Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: stem op mij voor de KNMV ledenraad  (gelezen 4281 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: stem op mij voor de KNMV ledenraad
« Reactie #45 Gepost op: 21-12-2021, 22:18 »
Beter wordt het niet.
Hier staat een link onder in het klein.


https://youtu.be/rT5pvCNP9TU

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: stem op mij voor de KNMV ledenraad
« Reactie #46 Gepost op: 21-12-2021, 22:43 »
ja, dat wordt snel geroepen.De KNMV is heel goed bezig met het MX Masterplan, echt verreweg de meeste circuits hebben hun vergunningen niet voor elkaar en lopen het risico gesloten te worden. Als er 1 omwonende is die bezwaar maakt tegen zo'n circuit en in de gaten heeft dat de milieuvergunning en de veiligheidsvergunning niet voor elkaar zijn dan geeft elke rechter hem meteen gelijk en is het klaar met die crossbaan.
In het MX masterplan wordt in samenwerking met de besturen van de clubs heel structureel gewerkt aan het goed geregeld krijgen van die vergunningen en ja, dat kost geld en daarom kost de licentie nu iets meer. Dit MX Masterplan zou welleens de redding van de crosserij kunnen betekenen.
Als iemand hier meer details over wil weten wil ik best nog eens in de notulen duiken.
Het is zo makkelijk om meteen te roeptoeteren dat iets niet deugt terwijl juist dit MX Masterplan in mijn ogen een echt goed opgezet plan is.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: stem op mij voor de KNMV ledenraad
« Reactie #47 Gepost op: 22-12-2021, 00:31 »
Het filmpje wat ik postte gaat over de prijsverhoging voor voornamelijk  offroad  rijders die nu 3 aparte licenties moeten kopen.
Dat is een behoorlijke verhoging voor een groep die meestal amper van een crossbaan gebruik maakt.
Dat de KNMV eerder al duistere verhogingen door voerden waarbij ze GEEN cijfers overleggen helpt niet mee.
Dat niemand weet waar ze "ons" ooit hebben geholpen helpt ook niet mee. Maar ok, nu gaan ze echt wel wat doen.
Dan vraag ik me af of ze niet al iets hadden kunnen doen voor ons in het verleden ?


Maar goed, ik betwijfel of dit gaat helpen.
Slecht voor de KNMV en ook slecht voor de sport.
En geheel knmv eigen vooral niet luisteren.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
Re: stem op mij voor de KNMV ledenraad
« Reactie #48 Gepost op: 22-12-2021, 21:03 »
Martijn, ik heb je in cc gezet op mijn reactie naar de KNMV. Ik denk dat actie nodig is om MX te behouden. Ik vind het plan logisch. De uitvoering vind ik slecht omdat het kosten verhoogt voor rijders zonder dat dit bijdraagt aan de financiering van het plan. Ik vind dat de ledenraad de uitvoerder van het plan op het matje moet roepen.

Het verhaal begon met 2 euro per training. Ik ben 10x op Bleiswijk wezen crossen en heb een  paar trainingen op een crosscircuit gevolgd. Tussen de 20 en 30 euro  voor mij.

Na wat tegengas werd het ineens 48 euro per rijder. Ik betaal meer als vast bedrag om mensen die meer riden dan ik minder te laten betalen. Dat voelt raar.

Maar het konijn uit de hoge hoed is de nieuwe licentie structuur. Ik betaal dit jaar 150 voor een offroad licentie en 35 euro met korting voor een jr racing supermoto licentie. Daarvan kan ik offroad rijden, een aantal enduros rijden en trial en cross trainen. In 2022 gaat dat kosten 115+67+115+80=377 euro. Das toch iets meer dan die 48 euro MX voor Nix!

Een basis sport licentie kan ik niet voor MX en trial gebruiken. Rare naam, BASIS sport licentie. Er is geen korting meer voor een exyra licentie hoewel de KNMV overhead al in de eerste licentie is betaald. Dat ga ik nu 4x doen.

Er zijn veel rijders die meerdere disciplines doen en die gaan afhaken in bepaalde  takken van sport. Dat stimuleert niet de sport wat wel de doelstelling van de knmv is.  Andere neveneffecten zijn dat trainers en andere bedrijven (trialmotor verkoop) minder klanten houden en minder omzet draaien. Ook niet de bedoeling. En de kans is groot dat mensen niet op een baan ttainen maar lekker gaan wildcrossen omdat de knmv ze op ongefundeerde kosten jaagt.

