Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?  (gelezen 20722 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Gepost op: 22-02-2016, 11:46 »
Hoi,

Ik ben nieuw op het Forum.
Heb net het voorstel topic ontdekt, zal daar ook een bericht plaatsten. Verder hoop ik dat dit bericht hier op zijn plek is?

Komende zomer wil ik samen met mijn broer een reis door Europa maken.
Via Google heb ik al veel gelezen over bijvoorbeeld de ideale reismotor.
Zelf heb ik net mijn Transalp verkocht. Deze was te groot, en te zwaar. Ik ben 1,75 en 70kg.
Mijn broer rijdt op een Honda NX 250.
De Transalp en NX zijn niet echt de perfect match.

Nu blijkt het een onmogelijke opgave om een goeie NX te vinden.
Daarom ben ik opzoek naar een alternatief. Budget is rond de 2000,- euro. Waar ik naar kijk zijn:


Honda nx 250
Honda CRF 250 L (tweedehands alleen in België of Duitsland te koop)
Yamaha WR 250 R
Suzuki DR..? 400 ..? (niet zo bekend mee, maar belangrijk voordeel dat deze net wat meer vermogen heeft dan voorgaande motoren)
De CRF is natuurlijk boven budget maar omdat het een nieuwere motor betreft kan het budget omhoog.

Ik zoek op marktplaats, speurders, tweedehands.nl en .be. Op Kapaza.be. en Mobile.de


Wat ik zoek is een lichte, wendbare motor welke goed offroad mee kan met de NX.
De 600cc één cilinders zoals de XT, TT en de dominator lijken mij te zwaar... Dan zou ik toch weer eerder voor de Transalp gaan...
Het moet geen enduro zijn in de zin van om de zoveel uur een zuiger vervangen e.d. Liefst grote onderhoud intervallen zoals de CRF 250 L.
KTM en Husqvarna lijken buiten budget. Zelf ben ik een fan van Japans, zoals Honda en Yamaha.
Er is al heel veel over geschreven op de forum. Ik blijf ook lezen, maar misschien heeft iemand die dit leest een mooie motor staan?


Groeten! Marius


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Reactie #1 Gepost op: 22-02-2016, 12:08 »
Hoi Marius,

Welkom!

Zelfde motor als je broer scheelt je sowieso de helft in het meeslepen van reservedelen. Dus alleen al vanuit praktisch oogpunt...

Reken maar dat er altijd nog 500 - 1000 achterstallig onderhoud in een tweedehansje zit, dus dan wordt je budget nog kleiner. Dan kom je toch automatisch bij motoren met heel weinig CC's, zoals een LC2 of een TDM 125. Die zijn nog wel eens in redelijk onderhouden staat te vinden in Belgie en Duitsland voor een klein prijsje.

Een WR250R voor €2.000; kans is heel klein, zelfs bij de Oosterburen...

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/ktm-lc2-125-yamaha-dt-125-/428182651-305-2226

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Reactie #2 Gepost op: 22-02-2016, 12:15 »
Belgie staat een crf250l voor iets van €3000.-

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Reactie #3 Gepost op: 22-02-2016, 12:22 »
als je 3 weken gaat kan je wellicht huren


of
wellicht is dit een perfect ding
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=20793.msg273008#msg273008


als ik jouw verhaal goed begrijp  zitten er in jouw verhaal nogal wat tegenstrijdigheden


kopen rijden zou ik zeggen


alles ouder als 20 jaar hoort op de sloop te liggen
hoe jonger hoe meer vakantiegarantie
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Reactie #4 Gepost op: 22-02-2016, 12:39 »
Dank voor jullie reacties!

Het budget is voor een tweedehands 'oudje'. Dat is dus exclusief alles wat er nog aan verspijkerd moet worden.
Bijvoorbeeld dus een nx met niet al teveel km's. Maar die zoektocht is niet erg hoopvol.
Het moet toch wel echt een 4 takt zijn met minimaal 17 kW zoals de NX of CRF of liever wat meer, rond de 25 kW.

Een nieuwere motor mag meer kosten.
In België staan idd twee mooie CRF's. Daar komt natuurlijk ook nog 400 tot 500 importkosten en kenteken kosten bij...
Samen ongeveer 3500,- euro. Dit overweeg ik zeker.
Al hoop ik in de komende periode een dergelijk aanbod in NL te treffen en zo het hele importeren en de kosten daarvan te vermijden.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Reactie #5 Gepost op: 22-02-2016, 12:47 »
In NL koop je ook ´n CRF
http://overveldparts.nl/?page_id=2598

staan er heus meer gewoon ff alle dealers afbellen

met dank aan Frank
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Reactie #6 Gepost op: 22-02-2016, 12:57 »
Klopt, die heb ik ook gezien.
Op zich een nette motor voor een nette prijs. Deze ben ik aan het overwegen.


Maar intussen wil ik bekijken wat ik beneden dat bedrag zou kunnen krijgen.
Zoals eerder door Noppy opgemerkt hoop ik via deze weg eigenlijk tegen een mooie NX aan te lopen...

