Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket  (gelezen 20037 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Gepost op: 19-12-2010, 10:00 »


Als het nu al in zelfbouwversie komt, dan zal er toch ook wel een versie komen die voor onze fietsen geschikt is?

40€ bij de Conrad!


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #1 Gepost op: 19-12-2010, 11:04 »
zeer goed leerpakket: ik zou zeggen aanschaffen en meten!:

Bekijk maar eens hoeveel energie je uit die batterijen moet halen voor 1 ladinkje waterstof/zuurstof, en hoeveel je dan weer terug krijgt.

Oja.. en het is natuurlijk alleen energie-storage: Je moet het eerst maken met een batterij... en wat je uiteindelijk krijgt is weer dezelfde stroom.  ;)

(ik zou de batterij maar meteen aan de motor hangen... gaat ie vast veeel langer mee!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #2 Gepost op: 19-12-2010, 13:30 »


Ze hebben ook deze; dan heb je die lastige wielen er niet bij maar een zonnepaneeltje erbij.

De afvalstof is water en daar kan je je Camel-bag mooi mee vullen ;D

Post Merge: 19-12-2010, 14:02
Hier krijg je al een aardig idee van de verliezen:

http://www.geosenergie.nl/easyshopmaker/p_h-racer.htm

Maar toch allemaal redelijk betaalbaar!

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #3 Gepost op: 20-12-2010, 07:41 »
das niet interessant, om 5kg waterstof mee te nemen heb je iets van 600L nodig.
en het rendement is niet hoger dan van benzine:
water naar waterstof = 50% en dan weer van waterstof naar water =50%
dus 50% van 50% = 25%
verder haalt een stack pas dat rendement als de temperatuur constant is en de belasting ook, dus dan heb je een accu pakket nodig om te bufferen voor als je vol gas geeft of stil staat.
dus dan kan je net zo goed meteen elektrisch gaan rijden.

waterstof is dus alleen interessant om als buffer te gebruiken van overcapaciteit van het lichtnet, en dan kan je het weer met een gasturbine opstoken als je te weinig capaciteit heb in je net.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #4 Gepost op: 20-12-2010, 08:21 »
Kijk! Dat is duidelijke taal ;)

Maar zouden onze Otto-motoren ook via een truuk op waterstofgas kunnen rijden?

Ik zou het uitlaatgeluid niet willen missen en de wandelaars in de stad waarschijnlijk ook niet.

De Track zou met zijn diesel motor bijv. omgebouwd kunnen worden naar Hythane en toch bijna 'zero emission' halen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 269
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #5 Gepost op: 20-12-2010, 11:19 »
ik heb daar eens een mooi artikel over gezien. De woestijnlanden zijn daarbij de oliesjeiks van de toekomst (zonneenergie) en waterstofgas is de energiedrager. In die constalatie is het ook mogelijk grote eb-vloed installatie te bouwen die op piekmomenten energie opwekken en "bewaren" en deze later gedoseerd aan het net leveren. Ook de onbetrouwbare leverantie van windenergie (veel wind/weinig wind) kun je hier mee egaliseren zodat dit een meer constate aanvoerbron wordt.
Of fabricatievervuiling uiteindelijk opweegt tegen de latere milieuwinst staat me niet meer bij, lijkt me wel een belangrijke factor.
Leuk vind ik dat we het nog steeds hebben over de otto-verbrandings-motor, daar hebben we nog nooit iets beters voor uitgevonden.
groetjes Loek.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #6 Gepost op: 20-12-2010, 12:36 »
Als energieopslag is het aardig, maar ook niet heel efficient: In alle huidige zonneceltrales (in de woestijn van california bijv.) gebruiken ze  gewoon:

Zonneenergie -> Warmte in oliebuis
Oliebuis -> opslagvat met een zout, waarbij kristallisatiewarmte wordt gebruikt (Fase-overgangen hebben altijd heel veel energie!)
en dan gewoon een stoomturbine met condensatiestap.

Het zoutvat buffert zoveel energie dat ze 's nachts gewoon doordraaien met tientallen megawatts.

En ze gebruiken dit.. simpelweg omdat dat hetmeeste rendement heeft en niet heel duur is.


