Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen  (gelezen 7745 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #15 Gepost op: 15-02-2018, 10:49 »
Als het zo bekend is neem dan je maatregelen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #16 Gepost op: 15-02-2018, 11:37 »
Sorry dat het het bij het goede eind had, ik dacht dat er alleen een serie slecht geklonken tuimelaars was en ken diverse 690 bezitters (Olaf, Dr Bean) die daadwerkelijk problemen hebben gehad. Maar nadat de kop eraf is geweest verwacht je wel dat ze de tuimelaars vervangen hadden. Zelf 30.000km met 690 gedaan zonder wisselen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #17 Gepost op: 15-02-2018, 12:05 »
Tuimelaars blijven volgens mij wel puntje aandacht.
De oude kan je klinken met centerpuntjes.
Heb ze eruit gehaald.
En uit voorzorg nwe. Erin.
De oude als reserve bewaard.
Het zit bovenin de kop.
Kunnen daar geen smeerproblemen ontstaan??
De pennen/assen van de tuimelaars zijn ook anders.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #18 Gepost op: 15-02-2018, 16:49 »
propje,

het vervangen van de tuimelaars is dat werk wat je moet uitbesteden of kun je als eigenaar dat zelf in principe doen. Is het moeilijk werk tuimelaars vervangen?
wat kosten die tuimelaars?

is gewoon te gek voor woorden, een motor van 10K en er gaat vanalles stuk aan. Ik verwacht eigenlijk inwendig in de motor minder slijtage dan uitwendig.

Orange is the color.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #19 Gepost op: 15-02-2018, 17:06 »
Setje tuimelaars kost rond de 150/180€ en kun je in principe prima zelf doen.
Bij mij is het de vraag of er door ijzerdelen ook slijtage is opgetreden bij andere onderdelen (kleppen/zuiger/in het carter).
Om dit allemaal te checken gaat het gewoon onwijs veel werkuren kosten. In heb die tijd momenteel even niet...


Ik zit er toch over te denken het allemaal te laten doen. Dan weet ik dat ik in ieder geval safe zit komende 20.000 kilometer.. Dan check ik die tuimelaars weer eens  ::)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #20 Gepost op: 15-02-2018, 17:22 »
Ik kan het Timo.
Dus moeilijk kan het niet zijn.
Doe je zelf kleppen stellen bij je 690?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #21 Gepost op: 15-02-2018, 19:15 »
Ik hou het erop dat het een smeer probleem is.

M'n 690 SMC, 30.000 Km nog nooit kleppen hoeven stellen, tuimelaars mankeren niks. (de ongemodificeerde tuimelaars)

Wel een oliekoeler, een olie temp metertje in de aanzuig van de pomp die de kop van olie voorziet.

Sinds ik in allebei m'n 690's een Rekluse koppeling heb, is het olie volume in het blok met 0,75 Ltr. vergroot.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 229
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #22 Gepost op: 15-02-2018, 21:58 »
Lyndon heeft er eens een filmpje aan gewijd, Basil-bike heeft 40K met dezelfde tuimelaars gereden, was volgens hem zaak de klepspeling een beetje aan de krappe kant te houden.


Maar met Struis, olie die zelfs redelijk kortstondig te heet is geweest verliest z`n smeereigenschappen.
SRTTRXXXBETA

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #23 Gepost op: 15-02-2018, 22:18 »
Hoe en waar zit die oliekoeler Andre?
Foto zou fijn zijn.
Merk zelfbouw?

Post Merge: 15-02-2018, 22:18
En tja 1.7ltr is niet echt veul.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #24 Gepost op: 15-02-2018, 23:01 »
Een Oliekoeler van een DUKE 690, incl thermostaat, org. KTM PowerParts.
Het radiateurtje heb ik onder m'n koplamp gezet, bij de SMC.
Slangen zelf laten maken.

