sorry een HID (high intensety discharge) lamp is zo'n lamp die XENON verlichting geeft..
xenon is alleen een gas...
je standaard lampje (in je koplamp dus) is meestal 55 watt,
een HID xenon lamp is vaak 35 watt, deze springt dus zuiniger om met stroom (verbruikt minder) hoe hoger het wattage hoe meer energie er word (ver/) gebruikt.
bijvoorbeeld; een waterkoker van 1500 watt kookt water in zeg 5 minuten, een 2500 watt waterkoker doet het in twee minuten, reden, er wordt meer stroom in warmte omgezet ergo je water kookt sneller,
hetzelfde geldt voor lampen, meer wattage = meer licht, maar omdat HID xenon alleen een hoge opstart spanning gebruikt (daarom heb je die ballast nodig --hele grote condensatoren --> 20.000 volt) maar het verbuik van de lamp ligt een stuk lager omdat wanneer de lamp éénmaal werkt de opstart spanning niet mee nodig is en het gas z'n werk doet in de lamp zelf..
Ledjes (Light Emitting Diode) werken op een ander principe,
door de bouw hiervan (en dat weet ik dus niet)
WIKI LINK verbruik je veel minder stroom,
hier heb je een wattage van max 10 watt (als je dat al haalt)
gevolg is dat je veel meer stroom "overhoud" voor andere zaken; roadbook, gps etc..
nadeel is dat één ledje (nog) geen stabiel (als je koplamp) licht kan geven. of deze lichtopbrengst is veel te laag..
(elke meter dat licht straalt wordt de intensiteit met 1/4e verminderd)
dus nu zijn er leuke oplossingen met 4 of meer ledjes die een puist licht geven, maar (eigenlijk) niet road legal zijn...
Ik hoop dat dit wat duidelijker is..
anders hoor ik 't wel...