Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: GPS vraagjes  (gelezen 97080 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 446
Re: GPS vraagjes
« Reactie #270 Gepost op: 01-07-2015, 16:53 »
Waarom niet over op open street map. Gratis en goed. Kun je in Mapsource installeren en vandaar op de gewone manier naar je 60 verzenden.
http://garmin.openstreetmap.nl/


Gebruik ik ook. Betere kaarten (meestal) als Garmin en gratis ! Staan ook veel meer paadjes op  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: GPS vraagjes
« Reactie #271 Gepost op: 01-07-2015, 17:08 »
Ik heb verleden jaar openstreetmap in Aragon gebruikt, op de 62.
om me te laten leiden van de ene naar de andere waypoint, dus WP einde track naar WP begin volgende track
moet zeggen dat ik daar niet helemaal blij van was,
dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de ingestelde routering of hiker of motor of wat je meer kunt kiezen.
in elk geval ben ik steeds maar op mijn gevoel afgegaan om van de ene naar de andere waypoint te komen, GPS kaartje kijken waar je staat en waypoint kiezen, dat was steeds een km of 10, en geen 45km wat de routering steeds wilde.
Voor 2015 heb ik er CityNavigator bijgezet en wil eens zien of ik dan wel de korte route krijg van eind WP naar begin WP.
Met ons reed in elk geval een maat met Zumo dat geeft beslist een ander inzicht cq overzicht, overigens niet helemaal verhelderend, soms leidde dat ook tot discussie, dus richting gekozen waypoint op routering al of niet succesvol.
Nou is het in Aragon zo dat er weinig te kiezen valt omdat als je over het asfalt van de ene naar de andere WP wilt er máár 1 asfaltweg ligt, idem routerbare graveltrack.
Dus 2015 gaan we het maar weer een doen beter voorbereid met zelfs een echte megakaart met coordinaten erop.
Rij hier thuis nu met CN rond en dat gaat eigenlijk wel perfect van A naar B.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: GPS vraagjes
« Reactie #272 Gepost op: 01-07-2015, 19:34 »
Waarom niet (...) http://garmin.openstreetmap.nl/


Nooit erg veel vertrouwen in gehad. Als in, bang dat t gebrekkig is.



Goed, ik heb mijn woonomgeving gedownd, kijken wat ik ervan vind. Voor mij is het voornamelijk voor routatie op de weg. Maar het moet wel hufterproof zijn zoals CN. Rondjes rijden met CN 09 kan ik nu ook  :D


Dank voor de link!
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: GPS vraagjes
« Reactie #273 Gepost op: 01-07-2015, 21:02 »
Mijn ervaring is dat OSM in NL inderdaad geweldig goed is.
Daarbuiten wisselt het, dus best even vergelijken met Google Maps of zo.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: GPS vraagjes
« Reactie #274 Gepost op: 01-07-2015, 21:15 »
Ik heb er net een weekje van 3000 km (on road) op zitten met alleen OSM op de telefoon. De 60 als backup mee maar niet aangeraakt. NL, BE, L, F, S, I, 't was allemaal foutloos. Waar het fout ging was het mijn schuld. Al eerder goeie (maar niet perfecte) ervaringen in Spanje en Marokko. Dat gold overigens ook voor de Garmin kaarten voor bijvoorbeeld Marokko, ook verre van perfect. De OSM communities zijn niet in alle landen even actief en dat merk je wel in de kaarten. Ik heb CN en OSM een tijd naast elkaar gebruikt en ga niet meer terug. De 60 (met OSM) wordt alleen nog ingezet als het echt hufterproof moet zijn (water of stof/zand). Totdat er een Galaxy Active is of zo  :D


Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: GPS vraagjes
« Reactie #275 Gepost op: 02-07-2015, 00:04 »
Mapsource slikt gewoon 2015 CN kaarten.
Veel OSM kaarten zijn voor de fiets en nemen dus een andere route dan voor de auto/motor
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: GPS vraagjes
« Reactie #276 Gepost op: 02-07-2015, 20:19 »

Veel OSM kaarten zijn voor de fiets en nemen dus een andere route dan voor de auto/motor

Hoeft op zich geen probleem te zijn.

Heb de springride  uit gezet met osm en ook het laatste deel van de midsummer. Doet zeker niet onder voor de topo de  kaart van garmin. Ook routeren doe ik er mee. Hebben tijdens de midsummer een alternatieve route naar Erve de Koekoek gereden. Gewoon osm een route laten berekenen. Kwamen over een drietal zandpaden......... zal bij CN niet zo gauw gebeuren.
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 446
Re: GPS vraagjes
« Reactie #277 Gepost op: 02-07-2015, 21:23 »
Bij CN staan zeer veel onverharde officiele wegen er geeneens op !  ::) :o

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: GPS vraagjes
« Reactie #278 Gepost op: 02-07-2015, 21:47 »
De Montana heeft een offroad profiel en je kan bij veel garmins instellen onverhard vermijden ja/nee.
Op kortste route en een niet lange route pakt hij dan wel onverhard.
OSM kaart geeft vaak veel meer onverhard weer maar CN ook redelijk veel, wel detail op hoogst en goed inzomen, viel me in brabant laatst op de OSM juist veel onverhard niet liet zien en CN wel maar dat kan ook aan mijn OSM kaart liggen.

in landen met weinig verhard zo als spanje, polen en kroatie laat CN wel bijna alle voor een auto geschikte onverharde wegen zien.

