Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Eindelijk gelukt!  (gelezen 788 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Eindelijk gelukt!
« Gepost op: 02-07-2021, 09:45 »
Na een behoorlijk lange zoektocht is het me eindelijk gelukt om te slagen voor een Enduro welke precies aan de specificaties voldeed van mijn initiële wens (niet ouder dan 3 jaar, 350, niet teveel uren op de teller). Het is een Husqvarna FE 350 geworden uit 2018. En beter nog, ik heb hem kunnen overnemen van een mede liefhebber van de sport en tevens lid van het Braboteam (dat voelt al meteen vertrouwd). Buiten dat de afspraken gezellig waren is aan de motor zichtbaar dat er even goed voor de motor gezorgd is dan een gemiddelde baby.

Kortom; Heel blij met mijn nieuwe aankoop. Moet hem alleen nog even invoeren op papier.


Gisteren een beetje kennis proberen te maken met de motor. Hoe, geen idee, maar het is me gelukt om hem meteen al te verzuipen :-X . Dat starten gaat toch net even iets anders dan bij mijn GS dus dat is even wennen. Net als de rest natuurlijk.


Hoewel nu nog niet meteen nodig, had ik alvast een paar vragen.


-Welke motorolie zouden jullie aanraden?
-Advies voor een merk ketting & tandwielen?
-In hoeverre is de vering opnieuw laten afstellen belangrijk voor (aanvankelijk) hobbymatig gebruik?
-Heeft er iemand (liefst wat in de buurt) een km teller die ik een dagje mag lenen?  ;)
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2322
Re: Eindelijk gelukt!
« Reactie #1 Gepost op: 02-07-2021, 09:49 »
En dan graag een teller met 6000+ km.

Gefeliciteerd met de aanschaf. Ik weet niet hoe je je GS startte, maar bij deze moet je gewoon op de startknop drukken.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Eindelijk gelukt!
« Reactie #2 Gepost op: 02-07-2021, 09:51 »
Gefeliciteerd met de aanschaf.
Dank je

En dan graag een teller met 6000+ km.
Zou fijn zijn
Gefeliciteerd met de aanschaf. Ik weet niet hoe je je GS startte, maar bij deze moet je gewoon op de startknop drukken.
Zeker, maar een beetje gas bij is kennelijk niet de bedoeling. Dat maakt bij de GS weinig uit maar de Husky heeft er dan niet zo'n zin in.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7962
Re: Eindelijk gelukt!
« Reactie #3 Gepost op: 02-07-2021, 09:54 »
En van de gashendel afblijven met starten.
Hij is vertroeteld schrijf je.
En dan heb je nu al motorolie en ketting en tandwielen nodig huh??
Veel plezier ermee. De grenzen gaan weer open we kunnen weer op reis.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3420
Re: Eindelijk gelukt!
« Reactie #4 Gepost op: 02-07-2021, 11:20 »
Ik zou de vorige eigenaar even vragen naar de olie die hij erin gooide, en daarop voorboorduren. Als ik google kom ik vooral halfsyntheet 10/50 tegen.

Vering kan je redelijk simpel zelf instellen met deze stappen. Mocht je daarna toch denken dat het beter kan kun je altijd naar een expert gaan:

https://www.dirtlegal.com/blog/2018/8/17/dirt-bike-suspension-adjustments


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Eindelijk gelukt!
« Reactie #5 Gepost op: 02-07-2021, 12:50 »
Hij is vertroeteld schrijf je.
En dan heb je nu al motorolie en ketting en tandwielen nodig huh??
even goed lezen. Ik schrijf dat ik het nu nog niet nodig heb, maar dan kan ik alvast wat rondspeuren waar wat te koop is etc.


Geen idee hoe lang het mee gaat maar heb ze liever al in huis voor het zo ver komt. Wat er nu op ligt is nieuw.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7962
Re: Eindelijk gelukt!
« Reactie #6 Gepost op: 02-07-2021, 12:58 »
Beter mee verlegen als om verlegen.
Bij kroon oil kan je motor invoeren en dan krijg je advies over de sapjes die erin zitten.
Putoline is kroon oil
Alleen dubbele prijs.
Kijk naar Jaso normering heel belangrijk bij brommer met natte koppeling.


Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Eindelijk gelukt!
« Reactie #7 Gepost op: 02-07-2021, 15:15 »
En dan graag een teller met 6000+ km.

Gefeliciteerd met de aanschaf. Ik weet niet hoe je je GS startte, maar bij deze moet je gewoon op de startknop drukken.


heb ik...
staat 6700 km op....


😇
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Eindelijk gelukt!
« Reactie #8 Gepost op: 02-07-2021, 15:36 »

heb ik...
staat 6700 km op....
😇
Wow thanks. Je hebt PM  :)
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 211
Re: Eindelijk gelukt!
« Reactie #9 Gepost op: 02-07-2021, 16:25 »
Proficiat.

Olie: de olie die de fabrikant voorschrijft (zie boekje).

Vering kun je zelf mee pielen als je weet hoe de instellingen werken.
Basis moet wel goed zijn. In mijn geval is er een andere achterveer ingekomen omdat de standaardveer te zwak was voor mijn gewicht (of ik te zwaar voor de veer).

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Eindelijk gelukt!
« Reactie #10 Gepost op: 03-07-2021, 16:56 »
Binnenkort heb ik de afspraak bij de RDW om mijn motor te laten keuren. Ivm het kilometrage vroeg ik me af of ik hier nog last van ga krijgen: https://www.aanpaktellerfraude.nl/motoren.
Iemand een idee (is pas een paar dagen in gegaan).


Weet iemand verder of je spiegels en werkend knipperlichten op de brommer moet hebben zitten?
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3420
Re: Eindelijk gelukt!
« Reactie #11 Gepost op: 03-07-2021, 17:59 »
Binnenkort heb ik de afspraak bij de RDW om mijn motor te laten keuren. Ivm het kilometrage vroeg ik me af of ik hier nog last van ga krijgen: https://www.aanpaktellerfraude.nl/motoren.
Iemand een idee (is pas een paar dagen in gegaan).


Weet iemand verder of je spiegels en werkend knipperlichten op de brommer moet hebben zitten?
Ik denk dat je van die kilometerstandfraude geen last hebt, maar wellicht dat ze het nu gaan registreren.

Ik monteerde 15 jaar geleden knippers en spiegels op een duitse import TTR, waar niet naar werd gekeken.
Maar ik zou ze wel monteren en aansluiten, als ze er wél naar kijken heb je spijt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7962
Re: Eindelijk gelukt!
« Reactie #12 Gepost op: 03-07-2021, 18:06 »
Spiegels zowiezo.
Je kan het ook gokken
Mag je de volgende keer weer €100 aftikken bij de rdw.
Moeilijker kunnen we niet maken.
Wel makkelijker.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Eindelijk gelukt!
« Reactie #13 Gepost op: 03-07-2021, 19:26 »
Binnenkort heb ik de afspraak bij de RDW om mijn motor te laten keuren. Ivm het kilometrage vroeg ik me af of ik hier nog last van ga krijgen:https://www.aanpaktellerfraude.nl/motoren.
Iemand een idee (is pas een paar dagen in gegaan).


Weet iemand verder of je spiegels en werkend knipperlichten op de brommer moet hebben zitten?
Ik was indertijd te lui om die zooi erop te zetten, en dat was geen probleem bij RDW.


Vooropgesteld: Je pleegt tellerfraude als je een andere teller monteert. Weliswaar niet de fraude waar de wet tegen zou moeten helpen, maar je kunt er last van krijgen. Het risico hangt af van de termijn waarin de motor met z'n eigen teller over de ingevoerde waarde heen gaat. Alternatief is zorgen dat de originele teller over 6000 km gaat, zonder op de openbare weg te rijden.


Je geeft trouwens niet aan, in welke regio je een oplossing zoekt voor je probleem. Misschien kan ik je helpen.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2322
Re: Eindelijk gelukt!
« Reactie #14 Gepost op: 04-07-2021, 09:55 »
Binnenkort heb ik de afspraak bij de RDW om mijn motor te laten keuren. Ivm het kilometrage vroeg ik me af of ik hier nog last van ga krijgen: https://www.aanpaktellerfraude.nl/motoren.
Iemand een idee (is pas een paar dagen in gegaan).


Weet iemand verder of je spiegels en werkend knipperlichten op de brommer moet hebben zitten?
Je motor moet voldoen aan de geldende eisen van het bouwjaar. Dus spiegels en knippers zijn in principe verplicht. Niet elke keurmeester is even streng, maar bij mijn Engelse import werd ook het lichtbeeld gecontroleerd, dus je kunt pech hebben. Dat zelfde geldt overigens voor controles onderweg. En als we straks een APK voor motoren hebben, zul je die knippers en spiegels ook moeten hebben.

Die km-registratie zal niet direct een probleem zijn bij de keuring, maar ik verwacht wel dat je km-stand in de database gaat. Bij onderhoud door een garage wordt vervolgens de nieuwe km-stand ingevoerd en gecontroleerd of die logisch is. Bij je eigen teller is die lager, dus dat zou tot een melding kunnen leiden dat er iets niet klopt. Dus onderhoud voorlopig lekker zelf doen of zonder teller naar de garage brengen (of vragen het onderhoud niet te registreren).