Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?  (gelezen 7896 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #30 Gepost op: 29-01-2020, 19:00 »
Grensland ritten! Kan je oefenen.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #31 Gepost op: 29-01-2020, 21:18 »
Jasper,  rally rijden is fantastisch. Vooral omdat je op de mooiste plekken komt. Als het je bedoeling is om uiteindelijk rally te gaan rijden, zijn er meestal twee opties:
Hobby/adventure klasse waarbij je de tracks ingeladen krijgt op je Garmin oid. Niet alle organisatoren kunnen overweg met tripy heb ik zijdelings ervaren.
Reguliere klassen zijn vooralsnog met ouderwets roadbook. Dan heb je minimaal elektrische roadbook nodig en een tripmeter zoals ico, rns of rally Dash. Voor beide heb je afstandsbediening nodig op je stuur. Makkelijk st is een combiswitch. E.e.a uit te breiden met een tweede tweede tripmeter/compas.

Wat ik wil zeggen is: misschien zonde om eerst te investeren in een probeersetje, terwijl zodra je rally gaat rijden alsnog moet investeren in bovenstaande basisbenodigdheden. Zoals al voorgesteld: tweedehands is vaak prima jaren rally mee te rijden. En als je het niet stukvalt kan je het altijd weer doorverkopen.

Hoewel het nog steeds relevant is zou het zo maar kunnen dat Jasper nu truien aan het breien is als hobby want je reageert op iets dat uit 2017 stamt :-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 172
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #32 Gepost op: 25-03-2020, 18:25 »
Hoewel het nog steeds relevant is zou het zo maar kunnen dat Jasper nu truien aan het breien is als hobby want je reageert op iets dat uit 2017 stamt :-)


Ha! Wel leuk om te zien dat het verder leeft, bedankt voor de late tips nog!
Ik ben nu nog steeds niet deftig begonnen met roadbook rijden  :-\


Maar.. Daar komt verandering in. We zijn zelf eentje aan het ontwerpen. Voorlopig een manuele als eerste test.
Volgende week moet ie wel klaar zijn, dan post ik het hier ook ff  :D
Hij zal ook te koop komen in mijn shop, bedoeling is een héél betaalbare maken voor instappers ( zoals ikzelf eigenlijk  ;D  )
volgende stap is elektrisch
Rally kits - special parts - luggage & protection
www.adventure-bike.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #33 Gepost op: 26-03-2020, 10:32 »
Een topic zoals dit blijft altijd wel actueel door aanwas van nieuwelingen, zoals ik bijvoorbeeld.


Vroeger veel trial gereden, vorig jaar met een Transalp 600 begonnen aan offroad / allroad rijden.
Vorig jaar in een paar maanden tijd bijna elk weekend wel onverhard aan het stoeien geweest en voor dit jaar staat de TET in Slovenië op de planning.
Daar ga ik mijn Garmin XT voor gebruiken (die is nog onderweg van Garmin naar mij, ik heb 'm nog niet).


Ik heb vorig jaar ook mijn eerste ritten met een roadbook gereden.
Ik had hiervoor een heel simpele (ANWB ?) fietsrolhouder op m'n stuur.
Aangezien ik ook voorrijder was, moest ik aan de bak.
Dus al snel ontwikkelde ik een routine waarbij ik bij elke koerswijziging van alles moest doen:
- Al dan niet de koppeling bedienen
- Richtaanwijzers of handgebaren
- De dagteller nullen
- Het roadbook verder draaien


Het ging allemaal wel, maar het is best wat werk :-)

Electrisch zou dit natuurlijk veel mooier gaan.
Een maatje van me rijdt met een Tripy en van wat ik ervan gezien heb, begrijp ik best dat dat een heel gaaf en compleet apparaat is.
Voor mij is dat echter niet aan de orde, zoveel rally's rijd ik niet en voor het meeste zal ik gewoon mijn Garmin gebruiken.

Echter, aan iets meer comfort zou ik misschien nog wel wat geld willen uitgeven.
Bijvoorbeeld een simpel electrisch ding wat ik kan bedienen zonder mijn hand van de linker stuurgreep af te moeten halen.
Dan kan ik namelijk min of meer tegelijkertijd ook de RAW en de koppeling bedienen.


Dus ik volg met belangstelling !
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 172
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #34 Gepost op: 27-03-2020, 12:41 »

Ik heb vorig jaar ook mijn eerste ritten met een roadbook gereden.
Ik had hiervoor een heel simpele (ANWB ?) fietsrolhouder op m'n stuur.
Aangezien ik ook voorrijder was, moest ik aan de bak.
Dus al snel ontwikkelde ik een routine waarbij ik bij elke koerswijziging van alles moest doen:
- Al dan niet de koppeling bedienen
- Richtaanwijzers of handgebaren
- De dagteller nullen
- Het roadbook verder draaien


Het ging allemaal wel, maar het is best wat werk :-)



Wow, voor nog niet lang roadbook te rijden is dat wel een stevige uitdaging  :o
Dat zou bij mij nog niet lukken  ;D