Je kan kaarten ook doorzichtig maken en over elkaar heen leggen, daar ben ik niet zo in thuis, weet iemand een link/programma?
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: GPS vraagjes
« Reactie #279 Gepost op: 02-07-2015, 22:29 »
Als je zowel je topo- als een routeerbare kaart inschakelt, zal hij de Topo op het scherm laten zien, terwijl hij op de achtergrond de routeerbare kaart voor... het routeren gebruikt. Werkt prima op de Montana, ook op de zumo 550 daarvoor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: GPS vraagjes
« Reactie #280 Gepost op: 03-07-2015, 09:23 »
Als je zowel je topo- als een routeerbare kaart inschakelt, zal hij de Topo op het scherm laten zien, terwijl hij op de achtergrond de routeerbare kaart voor... het routeren gebruikt. Werkt prima op de Montana, ook op de zumo 550 daarvoor.

Goeie, ga ik proberen... ;)
Gerrit :)

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: GPS vraagjes
« Reactie #281 Gepost op: 03-07-2015, 11:59 »
Als je veel kaarten tegelijk aan hebt staan wordt ie wel wat trager.
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: GPS vraagjes
« Reactie #282 Gepost op: 03-07-2015, 15:07 »
pas op: er zijn ook topo (routeerbare kaarten, topo benelux) en CN routeerbaar.

openstreetmap is een database. de kaarten zijn afgeleide is maar net welke data de render in de kaart stopt.

Zo ook Lambertus, die dan ook nog eens een vertaalslag maakt naar (beperkte) garmincode, en elke garmin gps daar ook nog anders mee om gaat.

In een land waar een osm mapper actief is, is het maar net wat voor osm key value hij aan een weg hangt.

Bij ons zijn de wegen van dorp naar dorp overal verhard asfalt highway=unclassified en ook highway=secondary
Een onverharde gravel grond zand zetten we gauw op highway=track, die wordt niet gauw meegenomen door routeringstyles om met de gewone auto te berijden, Garmin alles samengevoegd onverhard

Maar neem nu een land als Bolivia, waarvan weg dorp naar dorp/gehucht bestaat uit grond, waar wij in Nederland track van zouden maken, in Bolivia maakt men daar unclassified/secondary omdat het een voorname doorgaande weg is, hopelijk zet men daar surface=ground/ unpaved

Maar dan nog, dat ondervond de nederlandse perscombinatie in de dakar 2015 de tweede Uyuni dag, dachten over goed begaanbare wegen te rijden en een kortere route te nemen na chili , het had de dag daarvoor behoorlijk geregend, zodat het water uit de bergen naar beneden komt en tijdelijke rivieren vormt intermittent ford (doorwadingingen), gebieden overstroomt en laten ze zich daar net vast rijden. En dan reden ze nog niet met een: Daar moet je niet gaan rijden met asfalt (lage) auto, dat weet elke Boliviaan, local, waar het wel en niet kan. Ze kunnen hun huis soms alleen door de rivierbedding bereiken, of hun bouwland door zulke intermittent beddingen zelfs met vrachtwagen om de producten af te voeren.
En in Nederland en omgeving staat veel ingetekend, die gebieden nog niet, het proces is later op gang gekomen.

Welke wegen neem je mee in de openstreetmapkaart voor garmin auto,
Hoe zijn die wegen in spain ingetekend en vertaald naar Garmin, daar krijg je verschillen van.

En dan weer welk garmin gps gebruik je routeringsinstellingen, er zijn zo veel variabelen.


Je kan de missende osm wegen zelf inteken!!!!!!!!!!! Je mag ze natekenen van BING in OSM, mis je een stukje dan duurt het even voordat de nieuwe kaarten weer gemaakt zijn en jij ze kunt gebruiken. Vandaag is het de kaart met data Map version: 21-06-2015, zit dus gauw een paar weken tussen.

Is er een nieuwe weg open, dan vaak al ingetekend als construction staat hij binnen een paar weken op de kaart als bruikbaar, dat is wel de kracht van Openstreetmap.





Offline member

  • *****
  • Berichten: 446
Re: GPS vraagjes
« Reactie #283 Gepost op: 03-07-2015, 23:13 »
OSM is inderdaad over het algemeen snel up to date en zelf te verbeteren. Mijn eigen straat stond er bijvoorbeeld niet geheel op. Nu wel  8)


De rode lijnen hier op de kaart van CN zijn stukken van een officiele weg die onverhard is maar in CN niet (geheel) wordt aangegeven.
Dat is met zeer veel onverharde wegen. Daarom heb ik OSM op de 60 CSX
CN gebruik ik voor de weg en in de auto op de Zumo.







Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: GPS vraagjes
« Reactie #284 Gepost op: 04-07-2015, 00:50 »
Je hebt nog niet de typfile voor Garmin aangepast, zo geef ik altijd de onverhard wegen een groene kleur. Ook bij osm. Veel herkenbaarder.

Had je zelf de weg in osm aangepast?

Of kwam het door de OSM  bag ronde waarbij alle huizen in Nederland opnieuw zijn ingetekend met adres en tegelijkertijd werden de wegnamen gekontroleerd en dus verbeterd.