Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: iemand bekend met LOCUS maps?  (gelezen 9002 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #15 Gepost op: 04-12-2016, 17:31 »

Ik gebruik meer OsmAnd. Die doet netjes GPX lijntje volgen als er geen weg is.
Jij rijdt volgt het pad (de track, gpx osmand) en dan komt er een icoontje precies op de plaats van de track in Osmand. Osmand volgt niets, jij volgt osmand.  ;D

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #16 Gepost op: 04-12-2016, 17:41 »
Point taken  :D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #17 Gepost op: 05-12-2016, 14:12 »
Jij rijdt volgt het pad (de track, gpx osmand) en dan komt er een icoontje precies op de plaats van de track in Osmand. Osmand volgt niets, jij volgt osmand.  ;D

Locus doet exact hetzelfde, met daar aan toegevoegd dat hij naderende koerswijzigingen keurig met een icoontje in de linkerbovenhoek aankondigt en visueel de meters begint af te tellen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #18 Gepost op: 05-12-2016, 14:14 »
Dank je. Aantal punten in de GPX track doet niet ter zake?
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #19 Gepost op: 05-12-2016, 19:37 »
Dank je. Aantal punten in de GPX track doet niet ter zake?
Geloof van niet maar heb het nooit opgezocht. Maar er is een vrij frequent bezocht forum, dus je zou het daar ff kunnen vragen!

Verstuurd vanaf mijn BV6000 met Tapatalk


Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #20 Gepost op: 05-12-2016, 20:16 »
Locus doet exact hetzelfde, met daar aan toegevoegd dat hij naderende koerswijzigingen keurig met een icoontje in de linkerbovenhoek aankondigt en visueel de meters begint af te tellen.
Het icoontje zit ook in OsmAnd, incl metertjes die aftellen. Ik heb Osmand iig getest met de complete MS1000 track, ofwel 3 dagen als 1 lange track, dat zijn heel veel trackpunten!
Ook getest, geen kaart, wel track en de richting wordt nog steeds aangegeven. Wel blijft de app janken dat je de kaart moet downloaden.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #21 Gepost op: 05-12-2016, 20:37 »
Ik zou bij die MT 5001 wel willen weten of je apps naar de SD kaart kan verplaatsen. Of alleen de locatie van de kaartjes veranderen => niet alles in het interne geheugen. Ik merk met OsMand dat je met bijvoorbeeld een rondje Europa ("we zien wel waar we uitkomen", "we rijden het mooie weer achterna" enz.) best veel kaarten meeneemt. Die wil ik dan echt wel op SD kunnen opslaan anders kom ik ruimte te kort.
Kan namelijk niet bij alle toestellen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #22 Gepost op: 05-12-2016, 20:54 »
Ik zou bij die MT 5001 wel willen weten of je apps naar de SD kaart kan verplaatsen. Of alleen de locatie van de kaartjes veranderen => niet alles in het interne geheugen. Ik merk met OsMand dat je met bijvoorbeeld een rondje Europa ("we zien wel waar we uitkomen", "we rijden het mooie weer achterna" enz.) best veel kaarten meeneemt. Die wil ik dan echt wel op SD kunnen opslaan anders kom ik ruimte te kort.
Kan namelijk niet bij alle toestellen.
Er is een androidversie die moeilijk doet, ik geloof 4.1 of daaromtrent. Er zijn geloof ik workarounds voor.
De kaarten krijg je meestal wel op de SD, de app als geheel naar sd is met de laatste android versies lastig/onmogelijk zonder rooten.

Al een tijdje bestaat de android/data map op je sd waar apps toegang toe hebben om dingen op te slaan. Er is in de historie van android nogal wat gestoei geweest met toegangsrechten tot mapjes maar volgens mij is dat al een tijdje opgelost na versie 4. Huppeldepup.

In Osmand kun je heel goed je sd voor kaarten instellen. Een frisse installatie van de laatste versie geeft je die optie bij de eerste start al en kiest uit zichzelf de sd als datalocatie.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #23 Gepost op: 05-12-2016, 21:01 »
Bij Locus kun je ook je kaartmateriaal op SD zetten, net even uitgezocht.

Sent from my combimagnetron using Tapatalk

Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #24 Gepost op: 06-12-2016, 13:35 »
ik werd recentelijk ook geattendeerd op MAPS.ME..
screenshots doen een beetje denken aan TT,
maar geen idee wat t is en/ of hoe het werkt (of waar)

KLIKKERDERKLIKKLIK
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #25 Gepost op: 06-12-2016, 14:29 »

Ik gebruik meer OsmAnd. Die doet netjes GPX lijntje volgen als er geen weg is. Als die er wel is wordt er volgens een bepaald algoritme een aanwijzing gegenereerd. Vermoedelijk op basis van een kruising of afslag in de buurt van het lijntje en jouw actuele positie. Het lijntje hoeft dus niet exact over de weg te lopen. Dus niet bij ieder punt van het "kruimelspoor". Lijkt me ook vermoeiend en niet logisch.


Interessant ding die MT5001, ook een goeie prijs. Vooral die cradle zou ik een uitkomst vinden. Jammer dan weer van de resolutie en de android versie. Resolutie is wel mee te leven vermoedelijk, interessanter vind ik de felheid en contrast in zonlicht. Daar kun je eventueel ook wel weer een afdakje voor maken.
Die versimpelde interface/startscherm kun je op ieder Android toestel zetten, zijn launch apps in allerlei soorten en maten.

