Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Aanpassingen bij (vakantie)bepakking?  (gelezen 826 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 63
Aanpassingen bij (vakantie)bepakking?
« Gepost op: 29-07-2006, 14:48 »
Moet je bijvoorbeeld je vering aanpassen als je naast je bijrijder zo'n 15 a 20kg aan tent,slaapzak,matjes,kleding,etc. meesleept? En hoe zit dat met je ketting? die gaat natuurlijk ook strakker staan als je meer gewicht draagt, of niet? Moet die losser dan?? Koplampen(richting) ff dubbelchecken want die gaan dan wel iets omhoog lijkt me, toch? Wie weet meer dan ik? Ik rij trouwens een AfricaTwin.. Mag zo'n 200kg op gestapeld worden heb ik begrepen uit het WpHb(incl.rijder en passagier)


Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Aanpassingen bij (vakantie)bepakking?
« Reactie #1 Gepost op: 29-07-2006, 15:18 »
Hoogte achter kun je corrigeren met de veervoorspanning (ik neem even aan dat je AT dat heeft). Je kunt eerst meten hoe de hoogte achter is als je er alleen zelf op zit, bijvoorbeeld bij je bagagerek. Dan spullen + passagier erop en kijken hoeveel cm je moet corrigeren. Daarna is-ie in principe met belading weer even horizontaal als daarvoor, dus hoef je je koplampen niet meer te veranderen. Onbelast staat-ie dan iets meer op z'n kop, dus stuurt-ie wat directer  :), heb je meer grondspeling en je koplamp schijnt wat naar beneden.
Ketting moet normaal gesproken een zodanige speling hebben (zie boek) dat-ie ook maximaal inveren probleemloos kan hebben. Dus gewoon even op de juiste speling zetten nadat je de voorspanning hebt veranderd.
Die 200 kilo zou ik mee oppassen, 't ligt er ook aan hoe dat verdeeld zit. Je bagagerek zelf kan meestal maar een kilo of 10 hebben.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Aanpassingen bij (vakantie)bepakking?
« Reactie #2 Gepost op: 29-07-2006, 16:31 »
Aan een AT (heb er zelf ook een) hoef je weinig te veranderen als je:
1. Niet teveel bagage meeneemt;
2. Zonder duo-passagier rijdt;
3. Op de verharde weg blijft (c.q. niet te heftig offroad gaan).

Als je een van die drie 'extreem' verandert, moet je wel iets doen aan je vering bijv. Een AT is een reismotor die standaard geschikt is voor het vervoer van 2 personen+ een beetje bagage, zonder dat je daarvoor iets hoeft aan te passen. Aangezien zo'n tweede persoon al gauw een kilootje op 60 weegt, zou ik voor die 20 kg die jij mee wilt nemen helemaal niets veranderen, zeker als je niet heftig offroad wilt gaan. Standaard kettingspeling is genoeg, en koplampen lekker laten staan.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Aanpassingen bij (vakantie)bepakking?
« Reactie #3 Gepost op: 29-07-2006, 19:37 »
Mee eens, ik heb voor normale reizen ook nooit echt ietswezenlijks veranderd.
Mijn oude originele ('88) AT heeft een expansie vat links aan het frame hangen, daarmee kan je je demping wat harder/zachter zetten. Vind je je motor nou heel zompig veren, of blijft hij doorveren, zet je die wat harder met een schroevendraaiertje.
Ik neem aan dat jongere AT's ook zoiets hebben?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 63
Re: Aanpassingen bij (vakantie)bepakking?
« Reactie #4 Gepost op: 29-07-2006, 21:27 »
Dat hebben ze nog steeds ja. Thanx vd tip..