Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket  (gelezen 20016 keer)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #15 Gepost op: 22-12-2010, 19:28 »
Wij kunnen er een kwartiertje op racen. Wij zitten op 200 bar vanwege de veiligheid, maar de auto-industrie is op dit moment bezig met 600 bar dacht ik. Anders is het inderdaad niet te doen.
700 bar, maar je moet in grote mate rekening houden met uitzetten als het warm wordt. dus je vat zal iets van 1000bar aan moeten kunnen (koud tanken, opwarming door zon)
"wij" zijn betrokken bij http://hymove.nl/ en http://www.hytruck.nl/
maar houden ons gelukkig zo min mogelijk bezig met het waterstof deel. die stacks moet je ook constant op 50 graden houden tijdens gebruik en ze worden gekoelt met gedemineraliseerd water dus die hytruck is al kapot gevroren...
maar nu begint het wat veel op m'n werk te lijken... ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #16 Gepost op: 22-12-2010, 19:40 »
nou zo erg is dat niet: 60 graden druktoename is maar 22% er bij in druk.

(immers: PV=nRT, T in Kelvin. 273 -> 333)

Maar je wilt wel HEEEL erg zeker zijn dat die 700 bar tank heel blijft in een ongeluk... dus ja die zal best heel dik moeten zijn. en ook je afsluiters moeten op die druk goed werken etc.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #17 Gepost op: 23-12-2010, 18:40 »
Vroeger stond ik met mijn kinnetje net boven de boarding uit te kijken bij de speedway; dat rook altijd zo lekker en zag er spectaculair uit. Die wheelies als ze de bochten uitkwamen.

Is methanol wel geschikt voor onze Otto-motoren? Is methanol ook milieuvriendelijker (los van de giftigheid)?

Wikileaks: Methanol is behalve door gisting ook eenvoudig te maken uit gangbare chemische grondstoffen, steenkool of uit biomassa. In het kader van de toenemende schaarste aan fossiele brandstoffen is methanol een van de stoffen die zou kunnen worden gebruikt om energie chemisch op te slaan en te transporteren. Boven waterstof heeft het het voordeel dat het veel gemakkelijker en veiliger op te slaan en te transporteren is. Het zou zowel in verbrandingsmotoren als direct in elektrische brandstofcellen kunnen worden gebruikt. Toshiba heeft in 2005 een brandstofcel ontwikkeld die klein genoeg is om bijvoorbeeld een mobiele telefoon op te laten werken, en die eenvoudig met methanol kan worden bijgevuld. Methanol kan ook gebruikt worden om waterstof voor waterstofbrandstofcellen te produceren (b.v. in auto's), de zo geproduceerde waterstof zou goedkoper zijn dan wanneer pure waterstof meegenomen wordt in speciale tanks en kan langer opgeslagen worden zonder verliezen. Methanol wordt gebruikt bij de productie van biodiesel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #18 Gepost op: 23-12-2010, 18:57 »
Methanol kan ja. Een Otto-motor kan op (bijna) iedere brandbare vloeistof rijden. Misschien zijn aanpassingen noodzakelijk (compressie, ontstekingstijdstip, lucht/brandstofverhouding), maar het kan.

Volgens mij zijn er al enige jaren Volvo-auto's die geschikt zijn voor meerdere brandstoffen. Dit jaar werd gewaarschuwd voor mogelijke problemen in Frankrijk, omdat daar methanol door de benzine (normaal, niet bij super) wordt gemengd (biobrandstof). De waarschuwing geldt met name voor oudere motoren, want methanol kan problemen geven met rubbers die aangetast worden.
En is Brazilie niet bekend om zijn alcohol gestookte auto's?

En slaolie in plaats van diesel is ook eerder vertoond.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #19 Gepost op: 23-12-2010, 18:59 »
Is methanol wel geschikt voor onze Otto-motoren? Is methanol ook milieuvriendelijker (los van de giftigheid)?

Is dit een serieuse vraag Noppy?? Nooit naar Indicars gekeken ?????

"Issues" met Methanol:
- hardstikke giftig
- je kunt er dronken vanworden
- indien verkregen via landbouw => voedsel concurentie: Dat niet goed...
- hoge brandbaarheid (is technisch goed te beperken)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #20 Gepost op: 23-12-2010, 19:07 »
Nee, ik heb nog nooit aan Indy cars geroken ;D Zo op afstand dus geen flauw idee waar ze op reden/rijden.