Wat ik bij mijn S5 merk is dat het renderen van de kaartjes in Locus een stuk minder snel gaat dan in Osmand. Maar nog steeds snel genoeg. Hoe dat met een ehm, "Allwinner A33 Quad Core Cortex A7@1.3GHZ" moet, ik ben benieuwd.

We gaan het meemaken, order is eruit.  ;)

Gert, waarom gebruikt Osmand en Locus. Maw, welke heeft de voorkeur bij AllRoad rijden?
Kunnen we een lijstje maken met voor en nadelen van Osmand en Locus?

gr Marten
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #26 Gepost op: 06-12-2016, 14:38 »
Nadelen Locus:
- POI is in Beta, maar zitten wel in het (betaalde) kaartmateriaal
- Je moet betalen, net als bij TwoNav, voor hun OSM materiaal, maar dat blijft beperkt tot ongeveer €2 per land
- hij kan van A naar B routeren, maar niet over 'via-punten', althans, ik heb het nog niet ontdekt
- hij kan niet een benzinestation vinden dat lang de huidige track ligt

Voordelen Locus:
- Je kunt het scherm zo instellen dat het alleen aangaat bij een naderende koerswijziging, ook bij tracks
- Je kunt het scherm zo instellen dat het aangaat bij te ver van een track afwijken (instelbaar, bijvoorbeeld 100m)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #27 Gepost op: 06-12-2016, 14:54 »
Nadelen Locus:
- POI is in Beta, maar zitten wel in het (betaalde) kaartmateriaal
- Je moet betalen, net als bij TwoNav, voor hun OSM materiaal, maar dat blijft beperkt tot ongeveer €2 per land
- hij kan van A naar B routeren, maar niet over 'via-punten', althans, ik heb het nog niet ontdekt
- hij kan niet een benzinestation vinden dat lang de huidige track ligt

Voordelen Locus:
- Je kunt het scherm zo instellen dat het alleen aangaat bij een naderende koerswijziging, ook bij tracks
- Je kunt het scherm zo instellen dat het aangaat bij te ver van een track afwijken (instelbaar, bijvoorbeeld 100m)

werkt dit niet bij locus?
http://freizeitkarte-osm.de/android/de/index.html
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #28 Gepost op: 06-12-2016, 14:56 »
Jawel hoor; ik heb ook gewoon OSM materiaal geladen in Locus. Maar voordat je blij wordt; check dan even of hij de POI wel goed kan vinden. Zonder POI vind ik een kaart waardeloos.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: iemand bekend met LOCUS maps?
« Reactie #29 Gepost op: 06-12-2016, 15:27 »
We gaan het meemaken, order is eruit.  ;)

Gert, waarom gebruikt Osmand en Locus. Maw, welke heeft de voorkeur bij AllRoad rijden?
Kunnen we een lijstje maken met voor en nadelen van Osmand en Locus?

gr Marten


Ik gebruik ook nog OruxMaps en Google Maps  :D  Gewoon omdat het kan  ::)


GMaps gewoon in NL over de weg van A naar B tegen je tel mompelen waar je naar toe wil en gaan. Of op maps route plannen en verzenden naar je tel. Heeft niks met motor of offroad te maken.


De andere 3 door elkaar heen omdat ik het gewoon een leuk soort apps vind.


Ik heb na veel omzwervingen en uitproberen ontdekt dat ik eigenlijk maar heel weinig wil:
> OSM, vooral ook offline voor in Spanje/Marokko
> veel kaartdetail, ook fietspaden, voetpaden enz. Als ik ergens fout rijd en ik kan even 100 meter fietspad pakken dan wil ik niet 5 km omrijden omdat dat fietspad niet getoond wordt. Verder gebruik ik OSM ook voor MTB, wandelen door oude stadjes etc dus liever teveel detail dan te weinig
> een gpxje na kunnen rijden, onroad en offroad. Geen herberekeningen enz, gewoon een lijntje. Er over kunnen navigeren is geen must maar wel handig
> in een stadje/dorpje POI's kunnen zien. In de praktijk alleen tanken / eten / slapen
> wat ik verder doe als ik onderweg ben zonder duidelijk plan, is een punt op de kaart (bijv stuurweggetje) aanwijzen en dan daar naartoe rijden, al dan niet met viapunten. Zo zitten de meeste onroad motorvakanties de laatste jaren in elkaar  :)


Volgens mij kun je dat met alle 3. Ik gebruik OsmAnd het meest omdat ik de kaartweergave het duidelijkst vind. Maar de user interface is minder handig en verandert ook regelmatig. Locus en Orux zitten makkelijker, intuitiever in elkaar. Maar de weergave erg priegelig of je moet sterk inzoomen. Misschien kun je de rendering beïnvloeden, bij Osmand kan dat wel, nog niet mee geexperimenteerd.


Deze geeft wel een aardig overzicht met screenshots (staat Maps.Me ook bij):
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Android


Overzicht van apps en features:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Comparison_of_Android_applications

Post Merge: 06-12-2016, 15:36
werkt dit niet bij locus?
http://freizeitkarte-osm.de/android/de/index.html


Volgens hun site wel
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain