Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Verzekeren voor ritten en tochten  (gelezen 27841 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #15 Gepost op: 28-03-2009, 10:54 »
ik heb ook ff zitten googelen en vond dit: http://www.gullwing.nl/nl/drivers/travel/

geen idee van de kosten maar volgens mij verzekeren ze alles. zijn er vast meer van. als iemand een offerte aanvraag doet ben ik el benieuwd naar de kosten voor bv een week.
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #16 Gepost op: 28-03-2009, 11:36 »
Nee NKBV niet hoor vlgs mij, is bedoeld voor BERGsporten (en daar zou ATB Downhill wél onder moeten vallen toch?)  Sommige zeer risicovolle sporten zijn bij de NKBV-polis daarbij overigens uitgesloten! En geldt persoonlijk, dus is geen gidsendekking. Wat vroeger Elvia was dekte idd zeer veel én wereldwijd.
 
Ik denk dat het wedstrijd-element het grootste struikelblok is: maximaal risico.
 
Ik kreeg een paar opties op, te weten Luchtsobbe 020-6737577 of Rialto 0900-2742586. Maar ik heb het zo retedruk nu met andere zaken dat ik er nog niets aan gedaan heb. But be my guest!
 
Zelf werk ik in het zomerseizoen als Adventure Guide zeg maar, en ik heb in die zin hetzelfde probleem. Ik ga er al jaren vanuit dat ik bij een zwaar ongeval met een deelnemer het bokkie ben. Dit is in met name de Alpenlanden strafbaar gesteld. En de oorzaak is omdat ze met zn allen er nog niet over uit zijn!
 
Maar ja... moet ik dan daarom mn hart en ziel opgeven....?
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1345
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #17 Gepost op: 28-03-2009, 12:51 »
ik heb een doorlopende reisverzekering die is gekoppeld aan mijn ziektekostenverzekering bij Aevitae
net maar weer eens door de voorwaarden gelezen, zij bieden dekking voor bijzondere sporten als bergbeklimmen, abseilen, parachutespringen en nog veel meer. ook bijzondere wintersporten vallen onder de dekking, ijsklimmen, skeleton, speedskieen etc
verderop lees je dan dat niet onder de dekking valt oa deelnemen aan ballonvaarten en tochten per onderzeeer.....
maar ook het deelnemen aan snelheids- record- en betrouwbaarheidsritten per motorrijtuig of motorvaartuig

ik heb een mailtje gestuurd met de vraag wat zij dan precies onder betrouwbaarheidsritten verstaan

waar zou de OER onder vallen? we rijden een rondje waar we onze weg moeten vinden over een van te voren vastgesteld traject, kijk je niet goed dan verlies je tijd en dat geeft dan toch weer een klassement
of moet je je dan voor de zekerheid maar opgeven voor de toeristenklasse?
gr Hilbert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #18 Gepost op: 28-03-2009, 13:09 »
Nu praten we alleen nog maar over de directe kosten die vootvloeien uit de schade.
 
Mijn arbeidsongeschiktheids dekt ook geen wedstrijden. Dit is veel lastiger. Bij de KNMV kun je als zelfstandige extra verzekeren,echter moet de wedstrijd wel onder de KNMV vallen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #19 Gepost op: 29-03-2009, 00:09 »
In de Touareg is een ongeluk geen uitzondering, je kent dus de Risico,s. Als de verzekeraar van mening is dat je in Marokko prima kan herstellen wala, leuk is dat niet, maar als je avontuur verkeerd uitpakt moet je ook de ziekenhuizen van het land accepteren.
 
Alleen een FIM Rally ism met een internationale licentie biedt meer zekerheid .
 
Als er een tijdregistratie plaatsvindt is het altijd een wedstrijd, Je krijgt dit niet verzekerd.
 
