Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt  (gelezen 5565 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #15 Gepost op: 21-02-2020, 18:17 »
Ik ruikt liever verbrande olie van een 2-takt als een vaak te rijk afgestelde 4-takt
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 72
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #16 Gepost op: 21-02-2020, 22:35 »
2 t rijd echt lekker maar dat tanken met een verbruik vsn van een +/- 1 op 8 zeker als je met een groep 4 t onderweg bent

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #17 Gepost op: 22-02-2020, 13:21 »
Ga je echt de Enduro wedstrijden rijden of alleen de Offroad ritten en wat ritjes rond de kerk?  Voor (beginnend) wedstrijdgebruik zou ik iets zoeken waarmee je na enkele uren nog steeds niet verrast wordt en nog te doseren is, ivm vermoeidheid.
Voor al het andere is het een keuze wat je lekker vind rijden of waarmee je een bepaalde afstand wil afleggen ivm het brandstofverbruik/tankmogelijkheden.
Ik kom na 25 jaar van een 2 takt af (2008) en rijd inmiddels al weer 12 jaar met mijn 2008 KTM450exc. In het begin was ik aangenaam verrast wat de nieuwste 4takt motoren kunnen en hoe ze aanvoelden. Prima te doseren en peekaas in overvloed. Ik sta nu ook voor de keuze om iets anders te kopen en heb lang getwijfeld. Leeftijd, richting 60 , conditie en kracht spelen hierbij ook een kleine rol  :-X .
Ook aan 300/2T of 350/4T gedacht mede door de recensies over de handelbaarheid. Maar nadat ik alles gelezen heb wat ik wilde lezen, lijkt het voor mij beter om toch weer voor een 450/4T te gaan omdat ik hiermee nog steeds alles kan wat ik wil. Ik rijd al lang geen wedstrijden meer, alleen zo nu en dan een OTR, rijd wat stukjes TET , rondjes rond de kerk (hier is nog ruimte om in het weekend wat kms te maken) en samen met de vrouw (KLX250) op vakantie in bv Noord Frankrijk wat paden rijden.Ik wil nog steeds met een draai aan het gas het voorwiel licht kunnen maken als dat nodig is en hard een bocht uit accelereren maar ik wil er niet als een vlag aanhangen als ik bv tijdens een OTR vermoeid raak (wat zeker gebeurd  :D ). Ik merk ook dat ik een schakelluiere rijder begin de worden en dat wordt bij de 450 niet meteen afgestraft.
De 350/4T moet naar mijn smaak net te hoog in toeren gereden worden om er goed op vooruit te komen. De 300/2T lijkt mij geen fijne motor om mee op vakantie te gaan en kms te maken. Btw ik heb nog steeds een RD350YPVS als "speelgoed" op de weg waarmee telkens een smile van oor tot oor heb als ik er mee rij, maw ik weet dat 2takt erg leuk is  :) .
Mede doordat de nieuwere types nog weer gemakkelijker te rijden zijn dan datgene wat ik nu heb ,injectie met keuzeknop, weer lichter en verbeterde handelbaarheid, heb ik in mijn hoofd toch weer een 450 staan. Een 500 is voor mij dan weer net te "lomp" ivm het vermogen bij een lager toerental.

De proefritten die ik ga maken zullen uitwijzen of mijn gevoel juist is.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #18 Gepost op: 22-02-2020, 14:05 »
Dat is wel waar.
Heb ook geen conditie.
Heb eens 1 dag Springride gereden met de 2 t  maar dan krijg je wel heeeel lange armen van.
En dus ook vermoeiend.
Nadeel van 2 takt je sjouwt je ongans aan benzine.
En dat is met otr geen punt.
Maar wel tijdens stukje tet ofzo.
Het inzet gebied van 2T is gewoon een behoirlijk stuk beperkter.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #19 Gepost op: 22-02-2020, 16:36 »
2018 en 1 op 16 allebei
mijn 1984 gebruikte destijds inderdaad wat meer


als je juist mengt rookt t niet en stinkt t ook niet
o ja en ingewikkeld is dat ook niet als je aan de pomp staat
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #20 Gepost op: 22-02-2020, 16:52 »
Mijnes 1:7
Waarschijnlijk door scheurtje in zuigerhemd.
Dit bleek pas naderhand na verkoop.
Heb de motor wel gekocht bij Andre motors.
O ja nul garantie op 2 takt dat je dat weet

