Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 790 Adventure  (gelezen 51515 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #210 Gepost op: 09-05-2019, 17:01 »
Ik heb een wetenschappelijk artikel over "inrijden" en dan met name de cylinderwand. Daarin halen ze steeds een stukje vervangbaar cylinderwand met hoonsporen uit de cylinder met verschillende tijdsintervallen om dan de toestand van de cylinderwand te meten.

Direct na het starten wordt het een bende van slijtage met krassen en dergelijke door afbrekende toppen van hoon sporen en vervolgens verglaasd de boel binnen 2 uur en worden alle hoonsporen als het ware opgevuld door verglazing.
Daarna maakt het vrijwel geen verschil meer wat je doet.

Extra wrijving heb je dus wel de eerste twee uur.  :D
Ride the world!

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #211 Gepost op: 09-05-2019, 17:52 »
Tsjah, en hele volksstammen willen juist dat verglazen voorkomen... :-X
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #212 Gepost op: 09-05-2019, 19:50 »
Zonder verglazing dus een hoog olieverbruik.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #213 Gepost op: 09-05-2019, 21:08 »
Speelt dit uberhaupt nog een rol met moderne NiCaSil wanden en zeer harde zuigerveren?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #214 Gepost op: 09-05-2019, 22:51 »
Wij hadden vroeger op het werk 4T buitenboord motoren welke we aan oa loodswezen verkochten. Die pruttelden er een beetje stationair mee rond en kwamen dan klagen dat ze olie verbruikten. De cilinderwand was dan niet goed ingelopen. De cilinder werd dan gehoond en dan werd de motor in een bak water een poosje volgas gedraaid. Daarna verbruikten ze geen olie meer. Een zuigerveer moet juist verbrandingsdruk achter de veer krijgen om goed in te lopen. Ik heb een aantal nieuwe motoren gehad en die nooit met een fluwelen hand ingereden. Met beleid gewoon gas erop en nooit olie verbruiken. In de GSXR600 cup vroeger gingen de motoren hagelnieuw uit het krat één training een beetje voorzichtig en daarna vol gas. Ik heb er nog nooit eentje zien roken. Mijn motto: Met een beetje beleid gewoon rijden zoals je normaal doet. Niet te zachtzinnig. Ik zal echter nooit een 790 zelf inrijden ben ik bang..


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #216 Gepost op: 18-08-2019, 11:09 »


Mijn kersverse rijdende iPad.
Inmiddels bijna 250km op de klok. Tasje ziet gigantisch uit op de foto, dat komt door de ongelukkige hoek. Maar het is wel nodig, anders kun je nog geen pakje boter meenemen op het apparaat.

Tot nu toe ben ik heel erg blij met het apparaat, het is zeer zeker een waardige opvolger van de 950. Iets wat ik van 1190/1290/1050/1090 niet echt vond.
Proefgereden op de gewone 'S', maar lage tweedelige zadels met zitkuil hebben mij nooit kunnen bekoren en de achteruitgang in vering tov de 950 was mij te groot. Met gewone slechte polderwegen krijg je de wielen al aan het dribbelen. De 'R' maakt dat allemaal meer dan goed en is m.i. de meerprijs ruim waard.

Offroad ga ik er nog even niet teveel mee doen. Voorlopig is de insteek meer dat ik het niet uit de weg ga als het mijn pad kruist, maar gepiel langs blubberige slootkantjes ga ik ook niet opzoeken. Als ik de WR260 in de sloot parkeer kan ik er om lachen, maar een half jaarsalaris in de sloot parkeren is andere koek. Mocht er echter nog eens ooit een tripje Marokko in het verschiet liggen....

Hij kan het verder wel uitstekend; ik heb er een paar stoffige zandpaden mee gepakt, reed 120 voor ik er erg in had, en het voelde als 60. Tijdens het rijden voelt het aan als een endurobrommer en niet als een allroad. Het buitenwerk is verder allemaal enduro-plastic-kapjes en geen gelakte delen, dus wat dat betreft hoeft een krasje ook niet echt pijn te doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #217 Gepost op: 18-08-2019, 21:03 »
Mooi hoor
Veel plezier ermee

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #218 Gepost op: 18-08-2019, 21:48 »
Het gedoe begint alweer. GPS monteren, euhhhhhh....
Nouja, maar even hobbyen en het eerste onderdeeltje voor de 790R is een feit.








