tank steunt, zou de broek het best daar versteviging hebben.
 
Tot slot, zo comfortabel als zonder braces rijden gaat het nooit worden, zet die illusie maar vast uit je hoofd  :-\
(Maar het went gelukkig wel een beetje...)
 

Dr_Bean:
Soortgelijke ervaring van mij:


Ik heb dus mijn knie 1x gesloopt hebt bij een enduro, ongeveer 1 jaar met pijn rond gelopen en toen een kijk-operatie gehad waarbij het een en ander weggehaald is. Daarna was het snel beter, hoewel de kraken in de kapsels nooit echt goed genezen, en na 1 tik weer terug bij af....
Om verdere schade te voorkomen: CTI braces op medisch voorschrift aangemeten gekregen + eigen bijdrage.
Die lijken erg lomp, maar passen precies! Daardoor gaan ze prima onder mijn smalle rallybroek. Bij het rijden heb ik er echt heel weinig/geen last van, of merk ik ze zelfs niet. Bij een rally wil het nog wel eens een beetje op het scheerbeen schuren, omdat ik mijn been te veel overstrek, en de brace dat tegenhoudt (precies waarvoor die bedoel is..)
Grootste nadeel is echter (zoals Roos al vermeldt): Tussen brace en zadel zit een rallybroek, en daar klem je precies je motor -> Rallybroek slijt SNEL stuk !! .
Ik moet zowieso een nieuwe rallybroek hebben: daar stik ik dan denk ik meteen een leren patch op, ter hoogte van het brace scharnier.

Steve:
Ik heb een paar maanden geleden on-line 2 EVS Vision braces gekocht, want een op maat gemaakte brace is niet te betalen (en krijg ik ook niet meer vergoed). Prima braces, maar eerlijk gezegd hoop ik dat ik ze nooit echt nodig heb. Scarnieren links en rechts, brede stroken klittenband op dij- en scheenbeen, en met een lange fietsbroek geen last van schuurplekken. Afzakken doen ze ook niet.   

Mijn crossbroek pastte natuurlijk niet meer, dus kocht ik een Kenny-broek, die door quadrijders wordt gebruikt. Die broeken zijn wat ruimer (quad rijders zijn altijd van die dikkerds, dat weet iedereen  :-X ), en nog redelijk betaalbaar. Werkt goed.
 
Je beenspieren sterk houden (fietsen enzo) is trouwens ook erg belangrijk.

Fr@venture:
Wat me opvalt aan al die braces is dat ze met een paar bandjes worden vastgezet op je onder en bovenbeen.
Ik gebruik nu Thor kniebeschermers die al wat op een brace lijken..



Ze worden op zo'n zelfde manier vastgezet maar gaan na enige tijd behoorlijk irriteren als je ze (te) vast zet.
En dan vooral omdat ik geneigd ben de bandjes aan te trekken zodat de beschermers stevig op hun plek zitten.
Vooral de pees aan de onder-binnenkant van mijn bovenbeen raakt geïrriteerd bij langer gebruik.
Deze spier word telkens als ik ga staan aangespannen en als ik ga zitten weer ontspannen.
Met als gevolg dat de knie beschermer eigenlijk nooit goed vast zit.

Ik vraag me dus af hoe goed je een brace aan je been kunt en moet vastmaken zonder dat deze gaat irriteren.
Of bestaan er ook goede braces met andere bevestigingsmethoden?

RR:
wat kostte ze eigenlijk, en waar kun je deze bestellen??

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie