Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: gezocht, caravan voor motortransport  (gelezen 6018 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: gezocht, caravan voor motortransport
« Reactie #15 Gepost op: 31-03-2018, 17:22 »
Martijn, ik heb jaaaaren zo naar de cross gereden, dat was wel in de jaren stilletje :-X
Tot ik één keer werd verrast door een bruusk maneuvre door een bus die plots uitweek terwijl ik die voorbij stak tegen +-110kmph
wat er toen allemaal gebeurde, mijn auto was een mercedes 220 diesel (van destijds) zware bak, en dat was nu volgens mij mijn geluk of ik had op mijn zij in de middeberm gezeten, Sindien ALTIJD bang geweest om een soortgelijk voertuig voorbij te steken op de autosnelweg.


ik weet het.........je past wel op.......maar het blijft tricky hoor.


En ik geloof dat het NIET meer legaal is, bij ons geraak je niet meer door de keuring, sterker nog...de politie haalt je van de baan


Offline member

  • *****
  • Berichten: 261
Re: gezocht, caravan voor motortransport
« Reactie #16 Gepost op: 01-04-2018, 11:39 »
Je hebt je keuze al gemaakt, maar was een Knaus Compact met een achterdeur geen optie geweest?

Post Merge: 01-04-2018, 11:42
Ik bedoel een Kip :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: gezocht, caravan voor motortransport
« Reactie #17 Gepost op: 01-04-2018, 11:53 »
Je hebt je keuze al gemaakt, maar was een Knaus Compact met een achterdeur geen optie geweest?

Post Merge: 01-04-2018, 11:42

Ik bedoel een Kip :)

dat was het zeker, als ik er 1 had kunnen vinden die er zo fris uitzag als die ik nu heb .... bovendien is dat achterdeurtje maar 56 cm braad, dan zou ik er ook een klepje uit moeten zagen om de brommer er in te krijgen

Post Merge: 01-04-2018, 11:57
Martijn, ik heb jaaaaren zo naar de cross gereden, dat was wel in de jaren stilletje :-X
Tot ik één keer werd verrast door een bruusk maneuvre door een bus die plots uitweek terwijl ik die voorbij stak tegen +-110kmph
wat er toen allemaal gebeurde, mijn auto was een mercedes 220 diesel (van destijds) zware bak, en dat was nu volgens mij mijn geluk of ik had op mijn zij in de middeberm gezeten, Sindien ALTIJD bang geweest om een soortgelijk voertuig voorbij te steken op de autosnelweg.


ik weet het.........je past wel op.......maar het blijft tricky hoor.


En ik geloof dat het NIET meer legaal is, bij ons geraak je niet meer door de keuring, sterker nog...de politie haalt je van de baan

Helder Marcel, ik ga eens een proef nemen met 160 kg stoeptegels ofzo, experimenteren met kogeldruk en bagage verdeling etc.

Als het niet gaat dan gaat het niet. We kunnen deze caravan altijd weer verkopen en als blijkt dat we een caravan heel leuk vinden is de investering in zo'n Knaus Fun en Sport ook een overweging.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
Re: gezocht, caravan voor motortransport
« Reactie #18 Gepost op: 07-04-2018, 20:55 »
Nu overweeg ik om mijn motor op de dissel te zetten, vlak tegen de opbouw aan. Dit geeft natuurlijk problemen met de belading want ik zal zo'n 100 kg moeten compenseren door spullen achterin te laden. Nu ben ik daar wat twijfelachtig over

a) de kogeldruk gaat veel te hoog zijn voor een normale wagen
b) de belading gaat veel te hoog zijn voor de toegelaten massa van de caravan, zeker als je nog gewicht achterin gaat leggen
c) je weggedrag gaat erg slecht zijn en zelfs gevaarlijk door al dat gewicht achterin
d) en let je ook even op het trekgewicht van je eigen wagen...

P.S. Het gewicht van voornamelijk oudere caravans op het kenteken is niet het gewicht in realiteit...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: gezocht, caravan voor motortransport
« Reactie #19 Gepost op: 08-04-2018, 09:53 »
Recente caravans zit je al snel te zwaar
de extra huisraad die je meesleept is daar debet aan
luifeltje voortent aardappels enzovoort

wat je op je disselzet
kun je compenseren met bagage achterin
dan is het in evenwicht

sommige caravanmerken hebben een zwabber reputatie

beetje overpowerde auto trekt met gemak 1,5 keer wat op kenteken staat

moet je natuurlijk met met 'n Kia 1600 doen

heb 1 keer een fuik controle op de autobahn gezien op zondagochtend vroeg dan ben je natuurlijk wel de l*l
hartklopping
denk dat dat meer voor lastkraftwagen was

met 'n Tabbert ben je natuurlijk wel n bikkel
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 229
SRTTRXXXBETA

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: gezocht, caravan voor motortransport
« Reactie #21 Gepost op: 09-04-2018, 08:19 »
a) de kogeldruk gaat veel te hoog zijn voor een normale wagen
waarom? mijn ktm weegt 160 kg en als je ook 160 kg achterin de caravan legt is de kogeldruk hetzelfde als met een lege caravan
b) de belading gaat veel te hoog zijn voor de toegelaten massa van de caravan, zeker als je nog gewicht achterin gaat leggen n
waarom? het laadvermogen van deze KIP is 350 kg
c) je weggedrag gaat erg slecht zijn en zelfs gevaarlijk door al dat gewicht achterin
daar ben ik ook bang voor maar ik zoek een plausibele verklaring, ik denk dat ik een natuurkundige zal moeten vragen
d) en let je ook even op het trekgewicht van je eigen wagen...
natuurlijk, ik heb geen Fiat panda

P.S. Het gewicht van voornamelijk oudere caravans op het kenteken is niet het gewicht in realiteit...
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: gezocht, caravan voor motortransport
« Reactie #22 Gepost op: 09-04-2018, 13:45 »


Ik denk: Martijn wil het gewoon proberen, ik zeg: gewoon doen.

