Ik heb na mijn rijbewijs de eerste jaren letterlijk de halve wereld rondgereden op mijn 750 Africa Twin, die ik nog altijd heb (25j.). Ook mijn eerste duinen doorkruizing bij Erg Chebbi met dat ding.
Later ben ik met enduro's en weer daarop met crossers aan de gang gegaan. Lichter is zeker beter. Je leert veel sneller de truukjes en kunstjes want licht en wendbaar met een motor die vele malen meer kan, dan ik ooit zal kunnen. Vooral het vertrouwen in eigen kunnen, en daarmee moed, groeiden enorm daardoor voor mij. De hoogste duin van Erg Chebbi op een 450X, among others.
Ik doe al die geldslurpende dingen allang niet meer, maar ik verbaasde mezelf een poosje gelee toen ik met die out-dated 60 PK AT -vol zelfvertrouwen- onnadenkend over KTM-paadjes reed en bijna net zo makkelijk liep te manouvreren als was het die 130kg-brommer. Mij heeft het geleerd dat zo'n veel hoger gewicht eerder een aanpassing vergt in rijvaardigheid, dan dat het een spelbrekende beperking oplevert.
De T7 nooit geprobeerd, maar ik vind het een gaaf ding, zeker voor dat geld. Hij kan echt wel een hoge fun-factor hebben. Maar, ik herinner me ook de crispy enduro days. Ik heb tegenwoordig een mooie grote bus voor de afstanden en achterin zou ik dan als compromis een 701 proppen.
Maar, het maakt mij niet meer zoveel uit. Als je in een flow kunt raken met een motor is rijden altijd leuk. Bring it on!