Onderweg naar Noord Frankrijk (Appie) met mijn LC8 met bepakking redelijk doorgereden (laatste stuk 160 km/h) met een splinternieuwe Baja achter. De volgende dag bleek dit het resultaat:
Omdat voor deze band een maximum snelheid wordt aangegeven van 170 km/h ben ik daar bewust onder gebleven (ook volgens mijn Garmin). Een kruissnelheid van van 160 km/h moet dan toch kunnen? Toch waren 16 noppen geheel of gedeeltelijk verdwenen en was het canvas hier en daar zichtbaar. Aan de band was te zien dat hij warm was geweest. Ik heb niet extreem hard geaccelereerd of geremd (vind ik namelijk zonde van m'n noppen). Ter illustratie, ik rem doorgaans af op de motor en rem rustig bij met mijn voorrem. Het was in de avond en fris. Mijn vorige band was een MT 21 en die gaf geen krimp bij een langdurige kruissnelheid van 150 km/h (de vorige keer naar Appie). Een veel duurdere Michelin zou dat dan volgens mij ook aan moeten kunnen (dacht ik).
De vertegenwoordiger van Michelin liet mijn dealer (die de band een paar dagen van tevoren had gemonteerd) in de kou staan met een opmerking over mijn vermoedelijke rijgedrag waarbij hij liet merken dat ik wel een scheurder zou zijn met die 100 pk. Dat vind ik raar omdat ik op asfalt juist heel rustig rij dus ik heb hem zelf maar gebeld. Ook bij mij gaf hij niet thuis met als toelichting dat de Baja volgens hem ABSOLUUT NIET geschikt is om op asfalt te rijden. Het zou een pure off road band zijn.
Volgens deze Michelin vertegenwoordiger kun je er zelfs niet mee over asfalt naar een off road locatie rijden!. Voor mij is dit nieuw en volgens mij is het ook slap gelul om een mij af te zeiken.
Ik heb hier dus de balen van omdat ik me heb gehouden aan de richtlijnen zoals die zijn aangegeven en daar vervolgens geen verantwoordelijkheid voor wordt genomen. Wat heb ik dan aan die richtlijnen? Zo'n band is niet goedkoop en dat voor 1 dag... Zou ik hier nog iets mee kunnen?