Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: reinigen schuimluchtfilter  (gelezen 6851 keer)

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
reinigen schuimluchtfilter
« Gepost op: 08-03-2007, 12:49 »
hoi!

Na 15 jaar enkel motorfietsen gehad te hebben met een papieren luchtfilter moet ik nu het schuim filter van mijn XR schoon gaan maken. Met welke vloeistof doe je dat? Diesel?

groeten

Casper
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: reinigen schuimluchtfilter
« Reactie #1 Gepost op: 08-03-2007, 12:58 »
Ik heb een set van Putoline. De ene vloeistof om uit te wassen, de andere om weer te olieën, inclusief bijbehorende emmers. De meeste cross zaken verkopen die sets wel. Erg handig en gaat heel lang mee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: reinigen schuimluchtfilter
« Reactie #2 Gepost op: 08-03-2007, 12:59 »
Ondanks dat ik vaak hoor/lees dat het eigenlijk niet mag, gebruik ik toch benzine. Daarna in een lauw sopje met afwasmiddel de laatste reinigingsbeurt. Afspoelen met veel water, laten drogen en in een boterhammenzakje doen. Scheutje olie erbij en inkneden. Daarna laten drogen. Het beste kun je gewoon een aantal schuim filters hebben, zodat je die vetzooi maar af en toe hoeft schoon te maken. Tevens hebben de filters de tijd om alvast te drogen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: reinigen schuimluchtfilter
« Reactie #3 Gepost op: 08-03-2007, 13:19 »
het enige dat benzine doet is de olie oplossen en niet het vuil uitwassen.
Schuimfilter reinigen is met een soort van biotex korels (ik ook die putoline) hiermee was je de filters schoon van zand ed.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: reinigen schuimluchtfilter
« Reactie #4 Gepost op: 08-03-2007, 13:30 »
Yep,

gewoon ff een beetje van dat speciale reinigingsspul halen, dat werkt het beste.

Toen ik langere tijd op reis was heb ik wel gewoon benzine gebruikt, omdat ik dat toevallig bij had  ;) 
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: reinigen schuimluchtfilter
« Reactie #5 Gepost op: 08-03-2007, 16:36 »
ik heb ook zo'n set van putoline. ongeveer 50 euries maar wel erg handig, zeker die emmers zodat je het makkelijk meerdere keren kunt gebruiken.
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: reinigen schuimluchtfilter
« Reactie #6 Gepost op: 08-03-2007, 18:30 »
5 liter cleaner 1 liter olie en 2 emmers met rekje voor 32,50

http://hmxparts.nl/artikel.php?fid=423&expand=423

Bestel ook gelijk een 10 liter can met hard surface cleaner mee. Die 10 liter moet nog 1op 10 tot 1 op 30 verdunt worden.

http://hmxparts.nl/artikel.php?fid=470&expand=470

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: reinigen schuimluchtfilter
« Reactie #7 Gepost op: 08-03-2007, 19:19 »
reiniger is natuurlijk mooi/beste,

als je het goedkoper wil doen doe je het het best met wasmiddel (poeder!) in een warm sopje. Drogen duurt dan wel even (droog knijpen in een oude poetsdoek/theedoek).

Onderweg deed ik het ook wel met benzine hoor. En dat werkt ook best.. het zand komt er zichbaar uit hoor.

Invetten doe je met luchtfilterolie: Beetje erop gieten, goed doorkneden, zo ver mogelijk uitknijpen als een spons.. en dan heel even laten drogen (zie verpakking van de luchtfilterolie).

grts

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: reinigen schuimluchtfilter
« Reactie #8 Gepost op: 08-03-2007, 20:15 »
Tot dusverre heb ik altijd zo'n 'klassiek' Putoline pakket gebruikt. Gaat op zich prima, maar het uitwassen met water in de gootsteen heeft door de stank bijna een echtscheiding opgeleverd :-[

Heeft iemand ervaring met die 'nieuwe' biologisch afbreekbare producten? ..... die dus niet zouden stinken..

Hoeveel keer wassen jullie het filter uit? Ik gooi ze na 5x uitwassen weg.
slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: reinigen schuimluchtfilter
« Reactie #9 Gepost op: 08-03-2007, 21:03 »
Heb sinds kort ook de Putoline set, omdat ze bij de motorzaak vertelden dat benzine het schuim cq de lijm op zou lossen,maar dat dat eigenlijk ook redelijk lang goed zal gaan. (Vroeger deed ik nooit anders). Na de oplosser was ik het filter nog na met lauw water met dreft en dan komt er in de regel nog veel bagger uit. Daarna drogen, in de olie onderdompelen en proberen om de olie er dan weer zoveel mogelijk uit te krijgen zonder te wringen 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: reinigen schuimluchtfilter
« Reactie #10 Gepost op: 08-03-2007, 21:23 »

Hoeveel keer wassen jullie het filter uit? Ik gooi ze na 5x uitwassen weg.

Zo vaak als nodig, gooi een filter pas weg als ie zichtbaar beschadigd is. En dat is ie IMHO bij voorzichtig behandelen zo goed als nooit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: reinigen schuimluchtfilter
« Reactie #11 Gepost op: 08-03-2007, 21:26 »
ppfff
het is wat met die fietsjes.
Moet ik binnenkort ook naar keting spray en luchtfilter zooi gaan kijken. Komt geen einde aan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: reinigen schuimluchtfilter
« Reactie #12 Gepost op: 09-03-2007, 08:42 »
Dat verhaal dat benzine het schuim zou oplossen heb ik al zo vaak gehoord... Alleen lijkt me dat niet zo handig voor een luchtfilter :)

Er slaat altijd wel wat benzinedamp terug in het filter. en wat te denken als je omvalt en de carb lekt effe lekker benzine? Nee, onwaarschijnlijk, en in de praktijk ook niet waar.

er zijn wel 2 redenen om geen benzine te gebruiken:
- je ontvet het filter idd... maar dan is het nog niet goed uitgespoeld tenzij je heel veel benzine neemt (dus dan moet je daarna toch nog spoelen met water en zeep)
- Auto/motor benzine is tegenwoordig heel vies giftig spul, waar je koppijn van krijgt. en goedkoop is het ook al niet.

ps.: Met motorreiniger insprayen en goed doorknijpen, dan uitspoelen werkt ook wel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: reinigen schuimluchtfilter
« Reactie #13 Gepost op: 09-03-2007, 13:12 »
Ik heb waspoeder en biologisch afbreekbare luchtfilterolie van TwinAir gekocht ...... 2 maandan laten staan want het leek me een vervelend werkje maar toen alle 6 mijn filters vies waren moest ik wel ..... guess what, een klusje van niks en de rijkdom van 5 schone filters in de kast en 1 in de brommer.

Het enige wat je verder nodig hebt is een paar rubberhandschoenen en 2 afsluitbare meertjes van huzarensalade ofzo.

Wat ik me wel afvraag is ..... waarom niet even grof uitspoelen in reiniger en dan gewoon in de wasmachine kieperen, desnoods in een waszak, je crosskleren, sleutelkleren en andere vieze dingen gaan er toch ook in.

Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: reinigen schuimluchtfilter
« Reactie #14 Gepost op: 09-03-2007, 14:12 »
gaat idd prima in de wasmachine! (maar velen hier krijgen dan thuis ruzie als ze dat doen denk ik :) )