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #21 Gepost op: 22-02-2020, 23:03 »
Lijkt me sterk dat een scheurtje in de zuiger voor zo'n verbruik zorgt.....
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #22 Gepost op: 22-02-2020, 23:43 »
Mijn oude beestje zit zo tussen de 1:10 (blubber) en 1:16 (allroad toeren). Ding heeft standaard een 12-liter tank, dus meestal ben ik niet degene met benzinestress.
Het moderne TPI-spul is zuiniger.



De vriendjes zijn niet altijd even blij om achter mijn frietpan aan te rijden, ondanks dat ik toch niet heel rijk smeer (1:50 ongeveer, Motul 810). Maar in vergelijking met een clubje DR-Big's is het nog steeds niks  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #23 Gepost op: 22-02-2020, 23:54 »
De vriendjes zijn niet altijd even blij om achter mijn frietpan aan te rijden, ondanks dat ik toch niet heel rijk smeer (1:50 ongeveer, Motul 810).
Heerlijk die lucht!
In m'n 2-takt tijd mengde ik met blauwe Bel-Ray.

Toen m'n dochter 16 werd, vond ik nog een doos vol destijds gesponsorde olie, voor in d'r scooter...…
Die lucht, geweldig.

(nb, ik rook zware shag, houdt de dokter buiten het hek)
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #24 Gepost op: 25-02-2020, 08:47 »
Ik heb zes jaar geleden zo'n XTrainer 300 van Beta nieuw besteld, om precies dezelfde redenen die jij noemt Anna.

Op gewoon single track kwam ik, mét olietankje, op een keurige 1:15 uit, wat echt niet verkeerd is want ik rijd echt wel door!

Maarrrrr, het aantal kinderziekten in die fiets maakte dat ik na 4u al weer terug stond bij de dealer aangezien het gas bleef hangen. Dus na een sprong ging bij de landing het gas vol open staan, terwijl het handvat dichtgedraaid was. Dat deed hij trouwens ook op knippenpaden

Dus weer terug naar de dealer, die ging testen, maar kon niets vinden. Uiteindelijk mijn fiets weer terug en probleem was altijd nog niet verholpen. Weer terug, dealer weer testen, ja. En toen kwam er een braampje in de gasschuif boven water. Was een Keihin, dus had evengoed ook bij een KTM kunnen gebeuren. Botte pech!

Inmiddels stond de motor op 10u en tijdens een Brabo600 (grote tank gemonteerd) jakkerde ik volgas over de 'tankbaan' in nat zand. Draaide na een paar minuten volgas de secundaire weg op en hij liep direct vast; alle onluchtingsslangen waren vastgesmolten aan het blok, zo pisheet was hij geworden.

Na forensisch onderzoek van de dealert bleek dat de koppakking lek was gegaan, daarna de koelvloeistof weg en een warmtevastloper als gevolg. Kreeg nog het verwijt toe dat ik 'niet echt een 2-taktman' was, omdat ik bij 4C en regen de sproeierbezetting toch écht had moeten wisselen. FYI, 's middags was het weer 16C dus dan had ik langs de weg weer terug moeten wisselen? Echt niet, zo'n enduro moet hufterproof zijn. Hij mag best wel eens minder lekker lopen, maar daardoor compleet uitvallen? Nee!

Al met al, heerlijke fiets, olietankje als zeer fijn ervaren zodat je normaal kunt tanken, hij stuurde geweldig, maar vering was zwak voor 94kg. Voor jouw gewicht zou hij ideaal zijn. De power viel echt heel erg mee, hij trok pittig, maar niet zoals mijn RMZ450 (daar had je ontstoken aanhechtingen aan je biceps de volgende dag!). Het verbruik was heel erg fijn. Hij was ook stil, dus ondanks de 300CC's, is dat ook het énige dat hij gemeen heeft met een EXC300.