Op m'n Enduro heb ik geen olie koeler zitten, te kwetsbaar denk ik.
En een Enduro krijgt ook niet zoveel op z'n Kl*te als een SMC.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #25 Gepost op: 16-02-2018, 00:12 »
Een Oliekoeler van een DUKE 690, incl thermostaat, org. KTM PowerParts.
Het radiateurtje heb ik onder m'n koplamp gezet, bij de SMC.
Slangen zelf laten maken.

Op m'n Enduro heb ik geen olie koeler zitten, te kwetsbaar denk ik.
En een Enduro krijgt ook niet zoveel op z'n Kl*te als een SMC.


Ik denk dat mijn Enduro toch aardig moet werken wanneer ik erop zit  :-X
Ben wel benieuwd wat de fiets gaat doen in Marokko. Soms bij filerijden gaat de temp al flink richting de max.


Ik heb inmiddels groen licht gegeven aan Goedhart om hem helemaal na te kijken en te fixen, het moet maar. Alternatieven zijn er voor mij momenteel niet. Tijdtechnisch en locatietechnisch is dit eigenlijk eventjes de enige oplossing. Even slikken en door!
Bedankt allen voor de info!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #26 Gepost op: 16-02-2018, 01:03 »
Ik denk dat mijn Enduro toch aardig moet werken wanneer ik erop zit  :-X
Ben wel benieuwd wat de fiets gaat doen in Marokko. Soms bij filerijden gaat de temp al flink richting de max.

De "voeler" van de temperatuur op je display, zit op je cilinderkop.
Dat zegt iets over de koelvloeistof temperatuur.

De olie temperatuur is wat anders.

Je kan makkelijk een olie temp. hebben van 120 graden terwijl de "voeler" op de kop 90 graden aangeeft.

Een half uurtje "vol-gas" op de snelweg, of met een SMC, alleen maar Vol gas uit de bocht enz enz, doet de olie temp. aardig oplopen.

Enduro rijden is toch meer half om half het gas erop,
wordt niet zo warm.

Het Elektrische ventilatortje achter de radiateur wat eerder aan laten slaan, zorgt voor veel koeling.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #27 Gepost op: 16-02-2018, 01:27 »
Dus geen interesse in mijn blok??
Of heb je mijn mailtje niet ontvangen?

Gr.Marco

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #28 Gepost op: 16-02-2018, 07:51 »
Ik heb inmiddels groen licht gegeven aan Goedhart om hem helemaal na te kijken en te fixen, het moet maar. Alternatieven zijn er voor mij momenteel niet. Tijdtechnisch en locatietechnisch is dit eigenlijk eventjes de enige oplossing. Even slikken en door!
Bedankt allen voor de info!

Heb je het nog over coulance gehad? Mijn ervaring is dat KTM meestal wel iets voor je wil betekenen. Heb ooit mijn bak stuk gehad van 690 door afbrekende tand. En daar heb ik toch alle onderdelen voor vergoed gehad (buiten garantie).


Ik denk dat mijn Enduro toch aardig moet werken wanneer ik erop zit  :-X  Ben wel benieuwd wat de fiets gaat doen in Marokko. Soms bij filerijden gaat de temp al flink richting de max.
Daar zal ik me niet druk over maken. In 2011 de Tuareg rally gereden op 690 en de Koningsetappe was 250km alleen maar duinen. Nooit alle lampjes aan gehad van de temperatuur. Zorg ervoor dat je koelsysteem ontlucht is eventueel standaard koelvloeistof vervangen door demi water met 10% antivries (scheel heel wat in het warmtetransport). Ventilator loopt natuurlijk wel de hele dag.

None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #29 Gepost op: 16-02-2018, 10:35 »
Scheelt dat zoveel Niels demiwater ipv kvs??
Dacht juist dat kvs beter koelde als water??
Gebruik altijd die 2ltr groene flessen van Putoline.
Maar demi water tap ik zo op het werk.
Worden de accu,s mee afgevuld dacht ik.