Dat je er een motor op kon laten draaien bij een bepaalde mengverhouding, wist ik wel. Maar puur, kan dat ook?

En of het fabricageproces milieutechnisch verantwoord is blijft een vraag. Hoeveel energie levert methanol tov benzine?

Er bestaat al een tijdje een Volvo V70 die gewoon op 5 verschillende alternatieve brandstoffen kan rijden. http://www.autoweek.nl/autonieuws/4963/Volvo-prototype-rijdt-op-5-brandstoffen. Maar bioethanol is natuurlijk weer niet hetzelfde als methanol...

Reed Henno van Bergeijk niet op ethanol?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #21 Gepost op: 23-12-2010, 19:13 »
Methanol (CH3OH) is inderdaad giftig, maar benzine en diesel zijn ook niet gezond natuurlijk.
De alcohol in bier, wijn, etc. is ethanol:C2H5OH. Scheelt een letter en een C-atoom en is op zijn eigen wijze ook giftig  ;)

Volgens Wikipedia wordt in Brazilie vooral ethanol als brandstof gebruikt.

Dr_Bean heeft een punt met zijn voedselconcurrentie: overstappen op biobrandstoffen uit de landbouw neemt zoveel landbouwgrond in beslag dat de voedselproductie in het gedrang zou komen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #22 Gepost op: 23-12-2010, 19:16 »
Het ruikt iiig zaaaligg bij verbranding 8) ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #23 Gepost op: 23-12-2010, 19:51 »
indycars en grasbaanrace rijden al jaaaren op Methanol... beetje eng, als de zaak in de rband vliegt zie je het niet.
Indy Car Driver Rick Mears Ignited In Flames!

Motoren lopen er perfect op, hele hoeg toerentallen omdat het een snelle verbranding heeft en goed klopvast is volgens mij.
Ethanol is een heel goed alternatief watniet de nadelen van Methanol heeft.

Maarja.. Ook Ethanol moet je maken... en daar hebje energie voor nodig!

Der ismaar 1 echte oplossing om energie te besparen: Het niet verbuiken!!

(oja.. ik gebruik bijv jaarlijks net zo veel energie om mij in mijn auto te verplaatsen, als ik het hele jaar gebruik om mijn hele huis te verwarmen. En die gloednieuwe auto gebruikt per kilometer nog steeds net zo veel als die auto uit 1982 die ik ooit had: 30 jaar autoindustrie zonder enige vooruitgang!)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #24 Gepost op: 24-12-2010, 20:02 »
nou zo erg is dat niet: 60 graden druktoename is maar 22% er bij in druk.
er zit een overdruk ventiel op, exacte waarde heb ik niet paraat.

het brand (onzichtbaar) bij een mengsel verhouding van 4 tot 75%
één voordeel de brand gaat altijd recht naar boven

ik wacht nog wel even dat er bacteriën gekweekt zijn die ipv olie benzine maken...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #25 Gepost op: 24-12-2010, 20:10 »
bacterien die alcohol maken uit afval zijn er daarentegen al zat :-)  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #27 Gepost op: 24-12-2010, 21:19 »
Citaat
"Yes, the reactor takes in sunlight, we take in carbon dioxide and water and we produce a chemical compound, so in the most generic sense there are these similarities, but I think that's pretty much where the analogy ends."

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #28 Gepost op: 05-04-2011, 12:14 »
das niet interessant, om 5kg waterstof mee te nemen heb je iets van 600L nodig.
en het rendement is niet hoger dan van benzine

Nieuwe ontwikkelingen: http://www.nuzakelijk.nl/duurzaam/2482009/waterstof-stap-dichterbij-vervanging-benzine.html

Meer mogelijkheden?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 160
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #29 Gepost op: 05-04-2011, 12:55 »
http://www.hydrosynergy.nl/joomla/

bij dit systeem word water omgezet in waterstof en word de waterstof gemengd daar de aangezogen lucht.
Je moet nog wel diesel of benzine tanken maar het verbruik is een stuk lager.
Ik heb het systeem gezien, het is niet groot dus het zou ook moeten kunnen werken op een motor...
Misschien als optie op een Track?