Bij de OER hebben we er serieus nagekeken, 100 deelnemers a 2500KM betekend 250.000 km, dus een ongeval kun je verwachten. Bij een ongeval is het nooit slim te vermelden deel te nemen aan b.v een Toertocht, Juristen gaan dan gelijk kijken of ze de schade kunnen ontlopen. Bij de OER moet je je aan de wegen verkeerswet houden, sterker nog als de Organisatie je betrapt op een snelheids overtreding wordt je gediskwalificeert
 
Voor ons staat het genieten voorop, hard rijders heten wij niet welkom. Verleden jaar heeft niemand alle Waypoints gehaald en hier zit voor ons het spelelement.
 
Hieronder onze voorwaarden, opgesteld door juristen
Persoonlijk sta ik 100% achter ons regelement, dit is en moed de OER zijn. Deelnemers die zich misdragen of zich niet aan de route houden krijgen gewoon nul punten! Garantie is het niet, als er bij een ongeval hoge kosten om de hoek komen wordt het jurist tegen jurist. Daar ik toch geen geld heb is een eventueel persoonlijk faillissement ook niet zo erg, Helaas is een B.V. financieel geen optie. Voor mij staat vast dat zowel de Organisatie als rijder gewoon deelnemen aan de wegenverkeerswet, De ongelukken die je kan verwachten zijn dan ook van dien aard, Sterker nog ik durf te beweren dat onze routes veilger zijn als een gemiddeld verkeersader in oost Europa. Al zal er altijd wel een jurist zijn die hier anders overdenkt, Maar lieve mensen dit is puur NSB gedrag, maar helaas zijn er nog steeds veel NSBers. Het woord Rally is alleen een handelsnaam, het woord rally wordt veel en vaak toegepast,
 
Voor de liefhebber ons regelement.
 
Reglement Oost Europa Rit:
De OER is uitdrukkelijk geen race- of behendigheids- dan wel enig andere wedstrijd. Het is een gezamenlijke motortocht waar de deelnemers maximaal kennis van de omgeving kunnen opdoen als ze zich aan de verschillende waypoints houden. Degene die de meeste waypoints heeft genomen, heeft het meest gezien van de omgeving en derhalve het meest geprofiteerd van de uitgezette route.
Elk ritdeel bestaat uit een aantal waypoints. Diegene die de waypoints het meest economisch benaderd krijgt de meeste punten van de jury.
Jij en je motor dienen verzekerd te zijn overeenkomstig de eisen welke de Nederlandse wet stelt. Voor de start controleren wij aan de hand van de groene kaart of je verzekerd bent in de landen die de OER aandoet en of je verzekering nog geldig is. Ook ontvangen wij vooraf een kopie van je verzekeringspolis welke de ziektekosten en repatriëring regelt. Zowel het polisnummer als telefoon nummer voor een eventueel ongeval of repatriëring dienen aan ons overhandigd te worden.
Je blijft echter zelf verantwoordelijk, wij nemen geen enkele verantwoording over jouw verzekering .

De piloot, co piloot als ook de voertuig eigenaar nemen geheel op eigen risico deel aan de rit. Zij dragen alle verantwoordelijkheid voor de door hem of haar veroorzaakte schade, waaronder die tot afdekking van die aansprakelijkheid middels een verzekeringsovereenkomst met een reputabele verzekeringsmaatschappij. Middels ondertekening dezes wordt door de deelnemers expliciet afgezien van schadeclaims jegens de organisatie en haar helpers, tenzij de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van de organisatie of haar helpers. Onder helpers worden slechts verstaan die medewerkers die uitdrukkelijk door de organisatie als zodanig zijn aangeduid. De deelnemer heeft zich aan de wet en regels van het desbetreffende land te houden, maar bovendien is de deelnemer gehouden al die maatregelen te nemen, danwel handelingen na te laten, die de veiligheid van zichzelf, mededeelnemers en derden, waaronder de organisatie en haar helpers, in gevaar zouden kunnen brengen. De deelnemer is blijft ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de geschiktheid en goede onderhoudstoestand en uitrusting van zijn voertuig. De verantwoordelijkheid van de organisatie gaat uitdrukkelijk niet verder als het uitzetten van een route en het vooraf bespreken van maaltijd en overnachting.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #20 Gepost op: 29-03-2009, 09:10 »
Gerjan,

Ik vind het reglement van de Raid de l'Amité altijd wel sympathiek; diegene die het minste aantal kilometers op zijn verzegelde km-teller zet wint de dagetappe.