Even voor je idee. Een draaimolen met 320 kilo op het draaipunt is gemakkelijker te stoppen dan een draaimolen met aan 160 kilo tegenover elkaar aan de rand. Als je 320 kilo verdeeld over de gehele rand maakt het weer niet uit, maar dat kan niet in dit geval.

Succes.
Marcel

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
Re: gezocht, caravan voor motortransport
« Reactie #23 Gepost op: 09-04-2018, 21:15 »


Martijn,

je bent duidelijk niet geinformeerd over hoe caravan-rijden... (is een vaststelling, geen verwijt)

Ikzelf rij al 15 jaar met de caravan... neem het maar van me aan... voor je eigen goed...

a) je gaat nooit dat laadgewicht hebben van +300 kg
b) je gaat erg gevaarlijke situaties creeren door "compensatie" achteraan - er zijn genoeg filpjes te vinden op YouTube
c) je rijdt dan wel geen Panda, maar wat is het werkelijk maximale trekgewicht ? De MTM van auto en sleep samen ? Wat is je toegelaten kogeldruk ?

Je neemt helaas je dromen voor realiteit. Werkelijkheid is dat je een zeer slechte keuze gemaakt hebt.
Je hoeft me niet te geloven, maar kom erna niet janken...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: gezocht, caravan voor motortransport
« Reactie #24 Gepost op: 10-04-2018, 09:15 »
Ik ben het eens met hetgeen hier allemaal al is genoemd. Rij zelf ook al jaren met een vouwwagen/caravan, maar kan een verschil van 25kg kogeldruk al merken in het rijgedrag. Onze kogel mag 75kg hebben, maar probeer max 65 aan te houden. Dat rijdt fijner dan bijvoorbeeld 45 omdat de kont van de auto te zweverig wordt. Het zijn minimale verschillen, maar de resultaten zijn groot.

Belading doe ik bij alle aanhangers zoveel mogelijk boven op de as. Als dat niet kan voor de as en pas als laatste achter de as.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: gezocht, caravan voor motortransport
« Reactie #25 Gepost op: 10-04-2018, 21:58 »
Haha, ik denk dat jullie allemaal gelijk hebben en ik denk ook dat het onverstandig is maar dat neemt niet weg dat ik graag wil weten waarom en mijn Saab kan een kogeldruk hebben van 75 kg en een aanhanger-gewicht van 1600 kg.

Ik zoek gewoon een plausibele verklaring waarom gewicht voorop niet gecompenseerd kan worden door gewicht achterop, de middelpunts vliedende kracht die ook in de draaimolen van toepassing is komt denk ik het dichtst in de buurt. We draaien echter geen rondjes maar er zal ook wel een soort pendule effect zijn wat de stabiliteit waarschijnlijk niet ten goede komt.

Ik ga het ook niet doen hoor, we proberen eerst maar eens of het leuk is zo'n sleurhut en als dat het geval is verkoop ik deze weer en ga op zoek naar een Knaus Fun & Sport, daar kan de brommer gewoon in.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: gezocht, caravan voor motortransport
« Reactie #26 Gepost op: 10-04-2018, 22:42 »
Ik zoek gewoon een plausibele verklaring waarom gewicht voorop niet gecompenseerd kan worden door gewicht achterop, de middelpunts vliedende kracht die ook in de draaimolen van toepassing is komt denk ik het dichtst in de buurt. We draaien echter geen rondjes maar er zal ook wel een soort pendule effect zijn wat de stabiliteit waarschijnlijk niet ten goede komt.

Inderdaad: Het pendule effect, waardoor nogal wat krachten ontstaan rondom de verticale as door het zwaartepunt. Dit resulteert in beweging in de banden,  de vering en rest van de constructie.
Als je bestaande massa van de caravan als contragewicht gebruikt, door dit naar achter te schuiven, dan valt het misschien mee. Maar als je puur extra gewicht achterin gaat leggen, dan vrees ik het ergste.
Je motor hangt best ver voorop, waarbij het gewicht verdeeld wordt over de caravan-as en de trekhaak. Binnen in de caravan wordt het lastig om gewicht net zo ver achter de as te leggen, dus zul je heel veel moeten verschuiven of toevoegen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: gezocht, caravan voor motortransport
« Reactie #27 Gepost op: 11-04-2018, 09:31 »
Nog maar een voorbeeldje van een sleurhut eigenaar: kleine beetjes maken een groot verschil:

Vorig jaar onderweg naar het zuiden: geslinger vanaf 100km/h (ik bedoel dat de caravan vanzelf gaat zwabberen vanaf een bepaalde snelheid).
Bij een tussenstop even 2 campingklapstoelen van de achterkant naar de voorkant van de caravan verplaatst.

Resultaat stabiele caravan tot 130 km/h (harder durf ik niet met dat ding)

gr
g

Offline member

  • *****
  • Berichten: 229
Re: gezocht, caravan voor motortransport
« Reactie #28 Gepost op: 11-04-2018, 15:47 »
De zaag in die Saab, paar ogen, rijgoot, brommer op de achterklep, en de hut erachter  :-X


Jammer eigenlijk dat er geen cabrio pick-ups zijn, tijdje met een Caddy mark1 gereden, denk dat de 690 daar wel in  het bakje had gepast
 



SRTTRXXXBETA

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: gezocht, caravan voor motortransport
« Reactie #29 Gepost op: 11-04-2018, 18:13 »
Wie heeft een caravan nodig als je een Saab hebt.



Marcel