Aangezien de dagen weer langer zijn en de temperatuur eindelijk de goede kant op gaat, de 950 maar weer even onder handen genomen.
Setje Leo's met e-keur en db-killers geinstalleerd... stuk lichter dan de standaard dempers en ze worden veel minder heet.
Geluid is wel wat toegenomen... beetje van BMW GS naar EXC niveau...
Wideband lambdasensor geinstalleerd in de voorste bocht. (innovative MTX-L)
Resultaten waren wel interessant.....
Wijzigingen aan de motor:
-geen SAS,
-geen CATS,
-geen EPC,
-open ITG filtersysteem,
-Leovince dempers met db-killers,
-Hoofdspr. 175/180
-STD Naald op pos3,
-Standaard stationair sproeiers (maat 42)
-Mengselschroeven ergens rond de 2.5 rotaties uit.
Resultaten:
11.5:1 air/fuel @ stationair.
Deellast resultaten bij stabiel toerental:
12.5:1/3500rpm/60kmh,
13.5:1/4000rpm/80kmh
14:1/4500rpm/90-100kmh
14.5:1/5000rpm/110kmh,
15.5:1!!!!/5500-6500rpm/140-150kmh.( veel te arm!!!)
13:1 bij 220kmh... volgas 8000+rpm.
Wat je wilt hebben is:
-13.5-14:1 stationair
-14-14.5:1 bij deellast en kruissnelheden om een fatsoenlijk brandstofverbruik te halen. (richting stochiometrisch)
-12.5-13:1 bij (bijna) vollast.
Conclusie:
-Hoofdsproeiers zijn goed/bijna goed. (je wil 12.5-13:1 bij vollast)
-Naald positie moet nog rijker (nu 1pos rijker, moet naar 2 posities rijker dan standaard, naar positie 4)
-Mengselschroeven moeten verder ingedraaid worden
-Het stationair circuit wat het gebied tot 1/8e-1/4e gas bepaald is te rijk geworden... kleinere stationair sproeiers zijn er geloof ik niet voor deze carbs dus er moet waarschijnlijk een grotere lucht sproeier in, deze staat in verbinding met de stationair sproeier en mengselschroef.
Met deze settings verbruik je dus eigenlijk teveel brandstof wanneer je denkt rustig te rijden, en loopt hij te schraal wanneer je wat steviger door ploft of op de snelweg rijdt.
Filmpie stationair A/F meting!
Post Merge: 15-04-2018, 20:28
Vandaag nog verder getest....
Gasnaald naar positie 4 (dus 2e van onder, 2 standen rijker dan standaard), en CO-schroeven van 2.5 naar 0.75 rotaties uit.
Hij loopt nu stationair 14.5-15:1 en ploft een beetje bij deceleratie.. net wat te arm dus. Rond 1-1.25 rotatie uit zou dus goed moeten zijn.
Direct na stationair geeft hij 11.5:1 A/F bij 2500 - 3500rpm oplopend naar 12.5:1 A/F bij 4500rpm....(vasthouden van toerentallen, dus kruissnelheden van 60-80-100kmh).
CO-schroeven hadden daar dus helaas geen invloed op, wel is het ondergebied NOG rijker geworden door de gasnaald weer te verplaatsen.
Maar bij 5000 rpm+ en 130-140-150kmh op de snelweg heb ik nu wel 13.7-14:1 A/F... dus dat is nu goed.
Ook trekt hij veel agressiever door de versnellingen heen door deze wijzigingen, het gebied boven 5000rpm is dus aardig goed nu.
Volgas vanaf snelweg snelheden in de 6e versnelling loopt de A/F verhouding van 14:1 naar circa 12.8-13:1 bij top snelheid.
In andere versnellingen ook....
Dus de gasnaald op standje 4 werkt gewoon goed...alleen volgens mij ben ik de enige die hem op deze stand heeft staan...
Onderin moet de boel armer, dus ik ga kleinere stationair sproeiers (#38 ipv 42) en grotere luchtsproeiers bestellen om dat gebied wat armer te krijgen.