Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: BOA, Melding en info.  (gelezen 6316 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
BOA, Melding en info.
« Gepost op: 17-11-2011, 09:04 »
BOA Buitengewoon opsporingsambtenaar

site overheid BOA

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: BOA, Melding en info.
« Reactie #1 Gepost op: 17-11-2011, 09:06 »
Mag een BOA in dienst van Staatsbosbeheer, buiten het gebied van Staatsbosbeheer ook optreden. Staande houden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: BOA, Melding en info.
« Reactie #2 Gepost op: 17-11-2011, 09:38 »
Mag een BOA in dienst van Staatsbosbeheer, buiten het gebied van Staatsbosbeheer ook optreden. Staande houden.

Ligt er aan welk domein hij/zij valt. Maar Johan V. kan daar alles over vertellen.

Bij de politie werkzame BOA's zijn in eerste aanleg volledig bevoegd, lees algemeen opsporingsambtenaar. MAARR door het bevoegde gezag worden dan beperkingen opgelegd waar ze wel en geen bevoegdheden hebben. Dus een BOA die bij een verkeersafdeling werkt heeft dan bevoegdheden op het gebied van verkeerswetgeving en een aantal aanverwanten wetgevingen.

De BOA's zijn kort door de bocht gezegd bevoegd voor de taak waarvoor ze zijn aangenomen. Dus Staatsbosbeheer alleen op eigen gebied bevoegd.




Gerrit :)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: BOA, Melding en info.
« Reactie #3 Gepost op: 17-11-2011, 10:06 »
Laten we het voorbeeld Nijverdal nemen wat nu actueel is en het meest tot de verbeelding spreekt.

Hier de kaart met beheersterreinen van Staatsbosbeheer.
Staatsbosbeheer geeft aan dat er verschil tussen beheerskaarten en eigendomskaarten.

Zoom in op Nijverdal. Dan zie dat het gebied ook grote bospercelen kent niet in beheer/eigendom van Staatsbosbeheer.
Valt die ene weg/pad net wel of niet onder het beheer. Waar ligt de grens. Waar mag hij je staande houden en waar niet?

Zo ook deze situatie, aangegeven in ander forumtopic
Wie is eigenaar, wie is beheerder. Wie van de twee heeft de controlefunctie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: BOA, Melding en info.
« Reactie #4 Gepost op: 17-11-2011, 10:20 »
Lijkt me dat de eigenaar degene is die het beheer verzorgt. cq verantwoordelijk voor is. Of de wegen ook onderdeel zijn van het eigendom van staatsbosbeheer zou je bij hun, gemeente, provincie, rijk moeten opvragen.
 
En dan weet je wat een BOA, met de juiste bevoegdheden mag.
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: BOA, Melding en info.
« Reactie #5 Gepost op: 18-11-2011, 07:07 »
Goeie discussie!

Ik heb begrepen dat de poging tot aanhouding plaatsvond op niet-Staatscrossterrein.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: BOA, Melding en info.
« Reactie #6 Gepost op: 19-11-2011, 18:31 »
Ik zal morgen even wat uitleggen over bevoegdheden op grondgebied(en) van BOA's.  ;)


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: BOA, Melding en info.
« Reactie #7 Gepost op: 19-11-2011, 19:18 »
mannen, is het niet verstandig om zelf aan de-escalatie te doen, mocht je een opgewonden of buiten zijn terrein opererende boa treffen? als het niet klopt krijgt hij/zij het papierwerk ook niet voor elkaar. desnoods maak je wat fotos of aantekeningen van lokatie en gebeuren en kan je het later uitzoeken als er geen stoom uit deze of gene zn oren komt.

ik ben geen schatje als het echt nodig is, maar de tijd van wegscheuren op opgevoerde brommers hebben de meeste van ons toch wel achter zich gelaten?

NL kan wel wat rustige verstandige mensen gebruiken denk ik zo ondertussen steeds vaker. en zo redeneer ik, hou ik voor me zelf een schoon blaadje voor als ik echt eens van me af moet bijten.



