...en het effect als je hem niet beschermt.
Gisteravond de waterpomprevisie uitgevoerd. Klacht was dat er koelvloeistof uitlekte tijdens de crosscursus. Docent rook een zoet geurtje en jahoor en was een kwart liter verdwenen uit de radiators.
Pakkingsetje besteld bij Brouwer en gisteravond maar eens aan de slag:
Hier is er nog weinig te zien.
Op 06:00 uur zie je een klein gaatje zitten; het inspectiegaatje. Dit gaatje, dat er voor de veiligheid zit, is ook de oorzaak van de problemen.
Hier zie je het tandwiel dat de waterpomp aandrijft.
Deze zit geborgd met een clip.
En dit prachtig slijppoeder heeft zich verzameld achter het waterpompwiel.
En hier heeft zich een heerlijke verzameling slijk vermengd met grof zand opgehoopt.
Hier zijn de keerringen al verwijderd en tap ik een 4mm schroefdraad in het inspectiegat van 3mm. Ik doe dat terwijl ik het carterdeel zo vertikaal mogelijk houd, zodat er geen slijpsel richting het lager gaat. Af en toe wat kruipolie vanuit het ronde gat er in en weer uitspuiten met perslucht. Doel is een 4mm messing nippel met schroefdraad uit de modelbouwwereld er in te schroeven en er dan een doorzichtig slangetje op aan te sluiten. Hierdoor kan je nog wel zien dat er een keerring lek is maar komt de rijwind (stof/zand) niet meer rechtstreeks in het gat.
Ga je dus in een omgeving rijden met fijn zand (Baja300/woestijn) dan kan ik je deze mod van harte aanbevelen.
Hier zit de waterpomp er weer op. Het koperen/messing schroefje netjes voorzien van locktite en boel weer vastgezet.
Proefrondje gemaakt en olie en water blijft nu binnen, operatie geslaagd!