Ik vind het een slechte uitvoering van een plan. Maak lekker de cross licentie 48 euro duurder. Introduceer een betaalde optie op andere licenties om op een crossbaan te rijden. Ben ik nou zo slim of de rest zo dom?

Ik heb  nu het idee dat vooral andere rijders dan crossers de algemene pot van de knmv spekken. Ik laat het me graag uitleggen in een persoonlijk telefoongesprek met Camiel. Of laat hij het servicebureau bellen? Die heb ik al gesproken en die snappen het ook niet...

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: stem op mij voor de KNMV ledenraad
« Reactie #49 Gepost op: 24-12-2021, 10:48 »
Ook maar een email naar Camiel gestuurd, hij had mij immers erom gevraagd omdat ik meteen al reageerde op dit plan. Daarbij bedankt voor het filmpje popnagel, dat is een goed overzicht. Ik heb het filmpje bij de email gedaan.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: stem op mij voor de KNMV ledenraad
« Reactie #50 Gepost op: 09-02-2022, 14:10 »
Deze week een reactie gehad van de KNMV over de nieuwe licentie structuur. Omdat ik nu een MX licentie heb aangevraagd kreeg ik ook nog eens de rookie-status ::) . Zie hieronder citaat geplaatst met toestemming van de KNMV, (dat had ik wel even gevraagd):


"Wij begrijpen dat er, met name vanuit de Enduro en Offroad licentiehouders, onvrede is over de nieuwe licentiestructuur die we hebben doorgevoerd. Dat had ik precies hetzelfde gehad. Er zit natuurlijk wel een verhaal achter, je kan je hopelijk voorstellen dat we dit niet voor ons plezier doen.
 
Alles hangt samen met het MX Masterplan. Ik ga er vanuit dat ik de nut en noodzaak van het MX Masterplan niet hoef uit te leggen en dat de financiering van het plan ook uit de sport moet komen. Uitgangspunt van het MX Masterplan is dat iedereen die gebruik maakt van een cross circuit de € 48,50 bijdrage betaald. Motorsporters die geen gebruik maken van een crosscircuit betalen geen bijdrage, dit spreek voor zich.
 
En nu komt het probleem waar wij tegen aan zijn gelopen in aanloop naar de 2022 licentieprolongatie, namelijk onze licentiestructuur. Zoals bij jou bekend kon jij als (Offroad) startlicentiehouder ook altijd verzekerd rijden op de crosscircuits in Nederland. Als we dat niet zouden aanpassen had dat tot gevolg dat er heel veel licentiehouders, niet alleen uit de Offroad en Enduro hoek maar ook onder de Trial, Wegrace, Supermoto en Baansport ook de bijdrage zouden moeten gaan betalen. Dat zou heel onrechtvaardig en niet uit te leggen zijn naar die licentiehouders. Met dat uitgangspunt zijn we verder gegaan, dus het anders indelen van onze structuur, we hadden geen andere optie.
Per saldo is iedere startlicentie goedkoper geworden, dus iemand die niet actief is op een crosscircuit betaald nu minder dan voorheen. Hoeveel licentiehouders er, naast hun eigen discipline, ook gebruik maakten van een crosscircuit konden we natuurlijk niet herleiden met de oude structuur. We konden wel zien dat ongeveer 65% van de Offroad licentiehouders hun licentie pas in augustus/september aanvroegen. Als deze personen steevast gebruik zouden maken van het crossgedeelte in hun licentie hadden ze deze naar alle waarschijnlijkheid al eerder in het jaar aangevraagd, dus dit zijn voornamelijk mensen die de Offroad licentie ook alleen voor Offroad gebruiken.
 
Om de motorsportverzekeringspolis te kunnen financieren dienen wij inkomsten te genereren uit licenties. Omdat bijna alle startlicenties per saldo goedkoper zijn geworden en wij niet konden bepalen hoeveel rijders er in 2022 naast hun startlicentie ook een basis sportlicentie motocross zouden aanvragen hebben wij hier ook weer een inschatting moeten maken. Op basis van het genoemde percentage Offroad licentiehouders en de inschatting dat er uit andere disciplines minder rijders een aanvullende crosslicentie zouden kopen hebben we moeten kijken hoe we wel de begroting rond konden maken met de opbrengsten uit licenties. Daarmee is de Offroad licentie inderdaad de licentie die het meest in prijs is gestegen. Zoals gezegd niet leuk maar als je dit in verhouding zet met de kosten van de andere startlicenties en wat iemand allemaal kan met een Offroad licentie moeten we ook eerlijk stellen dat de licentie jarenlang een koopje is geweest. Voor een bedrag van € 150,- kon je namelijk alle Offroad evenementen rijden, meerdere Enduro wedstrijden, deelnemen aan club/districtswedstrijden en vrij training op Motocross circuits (zet dit even af tegen de kosten van een senioren licentie in de Wegrace: € 315,-, Supermoto € 165,-, Enduro € 265,- en Motocross € 205,-).
 