 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: BOA, Melding en info.
« Reactie #8 Gepost op: 19-11-2011, 19:29 »
mannen, is het niet verstandig om zelf aan de-escalatie te doen, mocht je een opgewonden of buiten zijn terrein opererende boa treffen? als het niet klopt krijgt hij/zij het papierwerk ook niet voor elkaar. desnoods maak je wat fotos of aantekeningen van lokatie en gebeuren en kan je het later uitzoeken als er geen stoom uit deze of gene zn oren komt.

ik ben geen schatje als het echt nodig is, maar de tijd van wegscheuren op opgevoerde brommers hebben de meeste van ons toch wel achter zich gelaten?

NL kan wel wat rustige verstandige mensen gebruiken denk ik zo ondertussen steeds vaker. en zo redeneer ik, hou ik voor me zelf een schoon blaadje voor als ik echt eens van me af moet bijten.

Niet vluchten is altijd het verstandigst. Maar het is zo zuur als zo'n BOA, na een grondige en kalme discussie, zelf tot de conclusie komt dat er geen PV te schrijven is voor een overtreding aangaande je aanwezigheid.

Dan verplaatst zijn aandacht naar bonnenzoekerij en krijg je een prent voor een niet-leesbare kentekenplaat, ontbrekende X en ontbrekende Y en totaal toch weer 3 bonnen ter ontmoediging van jouw hobby. Gelukkig wordt dit lastiger nu ze die groene mannen hun verkeersbevoegdheid afgenomen hebben.

Nu ze deze macht niet meer hebben is mij al diverse keren ter ore gekomen dat ze met een milieudelict dreigen. En als je toevallig voorop rijdt en meldt dat die vrienden van je achter jou aanrijden zelfs een 'economisch delict' (illegaal gidsje spelen).

Die recidive registratie slaat ook nergens op. Je wordt aangehouden op een plek waar je mag rijden. Geen reden tot PV, maar wél een vermelding in het recidiveregister zodat je bij een volgend ongelukje waarbij je verdwaald bent (plaatje fout interpreteren op roadbook) je motor in beslag genomen kan worden.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: BOA, Melding en info.
« Reactie #9 Gepost op: 19-11-2011, 19:36 »
Behalve wat Noppy zegt. Ik heb het idee dat een BOA toch wel schrijft. Je gelijk mag je dan gaan halen. Letterlijk: bij de rechtbank in je eigen tijd. De BOA schrijft toch wel omdat het voor hem niks uitmaakt, hij wordt er toch niet voor ontslagen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: BOA, Melding en info.
« Reactie #10 Gepost op: 19-11-2011, 19:42 »
 :stupid:

Maar het wordt al anders indien iemand met goede contacten met de pers zelf een meldpunt gaat aanleggen voor foute BOA's.

Jaarlijks samen met iemand van bijv. een omroep als POW aanbieden aan de directeur van Staatscrossbeheer en af en toe eens bij zo'n vage stichting die 5 foute BOA's in dienst heeft. Dat lijkt me goed voor 'het zelfreinigend vermogen' van die branche ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: BOA, Melding en info.
« Reactie #11 Gepost op: 19-11-2011, 22:19 »
ingewikkeld allemaal zeg. misschien snap ik het pas als ik ook eens door zo'n hond ben gebeten?

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: BOA, Melding en info.
« Reactie #12 Gepost op: 19-11-2011, 23:15 »
Niet vluchten is altijd het verstandigst. Maar het is zo zuur als zo'n BOA, na een grondige en kalme discussie, zelf tot de conclusie komt dat er geen PV te schrijven is voor een overtreding aangaande je aanwezigheid. Dan verplaatst zijn aandacht naar bonnenzoekerij en krijg je een prent voor een niet-leesbare kentekenplaat, ontbrekende X en ontbrekende Y en totaal toch weer 3 bonnen ter ontmoediging van jouw hobby.
Zorgen dat je je motor op orde hebt scheelt een hoop.
Citaat
Gelukkig wordt dit lastiger nu ze die groene mannen hun verkeersbevoegdheid afgenomen hebben.
Volgens mij is dat niet zozeer het geval.

