Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: alu plaat en knutselspulletjes, waar halen jullie dan?  (gelezen 15149 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: alu plaat en knutselspulletjes, waar halen jullie dan?
« Reactie #75 Gepost op: 07-09-2007, 11:26 »
Dat is NOG moeilijker, ik zou niet eens weten of je daarmee wel alu KAN lassen. ik denk dat je het veel te snel verbrand hiermee, alu dus.
Maar, volgens mij heeft hij geen autogeen flessen staan.
Tig is prachtig omdat je er bijna alles met een apparaat mee kan lassen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: alu plaat en knutselspulletjes, waar halen jullie dan?
« Reactie #76 Gepost op: 07-09-2007, 12:03 »
Mits het alu niet te dik is en je een flux gebruikt kun je aluminium lassen met een zuurstof/acetyleen vlam. Hier een linkje dat ergens in mijn bookmarks rondslingerde.

Makkelijk zal het vast niet zijn, maar dat is aluminium TIG-lassen ook niet. Goed lassen is zowiezo al niet makkelijk.
Het zal ook vast niet zo degelijk zijn als een (goede...) TIG-las, maar zolang ik geen wilde ideeen heb van zelf een alu frame bouwen maakt dat ook niet echt uit.

Dat een TIG-apparaatje verrekte handig is om te hebben geloof ik wel, maar als je ook nog iets wil dat aluminium kan lassen ben je erg veel geld kwijt. En dat staat dan 50 weken per jaar werkeloos op zolder.

Tot nu toe (hard-)soldeer ik alles met een MAPP/zuurstof brander, ook aluminium en RVS.

Aluminium:

(Dat kan overigens wel beter, weet ik inmiddels; dit was een van de eerste soldeerverbindingen die ik maakte. 't blijft lastig materiaal om te solderen, aluminium).

RVS:


Het voordeel van hardsolderen is dat het materiaal niet zo verzwakt net na de las, dat je er geen gat instookt, en dat je geen speciale apparatuur nodig hebt. Het nadeel is dat het mogelijk zwakker is, en spul als zilversoldeer kost een klein fortuin.

Het werkt goed genoeg om niet de noodzaak te hebben om te investeren in een TIG-apparaat, maar als ik met acetyleen wel zou kunnen lassen zou ik dat nog wel eens willen proberen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: alu plaat en knutselspulletjes, waar halen jullie dan?
« Reactie #77 Gepost op: 07-09-2007, 13:03 »
Ik zou het hem vragen volgende keer dat ik ik hem spreek.
Ziet er goed uit die alu las!

Van mijn KTM kwam ik er achter dat het achter frame, staal ook hard gesoldeerd is. daar komt regelmatig best wat kracht op, je til de motor er bijvoorbeeld aan op. dus dat kan ook best wat hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: alu plaat en knutselspulletjes, waar halen jullie dan?
« Reactie #78 Gepost op: 07-09-2007, 14:07 »
Hardsoldeer is ook sterk. En vaak is het oppervlak waarover je last of soldeert al een stuk groter, waardoor het feit dat het metaal opzich minder sterk is gecompenseerd word de wat grotere hoeveelheid materiaal.

Moet je een beetje zilversoldeer en wat flux hebben voor je reis? Misschien wel handig; dan zou je met een gasbrander wat kunnen repareren indien nodig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: alu plaat en knutselspulletjes, waar halen jullie dan?
« Reactie #79 Gepost op: 07-09-2007, 15:38 »
Tjsa, een gasbrander heb ik niet bij me, dus dan ben ik beter af met een beetje vloeibaar metaal/alu.
Kom je nog dit weekend? De KTM is travel ready, als het heel blijft :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: alu plaat en knutselspulletjes, waar halen jullie dan?
« Reactie #80 Gepost op: 07-09-2007, 20:10 »
Alleen zondag; ik rij met Shifty-PK naar Frankrijk.