Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"  (gelezen 3333 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
"tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Gepost op: 20-06-2016, 10:28 »

Kantonrechter Noord Holland:
"In een rechtstaat waarin "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels" toegestaan zijn is geen ruimte voor beboeten van iemand die even gebruik maakt van een claxon ter afwering van opkomend gevaar


De gedraging waarvoor de sanctie is opgelegd luidt – kort omschreven – als volgt: signalen geven in andere gevallen of op andere wijze dan is toegestaan.


Betrokkene is het niet eens met de beslissing van de officier van justitie en heeft in het beroepschrift – dat zich bij de stukken bevindt – de gronden daarvoor aangevoerd. De vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie heeft het standpunt van de officier van justitie verwoord.


De kantonrechter beëindigt de behandeling van de zaak en geeft aan direct uitspraak te doen. De kantonrechter deelt de beslissing en de motivering daarvan mee.


De kantonrechter is van oordeel dat niet is komen vast te staan dat de gedraging is begaan. Daarbij is naar het oordeel van de kantonrechter het volgende van belang:


Er is gehandeld in strijd met het gelijkheidsbeginsel, in verband met het toestaan dan wel gedogen door de overheid van zogeheten “tetteruitlaten” van bijvoorbeeld “Hells Angels”. Dat soort uitlaten, vaak nog uitgerust met een knallende naontsteking maakt een dermate groot lawaai dat de openbare orde en rust veelal ernstig wordt verstoord en gehoorschade bij burgers niet valt uit te sluiten. In een rechtstaat waar zulks is toegestaan is geen ruimte voor het beboeten van een burger die even gebruik maakt van een claxon veelal ter afwering van opdoemend gevaar. Dat een verbalisant achteraf meent dat gevaar niet aanwezig was doet daaraan in het licht van vorenstaande uiteraard niet af.


Het beroep is daarom gegrond en de beslissing van officier van justitie zal worden vernietigd ECLI:NL:RBNHO:2016:4696"

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Reactie #1 Gepost op: 20-06-2016, 10:43 »
Ben benieuwd wat dit voor verdere consequenties gaat krijgen. Is wel de kantonrechter die deze uitspraak heeft gedaan dus het zal nog wel aangevochten worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Reactie #2 Gepost op: 20-06-2016, 11:07 »
Dat soort uitlaten, vaak nog uitgerust met een knallende naontsteking...
Ik dacht dat ik redelijk ingevoerd was in de motortechniek, maar deze kende ik nog niet. Mis ik iets? Is dit net als A.L.S. op turbomotoren een standje van de ontsteking waarbij de ontsteking verlaat wordt tot het moment dat de uitlaatkleppen open staan, zodat het mengsel in de uitlaat ontbrandt? Of een bougie in de uitlaat? Met prachtige steekvlammen en knallen  :o ::) ;D
Dat wil ik ook!


Of is dit gewoon een geval waarbij de rechter weer op onderbuikgevoel de gangbare verhalen napraat en bevestigt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2016, 11:57 »
Ik dacht dat ik redelijk ingevoerd was in de motortechniek, maar deze kende ik nog niet. Mis ik iets? Is dit net als A.L.S. op turbomotoren een standje van de ontsteking waarbij de ontsteking verlaat wordt tot het moment dat de uitlaatkleppen open staan, zodat het mengsel in de uitlaat ontbrandt? Of een bougie in de uitlaat? Met prachtige steekvlammen en knallen  :o ::) ;D
Dat wil ik ook!


Of is dit gewoon een geval waarbij de rechter weer op onderbuikgevoel de gangbare verhalen napraat en bevestigt?


