Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...  (gelezen 11240 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 305
Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Gepost op: 16-10-2007, 21:26 »
Onderweg naar Noord Frankrijk (Appie) met mijn LC8 met bepakking redelijk doorgereden (laatste stuk 160 km/h) met een splinternieuwe Baja achter. De volgende dag bleek dit het resultaat:



Omdat voor deze band een maximum snelheid wordt aangegeven van 170 km/h ben ik daar bewust onder gebleven (ook volgens mijn Garmin). Een kruissnelheid van van 160 km/h moet dan toch kunnen? Toch waren 16 noppen geheel of gedeeltelijk verdwenen en was het canvas hier en daar zichtbaar. Aan de band was te zien dat hij warm was geweest. Ik heb niet extreem hard geaccelereerd of geremd (vind ik namelijk zonde van m'n noppen). Ter illustratie, ik rem doorgaans af op de motor en rem rustig bij met mijn voorrem. Het was in de avond en fris. Mijn vorige band was een MT 21 en die gaf geen krimp bij een langdurige kruissnelheid van 150 km/h (de vorige keer naar Appie). Een veel duurdere Michelin zou dat dan volgens mij ook aan moeten kunnen (dacht ik).
De vertegenwoordiger van Michelin liet mijn dealer (die de band een paar dagen van tevoren had gemonteerd) in de kou staan met een opmerking over mijn vermoedelijke rijgedrag waarbij hij liet merken dat ik wel een scheurder zou zijn met die 100 pk. Dat vind ik raar omdat ik op asfalt juist heel rustig rij dus ik heb hem zelf maar gebeld. Ook bij mij gaf hij niet thuis met als toelichting dat de Baja volgens hem ABSOLUUT NIET geschikt is om op asfalt te rijden. Het zou een pure off road band zijn. Volgens deze Michelin vertegenwoordiger kun je er zelfs niet mee over asfalt naar een off road locatie rijden!. Voor mij is dit nieuw en volgens mij is het ook slap gelul om een mij af te zeiken.
Ik heb hier dus de balen van omdat ik me heb gehouden aan de richtlijnen zoals die zijn aangegeven en daar vervolgens geen verantwoordelijkheid voor wordt genomen. Wat heb ik dan aan die richtlijnen? Zo'n band is niet goedkoop en dat voor 1 dag... Zou ik hier nog iets mee kunnen?
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Reactie #1 Gepost op: 16-10-2007, 21:32 »
Zo te zien nog gelukkig dat je heelhuids bent thuisgekomen Peter!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Reactie #2 Gepost op: 16-10-2007, 21:38 »
Waar die Michelin meneer zich ook nog achter kan verschuilen is dat Michelin de Baja aanduidt als een rallyband voor lichteren rallyfietsen tot 650cc.

Citaat
Er begeistert Profis und Amateure gleichermaßen. Der straßenzugelassene Baja ist für Motorräder bis 650 ccm bestimmt. Ob im Wettkampf- oder Hobbyeinsatz, er bietet Grip, Handlichkeit und Ausdauer auf den anspruchsvollsten Böden.

Maar wel "straßenzugelassen" dus. Ik zou net als jij flink balen maar ik vrees dat je nog weinig kunt doen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Reactie #3 Gepost op: 16-10-2007, 21:45 »
Natuurlijk is het een pure offroad band, alleen idd wel met sweggoedkeuring, dus zou die op de weg gewoon heel moeten blijven. Har dslijten ok, maar stuk gaan zodat het gevaar oplevert, nee.

Briefje aan Michelin sturen, een stapje hoger dan die 'vertegenwooridger' ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 305
Re: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Reactie #4 Gepost op: 16-10-2007, 22:01 »
Waar die Michelin meneer zich ook nog achter kan verschuilen is dat Michelin de Baja aanduidt als een rallyband voor lichteren rallyfietsen tot 650cc.

Maar wel "straßenzugelassen" dus. Ik zou net als jij flink balen maar ik vrees dat je nog weinig kunt doen...

Ook rallyfietsen tot 650 cc lopen 160 km/h en kunnen ook genoeg kilo's wegen dus dat maakt niet uit lijkt me. Waar ik wel last van heb is dat ik gekozen had voor de Baja, maar daar nu helemaal geen zin meer in heb door de manier waarop dit is afgehandeld. Het lijkt als deze "vertegenwoordiger" niet eens weet dat deze band "straßenzugelassen" is. Daarbij komt nog dat ik bijna 2 weken achter deze meneer heb moeten aanbellen voordat ik een antwoord had (en dan ook nog zo'n antwoord)  >:(  Is Michelin altijd zo belabberd met z'n service?

Maar zijn er goede alternatieven die ook op asfalt verantwoord zijn? Heeft iemand ervaring met de Dunlop Rally 908 RR op een LC8/GS/HP2?
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Reactie #5 Gepost op: 16-10-2007, 22:18 »
BIG88 van de DR BIG club heeft eens een T63 voor garantie gehad toen hij die in 1 dag aan gort reed...
kreeg bij kenda geen gehoor toen de noppen van een k270 me om de oren vlogen na 300km [ snap dat bij een goed kope band]
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Reactie #6 Gepost op: 16-10-2007, 22:31 »
Kijk eens aan de zijkant van de band of je de productiemaand en -jaar kunt vinden.