Hier zit dus geen tijdselement in. Je kunt lokaal altijd een prijs weggeven voor wie het snelste was, zolang als je de lijst maar niet on-line publiceert.

Gerben en familie: sterkte, dit is droevig :-[

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #21 Gepost op: 29-03-2009, 11:00 »
Heel erg bedankt Noppy hier kunnen wij wat mee.
wij werken niet met tijden maar met punten welke de jury heefd verdeeld.
 
Echter probeer ik alleen duidellijk te maken, dat waarneer je mee doet een een lullig schaakevenement in de Buurtkroeg voor de lokale sukkel Bokaal je Risico loopt. Jawel je loopt bij het achterover vallen van je stoel een dwarslesie op. als je zegt dat je achterovergevallen bent met je stoel gebeurd er niets, Echter de Verzekeraar Jurist gaat op zoek, ontdekt evenement door kranten artikel: G.L komt ongelukkig ten val tijdens het Derde in het Hooi schaaktoernooi en breekt hierbij zijn nek. He denkt de Jurist , hier heb ik wat. Was de stoel van deugdelijke kwaliteit, heeft de organisatie er alles aangedaan om dit te voorkomen. gevolg de organisatie moet zich verweren terwijl de geduputeerde niet verder wordt geholpen, daar de verzekeraar zegt niet aansprakelijk te zijn daar de stoel niet aan de eisen voldeed. De stoel was ouder als 1 jaar en daardoor ondeugdelijk, Ook was het geen stoel waarbij een certificaat aanwezig was ( C.E. ) normering. Sterker nog! in een deugdelijk schommelstoel voorzien van veiligheidsgordel was dit ongeval voorkomen geweest. De rechter doet over 3 jaar uitspraak, De oude eigenaar van de kroeg is inmiddels door de stress overleden en de gedeputeerde kend inmiddels niemand meer daar het oud nieuws is. De deurwaarders staan inmiddels bij gedeputeerde op de stoep en moet helaas zijn huis en haard verkopen.
 
Dat is dus NSB gedrag lieve mensen, en geloof me ik heb de NSBers persoonlijk meegemaakt.
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #22 Gepost op: 29-03-2009, 11:05 »
denk aan je bloedruk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #23 Gepost op: 29-03-2009, 11:46 »
"Al zal er altijd wel een jurist zijn die hier anders overdenkt, Maar lieve mensen dit is puur NSB gedrag, maar helaas zijn er nog steeds veel NSBers."

Als een advocaat optreedt voor een klein kind dat levenslang invalide wordt gereden door een stelletje allroadmaniacs dan moet de onderste steen boven komen. Voor hem is slechts één ding belangrijk: Het belang van de client. Dat maakt je onderdeel van het rechtsysteem. Nu wil ik helemaal niet beweren dat het rechtssysteem perfect is; verre van dat, maar als je als jurist of advocaat binnen het Nederlandse rechtssysteem je rol vervult maakt dat je geen NSB-er.

Zorg dat je je zaken voor elkaar hebt en reageer je niet af op partijen die er niets aan kunnen doen.

(En denk aan je bloeddruk)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #24 Gepost op: 29-03-2009, 12:06 »
Eens. Zou er niet blij van worden als een jurist in mijn belang niet het onderste uit de kan zou halen...
 
met een reglement dek je hooguit de aansprakelijkheid van de organisatie af en je wijst deelnemers op hun verantwoordelijkheid.
 
Maar even terug on topic:
Hoe en waar kun je je als individuele deelnemer nu verzekeren als je mee wilt doen aan een rallye/ride/raid die niet valt onder de FIM (en dus betaalbaar zijn voor ons...)?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #25 Gepost op: 29-03-2009, 12:17 »
Zelf een verzekeringmij beginnen? ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #26 Gepost op: 29-03-2009, 12:54 »
"Al zal er altijd wel een jurist zijn die hier anders overdenkt, Maar lieve mensen dit is puur NSB gedrag, maar helaas zijn er nog steeds veel NSBers."