Bij een turbo doe je dat in de regel om de turbo alvast op te laten spoelen voordat je je koppeling los laat.
Turbo motoren zijn ook best stil aangezien er een draaiende db-killer tussen zit..  ;D   

Maar alle gekheid op een stokkie, er is een waar anti-herriepijp offensief aan de gang op dit moment... in Rotterdam, Utrecht en N-Holland.
Geen db-killer in je demper -> 360 euro boete voor "onnodig geluid".
Volgens de wet moet een voertuig tot bouwjaar 98 voldoen aan de permanente voertuigeisen, dat wil zeggen "uitlaat gasdicht tot aan het uiteinde". Na 98 moet er op vervangingsdempers  e-keur op en dergelijke... en die e-keur geldt niet zonder db-killer.

Wanneer je uitlaat gemeten wordt met een db-meter, zal je nog een veel hogere boete krijgen want we weten allemaal hoe motoren volkswagen style de keuring doorkomen, met dichtgestopte uitlaat met katalysator en 80 db op het kenteken.
En meestal volgt ook nog een WOK-melding.

Zag laatst dat zon "nichtrod" ding 429 euro boete had gekregen voor +4db teveel. Daarnaast moest hij ook nog keuren bij de RDW voor 70,- en een nieuwe originele uitlaat kopen a 300,-.. vrij forse bedrag voor een paar db teveel.

Je kunt dus niet echt zeggen dat het nog allemaal gedoogd wordt anno 2016.
Komt vooral door al die boys met racertjes met akra pijpen zonder db-killer die de hele dag show rondjes langs terrassjes en dijkjes rijden met mooi weer.  :-X

Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Reactie #4 Gepost op: 20-06-2016, 12:04 »
Geinig! Laten we voor de Midsummer maar normaal doen;-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Reactie #5 Gepost op: 20-06-2016, 12:11 »
Geinig! Laten we voor de Midsummer maar normaal doen;-)
Wat is 'Normaal'? (Niet de rockband!)
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Reactie #6 Gepost op: 20-06-2016, 18:37 »
In een rechtstaat waar zulks is toegestaan is geen ruimte voor het beboeten van een burger die even gebruik
Nou, dat wordt vanavond dan weer eens ouderwets toeterend naar huis. :) Als Turkije nog een ronde wint van het EK krijgt de kantonrechter er vast weer spijt van. ;)

Of is dit gewoon een geval waarbij de rechter weer op onderbuikgevoel de gangbare verhalen napraat en bevestigt?
De rechter praat dan in ieder geval de verdediging na. En die maakt wel een interessant punt, buiten het feit dat die uitlaten niet zijn toegestaan, maar er blijkbaar geen inzet is voor handhaving. ;)

Komt vooral door al die boys met racertjes met akra pijpen zonder db-killer die de hele dag show rondjes langs terrassjes en dijkjes rijden met mooi weer.  :-X
Och, de eerder vermelde Harley jongens dragen daar ook wel iets aan bij hoor. Het zijn niet alleen de racertjes die ik hier voorbij hoor komen. ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Reactie #7 Gepost op: 20-06-2016, 22:54 »
Zag laatst dat zon "nichtrod" ding 429 euro boete had gekregen voor +4db teveel. Daarnaast moest hij ook nog keuren bij de RDW voor 70,- en een nieuwe originele uitlaat kopen a 300,-.. vrij forse bedrag voor een paar db teveel.

Je kunt dus niet echt zeggen dat het nog allemaal gedoogd wordt anno 2016.
Komt vooral door al die boys met racertjes met akra pijpen zonder db-killer die de hele dag show rondjes langs terrassjes en dijkjes rijden met mooi weer.  :-X



Pff 800 eurp voor 4 db teveel.. dat doet pijn... mn brommers zijn gelukkig stil..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4774
Re: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Reactie #8 Gepost op: 21-06-2016, 08:41 »
Maar onder dat mom kun je dus ook claimen dat er laatst een JSF langskwam die herrie maakte, dus ik mag ook herrie maken?
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Reactie #9 Gepost op: 21-06-2016, 09:38 »

Och, de eerder vermelde Harley jongens dragen daar ook wel iets aan bij hoor. Het zijn niet alleen de racertjes die ik hier voorbij hoor komen. ;)


Ja dat klopt helemaal hoor! Waarom ze minder aangehouden worden, met 1600cc twins met 2 open kachel pijpen, snap ik ook niet.
Vlakbij mij zit er zo'n harley special zaak...en ze rijden dus vaak langs met mooi weer.
Mennnnn WAT een herrie maken die dingen, echt bizar.

