Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Motoren in standaard aanhangwagen?  (gelezen 26714 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #45 Gepost op: 08-11-2009, 22:15 »
je bent de snelweg opgereden, ik weet natuurlijk niet hoe de aanrijrichting en ronding is x snelheid, dan wil een lading gauw naar een kant schuiven. En als je invoegd en weer terugstuurd heb je de beweging te pakken. Is het vanaf daar mis gegaan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #46 Gepost op: 09-11-2009, 09:55 »

ik was natuurlijk wel benieuwd hoe zwaar nu 1 liter zand zou zijn dus ik heb een maatbeker gepakt en deze gevuld met het vochtige zand dat we vervoerden: 1 liter = 1,3 kilo

dus we vervoerden ongeveer 520 kilo zand

Is die 520 kg met of zonder het gewicht van je aanhanger. Volgens mij mag jou auto ongeremd maar 600 kg trekken.  :-[ :-\
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #47 Gepost op: 09-11-2009, 11:18 »
dit is de oprit:
 
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.205266,5.19722&spn=0.018673,0.038109&t=h&z=15
 
we kwamen dus vanaf Hilversum en gingen richting Almere (naar het noorden)
we hebben dus wel eerst een flinke bocht gehad voordat we vaart maakten om in te gaan voegen.
ter hoogte van waar de A27 de N415 kruist zijn we tot stilstand gekomen.
 
en idd: met het gewicht van de aanhanger erbij gerekend zaten we dus toch boven de 600 kilo die mijn auto ongeremd mag trekken  :-X
 
maar ik denk toch dat ik de kar verkeerd beladen heb: ik had beter op de kogeldruk moeten letten. en ook geleerd dat je je idd snel verkijkt op hoeveel kilo's je nu eigenlijk al in de bak hebt liggen. het lijkt niet zoveel, maar als je het achteraf zo uitrekent zit je dus al wel snel boven het maximum gewicht  :(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #48 Gepost op: 09-11-2009, 19:20 »
Onverwachtse wending in dit aanhanger-topic.. ::)
 
Alhoewel dit je met een paar motoren achterop ook kan overkomen. Slingeren wordt doorgaans dacht ik veroorzaakt door verkeerd gespreide lading: teveel links of rechts, en met name lading áchter de as leidt tot slingeren.
 
Het soortelijk gewicht van droog zand van gemiddelde grofheid weegt tussen 1,6 en 1,8 kilo per liter (kuub/1000l=1800kg)
 
Het soortelijk gewicht van beton, dát ligt rond 2,5 kg per liter (kuub/1000l=2500kg)
 
(Dat laatste ooit ns met 2nhalf kuub achter n Berlingo mogen doen, ongeremd..)
 
Pazzop met de aanhanger!
 
 
 
 

He he,
eindelijk een bouwvakker met verstand van zaken.
Dit is volgens mij ook een juiste weergave van de juiste gewichten.
Grz,
Peter

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #49 Gepost op: 10-11-2009, 05:18 »
Deskundigen zeggen dat er op dat moment een remedie is en dat is gas geven.  De kracht van de auto te vergroten. Remmen heeft geen zin, vererger je het effect.
Vroeger zei de ANWB dit ook, tegenwoordig waarschuwen ze er voor om dit beslist niet te doen, en daar sta ik helemaal achter. Er is maar 1 remedie en dat is remmen. Ik heb inmiddels meer dan 100.000 km gereden met ahw's in alle soorten en maten en 2x een heftige slinger meegemaakt, waarvan 1x geschaard. Ik weet inmiddels ook dat het slingeren zich aankondigt, de overigens zeer subtiele waarschuwingen die je krijgt zijn te herkennen. Op dat moment volstaat licht remmen meestal nog. Als je eenmaal goed aan het slingeren bent hebben ook stuurcorrecties geen zin meer en dan is het hard remmen en bidden.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #50 Gepost op: 10-11-2009, 11:09 »
Strikt genomen is dat ook zo, snelheid verhogen juist, maar als het dan alsnog mis gaat is je probleem alleen maar groter. Er zijn nog een aantal andere factoren van invloed die slingeren meer of minder in de hand werken: aantal wielen, bandenspanning, dissel-lengte en gewicht trekkend voertuig.
 
Tandem-assers zijn fijner om mee te rijden omdat ze zelf sporen en omdat hij zichzelf kan remmen corrigeert hij zichzelf ook.
 
Licht slingeren wil niet zeggen dat het gegarandeerd mis gaat, het is een teken dat je lading verkeerd staat. Je merkt dat ook meteen: je stoel wiebelt onder je kont en je motorkap gaat heen en weer. NIET gelijk remmen maar geleidelijk eerst je gas loslaten om je aanhangert niet te laten schrikken en de krachten te laten wegvloeien..
 
Je kunt tanden-assers laten omkeuren bij RDW waarbij het max.laadvermogen op het kenteken wordt teruggebracht naar bijv. 1400kg. Dan kun je hem met B gewoon rijden mits je niet over die waarde heen laadt.
Avonturier!

Offline member

  • Rob
  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #51 Gepost op: 16-02-2011, 20:17 »
Sinds kort in bezit van een drz, waarvoor ik een standaard aanhangwagen wil aanschaffen. Omdat ik graag 2 (lichtere) enduro's wil kunnen vervoeren en ik twijfel over de minimale maatvoering even op ARM gezocht en dus dit topic gevonden!!
Maar wat is nu de conclusie: voor 2 motoren is minimaal nodig (wil liefst zo klein mogelijk ivm stalling):
- 225 x 132
- 257 x 132
- 257 x 157
 
En wat zouden jullie adviseren: hout of aluminium ? Andere tips zijn natuurlijk welkom!
BVD!!

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #52 Gepost op: 16-02-2011, 21:57 »
Alu als ie buiten staat, hout als ie binnen staat.

Als je met ruimte zit, neem dan zo smal mogelijk en zet de motoren om en om. Eentje vooruit en eentje achteruit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #53 Gepost op: 17-02-2011, 07:36 »
ik heb dus uiteindelijk een betonplex kar gekocht van 157 breed en hier passen idd 2 grote motoren ruim op :)
 
dus 132 zou prima zijn voor 2 smallere motoren.