Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: pull-up or tie-down spanbanden?  (gelezen 986 keer)

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
pull-up or tie-down spanbanden?
« Gepost op: 31-10-2020, 22:01 »
Ik vind de spanbandjes van 24MX ideaal en ze zijn weer in de aanbieding, maar wat is het verschil tussen pull-up en tie-down spanbanden? En wanneer gebruik je welke?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: pull-up or tie-down spanbanden?
« Reactie #1 Gepost op: 01-11-2020, 00:32 »
Het enige wat ik weet is, dat er spanbanden zijn met aan allebei de uiteinden een haak, hiertussen de spanner.
En er zijn spanbanden met aan één kant de spanner, aan de andere kant het uiteinde die je door de spanner moet doen. (rond-spannen)


Echt goedkoop vind ik ze eigenlijk niet, maar de foto zegt me ook niet veel.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 138
Re: pull-up or tie-down spanbanden?
« Reactie #2 Gepost op: 01-11-2020, 08:23 »
Als je de spannerzijde onder wil koop je de pull-up variant, als je het andersom wil koop je de tie-down.  ;D
Of je draait ze om natuurlijk..






Gr. Roel

Offline member

  • Modder'ator Yamaha TT600E Belgarda + Honda CR250R + GG TXT PRO 300
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4773
Re: pull-up or tie-down spanbanden?
« Reactie #3 Gepost op: 01-11-2020, 12:04 »
Als het zijn die ik denk dat het zijn.

Aan de tiedown zitten aan het eind een lus (van de ''stof'' van de band zelf). En een haak op +-20 of 30 cm van het einde van die lus. Aan de andere kant een carabine haak.Je kan dus de lus ergens omgeen hangen, en dan de haak erdoorheen halen.
Ik heb ze voor op de aanhanger en vind ze ideaal. Draai die lussen langs de kroonplaat van mijn trialmotor, inhaken, band aantrekken en klaar.


Bij de tiedown trek je naar beneden aan, bij de andere trek je omhoog. Bij een lage aanhanger is omhoog trekken denk ik makkelijker, bij een (lage) bus is omlaag aantrekken wellicht makkelijker
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: pull-up or tie-down spanbanden?
« Reactie #5 Gepost op: 01-11-2020, 12:26 »
Echt goedkoop vind ik ze eigenlijk niet, maar de foto zegt me ook niet veel.
Gisteren waren ze nog met 50% korting: 2 bandjes voor 15 euro (plus verzendkosten natuurlijk).

Post Merge: 01-11-2020, 12:29
Bij de tiedown trek je naar beneden aan, bij de andere trek je omhoog. Bij een lage aanhanger is omhoog trekken denk ik makkelijker, bij een (lage) bus is omlaag aantrekken wellicht makkelijker
Ben maar een slap mannetje, dus heb al snel een voorkeur voor de manier waarbij de natuur meewerkt (met de zwaartekracht mee dus). Maar ik was benieuwd of ik nog iets miste in mijn analyse.

Post Merge: 01-11-2020, 12:30
Als je de spannerzijde onder wil koop je de pull-up variant, als je het andersom wil koop je de tie-down.  ;D
Of je draait ze om natuurlijk..
Precies daarom mijn vraag: zijn het überhaupt verschillende producten of zitten ze gewoon omgedraaid?

Post Merge: 01-11-2020, 12:43
Hier dus ;D


https://www.allroadmoto.be/nl/spanbanden-lengte-185cm-breedte-25mm-treksterkte-8.html
15 euro voor een set is blijkbaar een normaal bedrag

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: pull-up or tie-down spanbanden?
« Reactie #6 Gepost op: 01-11-2020, 18:22 »
Bij de tiedown trek je naar beneden aan, bij de andere trek je omhoog. Bij een lage aanhanger is omhoog trekken denk ik makkelijker, bij een (lage) bus is omlaag aantrekken wellicht makkelijker


Ik zou andersom zeggen: Bij een aanhanger waarbij je er naast staat, is naar beneden trekken gemakkelijker: Ik trek tegelijkertijd aan het stuur - met meer hefboom - en aan de spanband. In een bus - zeker met 2 motoren naast elkaar - zit je op de motor bij het aantrekken. Dan zou ik omhoog willen trekken, terwijl ik met m'n bovenbeen en m'n andere arm de motor opzij duw.


Ze zijn om de paar weken in de aanbieding voor 15 Euro bij 24MX. Prima bandjes! Lekkerder ook dan die van allroadmoto hierboven, door de lus bovenaan en de musketonhaak beneden. Zonder gesloten (musketon-) haak, kan de haak losraken in bochten of bij hobbels, als je de motor niet sterk aanspant. En sterk aanspannen wil je niet, om de voorvorkkeerringen niet te zwaar te belasten. Die 24MX banden kunnen vrijwel niet uit zichzelf los, en ze beschadigen je stuur niet.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: pull-up or tie-down spanbanden?
« Reactie #7 Gepost op: 01-11-2020, 20:11 »

Ik zou andersom zeggen: Bij een aanhanger waarbij je er naast staat, is naar beneden trekken gemakkelijker: Ik trek tegelijkertijd aan het stuur - met meer hefboom - en aan de spanband. In een bus - zeker met 2 motoren naast elkaar - zit je op de motor bij het aantrekken. Dan zou ik omhoog willen trekken, terwijl ik met m'n bovenbeen en m'n andere arm de motor opzij duw.
Zo simpel kan het zijn, dank je.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: pull-up or tie-down spanbanden?
« Reactie #8 Gepost op: 01-11-2020, 20:33 »
Zo doee ik het ook. Met Acerbis spanbanden.
Die met die extra lus. Heel handig.


BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: pull-up or tie-down spanbanden?
« Reactie #9 Gepost op: 02-11-2020, 08:30 »
Waarom niet de bandjes van de Action?
Een paar voor 2 euro. Door de kroonplaat en aantrekken maar.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: pull-up or tie-down spanbanden?
« Reactie #10 Gepost op: 02-11-2020, 08:43 »
Deze zijn goed, veilig en gemakkelijk om zelf te bevestigen, ook als je alleen bent.


Hiervoor deed het ik het met andere spanbanden. Dat ging ook meestal goed. Open haken schoten een heel enkele keer los, op hobbels en in bochten. Ik heb ook een keer een spanband gehad waarvan de band door de ratel 'heengleed'. Het was wel een raar gezicht om de motor op de kop naast de kar te zien hangen op de snelweg. Ik weet dat het niet aan de spanband lag, maar toch... ik maak die fout liever niet meer.


Maar het kan ook heel goed met andere spanbanden, zolang je zelf weet hoever je kunt gaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: pull-up or tie-down spanbanden?
« Reactie #11 Gepost op: 02-11-2020, 10:10 »
Waarom niet de bandjes van de Action?
Een paar voor 2 euro. Door de kroonplaat en aantrekken maar.


Let voor de grap eens op hoeveel oranje stukken spanband langs de snelweg leggen.
En die oranje zijn van de action.
Te dun de prijs zit ergens in.