Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoe te voorkomen dat van een Husaberg de waterpomkeerring lek gaat....  (gelezen 4205 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
...en het effect als je hem niet beschermt.

Gisteravond de waterpomprevisie uitgevoerd. Klacht was dat er koelvloeistof uitlekte tijdens de crosscursus. Docent rook een zoet geurtje en jahoor en was een kwart liter verdwenen uit de radiators.

Pakkingsetje besteld bij Brouwer en gisteravond maar eens aan de slag:





Hier is er nog weinig te zien.



Op 06:00 uur zie je een klein gaatje zitten; het inspectiegaatje. Dit gaatje, dat er voor de veiligheid zit, is ook de oorzaak van de problemen.



Hier zie je het tandwiel dat de waterpomp aandrijft.



Deze zit geborgd met een clip.



En dit prachtig slijppoeder heeft zich verzameld achter het waterpompwiel.



En hier heeft zich een heerlijke verzameling slijk vermengd met grof zand opgehoopt.

Hier zijn de keerringen al verwijderd en tap ik een 4mm schroefdraad in het inspectiegat van 3mm. Ik doe dat terwijl ik het carterdeel zo vertikaal mogelijk houd, zodat er geen slijpsel richting het lager gaat. Af en toe wat kruipolie vanuit het ronde gat er in en weer uitspuiten met perslucht. Doel is een 4mm messing nippel met schroefdraad uit de modelbouwwereld er in te schroeven en er dan een doorzichtig slangetje op aan te sluiten. Hierdoor kan je nog wel zien dat er een keerring lek is maar komt de rijwind (stof/zand) niet meer rechtstreeks in het gat.

Ga je dus in een omgeving rijden met fijn zand (Baja300/woestijn) dan kan ik je deze mod van harte aanbevelen.



Hier zit de waterpomp er weer op. Het koperen/messing schroefje netjes voorzien van locktite en boel weer vastgezet.

Proefrondje gemaakt en olie en water blijft nu binnen, operatie geslaagd!


Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Handige oplossing, probleem heb ik wel eens vaker gezien oa bij de oversized brommertjes (derbi senda etc). Al is het wel fijn om te weten dat de keering lek is.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
silecone het gat spuiten ,dit kan je er dan af en toe weer uit hallen en kijken of de kering lekt .
Maar noppy zijn op lossing is wel veel mooier

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
ff simpel gedacht: een klein vloeistof doorlatend stickertje op dat gaatje plakken?

offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Lijkt me een prima idee. Stickertje is warmtebestendig?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
De Sherco trial heeft ook zo'n doorvoer tussen de dubbele keerring van de waterpomp. Als de ene keerring lekt komt er koelvloeistof uit, als de andere lekt versnellingsbakolie.


Bij mij was het gaatje verstopt en de koelvloeistof in de versnellingsbak gelopen. Heeft me wel wat nieuwe onderdelen gekost wat een open gaatje had kunnen voorkomen.


Dichtkitten lijkt me niet de meest ideale oplossing.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
De Sherco trial heeft ook zo'n doorvoer tussen de dubbele keerring van de waterpomp. Als de ene keerring lekt komt er koelvloeistof uit, als de andere lekt versnellingsbakolie.


Bij mij was het gaatje verstopt en de koelvloeistof in de versnellingsbak gelopen. Heeft me wel wat nieuwe onderdelen gekost wat een open gaatje had kunnen voorkomen.


Dichtkitten lijkt me niet de meest ideale oplossing.

Het gaatje zit er inderdaad niet voor niks, maar moet dus ook niet verstop raken. Vind de oplossing van noppy zo slecht nog niet!
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Lijkt me een prima idee. Stickertje is warmtebestendig?

ja, membraam "tape" uit t ziekenhuis, zal t vanavond s aanbrengen.
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Voordeel van een stickertje is natuurlijk dat deze eraf gedrukt wordt als de druk te hoog wordt, ipv dat het water langs de tweede keerring geperst wordt.




Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Denk als je een slangetje zo ophangt dat er wat vloeistof in blijft staan dit je ook wel goed opvalt.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Hier wat foto's van het laatste deel van het projectje:



Klein stukje van een haring met 4 mm schroefdraad en gaatje ingeboord. Bovenin een sleufje voor een schroevendraaier.

Voor de zekerheid wat teflon tape zodat hij goed afsluit.



Met een mooi bochtje, zodat je kunt zien dat er vloeistof in staat.



Slangetje een beetje weggehouden van de uitlaat. Lekker lang gelaten richting carterplaat, zodat bij de wat langer durende doorwadingen (lees afstappen) hij niet p.o. alsnog volloopt met modderwater.



Bovenaanzicht.

Ik denk dat JW wel safe zit met een pleister over zijn hagelnieuwe blokje/pompje. Hoe groot is de kans dat je waterpomp lek raakt als hij net nieuw is én er komt geen vuil bij?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Citaat
Op 06:00 uur zie je een klein gaatje zitten; het inspectiegaatje. Dit gaatje, dat er voor de veiligheid zit, is ook de oorzaak van de problemen.
Citaat
is dat de oorzaak vuil van buiten? Of zijn de keerringen versleten van binnen uit?

Ik moet dat ook even doen de mijn druppelt ook via dat gaatje.



Frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Stof van buiten. Je zult de hele zijkap er even af moeten halen. Kan heel voorzichtig, zonder de pakking te mollen. Begin er gerust mee; ik heb die pakking hier nog voor je hangen; had hem niet nodig.

Als je de kap er af hebt kan je ook mooi recht tappen in het bestaande gat.

Bij mij staat die siliconen slang constant blauw van de vloeistof, ook na wisseling keerringen. Maar koelvloeistofpeil daalt nooit. Hij perst er gewoon wat vloeistof doorheen indien de druk wat hoog wordt, zeg 1.5 bar. Er zit standaard een 1.6 bar dop op de radiator.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Moet er niet juist lucht bij kunnen omdat anders het slangetje niet vult?
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Stof van buiten. Je zult de hele zijkap er even af moeten halen. Kan heel voorzichtig, zonder de pakking te mollen. Begin er gerust mee; ik heb die pakking hier nog voor je hangen; had hem niet nodig.

Als je de kap er af hebt kan je ook mooi recht tappen in het bestaande gat.

Bij mij staat die siliconen slang constant blauw van de vloeistof, ook na wisseling keerringen. Maar koelvloeistofpeil daalt nooit. Hij perst er gewoon wat vloeistof doorheen indien de druk wat hoog wordt, zeg 1.5 bar. Er zit standaard een 1.6 bar dop op de radiator.

Ik heb vanmiddag maar gelijk "even" gedaan.

Op zich inderdaad goed te doen. had nog een 4mm nippel liggen van de vacuum pomp van de Africa twin die ging er perfect in nadat ik draad had getapt. Moest alleen de buitenkant van de nippel afslijpen omdat die de carter ronding raakte.

Keerringen waren alleen vuil van zwart aangekoekte prut en het schoepenwiel van de pomp  idem. Alles van de waterkant zeg maar.
Heb dus niks vervangen alleen schoongemaakt en die nippel erop met stukje slang.  De ktm dealer heeft die keerringen vorige week besteld als dat alsnog binnenkomt is dat nog zo gebeurt. Meteen de olie en de filters gedaan nu het er toch af moest.

Is allemaal erg goed bij te komen dat is wel erg handig.
 oh ja mijn radiator dop is 1.8 bar
Frank