Print is niet de mooiste, maar die is geprint op mechanische degelijkheid en niet om mooi te wezen. Laagjes haaks op het bovenvlak om zo sterk mogelijk plastic naar de bevestigingsboutjes te hebben en vrij heet en traag geprint voor een goede hechting van de laagjes onderling. Materiaal is ASA, dat is weersbestendig.
Als het afdoende werkt schuur ik 'm een keer mooi vlak en plemp ik er een laagje zwart overheen.

En omdat het leuk blijft om te zien, ramballetje draaien:
https://www.youtube.com/watch?v=DhZnjLrOx1M


Ik ben er nog niet helemaal gelukkig mee; past net niet zoals ik het graag zou zien. GPS liggend met korte knijper werkt ook, maar het liefste heb ik die dingen rechtop.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #219 Gepost op: 19-08-2019, 07:29 »
Altijd maar dat zwart, oranje is De kleur  ;) .


Gave bike, is dit je eerste nieuwe?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #220 Gepost op: 19-08-2019, 10:25 »
Ja, ik heb nog nooit eerder een nieuwe motor gekocht. Wel raar, word je geacht in te rijden en niet gelijk dat apparaat uit elkaar te sleutelen enzo.  ::)


Als ik jou was zou ik een proefrit op zo'n 790R uitstellen tot het spaarvarken vet genoeg is, de kans is groot dat die fiets jou ook heel goed bevalt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #221 Gepost op: 19-08-2019, 15:05 »
Ja daar ben ik ook bang voor! Maar ik heb 3 motoren geleden besloten dat woon-werk zo goedkoop mogelijk moet dus toen een XT660Z, CB500X en nu een NC750X gehad. Voor de lol (zand, vakantie en rally) lijkt me het zeker wat, maar dan wacht ik op een mooie 2e hand met 50.000 wegkilometers. Tegen die tijd is m'n SE wel versleten.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #222 Gepost op: 19-08-2019, 23:53 »
Jij rijd wat meer woonwerk dan ik, voor mij is het dan weer zinvoller om gewoon 1 motor voor woonwerk, asfaltlol en niet al te motorslopend allroadlol neer te zetten. Voor ploegen door de modder en van een berg af laten stuiteren heb ik het tweetaktje, en zo is het compleet.


Morgen een paar honderd km snelweg en filefilteren. Eens kijken hoe goed het 'm dat af gaat en hoe goed de simpele navigatie en muziekbesturing van dat KTM My Ride werkt.







Kan de telefoon gewoon in de binnenzak blijven. Klinkt ouwelullerig, misschien is het ook wel zo, maar stukken saaie weg krijgen we allemaal van tijd tot tijd voor de wielen.


Die rallymode throttle response is trouwens wel overheerlijk. Good old FCR41. Ik begin toch wel de voordelen van de computermeuk in te zien, je kunt gewoon kiezen hoe je het hebben wil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 307
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #223 Gepost op: 06-09-2019, 11:56 »
Hoe het precies zit is een beetje onduidelijk maar de traveller van deze blog thewonderexpedtion.com heeft door een schuiver/crash zijn 790 Adventure zien afbranden en kwam er gelukkig zelf net heelhuids vanaf....Er gaan nu speculaties dat door de lage tanks dit best een probleem is en ook de oorzaak kan zijn  ???


https://www.instagram.com/thewonderexpedition/?igshid=mkzppa1tu5tr&fbclid=IwAR2A1g-m1KJMWxezZVwmAC7qopm3A_rQFsUnm1WzZXBJsZpHPeuJRO70MzM

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #224 Gepost op: 06-09-2019, 12:02 »
De 950/990 en alle rally machines hebben lage tanks. Ik denk dat het risico op brand niet hoger is dan bij normale tanks. Als je pech hebt krijg je benzine lekkage, als je nog meer pech hebt dan ontbrand dit en heb je vette pech.
None of us is as strong as all of us.