Over fuelcellen: Een aardgas-fuelcel haalt best mooie rendementen, en zou best wel eens in de toekomst een turbnecentrale kunnen vervangen (er zijn al diverse large -scale pilots geweest). Maar de kleinste verontreiniging in het gas geeft ze nog heel veel problemen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 70
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #7 Gepost op: 20-12-2010, 13:47 »
Wij zijn hier al even mee bezig: Formula Zero

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #8 Gepost op: 20-12-2010, 13:49 »
Wat zit er in die fles tussen je benen? :-X ::)

Wel cool project, want ook in de kart sport wordt veel vermogen en een aggressief op toeren komende motor gevraagd.

47 PK, wow!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 70
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #9 Gepost op: 20-12-2010, 13:52 »
Waterstof  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #10 Gepost op: 20-12-2010, 13:53 »
Ik zou me d'r wat ongemakkelijk bij voelen bij kans op een frontale botsing ;D

Formula Zero Team Forze testrun in Rotterdam

Het is duidelijk te zien dat ze niet zo lichtvoetig zijn als de verbrandingsmotor aangedreven types.

De nieuwe generatie direct ingespoten 2-takts, kunnen die niet op waterstof janken?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 70
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #11 Gepost op: 20-12-2010, 13:59 »
Het moet wel heel wild worden mocht er iets met die fles gebeuren. :)

Edit:
Filmpje hierboven is nog van de Forze 1. Wij zijn nu bezig met de Forze 4. De Forze 1 was inderdaad niet zo lichtvoetig, met de Forze 3 hebben we in het centrum van Den Haag een race gedaan tegen een benzine kart. De Forze 3 was sneller.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #12 Gepost op: 20-12-2010, 14:34 »
Tja, wat er in die fles zit lijkt me duidelijk: Waterstof, bij 200 Bar, en die forse fles, daar zit dus 5 liter in...
en 5 liter waterstof bij 200 bar levert je minder energie dan 1 liter benzine.
en euhm 47 Pk.. tja das gewoon afhankelijk van de electromotors natuurlijjk: zegt weinig over de waterstof.

Interessanter is:
- Hoe ver kom je nu echt op die tank watersof in verhouding tot 1 litertje benzine (dus met alle omzettingen etc)
(ofwel: hoeveel energie krijg je e ruit..)
- Hoe veel energie kost het je om die fles waterstof te maken (want dat is bepaald niet zero  ;))
- hoe zwaar is het geheel, in vergelijking met een gewoon 4/2 taktje op benzine/lpg met zelfde performance



Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 70
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #13 Gepost op: 20-12-2010, 15:30 »
Wij kunnen er een kwartiertje op racen. Wij zitten op 200 bar vanwege de veiligheid, maar de auto-industrie is op dit moment bezig met 600 bar dacht ik. Anders is het inderdaad niet te doen.

Onze waterstof wordt geleverd door Greenchoice, onze grootste sponsor, deze produceert waterstof uit 'Groene' energie. Dwz zonnecellen, windmolens, etc.. Ook die zijn niet helemaal groen want het produceren van de apparaten die groene energie leveren kost ook gewoon fossiele brandstof. Maar ja, je moet ergens beginnen.

Het ding weegt ongeveer 300 kg, tegenover een benzinekartje van 70/80 kg (zonder coureur uiteraard).

Tja, op dit moment is benzine nog goedkoper/makkelijker maar die industrie ontwikkelt zich nog maar weinig. Waterstof daarentegen is pas net begonnen.

Over een half jaar doen wij mee aan de Formula Student A1 klasse. Hierin rijden door studenten gebouwde racewagens op alternatieve brandstoffen, motoren etc. Ik denk dat het een leuke test zal zijn omdat wij volgens mij als enige iets met waterstof gaan doen. Maar in dit klassement zitten dus ook bio brandstoffen, gewone brandstoffen en accu's. Hieruit wordt dan vergeleken wie het meest energiezuinig is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #14 Gepost op: 20-12-2010, 19:36 »
Wel superleuke projecten hoor dit soort ontwikkelingen.!! 

ja.. 600 bar... wist ik als: zie ook berekening in posting van me http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=8911.15 (en dan nog zit je 4x lager in brandenergie per liter!)

succes met het project iig!