Ik haat persoonlijk herriedempers, maar het moet wel genoeg lucht doorlaten en normaal lopen.
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Reactie #10 Gepost op: 21-06-2016, 23:38 »
Die Harley boys rijden meestal lekker rustig en laag in toeren rond in hun leren pakkie met franjes en dat scheelt, rijden vaak ook in groepen en dat nodigt wat minder uit om ze aan te houden ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Reactie #11 Gepost op: 22-06-2016, 09:07 »
Die Harley boys rijden meestal lekker rustig en laag in toeren rond in hun leren pakkie met franjes en dat scheelt, rijden vaak ook in groepen en dat nodigt wat minder uit om ze aan te houden ;)

Geen moeite mee hoor....

Maar zoals altijd heeft het weer eens met de uitzonderingen op die mooie regeltjes hier in Olland te maken.

Uitleg... koop je een "nederlandse" Harley mag die iets van 80 / 85 dB(A). Heb je een import Harley waar in de typegoedkeuring geen max. geluidsniveau staat mag die exact dezelfde Harley 100 dB(A)... Daar heb ik dus wel wat moeite mee  :-\

Oh ja even voor de goede orde, 3 dB(A) hogere meetwaarde is een verdubbeling van geluid.

Maw als je met je brommert door de straat rijdt en die maakt 80 dB(A) en vervolgens rij je met dezelfde brommer terug zonder db killer met 83 dB(A) dan is het geluidsniveau gelijk aan twee brommers die door de straat rijden.

Gerrit :)

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Reactie #12 Gepost op: 22-06-2016, 10:57 »
Geen moeite mee hoor....

Maar zoals altijd heeft het weer eens met de uitzonderingen op die mooie regeltjes hier in Olland te maken.

Uitleg... koop je een "nederlandse" Harley mag die iets van 80 / 85 dB(A). Heb je een import Harley waar in de typegoedkeuring geen max. geluidsniveau staat mag die exact dezelfde Harley 100 dB(A)... Daar heb ik dus wel wat moeite mee  :-\

Oh ja even voor de goede orde, 3 dB(A) hogere meetwaarde is een verdubbeling van geluid.

Maw als je met je brommert door de straat rijdt en die maakt 80 dB(A) en vervolgens rij je met dezelfde brommer terug zonder db killer met 83 dB(A) dan is het geluidsniveau gelijk aan twee brommers die door de straat rijden.

Ik heb een import, en ff volgas in z'n 2 door de Haddingestraat had altijd zo'n leuk effect op al die auto alarmen.. :D

Vroeger, toen ik nog jong was... :-X
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Reactie #13 Gepost op: 22-06-2016, 11:13 »
Ik heb een import, en ff volgas in z'n 2 door de Haddingestraat had altijd zo'n leuk effect op al die auto alarmen.. :D

Vroeger, toen ik nog jong was... :-X

 ::) ::) ;D ;D
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: "tetteruitlaten" van bijvoorbeeld "Hells Angels"
« Reactie #14 Gepost op: 24-06-2016, 19:15 »
Gaan we effe door: ik heb mij altijd kapot geergerd aan die zogenaamde motorclubs die alle regels aan hun laars lappen en er mee weg komen:

Helm zonder keuring
Geen helm
Verlichting die aan geen enkele norm voldoet
Idd open uitlaten
Kentekenplaat
etc, etc ....

Door deze rechter wordt dit alles gelegaliseerd?



BMW xChallenge en een Montesa 315R