Als een advocaat optreedt voor een klein kind dat levenslang invalide wordt gereden door een stelletje allroadmaniacs dan moet de onderste steen boven komen. Voor hem is slechts één ding belangrijk: Het belang van de client. Dat maakt je onderdeel van het rechtsysteem. Nu wil ik helemaal niet beweren dat het rechtssysteem perfect is; verre van dat, maar als je als jurist of advocaat binnen het Nederlandse rechtssysteem je rol vervult maakt dat je geen NSB-er.

Zorg dat je je zaken voor elkaar hebt en reageer je niet af op partijen die er niets aan kunnen doen.

(En denk aan je bloeddruk)


Lieve mensen het gaat er juist om dat als je verzekerd bent de verzekering zich niet moet onttrekken aan hun Taak, Doen ze dat wel op linkse wijze is dat NSB gedrag. Anders gezegd je naait de burger met als enig doel je eigen promotie.
Als dit niet zo was E-Jay had je de advocaat niet nodig

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 46
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #27 Gepost op: 29-03-2009, 14:30 »
Allereerst heel veel sterkte gewenst!
 
Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet vrolijk wordt van de manier waarop verzekeringen soms met hun clienten omgaan. Vaak krijg je het gevoel dat verzekeringen alleen zijn opgezet om geld aan je te verdienen, maar als er echt iets gebeurt nemen ze geen verantwoordelijkheid.
Ze proberen alles te doen om hun centen te houden. Dat jij daarbij behoorlijk in de prak ligt en dat je er financieel helemaal aan onderdoor gaat 'vergeten' ze simpelweg. Ze nemen dus niet de verantwoordelijkheid die je 'uit menselijk oogpunt' van een verzekering mag verwachten.
 
Ik kan me voorstellen dat als jij met een zakdoek als parachute van de eifeltoren springt, de verzekering daar niet blij mee is. Dat is ook heel logisch. Maar als jij je best doet om zo veilig en verstandig mogelijk je hobby uit te voeren, en je neemt een reisverzekering die daar het meest voor is geschikt, mag je er naar mijn bescheiden mening van uitgaan dat zij ook hun best doen om jou in geval van nood te helpen. Daar betaal je immers voor.
 
Maar helaas zijn verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig zo commercieel dat ze elke vorm van risico proberen uit te bannen. Je mag je dus wel verzekeren, maar dan moet je volgens de kleine lettertjes wel de hele dag binnen blijven zitten met de deur op slot. Waarvoor neem je dan überhaupt een reisverzekering?
 
Dit irriteert me nogal vanwege een ander 'gebrek aan verantwoordelijkheid' van verzekeringen:
Ik ben als vrijwilliger al meer als 15 jaar leider bij een jeugdvereniging, waarbij ik elke week met een groepje jongeren op pad ga om van alles te ondernemen. Speurtochten, bosspellen, gps-tochten, etc. Elk jaar gaan we twee keer op kamp met de hele bubs en we maken regelmatig allerlei leuke uitstapjes. Maar dit hele jeugdwerk is dus letterlijk NIET te verzekeren. Er is geen enkele maatschappij die het aandurft om onze activitetiten te verzekeren. Al zijn we meestal te voet, lopen we wat over straat of in het bos en hebben we geen motors, auto's of andere 'gevaarlijke atributen' in de buurt. Als er iets met een kind gebeurt, ben je als vrijwilliger verantwoordelijk. Maar het leukste is dit: Ik als vrijwilliger kan me voor dit risico ook niet indekken. Als een kind bijvoorbeeld in het buitenland op kamp is, in een kuil valt en met een helicopter naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis moet worden gebracht, moet ik als verantwoordelijke voor de kosten opdraaien. En geen enkele persoonlijke verzekering dekt dit, dus dan zit niet alleen het kind en de ouders diep in de problemen, maar ik ook. Er wordt zelfs letterlijk door bijna alle verzekeringen waar wij als jeugdvereniging contact mee hebben gehad afgeraden om vrijwilligerswerk met jongeren te doen, en vooral in het buitenland, omdat je volledig wordt uitgekleed als er iets mis gaat. Dat hebben nagenoeg alle verzekeringsagenten letterlijk tegen ons gezegd! We kunnen dus het beste stoppen met jeugdwerk en de vereniging opdoeken, want het risico is te groot om te verzekeren.
 