Citaat
Nu ze deze macht niet meer hebben is mij al diverse keren ter ore gekomen dat ze met een milieudelict dreigen. En als je toevallig voorop rijdt en meldt dat die vrienden van je achter jou aanrijden zelfs een 'economisch delict' (illegaal gidsje spelen).
Moet je wel geld vragen aan je vrienden, anders lijkt me dit niet het probleem.
Citaat
Die recidive registratie slaat ook nergens op. Je wordt aangehouden op een plek waar je mag rijden. Geen reden tot PV, maar wél een vermelding in het recidiveregister zodat je bij een volgend ongelukje waarbij je verdwaald bent (plaatje fout interpreteren op roadbook) je motor in beslag genomen kan worden.
Recidiveregistratie buiten het openbaar ministerie om? Denk het niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: BOA, Melding en info.
« Reactie #13 Gepost op: 20-11-2011, 11:15 »
Bevoegdheden BOA.

In de oude situatie als Flora en Faunabeheerder, voor de nieuwe Domeinlijsten, kon je een akte hebben met diverse aanduidingen van een bevoegd grondgebied. Zo had ik in mijn team een collega die bevoegd was in de gemeenten waar de gebieden lagen, 1 die uitsluitend bevoegd was op het grondgebied van de betreffende organisatie en 1 die bevoegdheid had op grondgebied van de provincie. Niet handig lijkt mij. En dat verschilde per aanvraag. Net hoe het beleid op dat moment was... ::)
Puur bevoegd op het eigen grondgebied was het ook niet omdat je regelmatig tegen zaken aanliep die om het gebied plaatsvonden en weer reflecteerde naar het gebied. (veelal milieuzaken en verkeer) Dan was het wel handig om bepaalde zaken op te pakken die net niet in het gebied geconstateerd werden. Moest je echt buiten jou gebied optreden, bij bepaalde opsporingszaken, dan moest de Officier hier toestemming over geven.

De nieuwe situatie met de Domeinlijsten is dit veranderd. De bevoegdheid is nu landelijk.
Dit om eventuele samenwerking van diverse instanties bij piekmomenten in te vullen, of bij bepaalde(handhavings) acties of projecten. Mede om de papieren rompslomp in te perken...
Beetje het zelfde als de algemeen opsporingsambtenaren van Politie (art. 7 lid 1 Politiewet)
Bij een uitleen of samenwerking met instanties die buiten het werkgebied liggen moet de locale driehoek (OvJ, Korpschef en de burgemeester) hier toestemming voor geven. Zo ja, dan kan de BOA ook in dat gebied optreden op de wet & regelgeving waar hij bevoegd voor is en zich kan beroepen op een wettelijk voorschrift (zoals aanwenden van geweld, bevoegdheden ed.).
Zo weet ik dat er nu boswachters zijn uitgeleend aan een gemeente om op te treden in de openbare ruimte (stedelijk gebied). Dus groene uniformen op straat... ::) :-X

Een boswachter/groene handhaver, in het nieuwe bestel met de Domein lijsten, is wel landelijk bevoegd maar dient zicht te beperken in zijn werkgebied van aanstelling. En dat kan een gemeente zijn, of meerdere...het grondgebied van de organisatie (denk aan SBB, Natuurmonumenten), of een provincie. Ligt er aan waar de BOA werkt...een gemeente, een organisatie of een provincie. Dan heb je ook nog een kleine groep die werkt voor een particuliere grondbezitter (veelal jachtopzichters), die zal veelal een bevoegdheid hebben op gemeentegrond lijkt mij (...niet helemaal zeker van...).

In de praktijk kan je wel weer doorpakken als je 'net' niet bevoegd bent op dat gedeelte waar je eigenlijk niet bevoegd voor bent. Als je het goed onderbouwd op je verbaal gaat ie gewoon door (toestemming achteraf zeg maar), mits het wel een feit is wat in jou takenpakket thuishoort. En eventueel in overleg vooraf met de Officier bij dringende zaken met impact op de maatschappij. Dan kunnen er zelfs bevoegdheden toegekend worden voor een bepaalde tijd.