Met deze insteek vinden wij een totaalprijs van € 230,-, inclusief MX Masterplan bijdrage, voor een Offroad licentie waarmee je alle Offroad evenementen kan rijden alsook meerdere Enduro wedstrijden met een aanvullende Basis Sportlicentie voor Motocross voor vrije trainingen en clubwedstrijden een acceptabele prijs.
 
In onze communicatie proberen wij het zo goed mogelijk te verwoorden, we hebben alleen ook de ervaring dat er heel veel licentiehouders niks tot weinig lezen van de info die wij sturen. Het heeft geen zin om algemene mails te versturen met zo veel informatie.
 
Wat betreft de Rookie status, we hebben dit geprobeerd door te voeren in ons systeem van de licentieaanvraag maar was volgens onze systeembouwer niet mogelijk, baalden wij ook van maar konden we niet anders dan accepteren.
 
Hopelijk creëer ik hiermee wat begrip voor de situatie waar we in zaten en ik hoop dat je komend seizoen maar weer veel motorsport plezier mag beleven!"
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: stem op mij voor de KNMV ledenraad
« Reactie #51 Gepost op: 09-02-2022, 18:53 »
Kijk, dat is een reactie waar je wat mee kan.
Zoals hij het schrijft is de OTR licentie + cross weinig meer duurder als de bijdrage van het mx-plan.
Ik dacht dat het duurder was.


Wat niet weg neemt dat de KNMV van mij niks krijgt zolang dat lukt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: stem op mij voor de KNMV ledenraad
« Reactie #52 Gepost op: 07-09-2022, 14:27 »
Ter info, vandaag binnen gekregen, nieuws over het MX-Masterplan:

Stichting MX-Masterplan doneert €25.000 aan gele-vlagsysteem TCD Hummelo
 TCD Hummelo ontvangt als eerste motorcrossclub in Nederland een bijdrage uit handen van het MX-Masterplan voor het aanleggen van een veiligheidssysteem waardoor rijders veiliger kunnen trainen.


Johan Hartemink voorzitter TCD Hummelo:
 “TCD Hummelo is erg blij met de donatie vanuit het MX-Masterplan voor de aanschaf van het systeem. Dankzij deze donatie vanuit het MX-Masterplan wordt het voor de club mogelijk om vooruit te kijken en mogelijk verdere aanpassingen te doen ter verbetering van de veiligheid en verduurzaming op en rond de baan.”


“Er wordt op dit moment veel ervaring opgedaan met het gele-vlagsysteem dat rond onze baan is aangelegd. Dat systeem is al volledig in gebruik, maar wordt momenteel nog verder verfijnd aan de hand van verschillende factoren die op onze baan invloed hebben op de werking van het systeem. Sommige posities staan bijvoorbeeld nog te gevoelig afgesteld. Om dat te verbeteren snoeien we aan de zijkanten wat beter en hebben we het blikveld van de camera iets aangepast. Eén of twee keer per week een kort mailtje naar de leverancier die snel en adequaat reageert en het is weer verbeterd!”
Hoewel het veiligheidssysteem dat TCD Hummelo gebruikt rond haar baan nog wordt geperfectioneerd, wordt er al wel getraind terwijl het systeem in werking is. Liever iets vaker een knipperende lamp die achteraf niet nodig bleek te zijn, dan een systeem dat een gevallen rijder volledig mist. De eerste rijders hebben al op de baan gereden met het systeem in werking. Uit hun reacties blijkt dat zij zich door het systeem veiliger voelen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
Re: stem op mij voor de KNMV ledenraad
« Reactie #53 Gepost op: 25-09-2022, 16:29 »
Ga het toch zeggen, vind het een bijzondere keuze van de KNMV. Hummelo is een leuke baan maar extreem beperkt toegankelijk voor niet leden. Nu betalen alle cross licentiehouders voor een installatie waar ze vrijwel nooit gebruik van zullen / kunnen maken.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: stem op mij voor de KNMV ledenraad
« Reactie #54 Gepost op: 25-09-2022, 23:14 »
Nu je het zegt...: Veiligheid is belangrijk, maar was het ook een speerpunt van het MX Masterplan?
Uiteindelijk kan er ook een vrijwilliger op die schans gezet worden met een gele vlag...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: stem op mij voor de KNMV ledenraad
« Reactie #55 Gepost op: 26-09-2022, 13:02 »
Nu je het zegt...: Veiligheid is belangrijk, maar was het ook een speerpunt van het MX Masterplan?
Uiteindelijk kan er ook een vrijwilliger op die schans gezet worden met een gele vlag...
Er zijn nauwelijks vrijwilligers te vinden. Ik ben lid in Heerde en op woensdagen wordt daar enthousiast gevlagd in de eerste 20 minuten door vrijwilligers maar dat blijken dan de ouders te zijn van de jeugd die dan rijdt. Als de jeugd de baan uit gaat, zijn de vlaggers ook weg.
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: stem op mij voor de KNMV ledenraad
« Reactie #56 Gepost op: 22-12-2022, 09:26 »
FYI hierbij de nieuwsbrief die ik kreeg van de KNMV over het MX masterplan.