Yes, de manuele krijgen we binnekort wel klaar!
Daarna kijken hoe we die elektrisch krijgen, zal wel even werk zijn om het goed uit te dokteren


Zijn er die ondertussen nog rijden? ivm corona?
Hier niet maar ik weet niet in NL?
Rally kits - special parts - luggage & protection
www.adventure-bike.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #35 Gepost op: 27-03-2020, 16:29 »
Citaat van: member

Wow, voor nog niet lang roadbook te rijden is dat wel een stevige uitdaging  :o
Dat zou bij mij nog niet lukken  ;D


Ik rijd al 32 jaar motor en heb in mijn eerste jaren het nodige aan motortrial gedaan dus ik heb wel een redelijke motorbeheersing  ;D
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 82
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #36 Gepost op: 21-04-2020, 10:23 »
Nu dit oude topic toch recent weer op gerakeld is heb ik ook nog wel een vraagje in deze categorie.
Ik ben mezelf aan het verdiepen in Roadboak en tripmeter setje om te starten met roadbook ritten in eerste instantie hier in de buurt Ad Ketelaars ritten maar in de toekomst mogelijk ook wel een keer een Europese rail raid zoals bijvoorbeeld de Hellas.

nu ben ik vooral in twijfel over de verschillende tripmeter opties, ik ben zelf volgende opties tegen gekomen:
ICO racing rally max, 2 opties beschikbaar een met vaste sensor MAX 2 +-€325 en een met sensor en backup GPS MAX-G +-€425 


IMO 100R50 Rallye Touratech +- €370


RNS Tripmaster XL ,2 opties beschikbaar Rally +-€285 en Pro +-€310


GZparts OdoCap Trip Master +- €327 maar is mij niet helemaal duidelijk want er zijn verschillende uitvoeringen


Rally-blitz app (bluetooth switch in combinatie met oude smartphone)

of eventueel compleet digitaal roadbook op tablet https://www.rallynavigator.com/rally-navigator-mobile-application

Iemand ervaring mee hoe Ad zijn roodbooks aanlevert geprint en wel of in PDF format en dien je deze zelf te printen?

Mij spreken GZparts en RNS me het meeste aan maar dit is meer op basis van bouwkwaliteit en looks dan functioneel gebruik.Maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van praktische gebruikers wat in jullie ogen het product met de beste prijs kwaliteits verhouding is.
Of zouden jullie toch eerder om te starten een tripmaster via telefoon overwegen met eventueel een setje bluetooth bedienings knoppen, omdat veel organisaties langzaam over aan het stappen zijn naar digitale roadbooks.

Tijdens mijn zoek toch ook nog de volgende site gevonden die alle ins en outs rondom de apparatuur van het roadbook rijden mooi beschrijft.
http://www.hansenwebsites.nl/Routes/Pagina_7_35_3_Rally%20Navigatie.html
Husaberg FE570 2010 Adventure travel - Husaberg FE450 2011 Enduro

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #37 Gepost op: 21-04-2020, 11:05 »
hier wat leesvoer over de blitz app:
https://advrider.com/f/threads/rallyblitz-rally-iphone-app.936183/
zijn maar 50 pagina's
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 172
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #38 Gepost op: 21-04-2020, 20:40 »
Hmm, die android en tablet navi intrigeert me ergens wel
Heeft iemand ervaring met zo'n bediening en een app?


Nog iets, heeft iemand ervaring met een tablet als roadbook ( of gps ) gebruiken?
Lijkt me kwetsbaar..  ???
Rally kits - special parts - luggage & protection
www.adventure-bike.be

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 82
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #39 Gepost op: 21-04-2020, 22:30 »
Op advrider is er wel het een en ander over te vinden maar dit is vooral nog in hobby matige rally's en ik heb wat posts gelezen dat er ook testen zijn geweest bij Europese rally raids maar ben nog niet heel veel uitgebreider verslagen of test resultaten er van tegen gekomen.


De meest gebruikte tablet app
https://advrider.com/f/threads/rally-navigator-create-rally-roadbooks-with-google-earth-and-gps.851881/
De bediening via bluetooth knoppen
https://advrider.com/f/threads/blitz-buttons-bluetooth-digital-rally-remotes-rallyblitz-and-rally-navigator-compatible.1266762/


En dan de link hier boven maar dat is een iOS only app.
https://youtu.be/EjSkhT1w5V8
Husaberg FE570 2010 Adventure travel - Husaberg FE450 2011 Enduro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #40 Gepost op: 15-05-2020, 19:18 »
Vergeet rallydash niet, mooi Nederlands product!
Mijn ideale set, 2 x rallydash (zowel trip als cap in een!) en een MD.
Tablet gaat natuurlijk stuk in een rally. Maar op een Nederlandse rit, ook vast prima.

Ad is digitaal op tripy of analoog op papier, welke hij na de rit graag terugkrijgt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #41 Gepost op: 16-05-2020, 08:33 »
Er is ook nog de Carpe Iter tablet die wel tegen een stootje kan. Als ik het kon betalen...
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com