Er zijn te veel voorbeelden waarbij zoiets daadwerkelijk is gebeurd.
De verzekeringen zijn enkel bezig zijn om de verantwoordlijkheid af te schuiven via juridische procedures, terwijl het kind, de ouders, de vrijwilliger en de jeugdvereniging er volledig aan onderdoor zijn gegaan.
En dat komt omdat de verzekeringen alleen aan hun geld denken, en vanuit menselijk oogpunt gewoon niet hun verantwoordelijkheid nemen. Ik vraag me dan of of zo'n jurist 's nachts nog gewoon kan slapen, maar dat terzijde.
Het is heel erg dat in een 'ontwikkeld' land als Nederland zoiets mogelijk is.
Dat een verzekeringsmaatschappij, die echt wel geld genoeg heeft als ze hun werk goed doen, en waarvan de comissarissen elk jaar vette bonussen opstrijken, gewoonweg de sociale verantwoordelijkheid naast zich neerlegt en alleen voor de centen gaat. Ten koste dus van alle mensen die premie betalen.
 
Zou het niet goed zijn als er zo iets was als een landelijke stichting die er op toeziet dat verzekeringen hun sociale verantwoordelijkheid wél nemen? En dat er dus ook verzekeringen worden aangeboden waarbij wél de mogelijheid wordt geboden om enig gecontroleerd risico in te dekken?
 
De reden dat ik mijn 'verhaaltje' zo uitgebreid heb beschreven is dat ik van een kant wil laten zien dat er wel degelijk  (veel!) meer mensen zijn die het niet eens zijn met de manier waarop verzekeringen te werk gaan, maar ook omdat ik denk dat het misschien goed is om er met meer mensen bij verzekeringsmaatschappijen en de overheid op aan te dringen dat er meer passende verzekeringen moeten worden aangeboden, zodat iedereen wel goed verzekerd zijn of haar hobby kan uitoefenen.
 
My 2 cents voor vandaag..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #28 Gepost op: 29-03-2009, 15:13 »
Juristen slapen over het algemeen niet best. Dat komt omdat ze met allerlei verantwoordelijkheden worden opgezadeld. Neem het bovenstaande voorbeeld:
- Stel dat ik mijn zoontje meegeef aan een jeugdclub. Die organiseren een speurtocht, en daarbij wordt een fout gemaakt. Alle kinderen raken aan het dwalen, mijn zoontje wordt niet gevonden. De duisternis treedt in, en hij valt in een ravijn. Ik zou denken dat de organisatie hier zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Zij hebben een fout gemaakt, en zij horen de schade te vergoeden, en dat de jurist van de ziektekostenverzekeraar bij die organisatie uitkomt is volstrekt logisch.
- Vervolgens doet zich de situatie voor dat de jeugdclub niet verzekerd is. Als ouder zou ik hier erg boos over worden; dan moet ik namelijk de schade dragen die het gevolg is van de fout van de jeugdclub.

Ik vindt het verder lastig om iets over de verzekerbaarheid van activiteiten van een jeugdclub te zeggen. Maar ik kan mij niet goed voorstellen dat de activiteiten van Scouting Nederland niet verzekerd zouden zijn.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Verzekeren voor ritten en tochten
« Reactie #29 Gepost op: 29-03-2009, 16:08 »


.......Maar ik kan mij niet goed voorstellen dat de activiteiten van Scouting Nederland niet verzekerd zouden zijn.

Scouting Nederland heeft het juist wel goed op orde, helaas ligt de website er uit maar ik kom in iedergeval verhalen tegen van bestuurdersaansprakelijkheidsverzekeringen, net als eigen reis en bagageverzekering.