Dit is er in 2022 gedaan vanuit het MX-Masterplan

Het MX-Masterplan heeft als doel om geen tweede België te worden met de teloorgang van het aantal crossbanen. België was ooit een crossnatie met zo’n 60 crossbanen en daar zijn er nu nog maar 3 permanente trainingscircuits van over.


Die achteruitgang van het aantal banen willen we in Nederland voorkomen. Gelukkig hebben we in Nederland op dit moment 69 permanente crossbanen. Daarnaast kennen we nog een aantal evenementencircuits. Denk hierbij aan Oldebroek, Rhenen, Siddeburen en Oss - om er maar een paar te noemen.

Focus
Het MX-Masterplan richt zich op het behoud van de permanente trainingscircuits. Om dit te kunnen doen is bij het ontstaan van het MX-Masterplan bedacht om rijders een bijdrage van €2 per training te vragen. Zo zouden de grote gebruikers meer betalen dan de kleine gebruikers.  Dit was in de uitvoering echter omslachtig en slecht uitvoerbaar. Daarom is er €48 extra bovenop de crosslicentie gerekend (dit bedrag blijft voor 2023 hetzelfde). Dit lijkt misschien erg veel maar als je bedenkt dat een vergunningstraject jaren kan lopen en op kan oplopen tot wel €150.000 per circuit, dan is het ook nodig om een oorlogskas gevuld te hebben. Naast vergunningstrajecten ondersteunt het MX-Masterplan ook bij veiligheidssystemen en verduurzaming bij crossclubs.
Solidariteitsprincipe
De ene situatie is de andere situatie niet: de ene crossclub heeft een eigen terrein inclusief clubgebouw, terwijl de andere crossclub het terrein huurt. Tevens zijn er verschillen in het aantal leden per crossclub. Door de verschillen in de clubtrajecten en de daarmee niet-vergelijkbare kosten, is de ondersteuning per crossclub vanuit het MX-Masterplan nooit tot op de euro gelijk te verdelen. Het solidariteitsprincipe vraagt daarbij om verder te kijken dan alleen je eigen crossclub en daarom kijkt en werkt het MX-Masterplan ook landelijk. Crossclubs die bijvoorbeeld te weinig hebben gedaan met eerdere adviezen - of simpelweg pech hebben met hun vergunning vanwege bezwaren vanuit bewoners of gemeenten - kennen een zwaarder traject wat een grotere bijdrage vanuit de eigen clubkas vraagt. De MX-Masterplan aanpak vraagt dus om een landelijk blik want waar een club eventueel moet sluiten zal de druk bij de andere circuits komen te liggen.
 
 Als een crossclub gedwongen wordt de poorten te sluiten dan zal een flink aantal rijders zich bij een andere crossclub melden. Dit lijkt misschien interessant voor de overgebleven clubs, maar met een maximale hoeveelheid rijders die per training in de baan kunnen zijn is dit mogelijk niet zo. Een club die namelijk te veel rijders ontvangt, kan deze rijders eigenlijk geen crossmogelijkheid bieden. We streven dus naar behoudt van dit aantal crossbanen. Daarmee lijkt de ene club soms iets meer geholpen dan de andere, maar op de lange termijn wint héél crossend Nederland met deze aanpak.
   

Waar staan we als MX-Masterplan
Het MX-Masterplan is met 47 motorcrossclubs in gesprek van de 69 waarmee we gestart zijn. (peildatum midden december) Het streven is dat we alle 69 crossclubs einde maart 2023 gesproken hebben en uiteen gezet hebben wat we vanuit het MX Masterplan kunnen betekenen. De clubs die we nog niet gesproken hebben weten hoe ze ons kunnen benaderen als er acuut iets speelt zodat we die crossclubs direct kunnen helpen.
  