Tevens is de BOA in Domein 2 (boswachters) een professionaliserings traject in gegaan om de kwaliteit op een hoger niveau te tillen en meer gerichte kennis bij te brengen. 1 keer je boa halen en dan een bijscholing volgen van 12 dagen en dan elk jaar 5 dagen een module volgen. Zo word dan de bevoegdheid telkens weer verlengd in een cyclus van 5 jaar. En dat is voor sommige boswachters een hele kluif.... wetten/regelingen, procedures, werprocessen, protocollen stampen! ;) Veel boswachters zijn nou eenmaal meer gastheer, met een akte in Domein 2, en doen het handhaven er een beetje bij. Weinig affiniteiten mee...om maar over paraate kennis te zwijgen... :-X
Die groep gaat het zwaar krijgen.
Hier zal ook het 1 en ander gaan gebeuren denk ik in de toekomst.

De andere groep, de Groene Handhavers, zal dit traject geen probleem zijn. Die zijn al erg onderlegd met het reilen en zeilen in de opsporing, handhaving en toezicht. Is ook niet zo'n grote groep trouwens...

De BOA's in Domein 1 zou je ook nog tegen kunnen komen in het buitengebied. De handhavers Openbare Ruimte hebben hele andere bevoegdheden...veel meer beperkt. Geen zware milieufeiten en wegenverkeerswet stilstaand. Wel 461 WvSr.
Dit omdat deze gewoonweg goedkoper zijn, of omdat het huidige personeel niet de opleiding kan afronden, of bezuinigingen en dan word deze groep gewoon ingehuurd op projectbasis.

Nou vind ik dat het buitengebied een HEEL ander optreden vereist dan een stad, en ook anders om. Je bent in een buitengebied nog steeds een beetje gastheer...dus een 'mag niet bekeuring' mentaliteit werk niet. Mensen komen in het buitengebied voor hun plezier...daar ga je anders mee om. En dat is voor sommige BOA's in de Openbare Ruimte ERG moeilijk.... >:(

Verkeersbevoegdheid BOA.

De BOA in Domein 2, dus Boswachters/Groene Handhavers hebben WEL de bevoegdheid om in de Wegenverkeerswet op te treden!
De WVW1994 staat niet op de Domeinlijst meer maar is via een andere constructie wel weer opgenomen. (ik zat er ook naast :-X tot ik het goed ging uitpluizen...)

De bevoegdheid in Domein 2 betreffende de WVW1994 is geregeld in de WED (wet op de economische delicten) art. 1 onder 4, waar de artikelen 34 en 35 van de WVW1994 genoemd staan. Hij is wat vaag...maar het kan wel.
Er is ook een brief van het College van Procureurs Generaal naar de werkgevers gegaan met de mededeling dat de bevoegdheid in Domein 2 betreffende de WVW1994 wel gegrond is.
Het betref zoiezo het stilstaand verkeer, de artikelen 4,5,6,10,60 en 82 van de RVV1990 in relatie met de openbare orde EN ik citeer uit de brief: "voor overtredingen voor zover zij betrekkingen hebben op de handhaving van natuurbescherming". Van de HELE WVW1994 dus.
En handhaving van natuurbescherming is een breed begrip... ;)

En dan blijf ik bij een paar standpunten....schoenmaker houd je bij je leest. Handhaaf niet de letter van de wet, maar de geest van de wet. En bonnen schrijven mag nooit een doel op zich zijn...het is een eventueel hulpmiddel.
En heb je een probleem in je gebied?...neem dan even de moeite om je in de problematiek te verdiepen en hoe die cultuur in elkaar zit, parate kennis van wet & regelgeving en de eventuele bijhorende arresten.
Voorlichtend/opvoedend gesprekje, een beloning bij het goede voorbeeld en goede communicatieve vaardigheden bereik je een hoop!
Werk dat niet, of herhaling van feiten...tsja, dan gaat het volgens het boekje.

.... ;)


Gr. Johan.




Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: BOA, Melding en info.
« Reactie #14 Gepost op: 01-11-2012, 14:55 »
http://www.destentor.nl/regio/epevaassen/11925603/Toezicht-in-natuur-staat-onder-druk.ece

In Noordoost-Gelderland bijvoorbeeld is in nog geen drie jaar tijd het aantal groene boa's met 41 gedaald naar 116

We houden er rekening mee dat we binnen twee jaar bijna de helft van de groene boa's kwijt zijn. Voor een deel komt dat door natuurlijk verloop, maar voor een nog groter deel door de strenge opleidingseisen.