Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Bandenwissel cursus...  (gelezen 12943 keer)

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: Bandenwissel cursus...
« Reactie #75 Gepost op: 07-11-2006, 15:27 »
Heb zelf net twee nieuwe banden op mijn Tenere gelegd.

Volgens mij heb je twee manieren van balanceren:
Statisch en dynamisch oid.
Die eerste kan je zelf thuis ook: gewoon het wiel op zijn as ophangen (op twee latten in je bankschroef of Workmate of zo), een zetje geven, rond laten draaien en kijken welk punt steeds beneden komt. Aan de tegenoverliggende zijde rol ik wat lood rond de spaak. Daar speel ik een beetje mee tot het wiel in elke willekeurige stand stil blijft hangen. Deze methode is niet zo nauwkeurig als wat de dealer kan met zo'n mooi apparaat waarin hij het wiel hard laat ronddraaien, maar voor XT600-snelheden voldoet dit prima.

Nog een tip om je band van de velg te krijgen:
De band goed losttrappen uit de velg en aan 1 kant in het diepste punt (waar je velglint zit) drukken. Dan daartegenover beginnen met de bandelichters de band eraf halen en de band aan 1 zijkant van het wiel helemaal loshalen. Binnenband verwijderen. Nu kan je proberen om de rand die nog op de velg  ligt aan dezelfde kant eraf te halen, maar veel handiger is om je wiel om te draaien en de rand juist aan de ander kant ook naar buiten eraf te halen zodat je wiel IN de band terecht komt. Je kan de velg nu zo uit de band pakken.

Peter
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Bandenwissel cursus...
« Reactie #76 Gepost op: 07-11-2006, 19:47 »
als je het wiel in de vork hangt en OFWEL de remblokken echt goed wegdrukt, OFWEL de klauw wegneemt, kan je meestal prima 'statisch' balanceren in de vork. In de praktijk lukt dat op een gram of 10, en dat is meer dan goed zat voor snelheden toto 140.  Ook voor noppenbanden werkt dat prima hoor!

Handig is om bij een ouderwetse motorzaak wat spaakloodjes te scoren (vaak willen ze die maar al te graag kwijt, als ze ze nog hebben).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 399
Re: Bandenwissel cursus...
« Reactie #77 Gepost op: 07-11-2006, 19:58 »
Een balanceerbok doet 4-5 tientjes. Werkt perfect. Daar doe ook ook het voorwiel van de wegmotor (R1150GS) mee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: Bandenwissel cursus...
« Reactie #78 Gepost op: 07-11-2006, 20:26 »
oke dan! ga ik het gewoon zelf proberen. ik zag ook inderdaad zo'n balanceerbok bij louis, voor 35 euries. maar gewoon in de vork hangen en remklauw er effe afhalen moet ook lukken denk. en blijk nu een flinke spijker in mn achterband te hebben dus heb nu ook een goede reden om ze snel te vervangen.
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Bandenwissel cursus...
« Reactie #79 Gepost op: 07-11-2006, 23:36 »
oke dan! ga ik het gewoon zelf proberen. ik zag ook inderdaad zo'n balanceerbok bij louis, voor 35 euries. maar gewoon in de vork hangen en remklauw er effe afhalen moet ook lukken denk. en blijk nu een flinke spijker in mn achterband te hebben dus heb nu ook een goede reden om ze snel te vervangen.
en die werkt perfekt 8)