Op dit moment kunnen we voor 33 van de 47 motorcrossclubs waarmee we gesproken hebben iets betekenen, een groot aantal dus waarmee we aan het werk zijn. De werkzaamheden waaraan door verenigingen aan gewerkt wordt zijn divers: het actualiseren van de vergunning waar nodig, het verruimen van openingstijden, het aanleggen van een veiligheidssysteem, het vergroten van het aantal rijders in een trainingssessie tot en met een compleet nieuw aan te leggen crosscircuit.
 
 Dit nieuwe circuit waaraan gewerkt wordt ligt in Noord-Holland. Dit initiatief wordt door een stel ondernemers erg goed opgepakt en in overleg met de gemeente in de juiste stappen en snelheid uitgevoerd. Voor Noord-Holland en de rijders uit die provincie een enorm mooie gelegenheid om ook weer op een eigen provinciale crossbaan te kunnen crossen. Zover is het echter nog niet maar de juiste richting is ingezet. De initiatiefnemers hebben het ook voor het circuit van Den Helder mogelijk gemaakt om daar weer twaalf keer per jaar te kunnen crossen.

Tienjarenplan
Voor vergunningstrajecten moet je een erg lange adem hebben en dus is dit doorgaans niet zomaar geregeld. Het MX-Masterplan werkt daarom met een tienjarenplan en maakt gebruik van expertisebureaus om de juiste stappen te zetten bij vergunningstrajecten. Het lerende effect van het in beeld hebben van alle aanvragen van alle crossclubs zorgt dat we de juiste activiteiten doen en waar mogelijk combineren.

Welke successen zijn geboekt? We hebben 47 van de 69 crossclubs gesproken en samen gekeken naar de behoefte van de ondersteuning ten aanzien van vergunningen, veiligheidssystemen en verduurzaming. Niet alle clubs willen met naam en toenaam genoemd worden in de uitingen en daar houden wij natuurlijk rekening mee.
 
 Clubs waar het MX-Masterplan haar bijdrage met partners heeft kunnen leveren en op korte termijn een financiële bijdrage levert zijn:
 
 -    Crossclub De Prikkedam (vergunningstraject)
 -    Crossclub Halmac (vergunningstraject)
 -    Crossclub TCD Hummelo (veiligheidssysteem)
 -    Crossclub Dalfsen (vergunningstraject)
 -    Crossclub Terschelling (vergunningstraject)
 -    Crossclub MSV NOV te Heerde (vergunningstraject)
 -    Crossclub MAC Lierop (vergunningstraject)
 -    Crossclub Boekel (veiligheidssysteem)
 -    Crossclub Veluwse Zandhappers (vergunningstraject)
 -    Crossclub MAC Veldhoven (veiligheidssysteem)
 
 De voorbereidingen voor het veiligheidssysteem (gewenste positionering van de camera’s en lampen) lopen bij flink wat van de crossclubs waarmee we in gesprek zijn. Hierover zullen we in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar van meerdere circuits verslag kunnen doen.
 
 De website van het MX-Masterplan zal bijgewerkt worden nadat alle betalingen verwerkt zijn zodat de werkelijke uitgaven posten actueler weergegeven kunnen worden.
 
 Wij hopen je met dit bericht een inkijkje gegeven te hebben in de werkzaamheden van 2022 van het MX-Masterplan. We wensen jou en jouw naasten fijne feestdagen en een gezond motorsportjaar 2023 toe!
 
 Met vriendelijke groet,
 Team MX-Masterplan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: stem op mij voor de KNMV ledenraad
« Reactie #57 Gepost op: 18-02-2023, 12:48 »
Ik gebruik dit even als algemeen KNMV topic:
Als lid heb je - als het goed is - gisteren een uitnodiging gekregen voor een enquete van de KNMV.
Maak hier gebruik van om je mening te geven over de KNMV en hoe ze onze belangen behartigen.


https://nl.surveymonkey.com/r/KNMV2023NL


Edit: Oorspronkelijke link was een gepersonaliseerde link, nu vervangen door een generieke link. Beter nog: Gebruik de link uit je mail!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
Re: stem op mij voor de KNMV ledenraad
« Reactie #58 Gepost op: 18-02-2023, 20:01 »
Ik heb 'm als licentiehouder gekregen, dat is ook de titel in jouw link. Weet niet of het hele KNMV ledenbestand deze mail heeft gekregen.

Ze weten wel dat ik de enquête al heb ingevuld, dus in ieder geval lijkt mij ipadres gelogd.