Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein  (gelezen 11105 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #45 Gepost op: 11-03-2018, 18:01 »
Hoi Mike,

Vind dat eigenlijk wel een goed idee. Heb Ad een mailtje gestuurd om te vragen wat hij zou kunnen betekenen. Als hij wil helpen moet ik maar opzoek naar nog een paar mensen die mee willen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #46 Gepost op: 11-03-2018, 18:21 »
Hoi Mike,

Vind dat eigenlijk wel een goed idee. Heb Ad een mailtje gestuurd om te vragen wat hij zou kunnen betekenen. Als hij wil helpen moet ik maar opzoek naar nog een paar mensen die mee willen.


gewoon bij hem een tripy huren en lekker rijden

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #47 Gepost op: 11-03-2018, 18:30 »
Tripy heb ik al, aleen nog een goede route.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #48 Gepost op: 11-03-2018, 19:10 »

Ik begrijp dat mysterieus gedoe ook niet goed. Alsof er ineens honderden motoren per dag over een route zouden gaan als die hier op de site gezet wordt. Openbare routes bedoel ik dan dus routes waar je gewoon met je motor mag komen.


Er zijn wel een aantal georganiseerde routes maar die vallen veelal in het weekend. Zit zelf ook naar Ad Ketelaars te kijken en begrijp uit die site dat je routes ook op een eigen dag alleen kunt narijden.


Of eens een oproep zetten hier op het forum, er zullen ongetwijfeld meer mensen met dezelfde vraag rondlopen en met een groepje beginnelingen en Google Maps kom je denk ik een heel eind en heb je nog een hoop lol ook.


Niks geheimzinnigs. Ik zei al google Trans Euro Trail. Dat is precies wat je wil maar je moet dan wel even googlen
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #49 Gepost op: 11-03-2018, 19:35 »
Hoi didado,

De TET stond al een poosje op mijn tripy. Maar ik wilde eigenlijk met iets overzichterlijkers beginnen. Misschien heb je gelijk. Gewoon doen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 137
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #50 Gepost op: 11-03-2018, 19:59 »
ik wilde eigenlijk met iets overzichterlijkers beginnen

Hierbij een tip: op 30 juni organiseert Team Allroad Brabant een beginnersdag. Zie hun website en facebookpagina.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #51 Gepost op: 11-03-2018, 20:26 »
Goede tip. Die gaat in de agenda. Helaas een Zaterdag.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #52 Gepost op: 11-03-2018, 22:24 »
Tripy heb ik al, aleen nog een goede route.
nou dan is het al helemaal geen probleem. dagrit van ad huren en gaan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #53 Gepost op: 12-03-2018, 09:23 »
Hoi didado,

De TET stond al een poosje op mijn tripy. Maar ik wilde eigenlijk met iets overzichterlijkers beginnen. Misschien heb je gelijk. Gewoon doen.


Hier een video van iemand op de Nederlandse TET. Kan je zelf beoordelen of het overzichtelijk genoeg is  ;)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #54 Gepost op: 06-06-2018, 17:05 »
Ik denk dat het probleem met routes delen is, is dat je altijd een paar malloten gaat hebben die gaan lopen racen of hetzelfde stukje bos meerdere malen rond rijden.
Als er 1 keer 5 motorrijders voorbijkomen zullen er niet zoveel mensen klagen, komt 1 motor rijder 5 keer voorbij dan is het irritant, of als op elke zaterdag en zondag meerdere motorrijder voorbij komen dan wordt er ook geklaagd.


Zelf rijdt ik alleen door de weeks om overlast te voorkomen en als ik in de buurt van huizen rijdt gaat het gas eraf ivm geluid en stofvorming.
Verder zou ik ook niet met iemand samen rijden die een luide uitlaat heeft of het gewoon niet snapt dat je niet overal vol gas te rijden.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #55 Gepost op: 07-06-2018, 21:32 »
Voor de computernerds onder jullie wil ik de methode die ik gebruik om onverharde wegen te vinden wel met jullie delen.


Ik gebruik daarvoor OpenStreetMap. In OSM hebben heel veel wegen een tag die aangeeft dat het een onverharde weg betreft: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dtrack


Deze data kun je opvragen, bijvoorbeeld via de Overpass API: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Overpass_API


Een webinterface op de Overpass API vind je hier: https://overpass-turbo.eu/


Vraag je alle wegen op met tag 'highway' waarde 'track' in een bounding box:


<osm-script>
  <query type="way">
    <has-kv k="highway" v="track"/>
    <bbox-query s="51.464287" n="51.5804287" w="4.29371191" e="4.8737119"/>
  </query>
  <union>
    <item/>
    <recurse type="down"/>
  </union>
  <print/>
</osm-script>


Deze data kun je exporteren als KML en vervolgens importeren in Google My Maps (https://www.google.com/maps/about/mymaps/).


En dan komt het tijdrovende stuk: kijken welke tracks legaal zijn voor de motor. Ik gebruik daarvoor Street View om een idee te krijgen waar de interessante stukken zitten, en dan maar gewoon rijden. Veel tracks liggen in natuurgebieden waar je niet in mag, maar veel tracks zijn ook landbouwwegen en zandwegen waar je gewoon op mag.

Na het rijden van een rit kijk ik welke legale stukjes ik voor het eerst gereden heb en maak die groen op de kaart. Zo heb ik in 1 seizoen ongeveer 250 km aan legaal onverhard verzameld in de Kempen (onder Eindhoven).


Dat ziet er dan ongeveer zo uit:





Ben benieuwd naar jullie ideeen / reacties.


Groeten,
Martijn.


Ik raak er niet echt wijs uit.
Kan je zo eens een scriptje tonen voor België aub ?


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #56 Gepost op: 08-06-2018, 11:45 »

Ik raak er niet echt wijs uit.
Kan je zo eens een scriptje tonen voor België aub ?


Dit toont op de kaart alle wegen met als eigenschap highway="track", oftewel alle voor auto's/tractoren geschikte onverharde wegen Dat betekent niet dat je er met de motor op mag, dat is weer een andere opgave om uit te zoeken.


Met de knop 'Exporteren' kun je alle getoonde paden exporteren in verschillende bestandsformaten, zoals GPX en KML. Die kun je vervolgens weer importeren in andere applicaties, zoals Google My Maps.


Groeten,
Martijn.


Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #57 Gepost op: 08-06-2018, 13:18 »
Ah ok, ga ik vanavond eens proberen. Dank

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk


Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #58 Gepost op: 08-06-2018, 17:06 »
Een stap verder is het laten zien de access rechten voor motorcycle. Waarbij motorcycle in verschillende categorieën valt.

http://overpass-turbo.eu/s/zrP
nu met kleuren visualisatie.
Nog niet voor alle access mogelijkheden ingevoerd.

Je kan ook met een andere code, de trackdata zo opvragen, waar we niet mogen komen dat deze track niet worden opgevraagd.
Wat overblijft zijn mogelijke te rijden highway=track

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #59 Gepost op: 08-06-2018, 17:38 »
Oh die kleurtjes is wel cool!