Misschien was het wel eentje uit een hele oude voorraad?

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Reactie #7 Gepost op: 16-10-2007, 22:41 »
Veel Dakar rijders rijden ook met de Baja's, ook veel snelle km over de verbindingroutes waar ook weleens asfalt ligt ..... ik meen toch dat Michelin daar achter staat. Ik heb net een aantal ex dakar baja's gekregen en die zien er allemaal na 1 dag gebruik nog heel redelijk uit.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Reactie #8 Gepost op: 17-10-2007, 05:54 »
Natuurlijk is het een pure offroad band, alleen idd wel met sweggoedkeuring, dus zou die op de weg gewoon heel moeten blijven. Hard slijten ok, maar stuk gaan zodat het gevaar oplevert, nee.

Briefje aan Michelin sturen, een stapje hoger dan die 'vertegenwooridger' ?

Belangrijk punt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Reactie #9 Gepost op: 17-10-2007, 07:32 »
Sorry hoor, maar hier is een Baja niet voor geschikt. Honderden kilometers asfalt met 160 km  ::). Met welke bandenspanning ook niet onbelangrijk ? Dat gebeurt zelfs in Dakar niet. Trouwens het zal hen ook een biet zijn, daar komen elke avond nieuwe onder.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Reactie #10 Gepost op: 17-10-2007, 09:14 »
Okee. Ik ben geen bandenexpert, maar dat een noppenband niet ideaal is voor asfalt lijkt mij duidelijk. Maar als meneer Michelin ervoor kiest om een speedindex van 170 op die band te zetten (en er ook gewoon een weggoedkeuring op zet) moet je niet gaan zeiken als mensen de band ook met hoge snelheden op asfalt gebruiken. Dus dat verhaal van die vertegenwoordiger is gelul, want waarom staat er anders 170 op? Moet je die snel offroad halen ofzo?

't is vervelend, maar ik denk dat je als individuele klant niet zo heel veel kunt bereiken bij zo'n groot bedrijf...Een brief is misschien wel een goed idee.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 305
Re: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Reactie #11 Gepost op: 17-10-2007, 09:54 »
Sorry hoor, maar hier is een Baja niet voor geschikt. Honderden kilometers asfalt met 160 km  ::). Met welke bandenspanning ook niet onbelangrijk ? Dat gebeurt zelfs in Dakar niet. Trouwens het zal hen ook een biet zijn, daar komen elke avond nieuwe onder.
Het maakt volgens mij nogal wat uit hoe je de band gebruikt op asfalt. Vanwege de hoge weerstand trek je natuurlijk veel sneller je noppen kapot. Kruisen op hogere snelheid is gewoon rollen met natuurlijk wel een constante trekkracht op de band. En als ze aangeven dat een band een snelheid moet kunnen hebben zonder dat daar voorwaarden bij worden gesteld, dan moet dat toch kunnen?

En wat mij nog het meest dwars zit is dat het gewoon mijn probleem wordt gemaakt en dat doet gewoon zeer met een motor op Michelin banden en een auto die al zoveel jaren op Michelin banden staat. Ik wil gewoon serieus genomen worden als vaste klant (waar deze jonge man natuurlijk helemaal niet bij stil heeft gestaan). Maar ja, het zal de nieuwe tijd wel zijn.  :'( Misschien toch maar eens een briefje aan Michelin sturen....
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Reactie #12 Gepost op: 17-10-2007, 10:11 »
Sorry hoor, maar hier is een Baja niet voor geschikt. Honderden kilometers asfalt met 160 km  ::). Met welke bandenspanning ook niet onbelangrijk ? Dat gebeurt zelfs in Dakar niet. Trouwens het zal hen ook een biet zijn, daar komen elke avond nieuwe onder.

 :stupid:

Ja jongens, kun je wel gaan lopen klagen, maar dat voel je natuurlijk wel op je klompen aan dat dat niet kan..... Rubber is rubber en als je rijdt wordt het warm. Met noppen wordt het nog warmer en bij 160 nog warmer. Op het asfalt wordt het zelfs heet en heet rubber wordt zacht en ergens is een grens dan vliegen de noppen je om de oren. Een Baja is (naar verluidt) de minst slechte dus hou er gewoon rekening mee. Het blijft een compromis!

Arjen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Reactie #13 Gepost op: 17-10-2007, 10:17 »
gelukkig loopt de mijne geen 160
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Volgens Michelin kun je niet met de Baja op asfalt...
« Reactie #14 Gepost op: 17-10-2007, 10:41 »
Waarom neem je niet gewoon een Desert achter? Die smelt zeer waarschijnlijk niet?

Of neem een Teraflex II, die lost het op door gewoon door gewoon door te slippen bij die snelheid; dus minder wrijving, minder warmteontwikkeling en meer noppen in een soort 'schoepenopstelling' zorgen voor een betere luchtkoeling.

Je mag er van mij eentje gratis testen bij 180 km/u op 0.8 bar. Vliegen er geen noppen af dan hebben we een deal :D

Noppy
P.S. Los van de ouderdom van de band, hoeveel druk had je in je achterband?