Of deze DRZ bijvoorbeeld:


http://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-suzuki/m1016939478-suzuki-dr-z-400-s-bj-2006.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr


Al zou ik dan eerder wat meer willen neerleggen voor de nieuwere CRF..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Reactie #7 Gepost op: 22-02-2016, 13:04 »
Een DRZ400 is een mooie fiets voor je! :)
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Reactie #8 Gepost op: 22-02-2016, 13:30 »
Klopt, die heb ik ook gezien.


 ???  spammert
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Reactie #9 Gepost op: 22-02-2016, 13:59 »
Krijg die van overveld niet geopend??
Is het wel een L uitvoering??

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Reactie #10 Gepost op: 22-02-2016, 15:49 »

De 600cc één cilinders zoals de XT, TT en de dominator lijken mij te zwaar... Dan zou ik toch weer eerder voor de Transalp gaan...


Ik heb een Transalp 600 en inmiddels een TT600R en moet zeggen dat het nogal wat uitmaakt in vering en gewicht is het een wereld van verschil en offroad zou ik geen standaard transalp kiezen (veerring en gewicht). Ik ben 1,86 en 76 kilo dus ook geen klerekast en heb toch de onverharde alpenpassen in Italie gedaan op de Transalp.

Ik vraag me wel af wat je van plan bent op je reis door Europa. Mijn ervaring is dat je de echt moeilijke offroadstukken niet zomaar tegenkomt. Over het algemeen zijn de legale onverharde paden te doen met een zware allroad maar afhankelijk van je ervaring maak je het jezelf dan onnodig moeilijk. Je bent al verstandig bezig wanneer je iets lichters wilt als een Transalp maar ik zou goed nadenken over wat je gaat doen en of dat niet op een dominator, xt, oude tenere of dr kan.
De afgelegen wildkampeer plekjes bereik je ook met een wegmotor en wat doorzettingsvermogen is mijn ervaring. Ik zou gewoon iets leuks kopen wat binnen je budget valt en zo'n 30 a 40 kilo lichter is dan een Transalp en letten op het gewicht van je bagage en de verdeling van de bagage. Wat je bespaart op het najagen van de ideale motor (die niet bestaat) kun je steken in je reis ;-)

Dus de grote vraag is wat ben je van plan op je europareis en de goede adviezen komen vanzelf.

Groeten,
Lennert
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Reactie #11 Gepost op: 22-02-2016, 16:18 »
Krijg die van overveld niet geopend??
Is het wel een L uitvoering??

Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Reactie #12 Gepost op: 22-02-2016, 16:29 »
Hoi Lennert,

Bedankt voor je reactie!
We gaan als het goed is met een clubje van 4 tot 5. Allemaal rijden ze op een nx 250.. Voor mij wordt het de eerste trip, maar twee jongens hebben er al wat km's opzitten met die dingen (Oostblok, schotland/Ierland etc) en zij zweren bij de 250.. Vandaar mijn hardnekkige wens van om een echt lichte fiets te willen.

De NX van mijn broertje vind ik ook een heel fijn motortje. De CRF heb ik bekeken op de motorbeurs. Vergelijkbaar met de NX maar dan wat moderner met injectie. En een eerlijke prijs mbt km stand tov hoge prijzen van een afgejakkerde nx.

Maar ik moet zeggen dat ik ook naar de XT aan het kijken ben zoals eerder in dit topic gesuggereerd.
Wat vinden jullie van de prijs van 2900,- voor een DRZ met 29.000 km? Is de techniek/onderhoudsintervallen van zo'n Suzuki vergelijkbaar met de nx?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Reactie #13 Gepost op: 22-02-2016, 16:36 »
29.000 voor een Drz is best fors.
Ligt er ook aan hoe hij is gebruikt.
Maar ja er zal wel geen oma mee naar de bridge  club hebben gerede.

Vind de prijs voor de crf250l behoorlijk pittig.ding kost nieuw €5000.-
Dan is uit belgie halen nog goedkoper.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Nieuw op het forum. Welke reismotor ?
« Reactie #14 Gepost op: 22-02-2016, 17:31 »
Een nieuwe CRF die kost 5600,- precies, voordat ie van jouw is.
Er is zo weinig voorraad dat het de vraag is of je er een op korte termijn kunt hebben van jouw dealer, tenzij die er een heeft staan.
Je kan er natuurlijk nog wat korting afmelken maar dat kan je op een gebruikte ook.
2013 is wel gunstig verzekeren omdat de catalogusprijs toen lager was en als je met rekening koopt heb je 3 jaar aanschafwaarde verzekering mogelijkheid.


Een KAWA is een stuk voordeliger, maar dat zal je als betere janssenspammer al wel weten of uitgevonden hebben toch.

Post Merge: 22-02-2016, 17:33

29.000 voor een Drz is best fors.
Ligt er ook aan hoe hij is gebruikt.
Maar ja er zal wel geen oma mee naar de bridge  club hebben gerede.
Dan ga je wel voor je 2e nokasketting en 1e of 2e zuiger, tenzij je op een hoestbui vakantie wil vieren. Wegenwachtlid en vervangend vervoer is dan wel handig.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.