Bij 17u heb ik hem ingegruild tegen een Beta 500 en daar ben ik nog steeds verliefd op!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #25 Gepost op: 25-02-2020, 11:19 »
Een 500 is voor mij dan weer net te "lomp" ivm het vermogen bij een lager toerental.
Het is maar een detail uit je verhaal, maar toch wil ik er even op ingaan. Is dat jouw eigen ervaring, en zo ja: Met welke 500?
Ik heb ervaring met de 520 EXC uit 2002 en de 500 EXC uit 2017. Beide zijn ook pima rustig te rijden. Bij twijfel monteer je de 'langzame' gashandle, maar ook met de snelle gashandle is hij voor mij goed te rijden.
Ik begrijp dat een aantal van de tussenliggende modellen lomper waren, maar voor deze twee zou het geen reden moeten zijn om ze niet te kopen. Aan de andere kant is de toegevoegde waarde beperkt, als je geen allroad-aspiraties hebt met de motor of schakellui wil rijden.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #26 Gepost op: 06-03-2020, 07:54 »
Ga je echt de Enduro wedstrijden rijden of alleen de Offroad ritten en wat ritjes rond de kerk?  Voor (beginnend) wedstrijdgebruik zou ik iets zoeken waarmee je na enkele uren nog steeds niet verrast wordt en nog te doseren is, ivm vermoeidheid.
Voor al het andere is het een keuze wat je lekker vind rijden of waarmee je een bepaalde afstand wil afleggen ivm het brandstofverbruik/tankmogelijkheden.
Ik kom na 25 jaar van een 2 takt af (2008) en rijd inmiddels al weer 12 jaar met mijn 2008 KTM450exc. In het begin was ik aangenaam verrast wat de nieuwste 4takt motoren kunnen en hoe ze aanvoelden. Prima te doseren en peekaas in overvloed. Ik sta nu ook voor de keuze om iets anders te kopen en heb lang getwijfeld. Leeftijd, richting 60 , conditie en kracht spelen hierbij ook een kleine rol  :-X .
Ook aan 300/2T of 350/4T gedacht mede door de recensies over de handelbaarheid. Maar nadat ik alles gelezen heb wat ik wilde lezen, lijkt het voor mij beter om toch weer voor een 450/4T te gaan omdat ik hiermee nog steeds alles kan wat ik wil. Ik rijd al lang geen wedstrijden meer, alleen zo nu en dan een OTR, rijd wat stukjes TET , rondjes rond de kerk (hier is nog ruimte om in het weekend wat kms te maken) en samen met de vrouw (KLX250) op vakantie in bv Noord Frankrijk wat paden rijden.Ik wil nog steeds met een draai aan het gas het voorwiel licht kunnen maken als dat nodig is en hard een bocht uit accelereren maar ik wil er niet als een vlag aanhangen als ik bv tijdens een OTR vermoeid raak (wat zeker gebeurd  :D ). Ik merk ook dat ik een schakelluiere rijder begin de worden en dat wordt bij de 450 niet meteen afgestraft.
De 350/4T moet naar mijn smaak net te hoog in toeren gereden worden om er goed op vooruit te komen. De 300/2T lijkt mij geen fijne motor om mee op vakantie te gaan en kms te maken. Btw ik heb nog steeds een RD350YPVS als "speelgoed" op de weg waarmee telkens een smile van oor tot oor heb als ik er mee rij, maw ik weet dat 2takt erg leuk is  :) .
Mede doordat de nieuwere types nog weer gemakkelijker te rijden zijn dan datgene wat ik nu heb ,injectie met keuzeknop, weer lichter en verbeterde handelbaarheid, heb ik in mijn hoofd toch weer een 450 staan. Een 500 is voor mij dan weer net te "lomp" ivm het vermogen bij een lager toerental.

De proefritten die ik ga maken zullen uitwijzen of mijn gevoel juist is.


Die nieuwere 300 van de laatste twee jaar, gebruiken die echt nog zoveel brandstof?


Ik wil het puur gebruiken offroad. Ik wil er niet mee over de weg rijden.
Ik wil er ort ritten mee doen en in een grote zandbak rijden. Ik wil het niet als wegmotor gaan gebruiken.
Met mijn oudere yamaha (2009) wr450, werd ik vrij snel moe in de armen bij een offroad rit. Maar dat kwam ook mede omdat ik hem meer stond aan te kicken dan dat ik kon rijden. Wat een ellende zo'n carb haha.


Nu wil ik dus een lichte motor die iets beter handelbaar is. Dan weet ik al een ding zeker: geen carburateur motor meer voor mij. Ik wil na vallen weer kunnen opstaan en rijden ipv 5x kicken met een handleiding 😅
Ik zit nog steeds te denken aan een 300i van de laatste jaren of een 350 van de laatste jaren.
Maar met de 350 ben ik idd dus ook weer bang dat ik hele hoge toeren moet blijven rijden  heen zich moeizaam door tde hollandse blub weet te wortelen. En dus maybe helemaal niet zoveel lichter rijdt dan een 450.


Wuaaaaaa :P
Moeilijk.....
Werkelijk.


 




Post Merge: 06-03-2020, 07:57
Ik heb zes jaar geleden zo'n XTrainer 300 van Beta nieuw besteld, om precies dezelfde redenen die jij noemt Anna.

Op gewoon single track kwam ik, mét olietankje, op een keurige 1:15 uit, wat echt niet verkeerd is want ik rijd echt wel door!

Maarrrrr, het aantal kinderziekten in die fiets maakte dat ik na 4u al weer terug stond bij de dealer aangezien het gas bleef hangen. Dus na een sprong ging bij de landing het gas vol open staan, terwijl het handvat dichtgedraaid was. Dat deed hij trouwens ook op knippenpaden

Dus weer terug naar de dealer, die ging testen, maar kon niets vinden. Uiteindelijk mijn fiets weer terug en probleem was altijd nog niet verholpen. Weer terug, dealer weer testen, ja. En toen kwam er een braampje in de gasschuif boven water. Was een Keihin, dus had evengoed ook bij een KTM kunnen gebeuren. Botte pech!

Inmiddels stond de motor op 10u en tijdens een Brabo600 (grote tank gemonteerd) jakkerde ik volgas over de 'tankbaan' in nat zand. Draaide na een paar minuten volgas de secundaire weg op en hij liep direct vast; alle onluchtingsslangen waren vastgesmolten aan het blok, zo pisheet was hij geworden.

Na forensisch onderzoek van de dealert bleek dat de koppakking lek was gegaan, daarna de koelvloeistof weg en een warmtevastloper als gevolg. Kreeg nog het verwijt toe dat ik 'niet echt een 2-taktman' was, omdat ik bij 4C en regen de sproeierbezetting toch écht had moeten wisselen. FYI, 's middags was het weer 16C dus dan had ik langs de weg weer terug moeten wisselen? Echt niet, zo'n enduro moet hufterproof zijn. Hij mag best wel eens minder lekker lopen, maar daardoor compleet uitvallen? Nee!

Al met al, heerlijke fiets, olietankje als zeer fijn ervaren zodat je normaal kunt tanken, hij stuurde geweldig, maar vering was zwak voor 94kg. Voor jouw gewicht zou hij ideaal zijn. De power viel echt heel erg mee, hij trok pittig, maar niet zoals mijn RMZ450 (daar had je ontstoken aanhechtingen aan je biceps de volgende dag!). Het verbruik was heel erg fijn. Hij was ook stil, dus ondanks de 300CC's, is dat ook het énige dat hij gemeen heeft met een EXC300.

Bij 17u heb ik hem ingegruild tegen een Beta 500 en daar ben ik nog steeds verliefd op!
Klinkt niet al te best haha.
Maar hij reed dus wel lekker.


Maar toch weer overgestapt naar een 4takt. Vind je dit fijner?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #27 Gepost op: 06-03-2020, 15:34 »
Dat is een hele moeilijke vraag. Ik zou er gewoon eens op proefrijden. Als je in de buurt bent van R2C in Swalmen kan je gewoon op beiden eens proefrijden, op dezelfde dag. Ik had mijn 300XT ooit daar gekocht. Betrouwbare gasten, goede garantie!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #28 Gepost op: 06-03-2020, 19:17 »
Tijdens de afgelopen Tuareg Rally was er een 300exc mee, verbruik was vergelijkbaar met 450exc's onder rally omstandigheden.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Wat te kopen? 2 takt of 4 takt
« Reactie #29 Gepost op: 06-03-2020, 21:16 »
Maar kan zijn dat ze een lage drukkop gemonteerd hadden?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk